" امیل نخله" کارشناس شورای روابط خارجی آمریکا تاکید دارد که جنگ عربستان علیه ایران، سقوط آل سعود، ویرانی عربستان و تخریب انسانی و زیست محیطی منطقه را در پی خواهد داشت.

به گزارش لرستان خبر، امیل نخله کارشناس عرب شورای روابط خارجی آمریکا و استاد دانشگاه نیومکزیکو در مقاله ای که در نشریه اینترنتی لوبلاگ به چاپ رسیده است، تصریح کرد: اگر عربستان وارد جنگ با ایران شود، نابودی خود را رقم می زند.

 

 در این مقاله آمده است: آیا جنگ بین ایران و عربستان قریب الوقوع است؟ نه اینطور نیست.

 

وی افزود: اما ژست های جنگی عربستان در برابر ایران و جنگ در یمن تنش های منطقه ای را تشدید و بدبختی اعراب را عمیقتر می کند. عربستان با بازداشت غیرقانونی و اعدام شیخ النمر یک پیام روشن ارسال کرد و آن این که قصد دارد صدای ناراضیان عرب طرفدار دموکراسی را خاموش کند.

رژیم آل سعودی با گردن زدن یک اصلاح طلب برجسته سعودی ، به عموم عرب ها می گوید که جشن گرفتن پنجمین سالگرد بهار عربی بیهوده است و این که سرنگون شدن دیکتاتورها ویرانی و هرج و مرج به دنبال آورده است. جنبش ضد انقلابی به رهبری سعودی ها درخواست ها برای تغییر رژیم را تحمل نمی کند.

 

تحرکات جنگی عربستان در برابر ایران و جنگ در یمن تنش های منطقه ای را تشدید و بدبختی اعراب را عمیقتر می کند.

 

نقض حقوق بشر و تحمل نکردن مخالفت ها تاییدی دیگر بر تنفر خاندان حاکم سعودی از آرمانهای دموکراتیک و فعالان بهار عربی است. رژیم سعودی مثل دیگر رژیم های دیکتاتور در مصر، بحرین و کشورهای دیگر  معتقد است که استبداد به هرج و مرج ارجحیت دارد. جنگ ویرانگر یمن و جنگ جدی قدرت داخل خاندان سلطنت سعودی طراحی شده است. مشکلات اقتصادی و کسری های بودجه نیز که حاصل کاهش بی سابقه قیمت نفت  ناکامی های دیپلماتیک منطقه ای سعودیهاست، به مشکلات این رژیم در سال 2016 و بعد از آن می افزاید.

جنگ عربستان در یمن برغم حمایت های نظامی ، تسلیحاتی ، لجستیک و اطلاعاتی نیروی ائتلاف و کشورهای خارجی  به تحقق هیچ یک از اهداف تعیین شده اش منجر نشده  و فقط موجب ویرانی شده است. عربستان برغم برتری نظامی اش بر حوثی ها نمی تواند جنگ یمن را ببرد، جنگ افروزی علیه ایران فاجعه بار خواهد بود. چنین جنگی سقوط آل سعود، ویرانی کشورشان و تخریب انسانی و زیست محیطی منطقه را در پی خواهد داشت.

جنگ عربستان در یمن برغم حمایت های نظامی ، تسلیحاتی ، لجستیک و اطلاعاتی نیروی ائتلاف و کشورهای خارجی به تحقق هیچ یک از اهداف تعیین شده اش منجر نشده و فقط موجب ویرانی شده است.

رژیم سعودی به زودی متوجه می شود که برغم میلیونها دلاری که در واشنگتن و پایتخت های غربی از طریق کانالهای روابط عمومی اش صرف فروش داستان ساختگی اش کرده است، هیچ خریداری پیدا نمی شود. نومحافظه کاران طرفدار سعودی در پایتخت آمریکا نتوانسته اند حمایت چندانی برای عربستان جمع کنند به ویژه وقتی دیگران گردن زدن ها در عربستان را همان شیوه داعشی ها برای کشتن مردم می بینند.

این که برخی از این نومحافظه کاران آمریکایی که از آزادسازی عراق از چنگال صدام به نام ریشه کنی ظلم از دنیای عرب دفاع می کردند، حالا در دفاع از ثبات داخلی و امنیت از رژیم های دیکتاتور در ریاض، قاهره و منامه حمایت می کنند.منبع:میزان

انتهای پیام/

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات