نیویورک تایمز می نویسد: ”تماس های مکرر جان کری و ظریف برای آزادی ملوانهای امریکایی و علت پذیرش سریع ایران مبنی بر آزادی آنان، نگرانی دولت ایران از تاثیر این ماجرا بر تعویق آزادسازی پول تحریم ها تا زمان انتخابات و یا بعد از آن بوده است.“

به گزارش لرستان خبر، بنا بر گزارش های رسیده، روز شنبه با اعلام آژانس مبنی بر همکاری ایران در برداشتن گام های لازم در اجرای برجام، تحریم های هسته ای امریکا، سازمان ملل، و اتحادیه اروپا –طبق تعریفی که در متن توافق ارائه شده- برداشته خواهند شد. در مدت زمان شش ماهی که از اعلام توافق هسته ای بین ایران و 5+1 می گذرد، هیچگاه زمان دقیقی برای رفع یا تعلیق تحریم ها اعلام نشده بود.

 

حتی با وجود مشخص کردن خطوط قرمز نظام توسط رهبری، و تاکید ایشان مبنی بر همزمان بودن برداشتن گام های اجرایی ایران و غرب، ابتدا ایران اقدامات لازم را انجام داد و سپس قرار است در روز شنبه، بسته به گزارش آژانس، خبر لغو تحریم ها اعلام گردد.

 

در همین راستا، برخی سایت های خبری تحلیلی غرب، از تلاش بی وقفه اعتدال گرایان ایران در لغو تحریم ها تا پیش از انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان خبر دادند. فایننشال تایمز در این رابطه می نویسد: ”اکثر تحلیلگران عتقد بودند روز اجرا تا پیش از بهار آینده واقع نخواهد شد. کارشناسان پیش بینی کرده بودند ایران حداقل به 9 ماه زمان نیاز دارد تا تعهدات خود و گام های لازم –به معنی پیش نیاز رفع تحریم ها- را اتخاذ کند.

 

مقامات امریکایی معتقدند ایران با عجله تمام کارها را انجام داده است تا تحریم ها پیش از انتخابات فوریه لغو گردند. اعتدال گرایان اطراف روحانی، می خواهند ثابت کنند که توانایی مهندسی رفع تحریم های بین المللی را داشته اند، حتی اگر تاثر آن بر اقتصاد فعلا ظهور و بروز پیدا نکند!"

فایننشال تایمز، آزادسازی 100 میلیارد دلار از محل توقیف دارایی های نفتی ایران در بانک های خارجی را یک شو تبلیغاتی خواند و نوشت: ”در حالی که برخی از آزادسازی 100 میلیارد دلار از محل تحریم نفتی ایران خبر می دهند، وزارت خزانه داری امریکا آن را در خوشبینانه ترین حالت 50 میلیارد دلار و بانک مرکزی ایران آن را 27 میلیارد دلار می داند! با این حال باز هم مشخص نیست که دقیقا چه رقمی به ایران تحویل داده خواهد شد و آیا به صورت ارز به دست ایران خواهد رسید تا از ارزش ریال خود محافظت کند یا خیر."

 

رسانه های امریکایی، آزادی ملوانان خاطی ایالات متحده را نیز به دولت اعتدال گرای ایران نسبت داده و علت آزادی فوری آنان را تلاش ایران برای اتمام ماجرا قبل از عصبانیت امریکا و به مخاطره افتادن آزادسازی 100 میلیارد کذایی می دانند. نیویورک تایمز می نویسد: ”تماس های مکرر جان کری و ظریف برای آزادی ملوانهای امریکایی و علت پذیرش سریع ایران مبنی بر آزادی آنان، نگرانی دولت ایران از تاثیر این ماجرا بر تعویق آزادسازی پول تحریم ها تا زمان انتخابات و یا بعد از آن بوده است."

 

قطعا اعلام رفع تحریم ها، خبری خوب برای ملت ایران است. اما توجه به این نکته که تحریم های غیرهسته ای به قوت خود باقی مانند، و اینکه این تحریم ها می توانند بر کشورهای دیگر اعمال شده و ایران را به صورت غیرمستقیم تحت تاثیر قرار دهند از شیرینی ماجرا می کاهد. جف دایر، تحلیلگر امریکایی معتقد است: ”همانگونه که تحریم های تحمیلی به ایران، باعث متضرر شدن بسیاری از کشورها شده بود، اریکا می تواند تحریم ها را از ایران لغو کرده و بر کشورهای دیگر اعمال کند تا به صورت غیرمستقیم بتواند باز هم ایران را تحت فشار قرار بدهد.

 

به عنوان مثال، تا کنون بسیاری بانک های ایرانی تحت تحریم بوده و هر شرکت خارجی که با آنان مبادله ارزی یا تعاملی داشت به طرق مختلف متضرر می گشت. اکنون که این تحریم ها از بانک های ایرانی برداشته شوند، به نحو دیگر و با عناوین دیگر می توانند بر کشورهای دیگر اعمال گردند تا ایران نتواند از محل معامله های بین المللی خود سود چندانی ببرد."

 

ادعای جف دایر، اگرچه فقط یک تحلیل است اما با توجه به سابقه بد امریکا در مواجهه با ملت ایران و با توجه به عجله ی ایران در ادامه راه –تا پیش از انتخابات- می تواند به عنوان خطری جدی که تاثیر رفع تحریم ها را مورد مخاطره قرار می دهد باید مورد توجه قرار گیرد.منبع:598

 

انتهای پیام/

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات