امریکن انترپرایز مدعی شد

یک اندیشکده آمریکایی با استناد به تصاویر ماهواره‌ای و تحلیل‌ها، مدعی استفاده جنگنده، بمب‌افکن‌های روسیه از پایگاه‌های هوایی ایران از جمله نوژه همدان برای حمله به مواضع داعش در سوریه شد.

به گزارش لرستان خبر، اندیشکده «امریکن انتر پرایز» در گزارشی با ادعای استفاده از فضا و پایگاه‌های هوایی ایران از سوی نیروی هوایی روسیه نوشت: به نظر می‌رسد ارتش ایران اجازه دسترسی و استفاده از پایگاه‌های هوایی خود را در حمایت از روسیه در حمله علیه مواضع مخالفان دولت سوریه می‌دهد.

 

در این گزارش با اشاره به «اتکا بیشتر مسکو به ایران» در حمایت از دولت «بشار اسد» رییس جمهور سوریه آمده است: «ولادیمیر پوتین» رییس جمهور روسیه نیاز به دالان هوایی مطمئن و آشکاری برای حملات خود در سوریه دارد و این دالان هوایی ضرورتا از فضای ایران عبور می‌کند و این مسئله در هنگامه افزایش تنش بین ترکیه و روسیه است. واقعیتی‌که افزایش وابستگی روسیه به ایران را نشان می‌دهد .

 

بر اساس این گزارش، جنگنده‌های ایرانی بمب‌افکن‌های روس را در هنگام عبور از فضای کشور خود پشتیبانی می‌کنند و در این ماموریت «توپولوف 160 بلک جک» (Tu-95MS Bear) ، «توپولف 95 ام اس» ( Tu-95MS Bear) و «توپولوف 22 ام» ( Tu-22M Backfire ) از اواخر نوامبر و از مسیر جنوب غربی ایران ماموریت علیه داعش در سوریه را آغاز کردند. این جنگنده ، بمب‌افکن‌ها با گذر از جنوب غربی تهران ، عبور از اصفهان و اهواز و گذر از بصره در عراق عازم عملیاتشان در سوریه شدند.

 

به نوشته این اندیشکده، تحلیل تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد که حداقل در یک مورد جنگنده‌های پیشرفته روسی عازم عملیات سوریه یا در مسیر بازگشت از  عملیات از پایگاه‌های هوایی ایران استفاده کردند. همچنین پایگاه‌هوایی شهید نوژه در  غرب ایران و در شمال استان همدان ( پایگاه سوم شکاری کبودر آهنگ ) نیز از سوی جنگنده «سوخو 34 فول بک» و هواپیمای ترابری «ایلوشین 76» در 24 نوامبر سال جاری استفاده شده است.

 

در انتهای این گزارش آمده است : زمان رویت جنگنده سوخو 34 روسیه در پایگاه شهید نوژه همدان و انتظار برای هواپیمای ترابری ایلوشین 76 نشان می‌دهد که این جنگنده درصدد عملیات پشتیبانی و تعمیر یا جایگزینی نفرات و ترک فوری پایگاه مذکور بوده است. منبع: فارس

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات