نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی:

نماینده مردم بروجرد و اشترینان در مجلس شورای اسلامی گفت: توافقنامه برجام با ورود بدعت های معمول جایگاه مجلس را متزلزل کرد.

به گزارش لرستان خبر، بهرام بیرانوند در جمع خبرنگاران اظهار داشت: طرح تصویب شده به این معنا بود که مجلس طی آن یک سری الزامات را برای دولت مشخص می کرد و معنای آن تصویب برجام نبود.

 

 

وی تصریح کرد: از ابتدا دو دیدگاه نسبت به مذاکرات ونیز بررسی متن توافقنامه برجام در کشور وجود دارد یک نگاه بر مبنای اعتماد به طرف غربی بود و یک نگاه هم براساس بی اعتمادی به طرف غربی به ویژه آمریکایی ها بوده است و همین دو نگاه به مذاکرات ونتایج آن نیز وجود داشت یک نگاه هر آنچه که تیم مذاکره کننده بیان می کرد یا در رسانه ها منتشر می شد، پذیرفته و حمایت می کرد و بدون رصد موارد تناقض اطلاعات و عدم تطابق آن با خطوط قرمز ملی و منافع کشور وجود دارد.

 

 

نماینده مردم بروجرد و اشترینان در مجلس بیان کرد: در تیر ماه امسال مجلس طرح الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته ای را در مجلس با 93 درصد آرا تصویب کرد که در آن چند الزام ذکر شده بود که در این مذاکرات و نتایج مذاکرات باید حتما این الزامات به صورت شفاف رعایت شود، لغو تحریم ها و عدم دسترسی به مراکز نظامی و نیز عدم ممنوعیت تحقیق و توسعه از جمله الزامات مصوب مجلس شورای اسلامی بوده است.

 

 

وی لزوم رعایت اصل 77 و 125 قانون اساسی را از دیگر موارد الزام آور مصوب مجلس شورای اسلامی برشمرد و افزود: این قانون در متن برجام عملا رعایت نشده اما آن چیزی که در قانون اساسی بیان شده لزوم تصویب توافق نامه ها است که مقدمه آن ابلاغ لایحه مربوطه از سوی دولت به مجلس است.

 

 

بیرانوند با تاکید بر اینکه باید مسیر قانونی درمجلس طی شود، عنوان کرد: پس از ارائه گزارش برجام توسط وزیر امور خارجه ایران در صحن مجلس اعتراضات نمایندگان شدت گرفته و عنوان کردند این تنها یک گزارش و ترجمه است و به طور قطع لایحه دولت نیست چراکه متنی که تحویل داده شده بود دارای ایرادات بسیار جدی ترجمه و ویرایش بود که آن را پس فرستادند و پس از آن توسط یکی از مسئولان وزارت خارجه متن جدید تقدیم هیئت رئیسه شد.

 

 

وی خاطرنشان کرد: بر اساس آئین نامه برای بررسی موارد خاص و مهم می توان با تشکیل یک کمیسیون ویژه به بررسی موضوع پرداخت و مجلس هم با انتخاب 15 نفر از نمایندگان به این مهم اقدام کرد که این کمیسیون مشتمل بر 5 نفر از فراکسیون اصول گرایان، 5 نفر فراکسیون رهروان ولایت و 5 نفر بین این دو دیدگاه از کسانی که دو فراکسیون رویش نظر مثبت داشته و می توانستند کار کارشناسی انجام دهند به صحن مجلس معرفی شدند.

 

 

نماینده مردم بروجرد و اشترینان در مجلس تصریح کرد: ترکیب قالب کمیسیون بررسی برجام از آنهایی بود که به آمریکا نگاه محتاطانه داشتند و بدبین به رفتار آمریکا بودند و دنبال این بود که آن قضایا و اتفاقات رصد و پس از آن با واقعیات صحنه سنجیده ومنافع لحاظ شود.

 

 

وی افزود: به محض اینکه کمیسیون تشکیل شد اقدام به تدوین نقشه راه کردند و بر مبنای برنامه پیش رفتند نقاط مثبت ومنفی توافقنامه برجام را مطرح کردند، کارشناسان هم با ورود به این موضوع از تعدادی دانشجوی دکترا دعوت کردند برای به اصطلاح کار نگارش و کمک در تدوین صورت مذاکرات مساعدت کنند.

 

 

بیرانوند اظهار داشت: پس از بحث و بررسی های کارشناسانه و آمد و رفت های فراوان در نهایت یک گزارش تهیه شد، گزارش اصلی برجام که دولت به مجلس ارائه کرد یک متن 170 تا 180 صفحه ای است که پر از ابهام و ارجاعات مکرر است به این معنا که شما موقع مطالعه تا یک جای مطلب را که پیش می روید ارجاع می دهد به یک قانون داخلی  آمریکا، و یا به یک دستوراجرایی رئیس جمهور ارجاع داده می شود.

 

 

وی گفت: کمیسیون 15 نفری ویژه برجام با مسئولیت آقای زاکانی این گزارش را به 18 تا 19 صفحه رساند که فهم آن آسانتر و بسیاری از نقاط ابهام آن شفاف شد.

 

 

نماینده مردم بروجرد و اشترینان در مجلس  تصریح کرد: پیش از ارائه گزارش یک طرح دوفوریتی در صحن مجلس به امضای 70 تا 80 تن از نمایندگان رساندند که برخی نمایندگان امضا کننده اعتراف کردند تصور ما براین بوده است که امضاهای گرفته شده به منظور طرح دو فوریت منطبق بر گزارش کمیسیون ویژه برجام بوده و همان خواسته کمیسیون برجام است، در حالی که یک راه به اصطلاح کنارگذر برای توافقنامه برجام بود و این طرح دو فوریتی توسط آقای لاریجانی و تعدادی از نمایندگان به موازات گزارش برجام آماده شد.

 

 

وی افزود: دراندک زمانی پس از قرائت گزارش در صحن مجلس، آقای لاریجانی اعلام کرد که ما یک طرح دوفوریتی داریم که به رای می گذاریم؛ طرح دو فوریتی مطلقاً ناظر به نتایج گزارش کمیسیون ویژه نیست و نه معطوف به زحماتی است که اینجا کشیده ونتایجی که حاصل شده است بلکه این طرح دو فوریتی با اصرار آقای لاریجانی در صحن مطرح شد و پیش از مطرح کردن آن توسط آقای لاریجانی نزدیک به یک ساعت از محاسن آن طرح دو فوریتی گفته شد و در نهایت از طرح دوفوریتی مطرح شده دفاع جانانه ای کردند اما صحن به دو فوریت طرح رای نداد و پس از آن یک فوریت آن به رای گذاشته شد و رای آورد.

 

 

بیرانوند بیان کرد: مفهوم دو فوریتی که به تصویب نرسید این است که باید کمتر از 72 ساعت به این طرح رسیده و اعلام نظر شود اما طرح یک فوریتی می تواند بالای 5 ماه هم فرصت بررسی داشته باشد همانطور که قانون الزام دولت از زمانی که یک فوریت رای را گرفت تا موقعی که در تیرماه قانونی شد چهار تا پنج ماه به طول کشید.

 

 

وی افزود: در بررسی کلیات متن توافقنامه در مجلس پس از سه ساعت بحث جدی بر روی آن، رای محکمی نیاورد و در نهایت رای بالای 50 درصد را گرفت منتها رای لرزانی بود؛ از این ساعت به بعد القائاتی در مجلس شروع شد نقل قول هایی در مجلس گفته شد اشاراتی به جلساتی شد که پس از آن معلوم شد بعضی از جلسات اصلا وجود خارجی نداشته است که در نهایت منجر شد در تصویب جزییات متن توافقنامه یک دفعه رای چنان بالا آمد و آقای لاریجانی آنچنان نیرو گذاشت پشت موضوع ظرف 20 دقیقه کل جزئیات را از تصویب نمایندگان مجلس گذراندند.

 

 

نماینده مردم بروجرد و اشترینان در مجلس تصریح کرد: این طرح به این معنا بود که مجلس طی آن یک سری الزامات را برای دولت مشخص می کرد و معنای آن تصویب برجام نبود به رغم اینکه پس از آن بعضی ها گفتند معنای آن تصویب برجام بوده است که آقای جنتی هم پشت تریبون گفتند معنای این طرح تصویب برجام نیست.

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید
  • ناشناس

    اری برارم تو از وظایف نمایندگی ولی تمام مشکلات و معضلات اقتصادی اجتماعی و سیاسی و فرهنگی از جمله معیشت و بیکاری موکلین فقط برجام را که مربوط به کمیسیونی که بر اساس تخصص خود برگزیده ای هم نیست یاد گرفته ای آن هم دست و پا شکسته

نظرات