نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به کاندیداهای مناسب برای ورود به دهمین دوره مجلس شورای اسلامی، گفت: خوب طبعا مشخص است که چه کاندیدایی به درد مردم می خورد و چه کاندیدایی به درد مردم نمی خورد اما در مجموع نامزدهایی که وابسته به کانون های قدرت و ثروت هستند باید در لیست سیاه مردم قرار گیرند.

انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی تا چند روز دیگر برگزار می شود اما طی ماه های اخیر حرف و حدیث هایی زیادی مطرح شد و طبق معمول همیشه، تلاش هایی برای تبدیل فضای گفتمانی از بحث های اقتصادی و معیشتی و مطالبات اصلی مردم به مباحث سیاسی صورت گرفته است، حال آنکه در این بزنگاه و برهه حساس و خطیر باید با هوشیاری بیشتری عمل کرد و در این بین از نامزدهای انتخابات انتظار می رود به جای بیان بحث های حاشیه ای و دوقطبی کردن سیاسی بر خواسته های اصلی مردم تمرکز کنند.

محمد سلیمانی از اعضای جبهه پایداری، نماینده مردم تهران در دوره نهم مجلس شورای اسلامی و وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در کابینه اول محمود احمدی‌نژاد در ارتباط با بحث عدم ورود به فضای سیاسی و دوقطبی های سیاسی و تمرکز بر مطالبات اصلی مردم با ما به بحث و گفتگو پرداخته است. این مصاحبه تفضیلی را پیش رو دارید.

*به اعتقاد شما مهمترین مطالبات مردم از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در شرایط فعلی چیست؟

در ابتدا باید بگویم مطالبات مردم از نمایندگان مجلس ساده و عملی است و در درجه اول مهمترین مطالبات ملت از نمایندگان خدمتگذاری بدون منت است و سپس اینکه مردم ما انتظار دارند نمایندگانشان در مدتی که فعالیت می کنند، کار اقتصادی به صورت خصوصی انجام ندهند بلکه خود را به شکل تمام وقت وقف مردم کنند. از نماینده مجلس توقع می رود تا مشکلات فرد فرد آحاد جامعه را پیگیری کند.

ملت ما یکسری مطالبات کلی نیز از نمایندگان دارند، باتوجه به اینکه ما در شرایط  رکود در حوزه اقتصادی به سر می بریم، مردم از نمایندگان می خواهند تا آنها مداخله لازم را در این زمینه داشته باشد و نسبت به معیشت مردم حساسیت نشان دهند به عنوان مثال اگر پول های بلوکه شده آزاد می شود، این پول صرف معیشت مردم شده و برای حل مشکلات آنها هزینه شود اما متاسفانه مردم شاهد هستند که این پول ها صرف خریدهای خارجی می شود و دلال ها، پورسانت دریافت می کنند و در این میان سر مردم ما بی کلاه می ماند.

از سوی دیگر ما با رکود در حوزه مسکن روبرو هستیم و این مسئله یکی دیگر از مشکلات اصلی مردم است، آنها توقع دارند نمایندگانشان بتوانند به توسعه مسکن ارزان قیمت کمک کنند تا رونق و تحولی در این حوزه اتفاق بیفتد و به همان نسبت آمار ازدواج در کشورمان افزایش یابد. حل مشکل بیکاری از دیگر مطالباتی است که همواره مطرح می شود، همه ما می دانیم که بیکاری در کشور بیداد می کند و حتی تعداد گسترده ای از فارغ التحصیلان دانشگاهی علیرغم تحصیلاتی که دارند، بیکار هستند و شغلی ندارند، خوب طبعا در چنین شرایطی همه مردم به ویژه جوانان انتظار دارند، نمایندگان مجلس از طرف آنها از دولت حل مشکل بیکاری را مطالبه کند. اگر نمایندگان بتوانند مطالبه گری خوبی از دولت داشته باشند، آنگاه خیلی مواقع دولت ها به راحتی به عنوان یک تماشاگر به معضل بیکاری نگاه نمی کنند بلکه در عمل چاره اندیشی می کنند.

*آیا مطالبات دیگری هم هست که نمایندگان باید به آنها توجه داشته باشند؟

بله اصلاح نظام بانکی کشور یکی دیگر از مجموعه مطالبات مردم است، زیرا این نظام بانکی مردم ما را گرفتار کرده و بانک فقط به سود خود فکر می کند و به بدنه مردم خدمات نمی دهد و به طورکلی به گردن کلفت ها خدمات می دهد و این برای مردم ما دردآور است، آنها می خواهند در این حوزه اصلاحات جدی صورت بگیرد و در واقع این مسئله یکی از مطالبات به حق مردم ماست.

*به طورکلی نمایندگان مردم باید در چه محورهایی حرف برای گفتن داشته باشند؟

مردم از نمایندگانشان می خواهند تا آنها در تمامی حوزه ها از جمله حوزه سیاسی، فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی و علمی حرف برای گفتن داشته باشد و روحیه مقاومت و ایستادگی در برابر زورگویی های دشمن را داشته باشد و بتواند پاسخگوی مهمترین مطالبات آنها یعنی معیشت، اشتغال، رونق اقتصادی و امنیت باشد.

مردم دوست ندارند، نماینده شان خوی اشرافی داشته باشد

اکنون هر فسادی که در کشور صورت می گیرد، یک سرش در بانک است لذا برای ریشه کنی فساد، بانک ها و نظام بانکی باید اصلاح شود. یکی دیگر از مطالبات جدی مردم از نمایندگان این است که ساده باشند، امام راحل یک خانه محقر و ساده در جماران داشتند.

 پس انتظار می رود نمایندگان این نظام نیز از امام راحل الگوبرداری کرده  و به سمت اشرافی گری نروند. این حق مردم است که دوست نداشته باشند، نماینده شان خوی اشرافی داشته باشد و یا در ویلا زندگی کند و خانه و ماشین آنچنانی داشته باشد در حالی که شکم برخی از مردمی که به همین نمایندگان رای داده اند، گرسنه است.

 مردم ما به هزار امید و آرزو به نمایندگان رای می دهند پس آنها باید بعد از ورود به مجلس به دنبال تحقق خواسته های ملت ایران باشند نه اینکه منافع خود را پیگیری کنند. نماینده مجلس باید از جنس مردم باشد و تا آخر نیز از جنس مردم باقی بماند، اگر غیر این باشد، مردم آن نماینده را دیگر نماینده خود نمی دانند.

البته در این میان حل مشکل رکود در حوزه علم و فناوری نیز یکی دیگر از مطالبات مردم ماست که باید مورد پیگیری و توجه ویژه قرار گیرد.  

*برای حل مشکلات اقتصادی باید به چه تیپ افرادی رای داد؟

بنده برای پاسخ به این سوال سعی می کنم تا به کسانی اشاره کنم که نباید به آنها به امید حل مشکلات اقتصادی کشور رای داد، آنگاه بعد از پاسخ من متوجه خواهید شد که به چه کسانی به منظور حل چالش های اقتصادی باید رای داد. به کسانی که پیش از این در حوزه اقتصادی محکوم شدند و فساد داشتند و یا در این زمینه به زندان رفته اند نباید رای داد.

 همچنین به کسانی که درد مردم را نمی شناسند و اراده ای برای حل مشکلات اقتصادی ندارند و فقط دم از رفع این مشکلات می زنند هم نباید رای داد، سوابق هر فردی نشان می دهد که چند مرده حلاج است لذا مردم باید در این خصوص به شخصیت هایی رای دهند که برنامه دارند و طبعا کارنامه درخشان و خوبی از خود برجای گذاشته اند.

 کسانی که مرد میدان عمل هستند و اقتصاد را می شناسند و در این حوزه تخصص دارند کاملا مشخص هستند و کارنامه کاری آنها چنین مسئله ای را اثبات می کند. متاسفانه ما اکنون شاهد هستیم برخی افراد که کوچکترین سر رشته ای از حوزه اقتصاد ندارند، از حل مشکل اقتصاد سخن می گویند آن هم در شرایطی که برنامه شفاف و درستی در این ارتباط ندارند اما چون می دانند اکنون یکی از مهمترین مشکلات مردم در همین حوزه خلاصه می شود، به دنبال گرفتن ژست اقتصادی و بیان حرف هایی از این جنس هستند.

 من همین جا تاکید می کنم که ژست اقتصادی و حرف زدن در این زمینه نمی تواند مشکلات مردم را در این زمینه حل کند پس باید هر فرد یا نامزدی در حوزه ای که سررشته دارد سخن بگوید.

*در مجموع چه کاندیداهایی به درد حل مشکلات مردم می خورند و چه کاندیداهایی نمی توانند گره ای از مشکلات مردم باز کنند؟

خوب طبعا مشخص است که چه کاندیدایی به درد مردم می خورد و چه کاندیدایی به درد مردم نمی خورد، کسی یا کسانی که وابسته به کانون های قدرت و ثروت هستند، کاملا مشهود و مشخص هستند و بدون شک چنین نامزدی برای مردم نمی تواند کار کند چون کانون های قدرت و ثروت او را تبلیغ می کنند و این نامزد بعد از رای آوردن باید برای همین کانون ها کار کند و نه برای مردم، پس چنین کاندیداهایی اصولا نباید وارد مجلس بشوند چون نماینده مردم نیستند بلکه نماینده یک طیف یا جریان مشخص هستند و تا آخر نیز خود را وامدار همان کانون های قدرت و ثروت می دانند.

کاندیداهایی دولتی یار دیگر دولت هستند نه یاور مشکلات مردم

از سوی دیگر شاهد هستیم که عده ای از کاندیداها در ایام انتخابات حسابی ولخرجی و هزینه می کنند، این ها هم قابل قبول نیستند و نباید وارد مجلس بشوند، اینکه می گویم نباید وارد مجلس بشوند یعنی اینکه به درد حل مشکلات مردم نمی خورند وگرنه در برخی موارد شاهد ورود چنین افرادی به مجالس بوده ایم.

 همچنین آن دسته از نامزدهایی که سنگ آمریکا را به سینه می زنند و مرعوب این کشور هستند هم نباید به مجلس ورود پیدا کنند زیرا چنین نمایندگانی مجلس و ملت را ضایع می کنند و معلوم است که روزنامه های وابسته ستون پنجم داخلی از آنها به شدت حمایت می کنند. بدون شک مردم ما باید متوجه باشند که نامزدهای شبهه ناک چه کسانی هستند و در مقابل نامزدهایی که به دنبال تحقیر ملت هستند و از توان داخلی غفلت می ورزند چه کسانی هستند. البته باید به این موضوع هم اشاره کنیم که یکسری کاندیداها هم تمام فکر و ذکرشان به آن سوی آب معطوف شده و برای مردم و عزت و سرافرازی هرچه بیشتر این ملت کار نخواهند کرد.

کاندیداهایی که زیاد از حد دولتی هستند هم به درد مردم نمی خورند، به طور طبیعی این ها اگر وارد مجلس شورای اسلامی بشوند، چشمشان را به روی خطاها و عیوب و کمبودهای دولت می بندند و هرگز به خود اجازه نمی دهند که بر دولت نظارت داشته باشند، در واقع چنین کاندیداهایی یار دیگر دولت می شوند نه یاور مشکلات مردم، زیرا این کاندیداها به دنبال تحقق خواسته های دولت هستند نه حل مشکلات مردم.

همان طور که مسئله را کالبدشکافی کردم، مشخص شد که چنین کاندیداها به درد مردم می خورند و چه کاندیداهای نه، بنابراین باتوجه به توضیحات و خصیصه ها و ویژگی هایی که به آن اشاره کردم، نامزدهای خوب و بد قابل رصد هستند و مشخص است چه کاندیداهایی باید در لیست سیاه مردم قرار گیرند.

یک کاندیدای خوب باید صاحب اندیشه و راهکار باشد

البته این نکته را نباید فراموش کنیم که یک نامزد به درد بخور و حلال مشکلات مردم در درجه اول باید صاحب اندیشه و راهکار باشد و بتواند برای حل فلان مشکل و پاسخگویی مطالبات مردم ایده و نظر مناسب داشته باشد و بداند چه راهکاری شدنی و چه راهکاری عملیاتی نیست و باید کنار گذاشته شود. یک کاندیدای اصلح و مناسب به همه این مسائل از زوایای مختلف نگاه می کند و به نتیجه مطلوب و مورد نظر دست می یابد.

*به نظر شما چرا در این دوره رسانه های بیگانه و برخی عناصر داخلی تلاش می کنند، فضای گفتمانی از بحث های اقتصادی و معیشتی و به طورکلی مطالبات اصلی مردم به سمت مباحث سیاسی کشانده شود؟

بله مردم ما باید توجه داشته باشند که در شرایط فعلی یک عده از افراد به جای حل مشکلات مردم و صحبت از حوزه اقتصاد، مسکن، کشاورزی و مسائل کارگری، کارهای سیاسی می کنند و متاسفانه گاهی مشاهده می شود که عوامل دولت هم به این حاشیه رفته اند و عملیات سیاسی انجام می دهند لذا مردم ما نباید به این عملیات های سیاسی توجه کنند و یا فریب آنها را بخورند.

حتما در این وضعیت باید احتیاط کرد و مراقب بود تا رسانه های زرد، زنجیره ای، ستون پنجم دشمن و فتنه گر افکار عمومی را به سمت مسائلی غیر از مسائل اساسی و مهم کشور جهت دهی نکنند.

 اما اینکه می گویید چرا این کار در شرایط فعلی صورت می گیرد به این خاطر است که رسانه های بیگانه و برخی عناصر داخلی به دنبال حاشیه سازی هستند و می خواهند مردم را در زمینه انتخاب افراد اصلح دچار گمراهی کنند و از سوی دیگر تلاش می کنند تا از تضعیف موقعیت اصولگرایان و نیروهای وفادار به انقلاب و نظام صحبت کنند و یا به دروغ از ردصلاحیت گسترده اصلاح طلبان سخن بگویند و با مه آلود کردن فضا، نشان دهند که در حقیقت تمام نمایندگان مجلس به فکر حل مشکلات و مطالبات مردم نیستند بلکه هنوز خود درگیر مسائل جناحی و مشکلات داخلی هستند تا از این طریق مردم را دلسرد سازند.

 

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات