در زمان انتخابات مجلس هفتم (سال 1382) روسای دولت و مجلس اصلاحات، با توجه به رد صلاحیت‌ها، لیستی را به رهبری ارائه دادند و تقاضا کردند که این لیست تایید شود.

به گزارش لرستان خبر، موسی قربانی نماینده 4 دوره مجلس شورای اسلامی درباره سخنان رئیس جمهور در مورد استفاده از تمام اختیارات در بررسی رد صلاحیت‌ها گفت: آقای روحانی شوخی کرده است. در قانون مصوب مجلس شورای اسلامی و در قوانین عادی، هیچ اختیاری برای رئیس جمهور در باب نظارت و مراحل بررسی تایید صلاحیت‌ها وجود ندارد و نظارت بر انتخابات به صراحت به عهده شورای نگهبان است.

 

معاون سابق دیوان عدالت اداری خاطر نشان کرد: در تمام مراحل انتخابات، شورای نگهبان نظارات دارد و این نظارت هم استصوابی است. در گذشته، سازمان بازرسی کل کشور در امور انتخابات و مراحل آن بازرسی می‌کرد اما با توجه به تفسیر شورای نگهبان از قوانین الان این نهاد در انتخابات هیچگونه دخالتی ندارد و تنها شورای نگهبان مسئول نظارت به مراحل انتخابات است.

 

نماینده مجالس پنجم و ششم تصریح کرد: اگر روحانی می‌خواهد به دلیل دوستی که با برخی از این افراد دارد وکیل مدافع رد صلاحیت‌ها باشد و در مورد آنها با شورای نگهبان مذاکره کند هیچ اشکالی ندارد اما رئیس جمهور هیچ وظیفه‌ای قانونی در مورد ردصلاحیت‌ها ندارد. او می‌تواند از جایگاه شهروندی خود نظراتش را به شورای نگهبان منعکس کند.

 

وی با بیان اینکه شورای نگهبان در این انتخابات دو جایگاه دارد افزود: اولین جایگاه در هیئت نظارت است. چهار عضو از 5 عضو هیئت نظارت از اعضای شورای نگهبان هستند که در مورد صلاحیت نامزدها اظهار نظر می‌کنند و جایگاه دوم هم جایگاه بررسی اعتراض‌هاست. افراد رد صلاحیت شده اعتراض‌های خود را به شورای نگهبان که 12 عضو دارد ارائه می‌کنند.

 

موسی قربانی ادامه داد: شورای نگهبان می‌تواند افرادی که این هیئت نظارت رد کرده است را تایید کند و حتی ممکن است افرادی که این هیئت تایید کرده را رد کنند.

 

نماینده مجالس هفتم و هشتم گفت: در زمان انتخابات مجلس هفتم (سال 1382) روسای دولت و مجلس اصلاحات، با توجه به رد صلاحیت‌ها، لیستی را به رهبری ارائه دادند و تقاضا کردند که این لیست تایید شوند و رهبرانقلاب هم بدون توجه به این لیست به شورای نگهبان گفتند که صلاحیت‌ها را بررسی کنند. شورای نگهبان هم بررسی کرد که بنده به عنوان یک نماینده مجلس در آن زمان به اعضای شورای نگهبان مشورت دادم. روحانی و یا هر فرد دیگری می‌تواند مدارک خود را ارائه کنند تا شورای نگهبان آنها را بررسی کند.

این فعال اصول‌گرا خاطر نشان کرد: شورای نگهبان هیچگاه تحت تاثیر فضا قرار نمی‌گیرد و کار خود را انجام می‌‎دهد. کسانی که رد صلاحیت قطعی شده‌اند، شانس زیادی برای بازگشت ندارد اما کسانی که احراز صلاحیت نشده‌اند به ویژه افراد کمتر شناخت شده با ارائه مدارک می‌توانند مسیر بازگشت خود را فراهم کنند. به عقیده بنده افراد کمتر شناخته شده بخش عمده‌ای از تایید صلاحیت‌های شورای نگهبان بعد از بررسی اعتراض‌ها را تشکیل خواهند داد.

 

وی در مورد نمایندگان فعلی رد یا احراز صلاحیت نشده مجلس شورای اسلامی نیز گفت: بعید است اظهار نظر نمایندگان فعلی مجلس نقشی در رد یا احراز صلاحیت آنها داشته باشد. تنها در صورتی این اتفاق می‌افتد که اظهار نظر نمایندگان همچون مجلس ششم برخلاف قانون باشد و نشان دهنده این معنا که آنها التزامی به قانون ندارد و اینجاست که شرایط نمایندگی را از دست می‌دهند.

 

قربانی افزود: احتمال دارد این نمایندگان در دوران نمایندگی کارهایی را انجام داده‌ باشند که شرط نمایندگی را از دست داده باشند و شورای نگهبان آنها را رد کرده باشد.

انتهای پیام/
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید
  • مجید

    قربانی هم مثل خودتان ......است

نظرات