آنچه که یک نماینده باید داشته باشد، آنچه که نباید داشته باشد ...

با توجه به این نکته، یافتن شاخص ها و ویژگی های درست و صحیح یک نماینده تراز انقلاب اسلامی از اهمیت ویژه ای برخوردار خواهد شد

به گزارش لرستان خبر، اهمیت، نقش و جایگاه مجلس شورای اسلامی در ساز و کارهای تصمیم گیری و برقراری قوانین بر کسی پوشیده نیست. مجلس عصاره و خانه ملت ومرکز آرا و اراده مردم در مسیر اداره جامعه است.

مجلس شورای اسلامی تجلی اراده ملی و یکی از اساسی ترین نهادهای سیاسی کشور است که در راس تمام نهادهای نظام جمهوری اسلامی قرار داشته که از ویژگی های خاص و منحصر بفردی برخوردار است. حضور مردم و نقش آنها در تشکیل و اداره قوه مقننه پررنگ تر از دیگر قوای حکومتی کشور است. رهبر کبیر انقلاب اسلامی، حضرت امام خمینی (ره) در این زمینه می فرمایند: «مجلس تنها مرجعی است که برای یک ملت است . مجلس قوه مجتمع یک ملت است و مجلس از همه مقاماتی که در یک کشور هست بالاتر است.»(1)

مجلس شورای اسلامی به عنوان قوه مقننه و تصویب کننده قوانین مختلف کشور، نه تنها عامل اصلی ریل گذاری حرکت دولت و مردم در مسیر رشد و تحقق آرمان های انقلاب اسلامی است که تنظیم سرعت و شیوه حرکت قطار انقلاب اسلامی بر روی این ریل را نیز خود بر عهده دارد. «جایگاه مجلس، جایگاهی است بسیار عالی؛ انعکاس نظرات و اراده ی ملت در قوانین و مقررات کشور و رگه های اجرایی کشور است؛ این چیز کمی نیست. (2) مجلس شورای اسلامی، یک مرکز اساسی و تعیین کننده برای انقلاب است. همه ی سر رشته های امور، به مجلس شورای اسلامی بر می گردد. مجلس، مظهر حضور و اراده ی مردم در صحنه های گوناگون سیاسی و اقتصادی است. اگر مردم چیزی را در زمینه های اقتصادی یا سیاسی بخواهند که بشود یا نشود و چیزهایی را بخواهند که به سرنوشت کشور ارتباطی پیدا می کند، باید اراده ی خویش را از حنجره و زبان نماینده ی خود بیرون بدهند و به صورت قانون درآورند و این قانون در سطح کشور عمل بشود. این، تأثیر مردم در قانونگذاری است.(3)»

این جایگاه و اهمیت مجلس شورای اسلامی، خود، بر اهمیت انتخاب درست و صحیح نمایندگان از سوی صاحبان رای می افزاید. مردم، به عنوان صاحبان نظام و البته صاحبان رای، وظیفه ای خطیر و البته سترگ در مسیر انتخاب نامزدها برای حضور در مجلس شورای اسلامی و نشستن بر کرسی سبز قانون گذاری دارند. اگر مردم در انتخاب درست نمایندگان خود دچار اشتباه شوند، و آنهایی که لایق نشستن بر کرسی قانون گذاری نیستند را به عنوان نماینده خود راهی بهارستان کنند، قطعا در مسیر حرکت قطار انقلاب خلل های جدی وارد خواهد آمد؛ خلل هایی که در نهایت می توانند منجر به ایجاد انحراف در مسیر حرکت این قطار شوند.

با توجه به این نکته، یافتن شاخص ها و ویژگی های درست و صحیح یک نماینده تراز انقلاب اسلامی از اهمیت ویژه ای برخوردار خواهد شد. ویژگی ها و ملاک هایی که صاحبان رای از آنها به عنوان سنگ محکی برای یافتن نامزدهای اصلح برای فرستادن به مجلس استفاده کرده و آنها که شایسته ترند را به عنوان نماینده، کرسی نشین چهارساله ساختمان مجلل بهارستان کنند.

بی شک دقت و توجه به بیانات بیست و چند ساله رهبری معظم انقلاب یکی از بهترین راهکارها برای یافتن این ملاکهاست. معظم له در بیانات مختلف شان و در برهه های زمانی گوناگون، ویژگی های مختلفی را برای یک نماینده اصلحِ در تراز انقلاب اسلامی برشمرده اند که احصاء و توجه به این ملاک ها می تواند راهگشای انتخاب نمایندگان اصلح باشد.

در این مجال و البته در حد مقدورات ناچیز نگارنده، سخنرانی های متعدد رهبری معظم انقلاب در حوزه و موضوع انتخابات مجلس شورای اسلامی مورد بررسی و دقت قرار گرفته و ویژگی های یک نماینده اصلح و البته در تراز انقلاب اسلامی در کلام ایشان احصا شد.

این ویژگی ها را به شکل کلی می توان در دو دسته ملاک های ایجابی و ملاک های سلبی مورد بررسی قرار دارد. ملاک های ایجابی، شاخص ها و ویژگی هایی هستند که باید در یک نماینده وجود داشته باشد و به همین منوال، ویژگی های سلبی، ملاک هایی هستند که نباید در نماینده منتخب مردم دیده شود.

این ویژگی ها به طور هم زمان در قالب جدول زیر با ذکر تاریخ بیان آنها از سوی معظم له ارائه شده است که دقت نظر بر مفاد آن، در مسیر انتخاب نماینده اصلح راهگشا خواهد بود.

 

jadval

سجاد ستوده

 

پی نوشت:

1ـ صحیفه نور، ج 12، ص 17.

2. رهبر معظم انقلاب، 27/09/1370.

3ـ همان، 22/09/1368.

 

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات