گزارشی پیرامون یک فائزه­ ی پردردسر؛

طشت رسوایی بهائیان سالهاست که در ایران از پشت بام افتاده و فتواهای متعدد مراجع مبنی بر «نجس العین» بودن آنان و تحریم ارتباط با آنها، مسئله ای اظهر من الشمس است. با این حال، رسانه های نزدیک به دولت سعی دارند منتقدان اعمال شنیع فائزه خانم را متهم به پیگیری اهداف جناحی نمایند!

به گزارش لرستان خبر، انتشار عکسِ دیدار فائزه هاشمی با جمعی از بهائیان ایران و واکنش های پیرامون آن را می توان یکی از مهمترین موضوعات این روزهای فضای سیاسی-رسانه ای کشور دانست. اگرچه دیدار فرزند رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اعضای چنین فرقه مزدوری به خودی خود، می تواند محل بحث باشد، ولیکن متاسفانه برخی رسانه های اصلاح طلب و حامی دولت، در چند روز گذشته سعی کرده اند این مسئله را از منظری جناحی نگاه کرده، آن را در حد یک موضوع فانتزی تقلیل دهند! طبیعتاً در پیش گرفتن چنین رویکردی از سوی رسانه های اسم و رسم دار اصلاح طلب، پس لرزه های شدیدتری در فضای مجازی در بدنه عمومی این جریان در پی خواهد داشت. یکی از عواقب شوم چنین رویکرد منفعت طلبانه ای را می توان تمسخر و استهزاء آیت الله مکارم شیرازی در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی توسط افراد نزدیک به این جریان دانست.  چرا که در میان مراجع عظام تقلید، آیت الله ناصر مکارم شیرازی صریح و قاطع ترین واکنش را نسبت به اعمال مجرمانه فرزند اکبر هاشمی داشته است.

وی در ابتدای درس خارج خود طی روزهای گذشته گفته است: «منتظر بودم که ببینم آیا در این خصوص اعتراضی می‌شود یا خیر که دیدم خبری نیست تا اینکه شنیدیم پدر او اعتراض ملایمی داشته است و جای شکرش باقی است ولی باید پرسید چرا دیگران سکوت کردند. تقویت دشمنان اسلام از نظر شرعی جرم محسوب می‌شود و می‌توان مجرم را تعقیب کرد. با این فرقه ضاله نه فقط به دلیل دشمنی با اسلام بلکه به این دلیل که آنها عوامل آمریکا و اسرائیل هستند، مخالف هستیم.» ناصر مکارم شیرازی که تا پیش از این در شمار مراجع حامی برجام، از سوی رسانه های دولتی ستایش می شد، حالا جایی در سرخط خبری رسانه های این جریان نداشته، در شبکه های اجتماعی نیز به او حمله می شود.  این در حالی است که وی تنها برای دفاع از منافع ملی همه ایرانیان و حفظ خطوط قرمز شرعی در زمینه ارتباط با بهائیان، لب به سخن گشوده است، نه هیچ چیز دیگر!

طشت رسوایی بهائیان سالهاست که در ایران از پشت بام افتاده و فتواهای متعدد مراجع مبنی بر «نجس العین» بودن آنان و تحریم ارتباط با آنها، مسئله ای اظهر من الشمس است. با این حال، رسانه های نزدیک به دولت سعی دارند منتقدان اعمال شنیع فائزه خانم را متهم به پیگیری اهداف جناحی نمایند! این در حالی است که مرحوم جلال آل احمد سالها پیش از شیرین کاری های فائزه خانم، در اعتراض به مقاله‌ای که در باب «بهایی‌گری» در مجله راهنمای کتاب، طی نامه ای به ایرج افشار مدیرمسؤول این مجله به وی می نویسد:« خواهش می‌کنم صراحت در کار بیاورید و یک شماره مخصوص در اختیار اصحابنا بگذارید تا علنا از مذهب جهانگیرشان دفاع کنند... به یادت می‌آورم که وقتی دارند مذهب رسمی مملکت را می‌کوبند و غالب مشاغل کلیدی در دست بهایی‌هاست... از سرکار قبیح است که زیر بال این اباطیل را بگیرید و این بنده خدا؛ «راسخ» که عمری جان کنده تا جامعه‌شناس شناخته شود؛ اینجوری خودش را لو می‌دهد... خر این حضرت چطور جرأت می‌کند در دنیایی که هنوز سوسیالیسم و کمونیسم را با آن کبکبه و دبدبه از روس و اروپای شرقی تا چین و ماچین را نمی‌توان مذهب جهانگیر دانست، این مذهب‌سازی بسیار خصوصی و بسیار دربسته و بسیار قرتی‌ساز و زداینده اصالت‌های دینی را مذهب جهانگیر بنامد!»

در پیش گرفتن چنین رفتاری با آیت الله مکارم از سوی اصلاح طلبان، ناگزیر فرد را به یاد مصاحبه چند روز قبلِ صادق زیباکلام با روزنامه اعتماد می اندازد. زیباکلام در اعتراض به استفاده ابزاری رسانه های اصلاح طلب از افراد، برآشفته و گفته بود: «من که نوکر اصلاح‌طلبان نیستم که هر چه شما می‌خواهید من همان را بگویم. من صادق زیبا کلام هرچه را که به نفع مملکت تشخصیص بدهم، می‌گویم. اگر شماها از این مواضع من خوش‌تان نمی‌آید برایم اصلا اهمیتی ندارد. مگر شما می‌خواهید چیزی را بگویید از من اجازه می‌گیرید؟ چرا من بخواهم چیزی را بگویم از شما باید اجازه بگیرم؟» با این حال؛ موضوع این گزارش، نه برخوردِ ابزاری رسانه های اصلاح طلب با افراد، که اعمال مجرمانه فائزه هاشمی و تبعات آن بر منافع ملی کشور است. از این رو شاید بهتر باشد رسانه های نزدیک به دولت نیز هر چه زودتر رویکرد خود در برخورد با این مسئله را اصلاح کنند. با این حال؛ صلاح مملکتِ خویش خسوران دانند!

گره خوردن اعمال مجرمانه فائزه خانم با منافع ملی کشور زمانی آشکارتر می شود که بدانیم طی چند روز اخیر و پس از اقدامات کاملاً اتفاقی! او در سر زدن به دوستان بهایی اش، "جان کربی" سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با صدور بیانیه ای گفته است: «ما با پیوستن به جامعه ببین المللی تداوم حبس این افراد را محکوم می‌نماییم و از جمهوری اسلامی ایران درخواست آزادی سریع آن‌ها و دیگر زندانیان عقدیتی در ایران را داریم.» پایگاه آمریکایی میدل ایست آی با انتشار این خبر، افزوده است: بیانیه کربی پس از آن صادر شده که تحریم های بین الملی علیه ایران به عنوان بخشی از توافق هسته ای این کشور با قدرت های جهانی لغو شده اند.

ناظران سیاسی می گویند، کلید زدن این پروژه می تواند تلاشی از سوی آمریکایی ها برای اعمال تحریم های جدید علیه ایران به بهانه حقوق بشر باشد.

فائزه ی بابا در حالی نقش آوانگاردِ اعمال تحریم های حقوق بشری غرب بر علیه جمهوری اسلامی را بر عهده گرفته است که پیش از او نیز، برادرش مهدی بابا، برای اعمال تحریم های فلج کننده اقتصادی بر ضد ملت ایران، سنگ تمام گذاشته بود. مهدی حالا در اوین است و فائزه حکماً باید این خلاء را به خوبی پر کند. مهدی هاشمی پیش از این در جریان گفتگو با نیک آهنک کوثر، خبرنگار فراری و ضد انقلاب گفته بود:« ما تقسیم کار کرده ایم هر کسی کار خودش رو می کند. بابا کار خودش رو می کند. اینها به من گیر داده اند چون می‌خواهند وظیفه اصلی ام را انجام ندهم. وظیفه من به عنوان مهدی هاشمی این نیست که رسانه های خبری را کنترل کنم. من وظیفه ای برایم تعریف شده که آن را انجام می دهم.» به نظر می رسد فائزه هم حالا تنها در حال انجامِ وظیفه تعریف شده اش در خانواده است و نه هیچ چیز دیگر!

شاید به همین دلیل باشد که وی به فاصله کوتاهی از محکومیت دیدارش با بهائیان توسط پدر، تیر نهایی را در مصاحبه با یورونیوز شلیک کرده، هم نوا با احمد شهید و غرب می گوید:« موضوع من نسبت به بهایی‌ها، موضوع حقوق بشری است. اینکه ما به‌عنوان دین این گونه تبعیض قائل شویم و این‌گونه ظلم بکنیم به بهایی‌ها و سایر گروه‌ها مثل اصلاح‌طلبان درست نیست. شما ببینید چقدر بچه‌های اصلاح‌طلب داریم که از دانشگاه‌ها اخراج شده‌اند و زندان رفته‌اند به این دلیل که از حکومت انتقاد کرده‌اند. اینها ظلم است در مورد بهایی‌ها هم همین است.» بر خلاف آنچه جلوه داده می شود، به نظر می رسد فائزه بابا به خوبی از تاثیر اقداماتش آگاه است و البته در این راه از هزینه دادن نیز هراسی ندارد. وی به خبرنگار یورونیوز می گوید:« این موج هم می‌گذرد من نگران نیستم، نگذشت هم مهم نیست باید هزینه داد.»

مشکل اما همانطور که پیش از این گفته شد، تنها به اوین رفتن یا نرفتن فائزه خانم نیست. یعنی واقعاً مشکل یکی-دوتا نیست! یکی از مشکلات اصلی این است که دولتِ نزدیک به هاشمیِ پدر، در حالی در نقد کردنِ وعده های نسیه برجام درمانده است، که مانور رسانه ای بر روی موضوع بهائیان، می تواند پرونده اعمال تحریم های جدیدی در حوزه حقوق بشر را بر علیه ایران بگشاید. مسئله ای که احتمالاً از نظر آقای عراقچی و دوستانش در دولت، باز هم با روحِ پاره پاره ی برجام، مغایرت خواهد داشت. مغایرت تحریم های جدید حقوق بشری با روح برجام البته چندان اهمیتی ندارد. مسئله این است که اعمال چنین تحریم های جدیدی، آشکارا پایگاه رای حسن روحانی در انتخابات 96 را تحت تاثیر اثرات سوء خود قرار خواهد داد و این دیگر مانند قلب رآکتور اراک نیست که بتوان از خیر ان گذشت!

بر همین اساس است که حسام الدین آشنا مشاور رئیس جمهور، در فیسبوک خود، طی نصیحتی مهربانانه! به فائزه می گوید:«ای کاش آنانی که نام بزرگشان بر نام کوچکشان غلبه دارد به جای انتشار تصاویر عید دیدنی های پسا نوروزی، کمی هم در عواقب امور اندیشه و نصیحت پدر را آویزه گوش می کردند. کاش می دانستند که با این کار نه کمکی به میزبان کرده اند و نه باری از ایران برداشته اند!» واکنش هاشمی پدر به این دسته گل جدید فائزه اما در نوع خود قابل توجه بوده است. سایت اصلاح طلب انتخاب که این روزها با از یاد بردن کینه های قدیمی اصلاح طلبان از هاشمی، نقش سخنگوی او را بر عهده گرفته است، برای اولین بار به نقل از روزنامه جمهوری اسلامی می نویسد: «رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه فائزه اشتباه بدی کرده و بایدآن را تصحیح و جبران کند گفت: فرقه ضاله بهائیت یک فرقه استعمار ساخته و منحرف است که همیشه با همین انحراف شناخته شده و ما همیشه از این فرقه تبری جسته و می‌جوییم!»»

با این حال؛ فائزه در مصاحبه با یورونیوز پنبه ی ین ارشادات پدر را نیز زده است، آن هم به فاصله ی تنها چند ساعت از انتشار آنها! خانواده هاشمی پس از طی مراحل «بریزید تو خیابونا»، «پدرسوخته بازی دانستن حکم فساد مهدی»، «اجرای نمایش وداع با مهدی بابا» و «خاطره گویی های نو به نو حاج آقا»، حالا وارد مرحله جدیدی از زیستِ سیاسی خود شده است. مرحله ای که شاید بتوان آن را دوگانه ی «اکبر-فائزه» یا «دوراهی بهائیت-اسلام» نامید. باید منتظر ماند و دید اعضای این خاندانِ پرماجرا، هر کدام در این سناریوی جدید چه نقشی را بر عهده خواهند داشت. خاصه آنکه مهدی به عنوان دستیار اول کارگردان، اکنون در اوین روزگار می گذراند!


منبع: سراج 24

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات