سه نکته پیرامون سفر نوبخت به هویزه

به جرات می توان گفت سفر هیچ فردی از سوی دولت به غیر از شخص رئیس جمهور که منتخب مردم است برای راهیان نور پسندیده نبوده و ارسال نماینده به این سفر به نوعی توهین تلقی می شود.

سفر هفتم فروردین ماه محمد باقر نوبخت، سخگوی دولت یازدهم و رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی که به اعتبار شخصیت حقوقی ایشان و نمایندگی از سوی رئیس جمهور و دولت به مناطق عملیاتی دفاع مقدس انجام شد، حاشیه هایی را با خود به همراه داشت که ذکر چند نکته مغفول پیرامون این سفر حتی با تاخیر یک هفته ای از آن خالی از لطف نخواهد بود.

نکته اول، سومین سالی که دولت حسن روحانی قدرت اجرائی کشور را به دست گرفته است، رو به پایان بوده و در این میان به قول خود جناب نوبخت، همه ما باید بدانیم در زیر پرچم کدام نظام این امانت را بر عهده گرفته‌ایم. سفر سخنگوی دولت به مناطق عملیاتی و آن هم به عنوان نماینده دولت، بیشتر زائران این مناطق را به یاد سفرهای کوتاه برای افتتاح پروژه، کلنگ زنی و یا سفرهای استانی نمایشی دولت که به طور محسوسی خلاف شعارهای سر داده شده در حال انجام است می اندازد. اگر جناب نوبخت از اعتبار شخصیت حقیقی خودشان اعلام حضور می نمودند و در اصطلاح به سفر راهیان نور می آمدند که هیچ جای صحبتی باقی نمی ماند اما اینکه فردی از سمت دولت به این مناطق سفر کرده و راهیان نور را با سفر استانی و افتتاح پروژه اشتباه بگیرد، هیچ توجیه منطقی نداشته و می توان گفت وجود مسئولان منطقه ای مانند فرماندار اهواز و استاندار خوزستان به نمایندگی از دولت هم برای این نمایش کافی بود. حضور جناب نوبخت در یادمان هویزه، بیشتر از انکه بوی احترام بدهد، بوی یک سفر نمایشی و همان ضرب المثل معروف "از سر واکردن است" داشت.

به جرات می توان گفت سفر هیچ فردی از سوی دولت به غیر از شخص رئیس جمهور که منتخب مردم است برای راهیان نور پسندیده نبوده و نیست و ارسال نماینده به این سفر به نوعی توهین تلقی می شود. سفر رئیس جمهور هم تنها به عنوان ارج گذاری، نشان اهمیت بالای این مناطق و پیام های بسیار مهم و استراتژیکی که از این سفر به دنیا مخابره می شود، قابل اهمیت است. ای کاش جناب آقای روحانی، رویه مناسبی که توسط رئیس جمهور سابق در پیش گرفته شده بود را با قوت هرچه بیشتر ادامه می دادند.

رهبر انقلاب در اهمیت جایگاه این مناطق که بعد از پایان جنگ بارها مقصد ایشان بوده است، می فرمایند: "نگذارید یاد دوران دفاع مقدس از یادها برود. آمدن به این مناطق جنگی - چه در تعطیلات نوروزی و چه در دوره‌ی سال؛ که بحمدالله حالا  در دوره‌ی سال هم کسانی از سرتاسر کشور به این مناطق مسافرت میکنند و این سرزمین‌ها را زیارت میکنند - بسیار کار پسندیده‌ای است، کار درستی است، کار عاقلانه‌ای است که ملت ایران میکند؛ خاطره‌ی این سرزمین‌ها را زنده نگه دارید." جدای از اهمیت فوق االعاده معنوی و ارزشی سفر به این مناطق و پیام مهمی که مخابره می کند، هرساله میزبان جمعیتی نزدیک به پنج میلون زائر در یک بازه زمانی دو - سه ماهه است. سفر بالاترین منصب دستگاه اجرائی به این مناطق را در نگاهی دیگر حتی می توان به نوعی برای رئیس جمهور الزامی دانست نه آنکه دولت با فرستادن نماینده ای باری از دوش خود بردارد و اولویت های خود را به سفرهای تزئینی و تفریحی مانند کیش اختصاص دهد.

نکته دوم، نطق جنجالی نماینده ارسالی دولت برای زائران یادمان شهدای هویزه -جدای از اشتباهات اطلاعاتی خنده دار در مورد دفاع مقدس- که به نوعی تکرار یک سری جملات تاسف بار است را می توان تنها ظلم به شهیدان دانست.  مقایسه هشت سال جنگ عاشورایی رزمندگان با مذاکرات هسته ای و بده بستان های سیاسی، خوش بینی به دشمن که در نهایت خسارت محضی نصیب کشور شد، ظلمی است که در حق شهیدان انجام گرفت. خون بیش از 220 هزار شهید ضامن حفط عزت و امنیت این کشور برای ادامه راه پر فروغ انقلاب اسلامی است که متاسفانه این سرمایه عظیم در نگاه دولتی که نماینده اش را به این مناطق فرستاده است تنها برای ارتباط گیری با همان دشمن پلید و یا نهایتا خیال گشایش های اقتصادی مختصر و زودگذر از دست بیگانه است.

بحث حمایت مالی دولت از سفرهای راهیان نور هم که به گفته نوبخت، دولت یازدهم این موضوع را وظیفه خود می داند، نیز بایستی به دقت بررسی شود تا مشخص گردد در سه سال گذشته تا چه مقدار برای تقویت این سفرهای با برکت از سوی دولت تدبیر پشتیانی انجام گرفته است یا راهیان نور هم چون سایر موارد، مورد مهرورزی! دولت قرار گرفته است و آغوش دولت در اینجا هم به روی جوانان انقلابی بسته است.

نکته سوم و آخر که می توان مطرح کرد، دست خالی دولت یازدهم و شخص حسن روحانی بعد از گذشت نزدیک به سه سال از مسئولیت ایشان است. جائی که اعضای دولت از رئیس جمهور تا وزرا و معاونین و تا پائین ترین سطوح در هر جلسه و محفلی تنها صحبتی که بعد از گذشت نردیک به هزار روز از دوران مسئولیت و عمر گران بهای خدمتی برای ارائه داشته، تنها بحث برجام بوده که ثمرات این حرکت نگاه به خارج از کشور و غفلت از توان داخلی به خوبی قابل لمس بوده و با گذشت سه ماه از اجرای آن هیچ ثمری نداشته است و به تعبیر رهبر انقلاب در صورت ادامه این رویه دچار خسارت محض خواهیم شد. با این وجود توهم مقایسه رزمندگان با مذاکره کنندگان که بارها توسط دولتمردان مطرح شده و توسط سخنگوی دولت هم در یادمان هویزه مطرح شد، دست از گریبان دولتمردان بر نمی دارد که هیچ صحبت از برجام های دو، سه و چهار هم می کنند.

زائران مناطق عملیاتی که به لطف شهیدان هرسال بر تعدادشان افزوده می شود و به یاد شهیدان و مصمم به ادامه راه انقلابی آنها به این مناطق آمدند، به خوبی علت سفر نماینده دولت، جنس صحبت ها و تفاوت عمیق این نوع نگاه را با تفکر رزمندگان و شهدا حس می کنند.

 

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات