به ادعای مجله آلمانی دی سایت؛

«الجبیر پس از دیدار با جان کری همتای آمریکایی خود گفت: آماده اعزام نیروی زمینی به سوریه هستیم. وی با اشاره به حمایت مستمر ریاض از معارضان سوریه گفت جان کری از این پیشنهاد حمایت کرد.»

«احمد عسیری» مشاور وزیر دفاع سعودی اعلام کرد که عربستان به حمایت از «معارضان میانه رو» در سوریه ادامه خواهند داد.

مشاور وزیر دفاع سعودی ادامه داد: در بروکسل بیانیه‌ای درباره کشورهای شرکت کننده در هرگونه حملات زمینی به سوریه صادر خواهد شد.

در این راستا هم "عادل الجبیر" وزیر خارجه عربستان در نشست خبری مشترک با "جان کری" وزیر خارجه آمریکا در واشنگتن گفت: ما در این دیدار درباره حمله زمینی به سوریه صحبت کردیم.
الجبیر پس از دیدار با همتای آمریکایی خود بار دیگر گفت ریاض آماده اعزام نیروی زمینی به سوریه است. وی با اشاره به حمایت مستمر ریاض از معارضان مسلح سوری، تصریح کرد که جان کری از این پیشنهاد حمایت کرده است.

وزیر خارجه سعودی مدعی شد که ریاض در تشکیل ائتلاف ضد داعش نقش داشته است. وی همچنین ابراز داشت که که ریاض حمایت از مخالفان سوریه را برای شکل دهی به کشوری بدون "بشار اسد" ادامه می‌دهد.
وزیر خارجه عربستان سعودی در ادامه اظهار داشت که اگر حمایت ایران و روسیه از دولت سوریه نبود، دولت این کشور سرنگون شده بود.

در این رابطه هم مجله آلمانی «دی سایت» طی خبری مدعی شد: «یک منبع اطلاعاتی به دی سایت خبر داد که ایران آماده اعزام 300 هزار نظامی با تجهیزات کامل به سوریه برای مواجه با هر گونه حمله زمینی توسط عربستان به این کشور است.»

اخیرا مسئله برگزاری رزمایش 150 هزار نفری تحت عنوان «رعدالشمال» با حضور نیروی های اردن، مصر، و پاکستان و برخی کشورهای عربی در منطقه «حفر الباطن» عربستان با مشارکت ارتش این کشور با هدف تهدید ایران مطرح شده است.

ناظران محافل سیاسی معتقدند که برگزاری این رزمایش مشترک پیام آشکاری برای مقابله با سیاست های ایران در پی تنش سیاسی میان ریاض و تهران محسوب می شود. کشورهای همپیمان ریاض نیروهای خود را اخیرا به محل رزمایش اعزام کرده اند و خبرگزاری «اسپوتنیک» روسیه گزارش داده که رزمایش «رعدالشمال» طی 48 ساعت آینده در عربستان برگزار خواهد شد.

"عبدالباری عطوان" تحلیلگر برجسته جهان عرب هم در سرمقاله روزنامه رای الیوم در این رابطه چنین آورد: هدف عربستان از اعلام آمادگی 150 هزار نظامی برای اعزام به سوریه دو چیز است:

1- فرار از هر گونه شکست سیاسی و روحی در سوریه و انتقام از دولت این کشور پس از آن‌که در طول پنج سال میلیاردها دلار برای براندازی دولت سوریه هزینه کرده است.

2- مقابله با ایران از طریق تشکیل ائتلاف سیاسی و نظامی «سنی» و به کارگیری تمام امکانات نظامی و مالی برای رسیدن به این هدف تا «محور ایرانی» که سوریه از اضلاع آن است را شکست دهد.

 

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات