یک بازی خطرناکی که ممکن است در رابطه با موشک های ایران پیرو قطعنامه 2231 و گنجانده شدن کلمه «طراحی» بیفتد، به راه افتادن جار و جنجالی برای تکرار سناریوی موشک‌های دانگ فنگ-21 ( Dongfeng-21) است که در سال 2007 عربستان سعودی از چین خریداری کرد.

به گزارش لرستان خبر؛ در هفته گذشته سپاه پاسداران رزمایش موشکی  را با نام اقتدار ولایت و همزمان در چند نقطه کشور برگزار کرد که از دید کارشناسان نظامی و امنیتی حائز اهمیت بسیاری بود.اما اهمیت این موشکها از نظر فنی نظامی و پیام سیاسی امنیتی آن برای منطقه چه بود؟

موشک اصلی آزمایشی در این رزمایش موشک قدر اچ بود.مشخصات فنی این موشک به شرح زیر است:

این موشک با وزن 17 تُن، طول 16 متر، قطر 1.25 متر، دارای سرجنگی جداشونده و شدیدالانفجار با وزن 650 کیلوگرم است.

سوخت این موشک مایع بوده و سقف پرواز آن نیز در گذشته 400 کیلومتر اعلام شده بود. ولی بنا بر گفته فرمانده کل هوا فضای سپاه سردار حاجی زاده با بهینه سازی وایجاد تغییرات مهندسی این برد به 2000 کیلومتر رسیده است . به طوری که آزمایش هفته گذشته برد 1400 کیلومتری(از البرز شرقی تا سواحل مکران را تایید کرد) البته بنا بر اظهار نظر کارشناسان نظامی برد 2000کیلومتر بیشتر هدف سرزمین های اشغالی و فاصله آن تا مرزهای غربی جمهوری اسلامی را به ذهن متبادر میکند.

یکی از نکات جالب توجه دیگر در این رزمایش، شعار حک شده بر روی این موشک‌ها بود که به زبان عبری، جمله معروف بنیانگذار انقلاب اسلامی را تکرار می‌کرد که «اسرائیل باید از صفحه روزگار محو شود"

ناگفته نماند که روز گذشته نیز چند فروند انواع موشک‌های قیام، شهاب و قدر از روی زمین و سیلوهای زیرزمینی به سمت اهداف مورد نظر شلیک شده است.

بنا بر نظر کارشناسان همه موشکهای یاد شده از خانواده موشک شهاب 3 میباشند. موشکی که از نظر نظامی دستاوردی راهبردی برای نظام به شمار می رود.اما مشخصات این موشک به شرح زیر است:

شهاب۳ در ادامه روند توسعه موشک‌های شهاب-۱ و ۲ و با رویکرد اعمال تغییرات طراحی در سامانه‌های مختلف بوجود آمد. شباهت‌های زیادی از نظر فن آوری بین شهاب ۲ و ۳ وجود دارد، اما شهاب۳ پیشرفته تر بوده و از نظر الکترونیک با فن آوری جدید و رایانه هدایتی پیشرفته از نظر سخت افزار و نرم افزار در ساخت آن استفاده شده است. برد این موشک در نمونه‌های اولیه ۱۱۵۰ کیلومتر و این برد در نهایت به ۲۰۰۰ کیلومتر رسید.

نمونه‌های مختلفی از شهاب۳ تولید شده و به خدمت نیروهای مسلح ایران وارد شده که از نظر برد و زیرسامانه‌ها ارتقاء یافته‌اند اما همگی یک مرحله‌ای سوخت مایع بوده و از سامانه هدایت اینرسیایی و سامانه موقعیت‌یاب جهانی برخوردارند. کلاهک آخرین نمونه‌های شهاب۳ از نوع جدا شونده است که پس از رسیدن به قوس نزولی در ارتفاع مناسب از بدنه موشک جدا شده و به سمت هدف ادامه مسیر داده و این عمل قدرت تدافعی را برای دشمن سخت می‌کند.

همچنین انواع مختلف کلاهک از جمله کلاهک بارانی روی این موشک قابل بکارگیری است. طول این نمونه‌ها حدود ۱۶٫۵ تا ۱۷ متر بوده و برد آنها تا ۱۸۰۰ کیلومتر در نمونه‌های نهایی عنوان شده است. جرم کلاهک آنها نیز تا ۱۰۰۰ کیلوگرم برآورد شده است.وزن این موشک ۱۶ تن و قطر آن ۱٫۳ متر و طول این موشک در حدود ۱۶متر می‌باشد. وزن خشک این موشک ۲۱۸۰کیلوگرم است و قادر به حمل یک کلاهک ۷۶۰ تا ۱۰۰۰ کیلوگرمی می‌باشد. این موشکها ۱۷ متر طول دارند و قادرند کلاهکی به وزن ۱۰۰۰ کیلوگرم را تا مسافت ۱۳۰۰ تا ۲۰۰۰ کیلومتر حمل کنند..

موشک شهاب ۳-ب، نسخه بهبود یافته نسخه اولیه موشک شهاب ۳ است که دارای بردی در حدود ۲۰۰۰ کیلومتر است. بر اساس ادعای منابع اطلاعاتی غربی، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از ابتدای سال۲۰۰۸ میلادی، تولید انبوه موشک شهاب ۳-ب را آغاز کرده‌است. بر اساس گزارش منابع اطلاعاتی غربی، خط تولید شهاب ۳-ب دارای ظرفیت تولید کنونی «۷۵ موشک» در سال است .

موشک شهاب ۳-ب، دارای کلاهک هزار کیلوگرمی است.

اما موقعیت زمانی رزمایش موشکی سپاه جالب تر از مباحث فنی آن است و در واقع پیام سیاسی و امنیتی این رزمایش را نمایان تر می کند.

18بهمن امسال ارتش رییم صهیونیستی یک خبر را منتشر کرد.خبر این بود:

رژیم صهیونیستی (اسراییل)و امریکا رزمایش مشترک موشکی دوسالانه خود را آغاز کرده‌اند""

به گزارش ارتش اسرائیل، روز یکشنبه رزمایش موشکی مشترکی آغاز شده است که «ژونیپر کبرا» نام دارد.

وزارت امور نظامی این رژیم در بیانیه‌ای اعلام کرد این رزمایش علاوه بر آمادگی دو ارتش برای مقابله با تهدیدات موشکی، به این جهت طراحی شده است تا به نظامیان آموزش دهد بهتر و موثرتر با یکدیگر همکاری کنند.

بیش از هزار و 700 نظامی امریکایی، غیرنظامیان و پیمانکاران در این رزمایش شرکت می‌کنند. این رزمایش هشتمین مانور نظامی مشترک امریکا و صهیونیست ها  از سال 2001 است.

مارک لئوبن، فرمانده بخش رزمایش و ارزیابی‌ مقرهای فرماندهی امریکا در اروپا نیز گفت که این رزمایش نخستین تمرین تل آویو و مقر فرماندهی نیروهای نظامی امریکا در اروپا در سال 2016 است.

این رزمایش آخرین بار در سال 2014 و با حضور هزاران سرباز در مدت زمان پنج روز برگزار شد. در این رزمایش شبیه سازی حملات موشکی نیز اجرا شد.

لئوبن گفت: «حمایت از اسرائیل همواره بخش مهمی از سیاست امریکا در منطقه بوده است و این مانور در راستای تقویت چنین سیاست گذاری بوده و خواهد بود.

خبر انجام این رزمایش در حالی مطرح شد که مقام‌های این رژیم از واشنگتن خواسته‌اند کمک نظامی سالانه به تل آویو را در دوره 2018 تا 2028 میلادی تا 60 درصد افزایش دهد که به طور میانگین حدود 5 میلیارد دلار در سال خواهد بود.

به موجب قرارداد کنونی، کمک نظامی سالانه به اسرائیل رقمی معادل بیش از 3 میلیارد دلار در سال است. این قرارداد در سال 2017 منقضی می‌شود.

امریکا همچنین مخارج دیگر پروژه‌های نظامی اسرائیل از جمله سامانه موشکی موسوم به «گنبد آهنین» را نیز تامین می‌کند.[1]

از سوی دیگر 21 بهمن امسال در حالی که عربستان سعودی رزمایشی را در کشور خود با حضور بیست کشور دیگر آغاز کرده است، منابع خبری از رزمایش مشترک هوایی ریاض و آنکارا خبر دادند.[2]

رزمایش موسوم به رعد شمال نیز با مشارکت نیروهای ۲۰ کشور در شمال عربستان سعودی اجرا شد.

در این رزمایش نیروهای سعودی، امارات عربی متحده، اردن، بحرین، سنگال، سودان، کویت، مالدیو، مراکش، پاکستان، چاد، ترکیه، تونس، جزایر کومور، جیبوتی، سلطان‌نشین عمان، قطر، مالزی، مصر و موریتانی کنار نیروهای سپر جزیره مشارکت داشتند.کارشناسان  خاطرنشان کردند رزمایش رعد شمال یکی از بزرگ‌ترین رزمایش‌های نظامی در جهان از نظر شمار نیروهای مشارکت کننده و گستردگی منطقه محل برگزاری آن، محسوب می‌شود. از اهداف این رزمایش تقویت همکاری نظامی میان کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و دیگر کشورهای عربی و اسلامی و حفظ امنیت و ثبات منطقه و برخورد با هرگونه تهدید تروریستی اعلام شد.

این رزمایش همزمان با تحولات عربی و منطقه‌ای و اعلام تمایل برخی کشورهای عربی برای تجاوز به سوریه صورت گرفت.[3]

اما بعد دیگر رزمایش موشکی سپاه ایجاد والقای آرامش به هم پیمانان منطقه ای جمهوری اسلامی است.گزارش ها حاکی است جمهوری اسلامی موشک های زمین به هوای اس ای ۲۲ را که از روسیه خریداری کرده، در اختیار حزب الله لبنان قرار داده است . یک منبع آگاه به روزنامه الجریده گفته است این سیستم دفاع موشکی در مناطقی از لبنان که حزب الله در آنجا حضور دارد، مستقر شده است. منابع رژیم صهیونیستی بر این باورند که این سیستم دفاع موشکی، امنیت جنگنده های آنان را که آزادانه در آسمان لبنان پرواز می کنند، به خطر خواهد انداخت. برخی دیگر هم در آوریل سال گذشته گزارش دادند، جنگنده های اسرائیلی به پایگاه دفاعی ضد موشکی حزب الله که مجهز به سیستم اس ای ۲۲ بوده حمله کرده است.[4]یکی دیگر از اهمیت‌های این رزمایش این است که این شلیک ها پس از برجام برای اولین بار صورت گرفته و پاسخی صریح به تحریم‌ها و جوسازی‌ها علیه توانمندی‌های موشکی ایران است.

اما از نظر حقوقی آیا آزمایش موشکی سپاه می تواند ناقض قطعنامه 2231 شورای امنیت باشد یا خیر؟قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد که پیرو جمع بندی برجام به تصویب رسید، در ضمیمه b خودمحدودیت‌هایی را بر صنایع موشکی ایران اعمال کرده است.در بند 3 این ضمیمه از ایران خواسته شده است (Iran is called upon)  برای مدت هشت سال دست به هیچ فعالیت مرتبط با موشکهای بالستیک طراحی شده برای حمل کلاهک هسته ای اقدامی نکند. (Ballistic Missiles Designed to be capable of delivering nuclear weapons)

در رابطه با بند 3 ضمیمه B  که به محدودیت تست و توسعه موشک در محدوده مرزهای ایران مربوط می شود، آقایان دکتر ظریف و دکتر عراقچی استدلال مشترکی ارائه کرده‌اند که اگر محاجه آنان مبنا باشد، این بند از قطعنامه عملا یک پاراگراف زائد است. آقای عراقچی می گویند: "متن قطعنامه قبلی (1929) که چند سال پیش صادر شد، فرق می‌کرد؛ در آنجا به موشک‌هایی که قابلیت حمل سلاح دارند، اشاره شده بود؛ که می‌توان گفت این عبارت شامل هر دو گروه از موشک‌ها می‌شد؛ اما قطعنامه جدید صراحت دارد و به صراحت می‌گوید موشک‌هایی که برای حمل سلاح هسته‌ای طراحی شده‌اند و این روشن است موشک‌های ما بدین منظور طراحی نشده‌اند. تمام سیستم موشکی و تمامی موشک‌های ما خارج از صلاحیت قطعنامه جدید شورای امنیت هستند و به هیچ وجه جای نگرانی نیست"

یک بازی خطرناکی که ممکن است در رابطه با موشک های ایران پیرو قطعنامه 2231 و گنجانده شدن کلمه «طراحی» بیفتد، به راه افتادن جار و جنجالی برای تکرار سناریوی موشک‌های دانگ فنگ-21 ( Dongfeng-21) است که در سال 2007 عربستان سعودی از چین خریداری کرد. با توجه به توافق نانوشته 34 کشور در رابطه با عدم اشاعه تکنولوژی موشک (MTCR) آمریکا مدعی شد که فروش موشک دانگ‌فنگ به سعودی پس از آن صورت گرفت که تعدادی از کارشناسان سازمان سیا، موشک‌ها را بررسی و تائید کرده‌اند که دانگ فنگ «با نیت» (Intended to) حمل کلاهک طراحی نشده است. آیا آمریکایی‌ها خواهند گفت باید موشک های شهاب 1 و 3 نیز برای پی بردن به «نیت» ایران از تولید آنها بررسی شوند؟!

در همین حال امروز اخبار بین الملل حاکی است که سخنگوی کاخ سفید اعلام کرده است: "باید این پرتاب موشک مورد بررسی قرار گیرد تا تصمیم مناسب در این باره اتخاذ شود"

جاش ارنست، در کنفرانس خبری روزانه گفته است که دولت آمریکا هنوز در حال بررسی این امر است که آیا لازم است موضوع آزمایش موشک را نزد شورای امنیت سازمان ملل متحد مطرح کند یا خیر.

در همین حال، سخنگوی وزارت خارجه آلمان نیز امروز چهارشنبه در جلسه هفتگی دولت با خبرنگاران، اعلام کرد: هیچ گونه ‏شواهدی مبنی بر اینکه این آزمایش موشکی ناقض توافق جولای 14 سال گذشته باشد، در دست نیست.‏[5]

ولی مساله مهم این است که آیا در صورت انجام هر گونه رزمایش موشکی در آینده باز هم شاهد این جنجال رسانه ای از سوی غربی ها خواهیم بود.آیا بهانه برجام و قطعنامه 2231 دستاویز خوبی برای غربی ها خواهد بود تا به نقض تعهدات خود ادامه دهند؟ در این صورت دولت حسن روحانی که همه سرمایه و فرصت خود را روی برجام گذاشته است چه عکس العملی به این نقض تعهدات نشان خواهد داد؟

 


1-پرس تی وی 18بهمن 94

2-فارس 21 بهمن 94

3-فارس 21 بهمن 94

4-باشگاه خبرنگاران جوان 16اسفند 94

5-خبرگزاری آنا 19 اسفند 94


انتهای پیام/

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات