کارشناس مسائل سیاسی و بین الملل گفت: اصلاح طلب ها زمانیکه درمجلس و در دولت بوده اند نوعی بی توجهی نسبت به مردم متجلی شده است.

سعد الله زارعی در گفت و گو با خبر نگار حوزه سیاسی شما نیوز گفت : رسانه های بیگانه از قشر خاصی حمایت نمی کنند بلکه از تغییرنظام حمایت می کنند و گمانشان این است که در ضمیر اصلاح طلبی در ایران نوعی تغییر نهفته است البته اصلاح طلب ها باید با موضع گیری صریح نشان دهند که اصلاح طلبی شیوه ای برای حفظ تقویت نظام است و نه ابزاری برای تغییر ساختارها و باورهای اصیل نظام اسلامی. آنچه که در این صحنه باعث تأسف است عدم موضع گیری اصلاح طلبها در برابر این مسئله هست و  تا حد زیادی این گمان را تقویت می کند که مبادا برداشتی که آمریکا و انگلیسی دارند، بیراه نباشد.

وی در خصوص وضعیت معیشتی مردم گفت: اصلاح طلب ها در زمانیکه هم در مجلس و هم در دولت بوده اند نوعی بی توجهی نسبت به معیشت مردم را متبادر کردند و لذا این سئوال همیشه از آقای خاتمی پرسیده می شد که طرح اقتصادی شما برای جامعه چیست و متاسفانه تا آخر دوره هشت ساله هم هیچ نشانه ای از وجود یک طرح اقتصادی برای مسائل معیشتی مردم دیده نشد. مثلا جریان کارگزاران که امروزه به نام دولت به صحنه آمدند، در ایران به عنوان بانیان گرانی، تورم و فساد اقتصادی شناخته می شوند و این سوال وجود دارد که علاوه بر دولت اگر مجلس هم به دست اینها بیفتد اینها چه کاری با معیشت مردم خواهند کرد؟ تجربه سالهای 74و75 که تورم در ایران به مرز 59 درصد نزدیک شده بود باز خواهد گشت یا امکان دارد شرایط دیگری رقم بخورد؟

وی در پاسخ به این سوال که چرا حتما باید به لیست سی نفره اصولگرایان در انتخابات به طور کامل رای دهیم، اظهار داشت: مسئله حائز اهمیت این است که نماینده مجلس بایستی از آن تعداد آرایی برخوردار باشد که بتواند در قامت نماینده اکثریت مردم جلوه گر شود و حرف بزند، اگر نماینده ای با حداقل آراء وارد مجلس شود طبیعتاً این نماینده از اعتماد به نفس کافی در پیگیری مسائل مردم برخوردار نیست. این درباره اصل اینکه بایستی آرا به صورت تمرکزی به سمت افراد باشد، یعنی گروه های انتخاباتی شکل بگیرد و این گروه ها روی لیستها توافق کنند تا وقتیکه نماینده روی صندلی مجلس می نشیند حس این را داشته باشد که از آرای اکثریت شهروندان یک شهر برخوردار است.

وی ادامه داد: یک مسئله؛ مسئله  مجلس است که به عنوان یک نهاد که هر چهار سال یکبار به نوعی در معرض نوسازی قرار می گیرند و مسئله دیگر نیروهایی که می خواهند آینده کشور را بسازند (اینجا تحت عنوان اصولگرایی فعالیت می کنند) بیش از اینکه به پیروزی در مجلس احتیاج داشته باشند، به حفظ وحدت و انسجام درون خود احتیاج دارند، اگر اصولگرایان پیروز شوند و اتحاد داشته باشند می توانند خدمت به مردم کنند ولی اگر پیروز شوند و وحدتی بین آنها وجود نداشته باشد طبیعتا کار به جایی نخواهند برد. کما اینکه اگر اصول گرایان متحد باشند به فرض شکست در انتخابات آنها می توانند با یک جبهه منسجم در صحنه سیاسی کشور نقش موثر خود را ایفا کنند. بنابراین همانطور که بزرگان اصول گرایی اشاره کردند در واقع توقع این است که افراد متدین و انقلابی اختلافات و سلایق شخصی و حتی تشخیص های کاملاً شخصی را کنار بگذارند و با بهره گیری از عقل جمعی، مصلحت کشور و نظام را در روز رای گیری در نظر بگیرند.

وی در خصوص دولتی شدن مجلس عنوان کرد: دولتها همیشه گرایشاتی دارند و دوست دارند مجلسی که شکل می گیرد با آنها هماهنگ باشد، این مسئله که چنین تمایلی در داخل دولت وجود داشته باشد این تمایل مذموم نیست اما اگر چنانچه دولت برای شکل گیری این تمایل از ابزارهای حکومتی و به تعبیری بیت المال استفاده نماید، ناپسند است.کما اینکه وقت رئیس جمهور و تربیون رئیس جمهور جزو بیت المال محسوب می شود و رئیس جمهور نباید از این ابزارها برای حمایت از طیف خاصی استفاده کند.

 

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات