او را نخستین بانوی وزیر در جمهوری اسلامی ایران نامیدند کمااینکه دنیا بر وفق مرادش نبود و با قهر رئیس‌جمهور سابق از پُست وزارت برکنار شد، عزلی تاریخی که به‌مانند انتصابش پرسروصدا بود، حال پس از ۱۱۰۰ روز با افسوس‌های مرضیه وحید دستجردی همراه می‌شویم.

دکتر مرضیه وحید دستجردی؛ نام بانویی که در دولت پیشین با عنوان نخستین بانوی وزیر در جمهوری اسلامی ایران گره خورده بود و چنان این لقب بر زبان‌ها جاری شده بود که حتی در زمانی که با قهر رئیس جمهور پیشین مواجه شد، به او بار دیگر لقب خاصش را تیتر زدند، ولی این‌بار با کنایه؛ «تنها مرد کابینه»... .

بانوی پزشکی که دو دوره در مجلس شورای اسلامی نمایندگی مردم تهران را به‌عهده داشته و با فضای سیاسی بیگانه نیست، در روزهای وزارتش کارهای بنیادینی از جمله طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع را با قوت بیشتری ادامه داد، کما اینکه نقدهایی نیز به او بود، علی‌الخصوص در زمینه ادغام دو دانشگاه علوم پزشکی تهران و ایران و به‌همراه برخی انتقادهای دیگر که باعث شد سرانجام نخستین بانوی وزیر پس از انقلاب به سرنوشتی تلخ دچار شود و او در دی ماه سال 91 حتی بدون صدور حکم برکناری از طرف رئیس جمهور سابق از وزارت بهداشت دولت دهم کنار گذاشته شد.

عزلی که از چند روز قبل از آن با خبری که معاون دستجردی (شیبانی) درباره سرنوشت ارزهای دارویی که صرف غذای سگ، زین اسب و دسته‌بیل شده بود، رسانه‌ای کرده بود، پیش‌بینی می‌شد. و این بار نیز خانم دکتر از بُعد خودزنی سیاسی تاریخ‌ساز شد و جزو معدود وزرایی قرار گرفت که در تاریخ سیاست مقابل رئیس خود یعنی رئیس‌جمهور سر ناسازگاری گذاشت.

بعدها علت تراژدی برکناری بانوی متخصص زنان و زایمان را که بر سکوی سلامت کشور تکیه زده بود نامه‌نگاری‌ها و اصرار او بر ریاست محمد باقر لاریجانی بر کرسی دانشگاه علوم پزشکی تهران عنوان کردند، کما اینکه آن روزها زوج کاری دستجردی و باقر لاریجانی نیز زبانزد اهالی رسانه بود.

حال تنها بانوی وزیر در جمهوری اسلامی ایران که به مقام وزارت بهداشت رسیده بود و خود از مطرح کنندگان طرح تفکیک جنسیتی در بیمارستان‌ها است، پس از 1112 روز از آن روزهای تراژدی‌، هنوز غصه و افسوس طرح‌هایی را می‌خورد که در حوزه سلامت ادامه پیدا نکردند!

او از عدم ادامه اجرای طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع همچنان گلایه‌مند است و می‌خواهد در صورت انتخاب و برگزیده شدن در مجلس شورای اسلامی دوره دهم، کارهای مغفول مانده وزارت بهداشت کنونی را از جمله اجرای کشوری نظام ارجاع و پزشک خانواده مطالبه و پیگیری کند.

بانوی پزشک و سیاستمدار 56ساله ایرانی که این‌بار عزم خود را برای ورود به خانه ملت جزم کرده است طی حضوری که در خبرگزاری تسنیم داشت به پاسخ برخی سؤالات ما از جنس سلامت با طعم و بویی از گلایه نسبت به روزهای دوری از منصب دولتی در حوزه بهداشت و درمان کشور پرداخت.

تسنیم: شما پس از رفتن از وزارت بهداشت ناراحت نبودید و به‌نوعی دچار غصه و افسوس نشدید که چرا برخی از طرح‌های زمان وزارت‌تان از جمله طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع به‌صورت کشوری ادامه پیدا نکرد و فقط در دو استان فارس و مازندران محدود باقی‌ماند، کما اینکه هم اکنون توسط وزارت بهداشت تلاش‌هایی برای این امر در شهرهای زیر 20هزار نفر و حتی با جمعیت‌های 50هزار نفری در حال انجام است؟

مرضیه وحید دستجردی: واقعاً همین‌طور است، الآن شما ببینید در استان فارس ما شاهد اجرای طرح پزشک خانواده هستیم و بسیار نیز موفق بوده و وضعیت بهداشت و درمان آنجا نسبت به قبل بهبود پیدا کرده و رضایتمندی مردم نسبت به قبل افزوده شده، هرچند که ایراداتی هم دارد ولی همین که رضایتمندی مردم را بالاتر برده و سلامت را توانسته بارورتر کند این جای خوشحالی و خوشبختی دارد و خدا را شکر می‌کنیم.

شما می‌دانید ما برنامه پزشک خانواده را به‌صورت کشوری می‌خواستیم انجام دهیم و با یک جدول زمانبندی شده می‌خواستیم این طرح را به سراسر کشور تسرّی دهیم، از سطح یک شروع کنیم و به سطوح بالاتر برسانیم ولی با وجود این، امیدوار هستیم این برنامه یعنی برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع محقق شود.

واقعاً افسوس می‌خورم و تأسف می‌خورم برای اینکه با وجود آنکه برنامه ما کاملاً آماده بود و ما نسخه (02) را به تصویب دولت وقت رسانده بودیم، ولی به‌علت نداشتن امکانات، بودجه و آن چیزهایی که لازم بود و اساس کار اجرای این طرح ملی بود نشد برنامه را به‌صورت کشوری و ملی پیاده کنیم.

تسنیم: این انتقادی را که به شما وارد می‌شود که خانم دکتر دستجردی در دو سال آخر دولت دهم می‌خواستند طرح پزشک خانواده را با عجله اجرا کنند(!)، می‌پذیرید؟

مرضیه وحید دستجردی: اصلاً ما برنامه را نتوانستیم در دو استان اجرا کنیم، کما اینکه ما برنامه‌ریزی کرده بودیم براساس یک جدول زمانبندی در سرتاسر کشور این طرح تحت پوشش ببریم البته نه به‌یک‌باره؛ زیرا این کار برای ما نیز امکان نداشت.

بنابراین قرار بود هرچقدر بودجه به ما داده می‌شود براساس بودجه، ما نیز طرح را توسعه و گسترش دهیم، منتها برای توسعه و گسترش اولویت‌های استانی و شهرستانی نیز مشخص کرده بودیم که در کجاها امکانات بیشتری داریم زیرا باید امکان و شبکه این کار را می‌داشتیم و تیم‌های پزشک خانواده را می‌داشتیم، بنابراین در آنجاهایی که امکانات ما فراهم بود آنها جزو اولویت‌های ما بود.

تسنیم: شما خودتان نیز به‌عنوان یک متخصص زنان و زایمان جزو تیم‌های پزشک خانواده بودید؟

مرضیه وحید دستجردی: تیم پزشک خانواده تیمی هستند که با پزشکان متخصص خودشان با هم می‌خواستند کار کنند، قطعاً جزو برنامه‌های ما بود که در جنوب تهران در اسلام‌شهر بتوانیم پزشک خانواده را اجرا کنیم.

ما منطقه‌ای از تهران را براساس جدول زمانبندی مشخص کرده بودیم، همچنین در سیستان و بلوچستان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، خوزستان، فارس و مازندران را در نظر داشتیم که فارس و مازندران را آغاز کردیم و آنهای دیگر در اولویت‌های دوم بود.

بنا داشتیم پزشک خانواده را در جنوب تهران و اسلام‌شهر اجرا کنیم و اگر پزشک خانواده در اسلام‌شهر اجرا می‌شد آن بخش تخصصی که بخش بیمارستانی بود توسط خود ما انجام می‌شد و ما این افتخار را پیدا می‌کردیم که با تیم‌های پزشک خانواده همکاری می‌کردیم.

 

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات