لبنان یکی از زمین های مهم جدال ایران و عربستان است و دکتر رکن آبادی، به عنوان کسی که تا ۲ سال پیش سفیر ایران در لبنان بود، یک گنج اطلاعاتی کم نظیر در عرصه لبنان و حوزه های مرتبط با آن مانند سوریه، حزب الله، گروه های فلسطینی و ... بود. حتی یک بار هم یک تروریست سعودی کوشید سفیر ایران در لبنان را ترور کند که ناکام ماند.

 

 
فرستادن "شاه ماهی اطلاعاتی ایران در لبنان" به حج،عقلانی بود؟

 

 در یازده سپتامبر ۲۰۱۲ یک گروه مسلح به کنسولگری آمریکا در بنغازی حمله کرد و سفیر آمریکا در لیبی را به قتل رساند. این حمله پس از نمایش فیلمی موهن علیه پیامبر اسلام(ص) در شبکه یوتیوب رخ داد.

 

چند روز قبل کمیته تحقیق کنگره آمریکا، هیلاری کلینتون ، وزیر خارجه وقت ایالات متحده را احضار کرد و به مدت ۱۱ ساعت وی را تحت پرسش و پاسخ قرار داد که چرا تدابیر لازم برای حفظ جان سفیر آمریکا در لیبی را تمهید نکرده بود؟

 

این که در آن جلسه چه گذشت و آیا کمیته تحقیق، از توضیحات وزیر خارجه پیشین آمریکا و کاندیدای اول دمکرات ها برای انتخابات آتی ریاست جمهوری قانع شد یانه ، موضوع این بحث نیست بلکه آنچه گفته شد، مقدمه ای است برای طرح موضوعی نسبتاً مشابه در ایران.

 

دوم مهر ۱۳۹۴، جمع زیادی از حجاج در فاجعه منا ، جان خود را از دست دادند که بخش زیادی از آنان را حاجیان ایرانی تشکیل می دادند. تعدادی نیز مفقود شده اند که برغم گذشت بیش از ۴۰ روز از ماجرا خبری از سرنوشت شان نیست.

 

یکی از این افراد که به طرز مشکوکی مفقود شده، دکتر غضنفر رکن آبادی، سفیر سابق ایران در لبنان است. برخی شاهدان عینی گفته اند که در جریان حادثه منا ، رکن آبادی را دیده اند که مجروح بوده و توسط نیروهای امدادی عربستان به آمبولانس منتقل شده است. حتی در آن ایام، خبرهایی منتشر شد مبنی بر این که رکن آبادی در یکی از بیمارستان های مکه بستری است.

 

با این حال، سعودی ها منکر همه چیز شده اند. آنها حتی یک بار مدعی شدند که رکن آبادی ، اساساً وارد عربستان نشده است ولی وقتی مدارک ورود وی به عربستان و تصاویرش منتشر شد، این ادعا را پیگیری نکردند و اکنون هم می گویند که خبری از وی ندارند!

 

حال روی سخن با وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران است که باید درباره اصل سفر دکتر رکن آبادی به عربستان پاسخگو باشد.

 

ایران و عربستان یکی از پرتنش ترین دوره های روابط خود را طی می کنند و عملاً نیز در برخی حوزه ها با یکدیگر در حال جنگ و نزاع هستند که از آن جمله می توان به رقابت در عراق،سوریه، یمن و لبنان اشاره کرد.

 

لبنان یکی از زمین های مهم جدال ایران و عربستان است و دکتر رکن آبادی، به عنوان کسی که تا ۲ سال پیش سفیر ایران در لبنان بود، یک گنج اطلاعاتی کم نظیر در عرصه لبنان و حوزه های مرتبط با آن مانند سوریه، حزب الله، گروه های فلسطینی و ... بود. حتی یک بار هم یک تروریست سعودی کوشید سفیر ایران در لبنان را ترور کند که ناکام ماند.

 

در چنین شرایطی که ایران و عربستان، رسماً در تقابل با یکدیگر هستند و می کوشند از هر فرصتی برای ضربه زدن به طرف مقابل استفاده کنند، آیا فرستادن "شاه ماهی اطلاعاتی ایران در لبنان" به سفر حج، اقدامی عقلانی و منطبق با منافع ملی و دوراندیشی بوده است؟

 

اصلاً فرض کنیم که حادثه منا رخ نمی داد. آیا وزارت خارجه با این تحلیل که ممکن است اتفاقی عمدی برای رکن آبادی رخ دهد،نباید مانع از عزیمت وی به عربستان می شد؟ آیا متصور نبود که رکن آبادی را در حادثه ای به جز فاجعه منا، بربایند و بعد دولت عربستان اعلام کند که افراد ناشناس او را ربوده اند و ما هم در پی یافتن وی هستیم؟

 

بالاخره وقتی دو کشور در حال جنگ نیابتی با هم هستند، هر امکانی متصور است و عقل سلیم حکم می کند که در چنین شرایطی یک مهره مهم و کاملاً خاص که عربستان تشنه اطلاعات اوست را با دو دست خود به زمین اختصاصی رقیب نفرستیم.

 

وزارت امور خارجه باید در خصوص اهمال صورت گرفته ، پاسخ دهد چرا که حتی اگر هیچ اتفاقی هم نمی افتاد یا اگر واقعاً رکن آبادی بین کشته شدگانی است که هنوز هویت شان معلوم نیست، اصل این کار که یک فرد خاص را در شرایط خاص در ید اختیار کشور متخاصم قرار دهند، اقدامی غیر اصولی و خطرناک است که عواقب آن، نه تنها دامن آن فرد را می گیرد بلکه منافع ملی کشور را تحت الشعاع قرار می دهد.

منبع:عصر ایران

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات