گزارشی پیرامون اقدامات اخیر فائزه هاشمی؛

ما تقسیم کار کرده ایم هر کسی کار خودش رو می کند. بابا کار خودش رو می کند. اینها به من گیر داده اند چون می‌خواهند وظیفه اصلی ام را انجام ندهم. وظیفه من به عنوان مهدی هاشمی این نیست که رسانه های خبری را کنترل کنم. من وظیفه ای برایم تعریف شده که آن را انجام می دهم.

به گزارش لرستان خبر، «ما تقسیم کار کرده ایم هر کسی کار خودش رو می کند. بابا کار خودش رو می کند. اینها به من گیر داده اند چون می‌خواهند وظیفه اصلی ام را انجام ندهم. وظیفه من به عنوان مهدی هاشمی این نیست که رسانه های خبری را کنترل کنم. من وظیفه ای برایم تعریف شده که آن را انجام می دهم.»؛ اینها بخشی از مصاحبه مهدی هاشمی با نیک آهنگ کوثر؛ روزنامه نگار فراری و ضد انقلاب است. مهدیِ بابا در فایل صوتی منتشر شده از این مصاحبه، با جدیت هر چه تمام تر سعی دارد با اثباتِ دشمنی خونی خود و خاندان هاشمی با نظام جمهوری اسلامی به این خبرنگارِ خرده پا و فراری، زمینه حمایت رسانه ای نیک آهنگ کوثر و دوستانش در رسانه های آنطرف آبی را برای خاندان هاشمی فراهم نماید. مهدی بابا اگر چه حالا به علل فسادهای امنیتی و اقتصادی کلانش در اوین است، ولیکن گویا تلاش های او برای تقسیم کار بین اعضای خاندان موثر افتاده است.

پس از توییت موشکی حاج آقا که به صورتی اتفاقی، کاملاً هم راستا با منویات ایالات متحده در مسیر خلع سلاح موشکی ایران بود، فائزه را باید فعال ترین عضو خاندان حاج آقا در این روزها دانست. دختر ارشد آیت الله این روزها بار مهدی محبوس را هم بر دوش می کشد. بر این اساس؛ مهدی بابا که پیش از این و در سال 88، نقش کلیدی در وضع تحریم های فلج کننده بر ضد جمهوری اسلامی ایفا کرده بود، حتماً باید از عملکرد خواهر فمینیست خود راضی باشد. فائزه طی روزهای گذشته و با دیداری که با جمعی از بهائیان ایران داشته است، پرونده فشارِ حقوق بشری غرب بر علیه ایران را کلید زده است. در همین راستا؛ میدل ایست آی (middleeasteye) با اعلام خبر دیدار اخیر فائزه هاشمی با بهائیان می نویسد:«آمریکا مصرانه از ایران خواست، رهبران زندانی بهائی را آزاد کند!» تقسیمِ کار بین خاندان هاشمی در دشمنی با جمهوری اسلامی واقعاً جواب داده است. علی الخصوص که احمد شهید گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در موضوع ایران نیز اخیراً خواستار توجه ایران به حقوق بهائیان شده بود.

همه اینها نشان دهنده آن است که هماهنگی ها و رایزنی های اعضای خاندان برای انجام ماموریت های محوله، در عالی ترین سطوح در حال انجام است و حلقه های واسط به خوبی نقش خود را ایفا می کنند. طرفه آنکه به فاصله ی کوتاهی از رسانه ای شدن دیدار فائزه خانم با بهائیان و بحث های رسانه ای پیرامون آن، دوستان آمریکایی هاشمی ها نیز به صورتی رسمی وارد گود شده اند. «جان کربی» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با صدور بیانیه ای گفته است، ما زندانی شدن بهائیان را محکوم کرده و از جمهوری اسلامی ایران می خواهیم آنان را فورا آزاد کند. در متن بیانیه مذکور می خوانیم:« ما با پیوستن به جامعه ببین المللی تداوم حبس این افراد را محکوم می‌نماییم و از جمهوری اسلامی ایران درخواست آزادی سریع آن‌ها و دیگر زندانیان عقیدتی در ایران را داریم.» ناظران سیاسی می گویند، کلید زدن این پروژه می تواند تلاشی از سوی آمریکایی ها برای اعمال تحریم های جدید علیه ایران به بهانه حقوق بشر باشد. این مسئله البته بیش از آنکه به تحلیل شبیه باشد، به خبر می ماند و چندان شکی در آن نیست! این یعنی آنکه در پرونده اعمال تحریم بر علیه ملت ایران، فائزه نیز نقشی هم سنگ با مهدی بابا پیدا خواهد کرد.

بازخوانی اصلِ ماجرای این روزها و واکنش های شخص اکبر هاشمی و فائزه به این مسائل اما جای بحثی جداگانه خواهد بود. مسئله از این قرار است که فائزه خانم در یک هماهنگی غیرمترقبه! با گزارش حقوق بشری احمد شهید، سر از خانه ی فریبا کمال‌آبادی عضو ارشد بهائیت ایران-که برای مرخصی از زندان خارج شده‌ است- درآورده و عکس این دیدار را نیز در شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشته است. برخی تحلیل های ساده اندیشانه پیرامون این مسئله می خواهد روی دادن این همه هماهنگی بین خاندان هاشمی و دشمنان ملت ایران را نادیده گرفته، دیدار فائزه هاشمی با بهائیان در این مقطع زمانی بخصوص را یک اتفاق دوستانه و البته توام با برخی سهل انگاری ها(انتشار عکس دیدار در شبکه های اجتماعی) توصیف کند. واکنش حسین دهباشی به این مسئله در کانال تلگرامی خود، از این دسته تحلیل ها است. به نظر می رسد اثبات نادرست بودن این ادعا نیاز به صغری کبرا چیدن زیادی نداشته باشد. نگاهی به متن گفتگوی فائزه هاشمی با یورونیوز، همه چیز را روشن خواهد نمود.

فائزه که پیش از اینها و طی گفتگو با روزنامه فرانسوی فیگارو در سال گذشته، ارادتش به بهائیان را آشکار کرده بود، حالا به خبرنگار یورونیوز می گوید:«موضوع من نسبت به بهایی‌ها، موضوع حقوق بشری است. اینکه ما به‌عنوان دین این گونه تبعیض قائل شویم و این‌گونه ظلم بکنیم به بهایی‌ها و سایر گروه‌ها مثل اصلاح‌طلبان درست نیست. شما ببینید چقدر بچه‌های اصلاح‌طلب داریم که از دانشگاه‌ها اخراج شده‌اند و زندان رفته‌اند به این دلیل که از حکومت انتقاد کرده‌اند. اینها ظلم است در مورد بهایی‌ها هم همین است.» او در این بخش از مصاحبه، درواقع دارد به هماهنگی کامل خود با ادعاهای قریب الوقوع غرب در حوزه حقوق بشر ایران اعتراف می کند. داریوش سجادی؛ فعال اصلاح طلب مقیم آمریکا که پیش از این نیز بارها از روحیه فرعونی خاندان هاشمی انتقاد کرده است، موضوع را به صورت دیگری تحلیل کرده است. سجادی در تحلیلِ رفتارهای گستاخانه فائزه، نقش اصلی را به توهمات روشنفکری او و تمایلش به دیده شدن هر چه بیشتر پیوند زده است.

وی در کانال تلگرامی خود می نویسد:« ظاهراً صبیه ارشد هاشمی رفسنجانی مبتلا به  موود (Mood) خود خاص بینی شده اند. دختری که دوست دارد ولو به قیمت دهان کجی به نُرم های جامعه خودش را متفاوت و سنت شکن و آوانگارد نشان دهد بدون آنکه لوازم خاص بودن را داشته باشد! کسی که بدش نمی آید ادای «امیلی برونته» را درآورد اما بدلیل فقر بضاعت اندیشگی، ماجرا به همان ادا درآوردن محدود می ماند. اداهائی که به دل نمی نشیند و عمق پیدا نمی کند و در حد همان ادا باقی می ماند. اشرف؛ دو قلوی شاه هم به نوعی مبتلا به این سندروم بود اما با استعداد تر و تحمل پذیرتر از فائزه!» هر چه باشد، نمی توان وجود این همه هماهنگی آشکار بین خاندان هاشمی و دشمنان ملت ایران را نادیده گرفت. بخش دیگری از پرونده دیدار فائزه و دوستان بهایی اش در این روزها را حتماً بایستی به تقابلِ هاشمی پدر و دختر اختصاص داد! هاشمی این بار هم تقریباً مانند افتضاحِ توییت های موشکی خیلی زود برای ترمیم خرابکاری فائزه وارد میدان شده است.

سایت اصلاح طلب انتخاب برای اولین بار به نقل از روزنامه جمهوری اسلامی نوشت:«رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه فائزه اشتباه بدی کرده و بایدآن را تصحیح و جبران کند گفت: فرقه ضاله بهائیت یک فرقه استعمار ساخته و منحرف است که همیشه با همین انحراف شناخته شده و ما همیشه از این فرقه تبری جسته و می‌جوییم!» تلاش های هماهنگ هاشمی، انتخاب و دیگر رسانه های اصلاح طلب اما چند ساعت بعد با نقش آفرینی ویژه فائزه نقش بر آب شد. وی طی گفتگویی با یورونیوز-که بخشی از آن در ابتدای این گزارش آمد- گفت:« من کار خطایی نکرده‌ام که بخواهم مخفی بماند یا نگران باشم. پرسیدند عکس بگیریم؟ گفتم بگیرید چه اشکالی دارد؟ من کار خطایی نکرده‌ام و عادت هم به مخفی کاری ندارم خانواده ما اصلاً این‌طوری هستند و خیلی‌ها معتقد هستند چوب‌هایی که ما می‌خوریم و هزینه‌هایی که می‌دهیم به خاطر صداقت و سادگی‌مان است که نمی‌توانیم دروغ‌گو باشیم و تظاهر کنیم. الآن هم پشیمان نیستم.»

فائزه هاشمی اما شاید کمی-فقط کمی- در زمینه صادق بودن خود و خانواده اش اغراق کرده باشد. در میانه غلیان احساسات زنانه و کینه توزانه فائزه نسبت به جمهوری اسلامی، حسام الدین آشنا مشاور رئیس جمهور نصیحت بدی به او نکرده است! آشنا در فیسبوکش می نویسد: «ای کاش آنانی که نام بزرگ­شان بر نام کوچک­شان غلبه دارد به جای انتشار تصاویر عید دیدنی­های پسا نوروزی، کمی هم در عواقب امور اندیشه و نصیحت پدر را آویزه گوش می کردند. کاش می دانستند که با این کار نه کمکی به میزبان کرده اند و نه باری از ایران برداشته اند!» واکنش جناب آشنا به عمل فائزه اما همانطور که انتظار می رود چیزی از نوع برخورد عطوفانه­ی! هاشمیِ پدر با دختر ناخلفش است و تمام! همه واکنش ها نسبت به اجرای وظایف فائزه در تقسیم کارهای خانوادگی شان اما چنین مهربانانه نبوده است. واکنش عموم مردم انقلابی، تشکل های اسلامی، بازاریان تهران، مراجع عظام تقلید و رئیس قوه قضائیه را باید در این گروه دسته بندی کرد.

صریح ترین واکنش مراجع تقلید به این مسئله از سوی فردی ظاهر شد که تا پیش از این در صدر اخبار سایت های اصلاح طلب و حامی دولت قرار داشت. امری که نهایتاً به تمسخر وقیحانه این مرجع تقلید توسط طرفداران فائزه در شبکه های اجتماعی منجر شد. آیت الله ناصر مکارم شیرازی در ابتدای درس خارج فقه خود در واکنش نسبت به این مسئله گفته بود: «منتظر بودم که ببینم آیا در این خصوص اعتراضی می‌شود یا خیر که دیدم خبری نیست تا اینکه شنیدیم پدر او اعتراض ملایمی داشته است و جای شکرش باقی است ولی باید پرسید چرا دیگران سکوت کردند. این اقدام از نظر قانونی جرم بوده و قابل تعقیب است و باید پیگیری شود.» هر چه هست، به نظر می رسد اکنون دوره ی جدیدی از زیستِ هاشمی ها با بهائیان، مجاهدین خلق، تحریم ها، بیانیه های حقوق بشری و مسائلی از این دست را پیش رو داریم. باید منتظر ماند و دید که این خاندان، این بار چگونه و تا کجا، در راستای تحریم ملت ایران توسط آمریکا و غرب، نقش آفرینی خواهند کرد!


منبع: پارس

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات