زنگ خطری برای انتخابات لرستان

امروزه در حکومت‌های مبتنی بر دموکراسی، مردم به عنوان منشاً حکومت و صاحبان اصلی قدرت به حساب آمده و قدرت از طرف آنان با شیوه‌های معین به نمایندگان واگذار می‌گردد.

در دموکراسی، تفکیک قوا به عنوان اصلی مهم رعایت شده و قدرت به شکل مناسبی توزیع می‌شود. یکی از ارکان اساسی در نظام‌های دموکراتیک، پارلمان یا مجلس نمایندگان است که به عنوان قوایی مؤثر و کارآمد کار ویژه‌های مهمی را در امور مختلف کشورها بر عهده دارد.

جمهوری اسلامی ایران نیز به عنوان کشوری دموکراتیک با داعیه‌های ارزشی و اسلامی، دارای قانون اساسی مدون و نظام‌مند و برخوردار از قوای سه‌گانه با رعایت اصل تفکیک قوا می‌باشد که توزیع قدرت در آن به شیوه‌هایی مبتنی بر انتخابات و مشارکت مردم معین گردیده است. یکی از رکن‌های اساسی در نظام جمهوری اسلامی ایران مجلس شورای اسلامی است که وظایف عمده قانون‌گذاری و نظارت را بر عهده داشته و نمایندگان به صورت عمده‌ای با نفوذ بر سیستم مدیریتی حوزه انتخابیه‌شان در روند پیشرفت و پسرفت حوزه‌های مختلف تأثیرگذار می‌باشند.
تا کنون ۹ دوره مجلس شورای اسلامی پشت سر گذاشته شده و آن‌چه کاملاً در خور توجه است مشارکت گسترده مردم و میزان رأی ملت در راه‌یابی کاندیدها به مجلس و پوشیدن جامه وکالت شهروندان ایرانی می‌باشد.
 با عنایت به نزدیکی انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی نکته‌ای اساسی که توجه ویژه‌ای را می‌طلبد، بررسی عملکرد کاندیداهای احتمالی جهت کسب آرا و جلب نمودن افکار عمومی به سمت خویش است. در این برهه‌ی زمانی، تقریباً کاندیداهای احتمالی که قصد حضور در این عرصه را دارند مشخص شده و از ماه‌ها قبل فعالیت‌های انتخاباتی خود را به صورت غیررسمی آغاز نموده‌اند.
یکی از راه‌های شناسایی جهت انتخاب صحیح کاندیداها، بررسی عملکرد مدیریتی گذشته، ارزیابی میزان موفقیت در مسولیت‌های پیشین، داشتن تجربه و آشنا بودن با سازوکارهای حاکمیتی، ارائه راه‌کارهای مناسب برای کاهش و برون رفت از معضلات مهم جامعه نظیر بیکاری و نارسای‌های اقتصادی و آشنایی با نوع تفکر آنان و یا دیگر لازمه‌های این مهم نظیر شیوه بیان و سخنوری، قدرت ارتباط اجتماعی، وابستگی‌های سیاسی، قدرت اثرگذاری‌، نوع شخصیت و میزان نفوذ و … افراد فوق می‌باشد که تلاش شهروندان در راستای بررسی مجموعه عوامل فوق نشان از سلامت ذهنی و شکل‌گیری جامعه‌پذیری صحیح برای انتخاب مناسب‌ترین گزینه احتمالی است.
 جلب آرا با شیوه‌های نامشروع؛ زنگ خطری برای انتخابات لرستان
متأسفانه موضوعی که این روزها ذهن هر شهروند متعهدی را در لرستان به تأمل وا می‌دارد و دل هر انسان فرهیخته‌ای را به درد می‌آورد، استفاده‌ی نابه‌جای معدودی کاندیدها از شیوه‌های غیراخلاقی و بهره‌مندی آنان از ابزارهای غیر انسانی جهت به دست آوردن آرای افراد ضعیف جامعه (از نظر اقتصادی) می‌باشد.
در این شیوه که از انسان‌ها با نگرشی ابزارگونه سوءاستفاده می‌شود، نقطه اساسی وضعف اصلی آنان که کمبود اقتصادی است مورد هدف قرار گرفته و با روش‌های مختلفی نظیر اعطای مبالغ ناچیزی پول، توزیع اقلام مصرفی مورد نیاز، توزیع غذا به صورت مقطعی، به کارگیری مهره‌ها و عناصر مدیریتی در سازمان‌ها و نهادهایی که با معشیت مردم سر و کار دارند و اعطای امتیاز فقط در صورت رأی به کاندید مورد نظر و ده‌ها مورد غیر اخلاقی و غیر شرعی دیگر، حق آزادی انسان‌ها در انتخاب گزینه‌ی مناسب به روشنی سلب شده و آزادی عمل آنان در این زمینه زیر علامت سؤال بزرگی قرار می‌گیرد که نشان از تلاش آنان برای راه‌یابی به مجلس ولو به قیمت زیر پا نهادن اصول انسانی و شرعی و تضعیف حقوق قشری از شهروندان زحمتکش و محترم این مرز و بوم دارد که انصافاً حق عظیمی بر گردن نظام اسلامی و پیشبرد آن در مقاطع مختلفی داشته‌اند.
شایسته است نهادهای محترم نظارتی و مسئولین مربوطه موضوعات ذکر شده و آسیب‌های موجود در این بحث را با اشرافیت گسترده و دقت نظر بیش‌تری مد نظر قرار دهند تا خدای نکرده حق انتخابی که در نظام مردمی و اسلامی برگرفته از خون هزاران شهید، به امت واگذار گردیده است، دچار کوچک‌ترین خدشه‌ای نشود و مستعضفانی که به قول امام خمینی(ره) صاحبان اصلی این مملکت هستند به خاطر تنگ‌دستی ناگزیر به انتخابی از روی استیصال و ناچاری نگردند تا ان‌شاءالله شاهد حضور گسترده مردم و مشارکت هر چه بیش‌تر آنان در پای صندوق‌های رأی برای گزینش اصلح و درست در انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی باشیم.
 
خبر: مصطفی حسنوند/ یافته

 

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید
  • کوهدشت

    متاسفانه در کوهدشت مدتی این مورد کم رنگ شده بود
    اما اکنون حامیان آزادبخت از شیوه های نامتعارف
    و با در دست داشتن قرآن مجید افراد را محکوم به قول آرای موافق رانموده اند.

نظرات