حال و هوای انتخابات؛

تشکیل گروه و کانال های تبلیغاتی در فضای مجازی وب رگزاری نشست های تبلیغاتی این روزها در لرستان بازار داغی دارد.

به گزارش لرستان خبر، دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی اسفندماه امسال برگزار می شود این درحالی است که بسیاری از کاندیدای احتمالی  تبلیغات زود را از چندین ماه قبل آغاز کرده اند.

 

تشکیل گروه و کانال های تبلیغاتی در فضای مجازی،برگزاری نشست های تبلیغاتی،جلسات سخنرانی‌ شبانه روزی،استفاده ابزاری از مراسم شادی و عزای مردم، شام و ناهارهای انتخاباتی،عیادت از بیماران، حضور در مؤسسات خیریه،اعطای هدایای نقدی،انتشار یادداشت و مقاله در شبکه های اجتماعی این روزها بازار داغی دارد.

اغلب کاندیدا درنشست های انتخاباتی وعده و وعیدهای غیرقابل اجرا سعی در جذب آرا مردم دارند،وعده های که فقط مختص ایام انتخابات است.

تبلیغات انتخاباتی باهدف معرفی و اطلاع‌رسانی به مردم در جهت انتخاب آگاهانه مردم لازمه برگزاری یک انتخابات قانون مندانه است اما اگر کاندیدایی که هدفشان راه یابی به خانه ملت به عنوان نمایندگان مردم هست بخواهند با قانون شکنی به هدفشان برسند دور از شأن نمایندگی است.

آیا نامزدهای احتمالی که قصد ورود به مجلس قانون گذاری را دارند با قانون گریزی بخواهند به هدفشان برسند می توانند از مردم انتظار داشته باشند که به آن ها اعتماد کنند.

براساس قانون انتخاباتی کشور طبق ماده 56 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی زمان رسمی برای انجام تبلیغات رسمی کاندیداها در انتخابات هشت روز پیش از برگزاری انتخابات است و تا ۲۴ ساعت قبل از روز اخذ رأی ادامه دارد؛ تمامی نامزدهای انتخاباتی براساس قانون انتخابات کشور ملزم به رعایت این قوانین هستند.

اگرکاندیدایی با تبلیغات زودهنگام قانون شکنی کند و با کارهایی خلاف قانون، مصالح و آرامش جامعه  را برهم زند موجب برخورد قانونی با وی می شود با این وجود این روزها در حالی که هنوز چندین ماه به برگزاری انتخابات مجلس دهم شورای اسلامی و دوره هفتم شورای نگهبان باقی مانده است برخی از کاندیداهای احتمالی با برگزاری جلسات خانگی،شرکت در مجالس فرهنگی و مذهبی، فعالیت در فضاهای مجازی اقدام به تبلیغات در سطح گسترده می کنند و با نطق های پرتب و تاب از برنامه های آینده کاری خود سخن می گویند.

به موجب مصوبه مجلس، الصاق اعلامیه، پوستر و هر گونه آگهی تبلیغاتی انتخاباتی روی علائم راهنمایی، تابلوی بیمارستان‌ها و تابلوی مدارس و سایر مؤسسات آموزشی و سازمان‌های عمومی و ادارات دولتی و سازمان‌های وابسته به دولت و اتومبیل‌های دولتی و اتوبوس‌های شرکت واحد اتوبوسرانی و تأسیسات عمومی و دولتی و صندوق‌های پست،‌باجه‌های تلفن،‌ پست‌های برق و تلفن،‌ تابلوها و همچنین اماکن بخش خصوصی مگر با رضایت مالکان یا متصرفاندر سراسر کشور ممنوع است.

برخی از افراد با سوء استفاده از گرایش های مذهبی مردم  با شرکت در مجلس قرآن،دعا و روضه اقدام به توزیع بروشور و کارت های تبلیغاتی خود می کنند و حتا به این هم قانع نمی شوند و در فضای مجازی با تشکیل گروه در شبکه های اجتماعی برای منافع حزبی و گروهی خود تبلیغ می کنند.

مصادیق ممنوعیت در فعالیت‌های تبلیغاتی انتخابات مجلس  به شرح ذیل است:

 - نوشتن و یا اظهار مطالب خلاف واقع، دیوار نویسی، انتشار اعلام‌نظر مقامات و اشخاص، فریب و اغوای مردم از طریق سوءاستفاده از اعلام نظر یا عکس شخصیت‌ها و مقامات دولتی،تبلیغ علیه نامزدها و هر گونه هتک حرمت و حیثیت آنان،

 - تخریب و یا پاره کردن عکس و دیگر آثار تبلیغاتی نامزدها در مهلت قانونی تبلیغاتی که در محل‌های مجاز الصاق‌شده و یا قرار گرفته باشد.

- انجام هر گونه فعالیت تبلیغاتی نظیر سخنرانی و انتشار محموله‌های تبلیغاتی به نفع نامزد خاص خارج از مهلت قانونی تبلیغات

-اخلال و برهم زدن اجتماعات و سخنرانی‌های قانونی و تعرض به ستادهای انتخاباتی نامزدها

- استفاده از هر گونه آثار تبلیغاتی از سوی نامزدهای و طرفداران آنان اعم از آثار کاغذی، پارچه‌ای، مقوایی، فلزی یا هر جنس دیگر با ابعاد بیشتر از 50 در 70 سانتیمتر

- استفاده از کاروان‌های تبلیغاتی و استفاده از بلندگو در خارج محیط سخنرانی

- استفاده هر یک از موارد فوق از طریق همه شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی

 جای این سوال وجود دارد این افرادی که حتا تاییدصلاحیت آنها به عنوان کاندیداهای انتخابات محرز نشده است با کدام اطمینان از تایید صلاحیت خود اقدام به انجام برنامه های تبلیغاتی می کنند؟

برخی از کاندیداهای احتمالی انتخابات مجلس  پیام های تبلیغاتی خود را  در قالب پیام های تبریک اعیاد و تسلیت در مناسبت های مختلف از طریق گوشی های همراه ارسال می کنند یا اینکه در مراسمات عزای افرادی که شاید هیچ گونه آشنایی هم با وی نداشته باشد جهت تبلیغات شرکت می کنند.

چرا این افراد که خود بایستی قانون گذار و در پی گرفتن حق و حقوق مردم باشند از قانون گریزانند؟ و با وجود قانون و مقررات مشخص و محرز بازهم برخی ها آن را رعایت نمی کنند و در پی دور زدن قانون به هر نحوی هستند؟

این نامزدهای انتخابات احتمالا یا از قانون انتخابات آگاهی ندارند  که ماه ها قبل از شروع زمان قانونی برای تبلیغات دست به گرفتن جلسات و انجام اموراتی از این قبیل هستند و یا این که  از قانون مطلع نیستند که اگر با قانون آشنایی ندارند پس چگونه می خواهند در قبال مسئولیتی که ممکن است بعد ها متوجه شان شود از حق مردم دفاع کنند.

 و اگر قانون را می دانند و به آن پایپند هستند چرا با این عمل خلاف،قانون را دور می زنند که این مورد هم  به نوبه خود در انجام امورات مربوط به مسئولیت شان نقطه ضعف بزرگی محسوب می شود و بایستی افراد دست اندرکار در صلاحیت این اشخاص با دقت بررسی های لازم را به عمل آورند.

 و در پایان امید می رود که تمامی کاندیدا ما به عنوان قانون گذاران احتمالی آینده این کشور اجرای قانون را  ابتدا از خود شروع کنند و آن را در انجام امورات و وظایف کاری و شخصی به کار گیرند وبا تبلیغات درست و قانون مند زمینه را برگزاری انتخابات پرشور با حضور همه جانبه مردم فراهم کنند.منبع: خبرافلاک

انتهای پیام/

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید
  • اعتدال

    صید محمد خان بیرانوند

نظرات