مرثیه خوانی لیدر اصلی حزب باد؛

استاد دانشگاه تهران گفت: با برجام بی برجام هیچ نور امیدی بر اقتصاد ما نخواهد تابید ما هم که گفتیم با توافق ایران گلستان می‌شود دروغ گفتیم!

به گزارش لرستان خبر و به نقل از خبرگزاری د انشجو،صادق زیباکلام در برنامه «برجام، ایران - جهان» که عصر امروز به همت انجمن اسلامی دانشگاه گلستان در تالار شهید مطهری این دانشگاه برگزار شد، گفت: مشکلات ما در زمینه هسته ای از زمانی شروع شد که مجاهدین خلق فعالیت هسته ای ایران را در سال ۸۲ به غرب اطلاع دادند.

 

 

وی با بیان اینکه مشکل از عدم اعتماد بین جمهوری اسلامی و غرب سرچشمه می‌گرفت، مدعی شد: سیاست دولت اصلاحات بر این بود که با کمترین هزینه فعالیت هسته ای را جلو ببرد از این رو در برهه‌های مختلف عقب نشینی و امتیازدهی‌هایی داشت که در مجموع می‌توان از ان به عنوان سیاست «کج دار و مریز» یاد کرد.

 

 

صادق زیباکلام اظهار کرد: در انتخابات سال ۸۴ که اصولگرایان با قاطعیت به موفقیت رسیدند برای اولین بار در کشور تمام قوا یکدست شدند و تمامی ارکان نظام برای حمایت از رئیس جمهور بسیج شدند احمدی نژاد نیز با این پشتوانه سیاست‌های هسته ای را به کل و فرع و جزء تغییر داد و گفت به هیچ وضع مماشات و عقب نشینی به خرج نمی‌دهد و با تمام توان فعالیت‌های هسته ای را به جلو خواهد برد.

 

 

غرب فهمید دولت احمدی نژاد ضعیف نیست

 

 

وی اعتراف کرد: به تدریج غرب فهمید دولت جدید ایران انقلابی است و رئیس جمهور از حمایت سپاه انقلاب اسلامی بهره می‌برد و یک دولت ضعیف و ناتوان نیست و متعهد به شعار انقلاب و محو اسرائیل و زوال تمدن غرب است از همین رو پرونده هسته ای ایران را از شورای حکام وین به شورای امنیت نیویورک برد.

 

 

زیباکلام گفت: در زمان انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ به طور طبیعی مسئله هسته‌ای بین نامزدها به اصلی ترین موضوع بدل شد،با روی کار آمدن روحانی سیاست احمدی نژاد در استقلال هسته‌ای تغییر جهت داد و قرار شد روحالنی این مسئله را از طریق مذاکره پیگیری کند.

 

 

استاد دانشگاه تهران افزود: بعد از توافق ژنو جمعی در سفارت آمریکا گرد هم آمدند اما به رغم نگرانی این افراد مذاکرات ادامه پیدا کرد، انتقادها به سیاست‌های هسته ای شروع شد و جریانی نیز توافق ژنو را همپای معاهده ترکمنچای دانستند.

 

 

وی مدعی شد: دوستان دلواپس شاخه‌ای را بریدند که خودشان روی آن بودند در واقع آنان با انتقاد راه انتقاد را باز کردند تا ما هم بتوانیم آنان را مورد نقد قرار بدهیم.

 

 

صادق زیباکلام با این ادعا که «شعار انرژی هسته ای حق مسلم ماست» یک دعوای سیاسی با غرب و آمریکا بود، گفت: ما نباید از آب و بهداشت و جاده‌هایمان برای انرژی هسته‌ای هزینه می‌کردیم اینکه می‌گویند با انرژی هسته ای ایران گلستان می‌شود دروغ است.

 

 

وی همچنین مدعی شد: تحولات کنگره آمریکا و سوال و جواب‌هایی که از جان کری و اوباما می‌شد نشان می‌داد تنها دغدغه غرب سلاح هسته‌ای ماست اما به ما دروغ می‌گفتند که انرژی هسته ای همه چیز ما را زیر و رو می‌کند و ایران را گلستان می‌کند.

 

 

صادق زیباکلام با لحنی تسمخرآمیز گفت: ما نفهمیدیم کمیسیون برجام که این قدر برجام را برررسی و زیر و رو کرد چه شد ۲۰ دقیقه ای آن را به تصویب رساند؛ در عین حال من معتقدم تندروها مخالفت خود با برجام را ادامه خواهند داد، یکی از گیرهای آنان هم سر مسائل اقتصادی خواهد بود غافل از اینکه اصلا مسائل هسته ای ارتباطی با برجام و مذاکرات ندارد بلکه مشکل اقتصاد ما دولتی بودن آن است!

 

 

هر که گفت با انرژی هسته ای ایران گلستان می‌شود دروغ گفت ما هم که گفتیم با توافق ایران گلستان می‌شود دروغ گفتیم!

 

 

وی در همین راستا اضافه کرد: با تحریم، بی تحریم، با برجام بی برجام و با فعالیت هسته ای و بدون فعالیت هسته ای هیچ نور امیدی بر اقتصاد ما نخواهد تابید، هر که گفت با انرژی هسته ای ایران گلستان می‌شود دروغ گفت ولی با توافق هسته ای هم ایران گلستان نخواهد شد!

 

 

زیباکلام در ادامه این اعترافات، خاطرنشان کرد: رفع تحریم نمی‌تواند در اقتصاد ما معجزه کند.

 

 

ایران و آمریکا در مورد سوریه به زبان مشترک می‌رسند

 

 

استاد دانشگاه تهران در اظهار نظر دیگری یادآور شد: حال که توانستیم در مسئله هسته ای با آمریکا به توافق برسیم چرا بر سر مسائل دیگر توافق نکنیم؟ ایران و آمریکا در مسئله افغانستان وحدت استراتژیک دارند، در مورد سوریه هم داریم زبان مشترک پیدا می‌کنیم.

 

 

وی افزود: به نظر من اگر کسی بگوید آغاز برجام پایان مرگ بر آمریکاست سخن به گزاف نگفته است.

 

 

زیباکلام در اظهاراتی گفت: ما ۲۰ ماه با آمریکا مذاکره کردیم عناصر نفوذ آن چه بود؟ مگر چه کردند؟ اگر نفوذی بود من که ندیدم.

 

 

زیباکلام پس از بیان مطالب ضد و نقیضی مبنی بر اینکه سیاست کج دار و مریز خاتمی در مبحث هسته ای در زمان احمدی نژاد به استقلال رسید ولی دوباره با روی کار آمدن روحانی عقب نشینی‌ها و امتیازدهی‌ها در قالب مذاکرات از سر گرفته شد، گفت: به نظر من انتخاب روحانی و سیاست خارجه وی در مذاکرات هسته ای درست بود!

 

 

وی با وجود اینکه خودش در سخنان ابتدایی از استقلال فعالیت هسته‌ای کشور در دولت هشت ساله احمدی نژاد سخن گفته بود، به انتقادهایی که به سیاست‌های کج دار و مریز دولت فعلی می‌شود اشاره کرد و اظهار داشت: همین که توافق ژنو انجام شد عده‌ای در سفارت آمریکا جمع شدند و نطفه جریان دلواپسان را شکل دادند ولی به رغم نگرانی دلواپسان، مذاکرات ادامه پیدا کرد.

 

 

زیباکلام در عوض اینکه عملکردها را مورد تحلیل قرار دهد در اقدامی سوال برانگیز «اصل مبحث هسته ای را ملاک قرار داد و گفت اگر می‌شود به هسته‌ای دوران روحانی انتقاد کرد باید به جلیلی و احمدی نژاد هم انتقاد می‌کردیم، ولی الان رسایی تابوی تقدس هسته‌ای را شکست و گفت بالای چشم هسته ای ابروست و این ابرو نیز کمانی است، این سخن زیباکلام که با لحنی تمسخرآمیز بیان شد با مذمت برخی حضار همراه بود.

 

 

صادق زیباکلام با بیان اینکه ما بالاخره با آمریکا به توافق رسیدیم و حتی این ظرفیت وجود دارد که در مباحث دیگر هم با آمریکا به توافق برسیم، خطاب به حضار پرسید مگر ایران و آمریکا در رابطه با داعش در عراق مواضع یکسان ندارند؟ حضار با پاسخ «نَه»، زیباکلام را غافلگیر کردند و در همین حین همگی شعار «مرگ بر آمریکا» سر دادند.

 

 

زیباکلام در پاسخ به افرادی که پاسخ مخالف به وی دادند، گفت: شماها طرفدار توطئه هستید، ما با آمریکا بر سر خیلی از مسائل اشتراک نظر داریم و فقط در مورد اسرائیل اختلاف نظر ما باقی مانده است.

 

 

وی اسرائیل را «کشور» خواند و ادامه داد: «مشکل از اینجاست که ما می‌گوییم می‌خواهیم کشور اسرائیل را نابود کنیم، به نظر من اگر کسی بگوید آغاز برجام، پایان مرگ بر آمریکاست سخن به گزاف نگفته است»، پس از این سخن دوباره حضار شعار مرگ بر آمریکا سر دادند در این حسین عده‌ای دست زدند که صدای شعار شنیده نشود و عده‌ای دیگر نیز صلوات فرستادند تا صدای کف‌ها شنیده نشود.

 

 

زیباکلام گفت: من دین و ایمون درست و حسابی ندارم، اما به حرمت محرم کف نزنید، اما شما صلواتیست ها! بدانید اگر انجمن اسلامی شما را در برنامه خودش راه داده معرفت داشته شما هم معرفت داشته باشید ما را در نماز جمعه‌هایتان راه بدهید!

 

 

زیباکلام در رابطه با برجامی که تصویب شد نیز گفت: برجام تصویب شد اما جنتی (از آوردن پیشوند آیت الله خودداری کرد) حاضر نیست بگوید تصویب شده و می‌گوید تائید شده است، سردار زارعی می‌گوید فلان جای برجام قابل اجرا نیست، امام جمعه شما می‌گوید آنجای برجام نباید اجرا شود امام جمعه دیگری می‌گوید یک قسمت دیگر باید حذف شود.

 

 

گفتنی است، صادق زیباکلام که در سخنان خود از مناظره استقبال کرده بود و منتقدان را انسان‌هایی تقدس زدا و تابو شکن خوانده بود و خواهانپاسخ دهی آنان شده بود در پایان سخنرانی خود، از پاسخ دادن به پرسش‌های خبرگزاری دانشجو به بهانه خستگی امتناع ورزید.

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات