«زکا» در کنفرانس‌هایی درباره اینترنت در ایران شرکت کرده بود و گفته می‌شد که به همراه برخی چهره‌های مخالف نظام ایران در حال تدارک برنامه‌هایی برای ایجاد موج تظاهرات ضد دولتی بود.

 در پی انتشار خبر بازداشت «نزار دکا» فرد متهم به جاسوسی برای آمریکا در ایران، منابع خبری از ارتباط وی با سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا خبر دادند.

 

 

به گزارش روزنامه «الاخبار»، گرچه نزار زکا در ظاهر عضویت نظامی ندارد، ولی اندک جستجویی نشان می‌دهد که وی فارغ التحصیل آکادمی نظامی «ریورساید» آمریکا در سال ۱۹۸۵ و عضو شورای فارغ التحصیلان این آدکادمی نظامی است.

 

 

این روزنامه با بیان اینکه دو تن از فرزندان نزار زکا در همان آکادمی ریورساید آمریکا درس خواندند، تاکید کرد که متهم بعدها تحصیلات خود را در ریاضیات و «آی‌‌تی» (IT) در برخی از دانشگاه‌های آمریکا ادامه داده بود.

 

 

بر اساس اسناد منتشر شده در سایت «ویکی لیکس» نزار زکا از اهل شهرک «قلمون شمالی» (شرق لبنان) از فعالان سیاسی و اجتماعی در زمینه «آزادی اینترنت» بوده و قبلا از طرفداران حزب مسیحی «جریان ملی آزاد» لبنان بود تا اینکه در سال ۲۰۰۹ مسؤلیت کمپین انتخاباتی حریان «۱۴ مارس» (جریان متحد با آمریکا) در منطقه «زحله» لبنان را بر عهده گرفت.

 

 

این گزارش حاکی است که نزار زکا در محافل غیر دولتی به نزدیکی به کابینه آمریکا معروف بوده و همزمان با آغاز اعتراضات مردمی اخیر در لبنان با برگزاری نشستی مطبوعاتی حمایت خود از تظاهرات را اعلام کرد.

 

 

این گزارش حاکی است که در پی دستگیری نزار زکا در ایران، خانواده‌اش با مقامات لبنانی تماس گرفته و مشخص شد که برخی مقامات لبنان با طرف‌های ایرانی تماس برقرار کرده و ایرانی‌ها نیز به گفتن اینکه «این قضیه به "امنیت ملی" بر می‌گردد» اکتفا کردند.

 

 

«زکا» پیش از این در کنفرانس‌هایی درباره اینترنت و «آی تی» در ایران شرکت کرده بود و شایعه شده که به همراه برخی چهره‌های مخالف نظام ایران در حال تدارک برنامه‌هایی برای ایجاد موج تظاهرات ضد دولتی در ایران به منظور مقابله با طرح دولت برای تشکیل اینترنت ملی جدا از شبکه اینترنت جهانی بود.

 

 

بر اسناد ویکی‌لیکس، زکا یکی از افرادی است که با سفارت آمریکا در بیروت در ارتباط بوده و نکته قابل توجه این است که زمانی که در سال ۲۰۰۷ از او به عنوان طرفداران «جریان ملی آزاد» لبنان یاد می‌شد، در حضور دیپلمات‌های آمریکایی از «جبران باسیل» وزیر فعلی خارجه لبنان انتقاد می‌کرد و حتی زمانی که دو سال بعد به جریان «۱۴ مارس» منتقل شد، «سعد حریری» رئیس حزب «المستقبل» را به افزایش اختلافات بین شیعه و اهل سنت و نداشتن شخصیت کاریزماتیک متهم کرد.

 

 

اسناد ویکی‌لیکس نشان می‌دهد که زکا پیش از این از آمریکا خواسته در اجرای طرح شبکه اینترنت برای مناطق شمال لبنان کمک کند. سند دیگری نیز نشان داد که مقامات واشنگتن در تماس با زکا، نظر وی به عنوان یک سنی درباره سخنرانی «باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا در دانشگاه قاهره را پرسیدند.

 

 

«الیزایت ترودو» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا شب گذشته تاکید کرد که «زکا به صورت دائم در آمریکا اقامت داشت» و این امر به معنی این است که وی گرین کارت داشته و «گذرنامه آمریکایی ندارد». سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همچنین اعلام کرده که قضیه زکا بر عهده مقامات کشور لبنان است.

 

منبع: فارس

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات