بررسی عملکرد فائزه هاشمی نشان می دهد که برای او چیزی جز در معرض توجه قرار دادن مهم نیست و برای رسیدن به این مقصود از بازیچه قرار دادن چفیه که نماد رزمندگی و جهاد در میدان نبرد بود هم واهمه ای ندارد.

به گزارش لرستان خبر، صادق بیطرف طی یادداشتی نوشت /ماجرای دیدار فائزه هاشمی رفسنجانی با یکی از رهبران فرقه استعمار ساخته بهاییت، اگرچه برای عموم جامعه می توانست شوک بر انگیز باشد ولی آگاهان سیاسی چندان از این اتفاق حیرت زده نشدند. فائزه هاشمی از انتخابات مجلس پنجم در سال 1374 با ارائه نظرات شاذ و مغایر عرف جامعه، به یکی از آوانگارد های حرمت شکنی در عرصه سیاسی و اجتماعی ایران بدل شد. از همان زمان که جامعه ایران همچنان در فضای معنوی دفاع مقدس به سر می برد و مسأله تهاجم فرهنگی بار ها از سوی رهبر انقلاب مطرح شده بود، با مطرح کردن بحث دوچرخه سواری دختران، تلاش کرد توجهات را به سوی خود جلب کند و با حمایت حزب پدر ساخته کارگزاران توانست به مجلس پنجم وارد شود.

بررسی عملکرد فائزه هاشمی نشان می دهد که برای او چیزی جز در معرض توجه قرار دادن مهم نیست و برای رسیدن به این مقصود از بازیچه قرار دادن چفیه که نماد رزمندگی و جهاد در میدان نبرد بود هم واهمه ای ندارد. وی زمانی که توانست به نمایندگی مجلس برسد، از چفیه به عنوان روسری خود استفاده می کرد تا بتواند با ایجاد تناقض و پارادوکس بیشتر بین پوشش و بیانش در معرض دید مردم و رسانه های مختلف قرار گیرد. اما نکته تأمل بر انگیز این بود که اقدامات حرمت شکنانه او با هیچ گونه واکنشی از سوی پدر روبرو نشد و برخی این سکوت به معنای حمایت تلویحی تفسیر کردند. اما چرا فائزه هاشمی را می توان نماینده تمام عیار منویات پدر در عرصه سیاست دانست؟

نگاهی به مواضع سیاسی فائزه هاشمی و قیاس آن با مشی اکبر هاشمی رفسنجانی می تواند پاسخ دهنده این سوال باشد. بر کسی پوشیده نیست، حزب کارگزاران سازندگی با حمایت هاشمی رفسنجانی برای تثبیت جایگاه خود در عرصه سیاسی کشور پس از دوران ریاست جمهوری دانست. اگرچه این حزب برای اولین بار چند ماه پیش از انتخابات مجلس چهارم در سال 1370 اعلام موجودیت کرد ولی به واقع این حزب با اهداف بلند مدت تری پا به عرصه سیاست کشور گذاشت. ترکیب اعضای این حزب نیز که از وابستگان نَسَبی و برخی از وزرای دولت هاشمی تشکیل می شد، محوریت هاشمی رفسنجانی در این حزب را بیشتر نشان می دهد. لذا می بینیم حزب کارگزاران سازندگی عملاً به پیگری کننده منویات هاشمی رفسنجانی در عرصه سیاسی کشور تبدیل می شود. فائزه هاشمی به عنوان امین و فرد مورد اطمینان رئیس جمهور وقت، مسئولیت کمیته بانوان حزب را بر عهده می گیرد تا منویات رئیس جمهور در حوزه زنان و خانواده را به مرحله اجرا بگذارد.

البته نقطه اوج این پیگیری ها در انتخابات سال 88 متجسم شد و فائزه هاشمی در جمع هواداران یکی از کاندیدا های انتخابات که مورد اجماع ضد انقلاب خارج و داخل شده بود، حضور یافت و پیروزی کاندیدای مذکور را ادامه راه خوش و زنده کردن خاطرات شیرین دوران ریاست جمهوری پدر دانست. پس از انتخابات نیز در 8 ماه فتنه گری فتنه گران در برخی از خیابان های تهران، در حالیکه هاشمی رفسنجانی در سخنرانی های متعدد از سران فتنه و زندانیان امنیتی به صورت صریح و تلویحی حمایت می کرد، فائزه هاشمی به عنوان نیروی میدانی پدر، با حضور در کف خیابان جریانات و اغتشاشات را مدیریت می کرد. حتی در قضیه عاشورای سال 88 که حرمت شکنی و جسارت به ساحت ابا عبدالله حسین (ع) در خیابان اظهر من الشمس بود، فائزه برای مدیریت فتنه گران به خیابان آمد و البته بعد از دستگیری مدعی شد که برای خرید ساندویج به خیابان آمده است.

حمایت تمام قد و مصاحبه های پی در پی فائزه هاشمی از برادر مجرمش که سال ها به خارج از کشور گریخته بود، بخش دیگری از پیگیری صریح و علنی مطالبات درونی پدر بود. هاشمی رفسنجانی با انتشار تصاویر بدرقه پسر مجرم خود به زندان و خواندن آیات قرآن در گوش او به سبک پدران رزمندگان دفاع مقدس، نشان داد خانواده خود را به بیت المال مسلمین ترجیح می دهد و در مصاحبه هایی به طور تلویحی از مهدی هاشمی دفاع کرد. ولی فائزه با مصاحبه های مکرر و متعدد با رسانه های داخلی و خارجی و حتی رسانه های سلطنت طلب نشان داد هیچ خط قرمزی را برای بیان اعتراضات خود قائل نیست و به تنها مسأله­ای که فکر می کند عدم اجرای قانون در مورد نزدیکانش است.

اما می توان گفت در مسأله اخیر دیدار با سرکرده بهاییت، فائزه پرده دری را به حد اعلا رسانده است به طوری که پدر را مجبورکرد بر خلاف مشی همیشگی خود که تا کنون، دفاع و حمایت تمام قد از فرزندان متخلف و مجرم بوده است، عقب بنشیند و در بیانی نرم از دخترش بخواهد که این مسأله را جبران کند. البته فائزه هاشمی با این کار خود مصداق شعر "عدو شود سبب خیر شد" زیرا اگر تا کنون شک و شبهه برای انحراف خانواده هاشمی باقی مانده بود، امروز به صریح ترین شکل ممکن این انحراف خود را علنی کرد و اکنون مردم از نمایندگان خود در اجلاس قریب الوقوع مجلس خبرگان رهبری انتظار دارند به فردی که از تربیت نزدیک ترین افراد به خود نا توان است، به هیچ وجه اعتماد نکنند و به افراد منسوب به وی نیز رسیدن بر جایگاه خطیر مجلس خبرگان اجازه ورود ندهند.

با جمع بندی مطالب گفته شده و بررسی مشی سیاسی فائزه هاشمی، می توان با قاطعیت بر قرابت های غیر قابل انکار وی با مواضع پدر حکم کرد و البته شاید تنها تفاوت این دو را بتوان در محافظه کاری بیشتر پدر در بیان علنی مسائل دانست که فائزه از این ویژگی بی بهره است.


منبع: کرمان خبر

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات