دادستان محترم؛ لطفا این بازی را تمامش کنید

فتنه سال 88 تبعات بسیار زیادی را بر کشور تحمیل کرد و خسارت های فراوانی به بار آورد. عده ای بدون پشتوانه منطقی و قانونی بر طبل تقلب کوبیدند و نظام را متهم به خیانت در آراء مردم کردند. کشور را به آشوب کشیدند به جای اینکه اخلاق شکست را پیشه کنند به جان مملکت افتاده انتقام رای مردم را از نظام ستاندند.

موسوی و کروبی بعد از یکسال فتنه انگیزی با حکم شورای عالی امنیت ملی که هنوز هم علیرغم تغییر دولت و ریاست دکتر روحانی بر این شورا پابرجاست، در خانه های خود حصر شدند و دادگاه هایی نیز برای برخی دیگر از عوامل فتنه تشکیل و احکامی صادر شد که هر کدام از آن ها مانند بهزاد نبوی یا دوران محکومیت خود را پشت سر گذاشتند و یا مانند تاج زاده مشغول گذراندن دوران محکومیت خودند و البته یک روز در میان از درون اوین بیانیه می دهند. در این نوشتار قصد پرداخت به فتنه و واکنش دستگاه های انتظامی و امنیتی به آن را به طور کلی نداشته و صرفاً به یک مورد اشاره خواهد شد که آن هم نه در زمان فتنه و یا حتی یکی دوسال پس از آن، که بعد از 4 سال از گذشت فتنه رخ داده است.

خاتمی ممنوع التصویر و ممنوع الخبر است. این خبری است که چندین ماه پس از ریاست جمهوری حسن روحانی ، یعنی 4 سال بعد از ماجراهای فتنه 88 در محافل خبری منتشر شد. ابتدا کسی گمان نمی کرد که چنین خبری صحت داشته باشد، اما با ورود دادستانی به موضوع و فیلتر کردن یک سایت خبری بخاطر پخش تصاویر خاتمی، همه فهمیدند که موضوع جدی است.

درباره این ممنوع التصویری چند سوال ساده وجود دارد که از باید از دستگاه قضا ژپرسیده شود:

1- سخنگوی قوه قضائیه آن را بر اساس مصوبه 298 دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی می داند و اعلام می کند که دادستانی بر اساس این مصوبه چنین حکمی را در مورد محمد خاتمی به رسانه ها ابلاغ کرده است، اژه ای اضافه می کند که حتی اگر چنین مصوبه ای هم نبود دادستانی می توانست از اختیاراتش در این خصوص استفاده کند. البته آقای اژه ای پیشتر که درباره این موضوع صحبت کرده بود صرفاً به اختیارت دادستانی اشاره و از مصوبه شورای امنیت صحبتی به میان نیاورده بود. علی ای حال هنوز دقیقاً مشخص نیست که دادستان از اختیاراتش استفاده کرده یا اینکه مصوبه دبیرخانه شورای امنیت را اجرا کرده است.

2- در هر حال سوالی که بیشتر ذهن را درگیر می کند این است که چرا برای اعمال کردن این ممنوع التصویری از سال 89(زمان حصر موسوی و کروبی) تا سال 92 صبر کرده و سپس دست به این اقدام زده اید. اولین مسئله ای که به ذهن متبادر می شود این است که با پیروزی حسن روحانی و احتمال اثرگذاری بیشتر خاتمی دستگاه قضا به چنین فکری افتاده است. اگر چنین پیش فرضی درست باشد، آیا واقعا با این حکم توانسته اید جلوی اثرگذاری خاتمی را بگیرید یا بالعکس وی را بخاطر استفاده از عنصر مظلوم نمایی و همچنین حماقت جبهه رقیبش اثرگذارتر کرده اید؟

3- بعد این چه حکمی است که نقل سخنان خاتمی را مجاز می داند ولی انتشار تصاویرش را نه؟ یعنی عکس خاتمی فتنه انگیز است ولی سخنانش نه؟ به عبارتی اگر خاتمی جراحی پلاستیک کند، مشکل آن نهاد محترمی که این قانون را وضع کرده، حل خواهد شد؟ چرا که در بسیاری از مواقع نقل سخنان خاتمی مشکلی را برای رسانه ایجاد نمی کند، اما درج تصویرش چرا.

4- آیا دستگاه های مسئول قبل از تصمیم گیری برای اجرای چنین حکمی کمی فکر کرده اند که ببینند در دنیای امروز با این همه وسیله ی ارتباط جمعی غیر رسمی، ممنوع التصویر کردن یک فرد بیشتر شبیه جوک است تا یک حکم قانونی؟

و سوالات بسیار دیگری از این دست که می توان پرسید.

استدلال دستگاه قضا یا دبیرخانه شورای امنیت یا هر نهاد دیگری که چنین حکمی کرده است به احتمال قریب به یقین بحث عملکرد سید محمد خاتمی در دوران فتنه است. اما آیا آقایان اندیشیده اند که با این حکم نصفه و نیمه و از آسمان به زمین افتاده قضیه فتنه 88 که اصل نظام را نشانه رفته بود تبدیل کرده اند به یک دعوای سیاسی مسخره بدون سود بر سر انتشار یا عدم انتشار تصویر یک روحانی؟ یعنی واقعا مسئله مهم تری در کشور وجود ندارد که همیشه یک پای ثابت کنفرانس های خبری ریاست جمهوری و برخی از نطق هایش ممنوع التصویری خاتمی باشد؟ متوجهید که مسئله را تا چه اندازه بزرگ و تازه گزکی دست طرف مقابل داده اید که یک دعوای سوری راه بیندازد و به احتمال قوی امروز و فردایی بر طبل پیرزوی در این دعوا را بزند و خوشحال تیتر بزند که سیدمان دیگر ممنوع التصویر نیست و اصلاً همه یادشان برود که چرا بود؟

آقای خاتمی اگر در فتنه 88 مقصر و حرف ها  و تصمیماتش در به آشوب کشیده شدن کشور موثر بوده است که شواهد چنین نشان می دهد، باید وی را محاکمه کرد و در آن دلایلی که بخاطر آن ممنوع التصویرش کرده اید بیان و حکمی که متناسب با آن است، صادر کنید. اصلاً مطالبه ما نه تنها محاکمه ی وی بلکه همه ی کسانی است که فارغ از گرایشات سیاسیشان، حرف ها و تصمیماتشان در به آشوب کشیدن کشور موثر بوده است. اگر هم امکان محاکمه ندارید، به هر دلیلی، دست از این حکم های نیم بند که بیشتر به نفع خود آقای خاتمی و جریان ایشان است، بردارید. لحظه ای فکر کنید که شاید اساساً در این زمین بازی خورده اید و آنچه را انجام داده اید که طرف مقابل می خواهد.

 

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات