بازخوانی تاریخ؛

خطرناک ترین آفت سیاسی- امنیتی اختلافات داخلی به ویژه اختلاف شخصیت های موثر و پر نفوذ است. این آفت اساسی حکومت ها را متزلزل می سازد و می تواند نیرومندترین نظام ها را از پا درآورد به همین جهت سازمان های جاسوسی دنیا برای ضربه زدن به حکومت ها روی این آفت خطرناک به صورت جدی سرمایه گذاری می کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد محمدی ری‌شهری در کتاب خاطرات خود می نویسد:

 

خطرناک ترین آفت سیاسی- امنیتی اختلافات داخلی به ویژه اختلاف شخصیت های موثر و پر نفوذ است. این آفت اساسی حکومت ها را متزلزل می سازد و می تواند نیرومندترین نظام ها را از پا درآورد به همین جهت سازمان های جاسوسی دنیا برای ضربه زدن به حکومت ها روی این آفت خطرناک به صورت جدی سرمایه گذاری می کنند.

 

گفتنی است که اختلاف دیدگاه های سیاسی- اگر به صف بندی رویارویی تخاصم و تخریب یکدیگر منجر نشود – نه تنها زیانبار نیست بلکه مفید هم هست و به گفته ی حضرت امام (ره) علامت حیات است اما آنجا که به تخاصم وتخریب می انجامد به قدری خطرناک می شود که به فرموده پیامبر خدا (ص): هیچ امتی پس از پیامبر خود گرفتار اختلاف نشد مگر آنکه باطل گرایان آن برحق خواهانش پیروز گشتند.

 

بر این اساس یکی از مهم ترین اقدامات وزارت اطلاعات در نظام اسلامی تلاش برای تقویت تفاهم و همدلی نیروهای وفادار به نظام اسلامی کاستن اختلافات داخلی و مبارزه با عواملی است که آگاهانه یا ناخودآگاه در خدمت سرویس های اطلاعاتی بیگانه قرار دارند.

 

اینجانب از همان آغاز مسئولیتم در وزارت اطلاعات به طور جدی به این موضوع می اندیشیدم . یکی از اقداماتی که در ابتدای کارم به این منظور انجام دادم تهیه ی "بولتن اختلافات" بود.

 

 

در آن هنگام اختلافات میان بسیاری از مدیران و مسئولان کشور اعم از روحانی وغیر روحانی فراوان بود و به نظر می رسید که این اختلافات اگر ادامه پیدا کند دشمنان از آن بهره خواهند برد و نظام اسلامی صدمه خواهد دید. برای آنکه امام را به طور دقیق از میزان اختلافات نیروهای خودی مطلع کنم به مدیران اطلاعات سراسر کشور بخشنامه کردم که میزان اختلافات حوزه ی مسئولیت خود را دقیق اما بدون اظهار نظر که حق با کیست گزارش کنند. مدتی طول کشید تا اینکه اطلاعات مورد نیاز جمع آوری و بولتن اختلافات تهیه شد.

هرچند اخبار این بولتن عمدتا یا به طور کلی اطلاعات آشکار بود اما در کنار هم قرار گرفتن این اخبار و جمع بندی آنها به صورت طبقه بندی سری یا به کلی سری انجام می شد و افشا شدن آنها بی تردید به سود دشمن بود. برای اینکه مبادا این بولتن به دست دشمن بیفتد و از آن سوء استفاه شود دستور دادم تنها یک نسخه از آن فقط برای حضرت امام تهیه شود و حتی در وزارت اطلاعات هم نسخه ای از آن نگهداری نشود.

 

 

پس از تهیه ی "بولتن اختلافات" خدمت حضرت امام رسیدم و عرض کردم این بولتن به آمار و شرح اختلافات موجود در کشور اختصاص دارد و با وجود این اختلافات من نسبت به آینده ی جمهوری اسلامی نگران هستم.

 

پس از تمام شدن صحبت های من امام نگاهی کرد و فرمود: اختلاف اگر کم باشد ضرر دارد زیاد آن ضرری ندارد نگران نباش.

 

ملاحظه می کنید که امام خیلی سریع مطلب را گرفت و پاسخ دقیقی به آن داد.

 

آنچه وزارت اطلاعات در طول چند ماه تهیه کرده بود آمار اختلافات فراوان افرادی بوده هر یک به نحوی در امور اداری کشور کم و بیش موثر بودند. مفهوم سخن امام این بود اختلافات فراوان افراد تاثیر چندانی در صحنه ی سیاسی کشور ندارد اما اگر دو یا سه جریان سیاسی با هم درگیر شوند و مردم را به دنبال خود وارد صحنه کنند اینجاست که اختلافات خطرناک و نگران کننده می شود.

 

 

انتهای پیام/

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات