بررسی تحلیلی نتایج انتخابات خبرگان – قسمت دوم

در این میان نام چهره هایی چون آیت الله میرباقری که آیت الله مصباح او را از نوادر می دانند، آیت الله محمدی عراقی که داماد علامه مصباح یزدی است،

ازی را فقط در تهران نباید دید! هاشمی از همان اول هم اساساً این قدر بین مجتهدین کشور جایگاه نداشت که بتواند در کشور لیست ببندد؛ درست از همین رو بود که دست به دامن لیست طرف مقابل شد تا با جا دادن مشترکین در فهرست خود، هم اوضاع نابسامانش را رفو کند و هم با طرح ریزی بازی تهران، ورود غیرمشترکین لیست جامعه مدرسین به خبرگان را دشوار نماید. با این همه و با وجود تمام تلاش هایی که از سوی طرف مقابل شد و با وجود طرح ریزی ضدانقلاب و خارج نشین ها و نیز با وجود اشتباه هایی که توسط آقایان مدعی اصولگرایی در فهم صحنه صورت پذیرفت، در نهایت احمد جنتی به خبرگان راه یافت تا حتی بازی در تهران هم به پایان نرسد. اما اگر از تهران کمی فاصله بگیریم و کاملاً واقع بینانه و بی طرفانه تغییرات نمایندگان در استان ها و نیز مواضع و گرایش آنها را رصد کنیم، بیش از پیش درخواهیم یافت هاشمی چقدر تنهاست!

 

در ادامه تحلیل گذشته پرسش دیگری که می توان در تحلیل نتایج انتخابات خبرگان مدنظر قرار داد این است که اساساً چند درصد از نمایندگان خبرگان تغییر کرده اند و چند درصد همان نمایندگان گذشته هستند؟ جدول و نمودار زیر به این پرسش نیز پاسخ می دهد:

 

 

در واقع 58 درصد خبرگان اساساً تغییری نمی کند و تنها 42درصد تغییر را در نمایندگان شاهد هستیم. پرسش بعد این است که این 42 درصد چگونه افرادی هستند؟

 

برای اینکه تحلیل دقیق تری از وضعیت راه یافتگان جدید به صحنه انتخابات داشته باشیم، لازم است برخی چهره های جدید و مواضعشان را مورد بررسی قرار دهیم. در این میان نام چهره هایی چون آیت الله میرباقری که آیت الله مصباح او را از نوادر می دانند، آیت الله محمدی عراقی که داماد علامه مصباح یزدی است، برخی شاگردان علامه مصباح، آیت الله اراکی، آیت الله توکل که تبلیغاتش با عنوان عمار ولایت منتشر شد، آیت الله شبستری و نمازی، حجت الاسلام ابوالقاسم دولابی که از اساتید حوزه علمیه مشکات است و نیز نام جوانی انقلابی که در هرمزگان پیروز شده، به چشم می خورد.

 

 

آیت الله سید محمد مهدی میرباقری

چهره ای است بنام که هم اهالی اندیشه او را خوب می شناسند و هم معتکفان هیئت. مواضع استاد همواره انقلابی، ضدهاشمی و مخالف تفکر وابسته و لیبرال مسلکانه بوده است.  او ریاست فرهنگستان علوم اسلامی قم را بعد از مرحوم سیدمنیرالدین هاشمی بر دوش می کشد و در واقع نماینده ی جریانی فکری و اندیشه ورز در کشور است. آیت الله مصباح یزدی در خصوص این بزرگوار این چنین می فرماید:«آقای میرباقری که جایگاه خودشان را دارند و از جهاتی از نوادر و شخصیت های ممتاز زمان ما هستند.»

 

آیت الله میرباقری تصریح می کند:«اگر بخواهیم ساختار مجلس خبرگان را فعال‌تر کنیم باید به‌جای کوبیدن بر طبل نظارت، به "حمایت" از رهبری بپردازیم؛ مجلس خبرگان باید حامی ولی فقیه در گفتمان‌سازی نسبت به مطالبات معظم له بوده و پیگیر تبدیل آن‌ها به مطالبات عمومی از دستگاه‌ها و حاکمیت باشد و بر "تحقق مطالبات رهبری" نظارت کند.»

 

او می گوید:«امروز تحقق عدالت اجتماعی در جامعه، فقط از بستر گسترش ولایت فقیه در مقیاس جامعه جهانی امکان‌پذیر است؛ اگر مدل ولایت فقیه جهانی شود، به‌اندازه‌ای که بتوانیم معادلات قدرت جهانی را با آن تغییر ‌دهیم در تحقق عدالت در مقیاس ملی نیز موفق می‌شویم؛ ولی اگر در این مقیاس عقب‌نشینی کنیم، امکان تحقق عدالت (ولایت حقه و توحید) در مقیاس ملی هم تضعیف می‌شود.»

 

آیت‌الله میرباقری از امام‌خمینی(ره) به عنوان شخصیتی یاد می کند که در مقابل ابرقدرتی که سایه ی آن جهان را می ترساند، ایستاد. او می گوید:«در دنیای اسلام، دو قرائت خشن "اسلام سلفی" و "اسلام سازشکار" را پیگیری کردند که قرائت اسلام سلفی به پیشوایی عربستان و قرائت اسلام سازشکار که الگوی توسعه غربی را قبول دارد، مدنظر آن‌هاست.» استاد ادامه می دهد:«امام خمینی(ره) اسلام آمریکایی و اسلام ناب محمدی را مطرح کرد؛ در واقع این دو قرائت از اسلام "سلفی و سازش پذیر"، اسلام آمریکایی است.»

 

آیت‌الله میرباقری با بیان اینکه در حال حاضر طرفداران توسعه غربی تحت عنوان طرفداران اعتدال و حامیان امام و انقلاب تحت عنوان طرفداران افراطی تلقی می‌شوند، می گوید:«در این مسیر دو تحریف را در رابطه با حضرت امام خمینی(ره) تحت عنوان، انسانی معتدل همچنین اسلام رحمانی با قرائت غلط از اسلام را ترویج می‌کنند.»

 

او ادامه می دهد:«در دوره اصلاحات بعد از بازسازی، زمانی که فضای اقتصادی کشور به سمت اقتصاد لیبرالیستی برده شد، زیرساخت‌های اقتصادی به سمت زیرساخت‌های سرمایه‌داری تغییر یافت و فاصله‌ای که بین طبقات مرفه و ضعیف از ابتدای انقلاب تا آغاز دوره سازندگی پر شده بود، افزایش یافت. در این فاصله زیاد همچنین اقتصاد متمرکز سرمایه‌داری رشد داده شد.»

 

آیت‌الله میرباقری با تأکید بر اینکه برخی اشخاص به سمت قرائت جدیدی از اسلام و ترویج دینداری حد‌اقلی سوق پیدا کردند، در خصوص کلیدواژه ی نفوذ اظهار داشت:«امروز تنها بستر نفوذ غرب کسانی هستند که ادبیات توسعه غربی را پذیرفتند.»

 

 

آیت الله محسن محمدی عراقی(اراکی)

از جمله معدود بزرگوارانی است که درس خارج ابواب مختلف فقه حکومتی را کلید زده و به تدریس مباحث عادی فقه بسنده نکرده است. او از محضر امام خمینی، شهید سیّد محمد باقر صدر، شهید مطهّری، شهید بهشتی، شهید قدّوسی، آیت اللّه مصباح یزدی و آیت اللّه سیّد کاظم حائری بهره برده است. آیت الله اراکی معتقد است:«امروز با دین و حیا و هویت و فرهنگ و اقتصادمان می جنگنند، بسیار سرسختانه. این همه که مقام معظم رهبری می فرمایند از آمریکایی ها بپرهیزید برای همین است. مرگ بر آمریکا اظهار تبرئه است، یعنی ما بری هستیم و از اوباما و دوستان او برائت می جوییم. مردم ما در امام خمینی(ره) چه دیدند که پیرو او شدند، مگر فرمان خمینی فرمان که بود؟ فرمانش فرمان رسول خدا و امام زمان بود. یعنی ما متصل هستیم به خود خدا از این طریق. الان که به مقام معظم رهبری می گوییم گوش به فرمان توایم در ایشان چه دیده ایم؟ این را دیده ایم که این مرد به فرمان خدا عمل می کند و ترس از ابرقدرت ها در او اثر نمی کند. حضرت آیت الله خامنه‌ای به این مقام طمع نداشت و برای اینکه فرد دیگری به رهبری برگزیده شود، در مجلس خبرگان صحبت کرد، او به دستور خدا عمل می کند، نه برای خود. ما چون ایشان فقیه عادل است از ایشان تبعیت می کنیم یعنی ایشان خوب می داند کجا باید چه کاری را انجام دهد و خود او از این فرمان الهی تبعیت می کند و ما از این جهت که او فرمان خدا را برای ما معین می کند از او پیرویی می کنیم.»

 

آیت الله اراکی می گوید:«جاهایی که مقام معظم رهبری دستور می‌دهند و ارشاد می‌کنند، برخی یا نمی توانند یا نمی خواهند از آنچه ایشان می فرمایند تبعیت کنند. یکی از چالش های ما این است که نهادهای اجرایی ما دستورات ایشان را اجرا نمی‌کنند.»

 

آیت الله اراکی سوابق گسترده ی انقلابی از قبل انقلاب تا اکنون در کارنامه ی خود دارد. او حتی عضویّت مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق را نیز داشته و در همان سال شاخه نظامی مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق را تأسیس نموده که بعدها به سپاه نهم بدر معروف شد.

 

 

آیت الله محمود محمدی عراقی

داماد آیت الله مصباح یزدی و از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجمع تشخیص مصلحت نظام است. او ریاست سازمان تبلیغات اسلامی کل کشور، ریاست سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، عضویت شورای مجمع اهل البیت و مجمع التقریب  مذاهب اسلامی، ریاست شورای سیاست گذاری گفتگوی ادیان و تمدن ها و عضویت هیأت امنای سازمان حوزه ها و مدارس خارج از کشور را نیز در کارنامه دارد.

 

آیت الله محمدی عراقی از محضر اساتیدی چون آیات عظام مشکینی، خزعلی، احمدی میانجی، جنتی، حرم پناهی، آدینه وند، میلانی، علامه طباطبائی، جوادی آملی، میرزا علی آقا فلسفی، مصباح یزدی، حسن زاده آملی، حاج آقا مجتبی تهرانی، شهیدان بهشتی و قدوسی، امینی نجف آبادی و مقام معظم رهبری بهره برده است.

 

او می گوید:«صحبت من با آقای هاشمی این بود که غیبت شما از صحنه علما و برخی مواضع شما باعث شده نه تنها وحدت علمایی لطمه بخورد بلکه نسبت به شما دیدگاه‌های متعددی به وجود بیاید. مگر نقش سابق شما چه عیبی داشت پای حرف بزرگان که می‌نشینم می‌گویند برای ما روشن است به برخی مواضع هاشمی با رهبری زاویه دارد. بالاخره ما همیشه اگر امر دایر باشد بر مسئله‌ای و امر بین نظر رهبری و دیگری - ولو آن دیگری محترم باشد - ما هیچ نظری را به نظر رهبری ترجیح نمی‌دهیم. عقلانی هم هست، تصور نشود تبعیت از ولایت صرفاً تعبدی و دینی است از نظر حقوق و فلسفه سیاسی کاملاً‌ قابل دفاع عقلانی است. میراث گرانبهای امام این است که مردم در صحنه حضور دارند و رشد لازم را دارند.»

 

آیت الله معتقد است:«هویت اصلاح‌طلبی دچار بحران و مخدوش شده و این واژه مقدس در فرهنگ سیاسی ما آلوده شده است.»

 

 

آیت الله سید رحیم توکل

تبلیغات او در خبرگان با عنوان عمار ولایت منتشر شد. از شاگردان آیت الله مظاهری است و رابطه ی خود با او را مثل پسر و پدر می داند. او در خصوص سران فتنه گفت:«آنها فقط با نظام درنیفتادند. آشوبگران در روز عاشورا زدند و رقصیدند و کوبیدند، اما این آقایان چرا محکوم نکردند؟ چرا با این ها کنار بیاییم؟ اگر با نظام مشکل داشتند، با انتخابات مشکل داشتند، با رهبری حرف داشتند، با امام حسین (ع) هم حرف داشتند؟ چرا این رفتار را محکوم نکردند؟ پس با دین مخالفت دارند. روز عاشورا عمر سعد گفت: ای لشگر خدا به حسین حمله کنید. گفتند برای رفتن به بهشت از همدیگر سبقت بگیرید. سران فتنه هم گفتند: آن‌هایی که به خیابان ها ریختند، خداجویانی بودند که به خیابان آمده بودند. این با حسین ما مخالف است، با دین مخالف است، با عزای حسین مخالفت دارد، چگونه با او کنار بیاییم؟ این چه وحدت ملی ای است؟ آنها اصلاً از ملت نیستند تا وحدتی درمیان باشد. این ها دست پرورده آمریکا هستند، این ها نفوذی دشمن هستند، این ها وطن فروشی کردند.»

 

او همچنین در خصوص بحث شورای رهبری هم تصریح کرد:«این مسئله در کشورمان منتفی است و معنایی ندارد. رهبری شورایی، تحلیل غلطی است و نباید مطرح شود.»

 

 

حجت الاسلام سید روح الله صدر الساداتی

جوانی یزدی است که برای رقابتی شدن انتخابات خبرگان در هرمزگان راهی این استان شد تا روح انقلابی را در استان بدمد. آیت الله درویشی دبیر جامعه روحانیت مبارز استان از او حمایت کرد و در توصیفش طی بیانیه ای نوشت:«در این برهه حساس تاریخی که انتخابات سرنوشت ساز خبرگان در پیش رو است، بنده پس از استماع مواضع و دیدگاه های آیت الله سیدروح الله صدرالساداتی، که از سلاله پاک رسول اکرم(ص) و شخصیتی می باشد که در سن جوانی به افتخار رسیدن به درجه اجتهاد نائل گردیده، بدینوسیله حمایت قاطع خود را از ایشان اعلام داشته و از مردم شرافتمند استان و حامیان خود درخواست می کنم چنانچه به این برادر کوچک خود اعتماد دارند، حمایت خود را از ایشان دریغ ننمایند. بحمدالله فردی را برگزیدم که انتخابش تنها برای رضای خدا و مصلحت امت اسلامی است و در انتخاب او هیچ انگیزه‌ای‌، غیر از انتخاب اصلح، که تنها راه حاکمیت صالحان است نداشته ام. به فرموده امام خامنه ای(مد ظله العالی): “جوانان انقلابی خیلی اوقات عقلشان و فهمشان و تعقلشان هم از بعضی از بزرگترها خیلی بیشتر است، خوب می فهمند، خوب تحلیل می کنند، خوب مسائل را تشخیص می دهند و سینه چاک انقلابند، سینه چاک اسلامند”. باشد تا با اتحاد و همدلی و با انتخاب این شخصیت جوان و ولایی که از مفاخر حوزه علمیه قم می باشند و استفاده از نیروهای توانمند و نخبه هرمزگانی در کنار ایشان،  گامی موثر در جهت توسعه و آبادانی  همه جانبه استان عزیزمان برداریم.»

 

آیت الله درویشی در خصوص عملکرد اصلاح طلبان نیز نکاتی را مطرح کرد:«جریان اصلاح طلب اگرچه با ادعای اصلاح طلبی دولت را به دست گرفت ولی به نظر بنده با توجه به اینکه دشمنان خارجی ما از این گروه سوء استفاده نمودند و این گروه هم با اینکه در بین آنها چهره های مبارز و انسان های صالحی هم وجود داشت و دارد اما فریب خوردند و نفهمیده و ندانسته حرکت های در جهت مخالفین نظام انجام دادند که به عنوان نمونه می توان از کارهای برعلیه اعتقادات مردم مانند برخی نوشته های روزنامه های زنجیره ای نام برد، مطالبی که علیه امام حسین(ع) نوشتند و حتی کاریکاتوری به نام امام زمان(عج) در برخی دانشگاه ها و امثال این امور باعث شد این گروه کم کم با برملا شدن چهره ها و مهره های که وابستگی داشتند جایگاه خودشان را در جامعه از دست بدهد. جریان اصولگرا نیز با توجه به شعارها و خواسته های که این گروه داشت و درعمق جان مردم جا داشت برای خودشان جا باز کردند...»

در همین حال صدرالساداتی در پیام تشکر خود از مردم هرمزگان اعلام کرده است: 

بسم الله الرحمن الرحیم
الحمد لله رب العالمین و صلی الله علی سیدنا محمد و آله الطاهرین
خداوند متعال را سپاس می‌گوییم که بر ما منت نهاد و والاترین و شریف‌ترین پیامبر خود را سرورمان قرار داد و ما را در عهد آخرین وصیّش حضرت حجة بن الحسن ارواحنا فداه و در عصر طلایی جمهوری اسلامی ایران به این عالم آورد.
اینک به شکرانه این نعمت عظیم، مردم مؤمن و انقلابی استان هرمزگان، به فرمان نائب آن حضرت، رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیة الله العظمی امام خامنه‌ای لبیک گفتند و در روز هفتم اسفندماه حضور چشمگیر و ممتازی از خود نشان دادند.
بدینوسیله از همه‌ی شرکت کنندگان در این انتخابات و همه‌ی نقش‌آفرینان در این رویارویی حساس مقابل دشمن تشکر می‌کنم. پیروز این میدان همه‌ی شما ملّت مؤمن و انقلابی هستید. 
وظیفه‌ی خود می‌دانم تشکر ویژه داشته باشم از برخی علما و روحانیون مجاهد و انقلابی این استان که نتیجه‌ی سال‌ها تلاش ثمربخش خود را در این راه مقدس نثار نمودند، همچنین خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران، دانشگاهیان فرهیخته، جوانان پرشور، و همه‌ی اقشاری که با نیت خالص و برای خدا از اینجانب حمایت کردند. "و کان الله شاکرا علیما"; خداوند متعال، هم به این نیت‌ها و خدمت‌ها آگاه است و هم با خزائن بی‌پایانش از شما تشکر خواهد کرد.
امیدوارم همان کس که دل‌های شما را به این بنده‌ی کوچک متمایل ساخت و این مسئولیت خطیر را بر گردنم نهاد، با هدایت‌های بزرگِ خود نعمتش را بر همه‌ی ما تمام کند. "إلهی! ما بَدَأْتَ به من فَضْلِکَ فَتَمِّمْه!"
و السلام علیکم و رحمة الله و برکاته
سید روح الله صدرالساداتی

سید روح الله صدرالساداتی از شاگردان آیت الله سید محمدرضا مدرسی و آیت الله شاهرودی است.

 

 

آیت الله سید مجتبی حسینی

نماینده ولی‌فقیه در سوریه و عراق بوده است. او معتقد است:«کسانی که مسئله شورای رهبری را مطرح می کنند یا مغرضند و یانادان.» آیت الله سید مجتبی حسینی همچنین بر این باور است که:«در سال 88 علی رغم حضور فوق العاده مردم در انتخابات، به سبب بی بصیرتی و ایجاد شبهه و فتنه اصل و اساس نظام مورد هجمه قرار گرفت.»

 

 

آیت‌الله سید احمد حسینی خراسانی

عضو جامعه مدرسین است. او در خصوص ردصلاحیت سیدحسن خمینی تصریح کرد:«من نمی‌دانم که چه خبر است؛ اما در کشور میثاقی به نام قانون اساسی وجود دارد که باید از آن تمکین کنیم... در این قانون نهادی در نظر گفته شده به نام شورای نگهبان که مسئولیت‌هایی را بر عهده دارد. تصور می‌کنم همه باید به این میثاق ملی احترام گذاشته و از آن تمکین کنیم تا کشور به قله‌های پیشرفت و عدالت برسد.»

 

او همچنین در جایی دیگر تصریح کرد:«کسانی که با نهضت، فکر، اندیشه و آرمان های حضرت امام دشمنی داشتند، امروز در یک جبهه در دشمنی با رهبری نظام قرار دارند... کسانی که خود را وفادار، حامی و مدافع آرمان های امام خمینی(ره) می دانند، باید مدافع مقام معظم رهبری نیز باشند... هرکس دشمن امام باشد، دشمن رهبری است، هر کس یار و یاور بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران بود، یار و یاور مقام معظم رهبری نیز است... این اصول برای ما یک شاخص و پرچم است، نمی توان پذیرفت، کسی که خود را مدافع حضرت امام می داند حالا هرکس و در هر مقامی باشد، رهبری را قبول نداشته باشد.»

 

 

آیت الله جواد مجتهد شبستری

معتقد است:«برخی درصدد هستند با تعیین مدت برای رهبری یا عنوان شورایی شدن این مقام، مردم را نسبت به رهبری بدبین کنند که خوشبختانه بصیرت مردم بسیار بیشتر از این ها است.» او می گوید:«برخی به دنبال نفوذ در بطن مجلس خبرگان هستند که همین امر وظیفه حضور در صحنه را برای ما سنگین تر می کند و به همین دلیل باید با توجه بیشتری به اوضاع بنگریم.»

 

 

آیت الله عبدالنبی نمازی

امام جمعه کاشان است و پیش از این عضو مجلس خبرگان به نمایندگی از مردم تهران بود. 29 آبان‌ماه 1388 در خصوص سران فتنه گفت:«سران اصلی فتنه هنوز دستگیر نشده‌اند ولی اگر خودشان و بعضی‌ها عجله نکنند؛ نوبت دستگیری آنها هم خواهد رسید.» او با اشاره به اینکه باید اجازه داد تا همه پرده‌ها برای افکار عمومی جامعه کنار رود و مردم همه چهره واقعی این افراد را بشناسند؛ این گونه تأمل‌ها لازمه نظام است و ماه برای همیشه پشت ابر نخواهد ماند و مردم ایران بسیار با بصیرت‌تر از این‌گونه صحبت‌ها هستند.»

 

 

آیت الله عبدالکریم فراحانی

معاون آموزش و امور حوزه های علمیه سراسر کشور است. او در بیانیه ای در خصوص حماسه ی 9دی تصریح کرد:«ملت ایران در راهپیمایی عظیم ۹ دی در واقع احساس وظیفه دینى کردند، به خیابان‌ها آمدند و آن روح دیانت و ایمان دینی که حاکم بر دل‌های مردم بود را نشان دادند و تبلیغات و نقشه‌های دشمن را که می‌خواستند فتنه‌گران را مردم ایران معرفى کنند، نقش بر آب کردند. در آن حماسه عظیم ملت ایران به دنیا نشان دادند که اگر جامعه‌اى همت کند، بصیرت به خرج دهد و وارد میدان شود، هیچ قدرت و هیچ فتنه‌ای نمی‌تواند آن را از پای درآورد. اساساً رمز تداوم موفقیت‌های انقلاب اسلامی در این ۳۷ سال همین کار ویژه‌های است که ملت ایران به طرز فوق‌العاده‌ای از عهده آن تاکنون برآمده‌اند.»

 

 

آیت الله محمدهادی عبدخدایی

دارای مدرک دکترای فلسفه از دانشگاه مشهد و اجتهاد از حوزه‌های علمیه مشهد و قم است. او همچنین به زبان های عربی، انگلیسی و ایتالیایی تسلط دارد. به دنبال حمایت اعتدال گرایان از او بیانیه ای صادر کرد:«به اطلاع مردم شریف استان خراسان رضوی می رساند قرارگرفتن حضرت آیت الله دکترعبدخدایی در لیست های مختلف انتخاباتی به معنای تایید مواضع و یا کاندیداهای معرفی شده آنان برای مجلس شورای اسلامی توسط معظم له نمی باشد.» او در واکنش به دخالت انگلیس در انتخابات ایران نیز بیانیه ای صریح صادر کرد.

 

 

آیت الله امان الله علیمرادی

استادان سطح و خارجش در تهران حضرات آیات سید علی خامنه ای(مدظله العالی)، محمد امامی کاشانی(دامت برکاته)، محمد رضا مهدوی کنی(ره)، عبد الکریم حق شناس(ره)، آقا مجتبی تهرانی(ره)، سید محمد حسن مرعشی شوشتری(ره)، عزیزالله خوشوقت(ره) و سید ابوالفضل موسوی تبریزی(ره) بوده اند.

در قم نیز از محضر حضرات آیات عظام محمد تقی بهجت(اعلی الله مقامه)، محمد فاضل لنکرانی(ره)، شیخ جواد تبریزی(ره)، ناصر مکارم شیرازی، جعفر سبحانی، سید موسی شبیری زنجانی و عبدالله جوادی آملی(دامت برکاتهم) مستفیض شده.

 

 

آیت الله سید محمد حسینی شاهرودی

نماینده ولی فقیه در استان کردستان است. از محضر اساتیدی چون آیت‌الله العظمی خامنه‌ای، آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی، آیت‌الله العظمی فاضل لنکرانی، آیت‌الله العظمی شیخ جواد تبریزی، آیت‌الله العظمی وحید خراسانی، آیت‌الله هاشمی شاهرودی، آیت‌الله یزدی، آیت‌الله محمدی ری شهری، آیت‌الله اشتهاردی، آیت‌الله موسوی تهرانی، آیت‌الله بوشهری، استاد الهی، استاد اشرفی و استاد نجفی استفاده کرده است.

 

 

حجت الاسلام ابوالقاسم دولابی

از اساتید انقلابی حوزه علمیه مشکات در تهران است که مواضع صریحی در خصوص فتنه و جریان هاشمی دارد.

 

به این ترتیب باید گفت اگر آیت الله یزدی و آیت الله مصباح یزدی در تهران از ورود به مجلس خبرگان بازماندند، یزدی ها و مصباح یزدی های زیادی در مقابل به جمع خبرگان ملت پیوسته اند که آنچه گذشت تنها طرح نمونه هایی بود از این پیوستن.

 

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات