سرزمین‌های اشغالی در تیررس موشک "جولان 1" هستند.

ارتش سوریه از قدرت های موشکی دهه 70 و بعد از آن به حساب می آید که به صورت حساب شده بر توان و ظرفیت های خود در این حوزه افزوده است.


هر چند که پس از بحران سوریه و پرورش تروریست ها توسط آمریکا ، اسرائیل و عربستان در این کشور ؛ سوریه کمتر توانست به ابعاد توان و ظرفیت موشکی خود بپردازد . اما هنوز هم در این حوزه  توانمندی ها و ظرفیت هایی دارد که یکی از این ظرفیت ها موشک های زمین به زمین است.


"جولان 1" یکی از موشک های سطح به سطح ارتش سوریه بوده که دارای قابلیت های ویژه ای است و این موشک می تواند با دقت قابل قبول  اهداف را مورد اصابت قرار داده و منهدم کند.


موشک  "جولان 1" بهینه سازی شده  موشک "اسکاد بی " بوده که توانایی انهدام اهداف تا 300 کیلومتر را دارد (البته لازم به توضیح است که کلاس های مختلف موشک های کلاس "اسکاد" بردهای و قابلیت‌های تخریبی متنوعی دارد) .




 




 


**مشخصات موشک  "جولان 1"

موشک "جولان 1" بهینه سازی موشک "اسکاد بی " است که این موشک را با نام های مختلف "آر 11" ، "آر 17" ، "آر 300" و "البروس"  می‌شناسند و مدل اصلی آن ساخت فدراسیون روسیه است و ساخت مدل ثانویه آن توسط ارتش سوریه  انجام شده است. 



 

 


موشک "اسکاد بی" (جولان 1)  در 32 کشور خدمت کرده است و علاوه بر این،  کشورهای مختلف جهان از مدل بهینه سازی شده  اتحاد جماهیر شوروی سابق تولیداتی را داشته اند.  این  موشک یک نسخه بهبود یافته از R-11 بوده و با استفاده از جرثقیل  هیدرولیکی شده، که معمولا چهار دقیقه طول می‌کشد به یک موقعیت عمودی خواهد رسید تا آماده شلیک به سمت اهداف تعریف شده شود.



موشک "جولان 1" با طول بیش از 11 متر، قطر قریب به 1 متر، سرجنگی شدید الانفجار و تقسیم شونده، سرعت بیش از 1 مابل بر ثانیه و برد  حدود 300 کیلومتر و  "دقت 400 متر"  دارای پتانسیل های ویژه ای است و هر هدف نزدیکی را می‌تواند مورد اصابت قرار دهد؛ که البته این موشک در صورت حمله اسرائیل شاید ابزار همکاری بیشتر ارتش سوریه و حزب الله شود.

 




 


**موشک‌های "اسکاد بی "  با برد بیش از 300 کیلومتر می‌تواند بخش‌های وسیعی از اسرائیل را هدف قرار دهد

موشک‌های "اسکاد بی "  با برد بیش از 300 کیلومتر می‌تواند بخش‌های وسیعی از اسرائیل را هدف قرار دهد و موشک‌های کلاس های مختلف این موشک در مورد اصابت قرار دادن شهر بندری "ایلات" توانمند است.


پایگاه خبری  "المختصر"،  در گزارشی نوشت:  این موشک‌ها به سمت اسرائیل نشانه‌گیری شدند در نتیجه اگر سوریه با حمله نظامی مواجه شود امکان حمله موشکی به اسرائیل و همچنین واکنش حزب الله علیه سرزمین های اشغالی جدی خواهد بود؛ به همین منظور ارتش اسرائیل در حال تمرین مقابله با چنین سناریویی است.


در این گزارش آمده است: موشک‌های  "اسکاد" که  ارتش سوریه در اختیار دارد قادر است بسیاری از مناطق را در " تل آویو " تهدید کند ؛  این موشک‌ها قدرت بالایی دارند و می‌توانند بسیار خطرناک باشند.



 


 



 


به موجب این گزارش، موشک  "SS-21"  نوع دیگری از موشک ساخت  ارتش سوریه بوده  که در اختیار "دمشق" است؛ این موشک با قدرت حمل 120 کیلوگرم مواد منفجره، موشکی میانبرد با قدرت تخریبی بالاست و می‌تواند برای اسرائیل زیانبار باشد.


اسرائیل همچنان بر این باور است که اگر به سوریه حمله نظامی شود حزب الله لبنان بیکار نخواهد نشست. مقام‌های مسئول در سرزمین‌های اشغالی معتقدند: حزب الله ده ها هزار موشک در اختیار دارد که دهها نمونه از آن جزء موشک‌های پیشرفته‌ای هستند که برد آنها به جنوب اسرائیل هم می‌رسد.



*گاردین:  حزب الله بر روی موشک‌های "اسکاد" تمرکز کرده تا از این طریق بتوانند بخش‌های مختلف اسرائیل را هدف قرار دهد

روزنامه گاردین (The Guardian) با اشاره به توان موشکی  "حزب الله"، نوشت:  تحلیل‌گران نظامی معتقدند که حزب الله بر روی موشک‌های "اسکاد" تمرکز کرده تا از این طریق بتوانند بخش‌های مختلف اسرائیل را هدف قرار دهند. مقامات آمریکایی معتقدند موشک‌های اکثر تجهیزات پیشرفته نظامی از سوریه به لبنان منتقل می‌شود که این تجهیزات می‌تواند منطقه غرب آسیا را متأثر کند.
 


امروز بخش های وسیعی از سرزمین های اشغالی در تیررس موشک‌های "جولان 1" هستند و این موشک توانمندی انهدام اهدافی در ناحیه "شمالی" ، "مرکزی" و جنوبی اسرائیل را دارد و می‌توان با استقرار این موشک‌های در جبهه جنوبی سوریه از تجاوز وسیع اسرائیل به سوریه جلوگیری کرد؛ همچنین پایگاه های نظامی اسرائیل در "تل آویو" ، "حیفا" ، "دیمونا" ، "ایلات"، "اشکلون و بئر السبع" ، "صفد و نهاریا " و .... در تیررس موشک‌های "جولان 1 " ارتش سوریه است. 



ارتش سوریه و در زمانی که تهدیدات نظامی مثلث "ایالات متحده آمریکا-ترکیه-اسرائیل" علیه سوریه شدت گرفت ؛  مبادرت به استقرار موشک‌هایش در مرزها کرد و این موضوع نگرانی آمریکا را برانگیخت؛ اکنون هم با توجه به اینکه تحولات میدانی در سوریه تا حدی به نفع ارتش و نیروهای دفاع وطنی این کشور است در صورت لزوم این موشک ها می‌توانند از تجاوزات خارجی پیشگیری کنند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات