یک اندیشکده آمریکایی در مطلبی تحت عنوان «معمای خلیج فارس» نوشت: حضور ناو هواپیمابر آمریکا در خلیج فارس به عنوان نمادی از تعهد ناوگان پنجم نیروی دریایی ایالات متحده برای مهار امیال منطقه‌ای و هسته‌ای‌ ایران بوده است.

اندیشکده آمریکایی «مطالعات راهبردی بین‌الملل» در گزارشی پیرامون «خلا حضور ناو هواپیمابر این کشور در منطقه» نوشت: هنگامی‌که ناو هواپیمابر «تئودور روزولت» چند هفته قبل خاورمیانه را ترک کرد برای اولین بار از سال 2007 به این سو خلا حضور یک ناوهواپیمابر آمریکا در منطقه را برجا گذاشت. البته این شکاف نمی‌تواند چندان طولانی مدت باشد و در چند ماه یا بیشتر این خلا پر می‌شود.

 

 

 بر اساس این گزارش، ناوهواپیمابر «یو اس اس هری ترومن» می‌تواند جایگزین ناو هواپیمابر قبلی شود اما زمان ورود آن به خلیج فارس نامشخص است و موجب می‌شود این شکاف موجود به طور گسترده‌ای مورد توجه قرار گیرد.

 

 

 

ناو هواپیمابر هری ترومن

 

 

اندیشکده یاد شده در توجیه دلایل حضور ناو هواپیمابر آمریکا در منطقه نوشت: حضور یک ناو هواپیمابر آمریکایی در خلیج فارس یا نزدیک آن به عنوان مظهری از تعهد ناوگان پنجم نیروی دریایی ایالات متحده به منطقه به ویژه در زمینه تلاش‌های کنونی در طول سال‌ها برای مهار امیال منطقه‌ای و هسته‌ای‌ ایران بوده است.

 

 

اندیشکده آمریکایی مطالعات راهبردی نوشت: تعداد واقعی ناوهای هواپیمابر از یک تا سه مورد با فراز و نشیب‌های مرتبط با تنش‌های منطقه همگام بوده و برای برخی شکاف فعلی بازتابی از فرصت دادن به امور دیپلماتیک در سایه توافق هسته‌ای سال جاری است. اما برای برخی دیگر سئوال‌هایی را مبنی بر نحوه تعامل واشنگتن در منطقه بر افکنده است . این امر همچنین سئوال‌هایی را در زمینه توانایی آمریکا برای حفظ تعهدات خود در منطقه خاورمیانه و نیز پیگیری توازن مجدد ایجاد کردن در اولویت‌های راهبردی در منطقه آسیا _ پاسفیک بر انگیخته است.

 

 

البته از دیدگاه این اندیشکده، علت اصلی عدم حضور ناو هواپیمابر در برهه فعلی در منطقه شاید بخشی از تلاش‌ها برای احیا و حفظ تمامی ناوهای هواپیمابر آمریکا در طولانی مدت پس از یک دوره استفاده شدید از آن‌ها باشد و این مسئله باید بدان مفهوم لحاظ شود که آمریکا (با این جابجایی) قادر خواهد بود در صورت لزوم و در آینده ناوهای هواپیمابر خود را به طور مدام در منطقه حفظ کند.

 

 

اندیشکده آمریکایی در خاتمه این مطلب با اشاره به سخنان روز قبل «فیلیپ هاموند» وزیر خارجه انگلیس برای حضور نظامی این کشور در خلیج فارس نوشت: هاموند از آخرین دور گفت‌‌وگوهای منامه برای نشان دادن تعهد انگلیس و حضور دائمی در خلیج فارس و ساخت پایگاه جدید دریایی در بحرین خبر داد. وی به حضور 2 ناو هواپیمابر نیروی دریایی سلطنتی انگلیس در منطقه البته قبل از 2020 اشاره کرد. انگلیس قصد دارد کشتی‌های 65 هزار تنی با  12 جنگنده اف 35 خود را در منطقه مستقر کند.

 

 

در همین زمینه شبکه «ان بی سی نیوز» آمریکا نیز هفته گذشته اعلام کرد، در بحبوحه حملات هوایی روسیه علیه تروریست‌ها در سوریه، ارتش آمریکا ناو هواپیمابر تئودور روزولت خود را از خلیج فارس خارج کرد.

 

 

براساس این گزارش، از سال 2007 به این  سو برای اولین بار است که آمریکا هیچ ناو هواپیمابری در خلیج فارس نخواهد داشت. ناو هواپیما بر مذکور پذیرای 5 هزار نیروی نظامی و بیش از 50 هواپیمای جنگی ارتش آمریکاست.

 

 

دریادار «جان ریچاردسون» در این زمینه گفت: «بدون حضور ناو هواپیمابر در خلیج فارس توانایی‌های آمریکا در منطقه کاهش می‌یابد.»

 

 

«پیتر دلی» معاون سابق فرمانده نیروی دریایی آمریکا در گفت وگو با شبکه ان بی سی نیوز گفت: «مهمترین مسئله که وجود یک ناو هواپیمابر را توجیه می کند این است که شما نمی دانید چه اتفاقی در انتظارتان است. اهمیت این ناوها این است که بسیار بزرگ هستند و شما را قادر می‌سازند از  پایگاهی به پایگاه دیگر بروید و از همه مهمتر اینکه نیازی برای کسب مجوز از کشورها برای پرواز هواپیماهای مستقر در این ناوها نداریم.» وی در ادامه تأکید کرد: «بدون این ناو قطعا توانایی ما در خلیج فارس کاهش پیدا می کند.»

 

 

 دولت آمریکا از سال 2010 تا 2013 دو ناو هواپیمابر در خلیج فارس مستقر کرده بود، اگر چه این ناوها برای مدت زمان کوتاه به طور مجزا منطقه را ترک کرده و مجددا به محل استقرار خود باز می‌گشتند. هدف از استقرار این ناوها پشتیبانی از عملیات آمریکا در عراق و کنترل رفتار ایران در منطقه برای باز ماندن تنگه هرمز عنوان شده بود.

منبع: فارس

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات