محمد رضا باهنر مطرح کرد:

نائب ‌رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: پیش بینی من این است که لاریجانی بر کرسی ریاست مجلس دهم تکیه می زند و به طور کلی مجلس دهم از آن اصولگرایان است و این طیف همچنان در اکثریت باقی می ماند.

به گزارش لرستان خبر، مجلس دهم در راه است و این روزها مهمترین موضوع، مربوط به انتخابات هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی است، خیلی ها طی هفته های اخیر به پیش بینی و گمانه زنی در این ارتباط پرداخته اند و خیلی ها هم ترجیح داده اند، سکوت کنند تا ببینند در نهایت سرانجام این ماجرا چه خواهد بود.

حال باید منتظر بود و دید چه اتفاقی می افتد و چه کسی رئیس مجلس می شود، بی تردید کسی که بر کرسی ریاست پارلمان قرار گیرد نشان می دهد که چه جریانی پیروز واقعی بوده است.

در همین ارتباط، «محمدرضا باهنر»، نائب ‌رئیس نهمین دوره مجلس شورای اسلامی و دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری پیرامون انتخابات هیئت رئیسه مجلس دهم و اینکه برد با چه جناحی است، با ما به بحث و گفتگو پرداخته است، هم اکنون این مصاحبه تفضیلی را پیش رو دارید.

جناب باهنر در ابتدا بفرمایید که پیش‌بینی‌ شما از رقابت لاریجانی و عارف برای تکیه بر ریاست مجلس دهم چیست؟ فکر می کنید کدام یک بتوانند در این عرصه آرای بیشتری کسب کنند؟

پیش بینی من این است که لاریجانی بر کرسی ریاست مجلس دهم تکیه می زند و به طور کلی مجلس دهم از آن اصولگرایان است؛ در واقع این طیف همچنان در اکثریت باقی می ماند.

 این را بنده از خودم نمی گویم، آمارها این مسئله را نشان می دهد و با این وضعیت آنچه مسلم بوده این است که رئیس مجلس دهم از طیف اصلاح طلبان نیست. این را می توان تا حدود زیادی حدس زد و پیش بینی کرد. حتی خود اصلاح طلبان هم تا حدودی بر این مسئله واقف بوده و آگاه هستند اما خوب تلاش دارند آقای عارف به ریاست مجلس برسد.

حال با این تفاسیر عارف و لاریجانی رأی چه کسانی را در مجلس شورای اسلامی دارند؟

لاریجانی هم رأی مستقل ها و هم اصولگراها را دارد و گمان نمی کنم شخص دیگری رئیس مجلس شود. عارف هم آرای خود را دارد و طیف اصلاح طلب در این دوره قدرتمند هستند اما نمی توان گفت که عارف می تواند ریاست مجلس دهم را برعهده بگیرد.

 حداقل مطابق پیش بینی بنده ریاست عارف بر مجلس ممکن نیست. چاشنی واقع نگری مهمترین اصلی است که در این زمینه اصلاح طلبان باید به آن مجهز باشند. عرصه سیاست عرصه پختگی و تحلیل های واقع بینانه است نه اینکه آرمانگرایانه و مبتنی بر آرزوهای خود حرفی را مطرح کنیم و بعد این گونه القاء کنیم که برنده نهایی اصلاح طلبان هستند. باید حرفی زد که فردا از گفته خود پشیمان نباشیم.

آیت الله هاشمی و رئیس دولت اصلاحات چقدر تاکید دارند که عارف رئیس مجلس شود؟

ببینید طبعا عارف و لاریجانی دو مهره ای هستند که انگشت اشاره برای ریاست مجلس به سمت آنهاست و هر یک از این دو مورد حمایت شخصیت هایی هستند. حالا در این میان هاشمی و رئیس دولت اصلاحات هم از عارف حمایت کرده اند البته من فکر می کنم خاتمی بیش از همه از شخص عارف حمایت جدی دارد.

عده‌ای معتقدند، اصلاح طلبان به خوبی می دانند که اکثریت مجلس در دست اصولگرایان است و عارف شانسی برای ریاست مجلس ندارد بنابراین هیچ چاره ای ندارند، جز اینکه تن به ریاست لاریجانی داده و در سطح یک فراکسیون به کار خود ادامه دهند، شما چه فکر می کنید؟

بنده معتقد هستم که اکثریت مجلس در دست اصولگرایان است اما اینکه اصلاح طلبان بخواهند چگونه عمل کنند را نمی دانم و طبعا نمی توانم اظهار نظری هم در این مورد داشته باشم. در نهایت اگر به راستی اصلاح طلبان به این باور برسند که اکثریت با اصولگرایان است، این احتمال وجود دارد که وارد میدان صحبت و رایزنی شوند.

آیا می توان این فرضیه را هم پذیرفت که بخشی از اصلاح طلبان به ریاست عارف اعتماد ندارند؟

ببینید اکنون وقت صحبت در رابطه با این گونه مسائل نیست ولی آنچه که باید مورد توجه قرار داد این است که هر شخصی  کاندید ریاست مجلس می شود، یک عده مخالف و یک عده موافق دارد، با همه این تفاسیر بنده عرض می کنم که در رابطه با ریاست مجلس دهم بین اصولگرایان وحدت و اجماع خوبی صورت گرفته است. در رابطه با اصلاح طلبان و اعتماد نداشتن بخشی از این طیف به عارف هم نمی توانم اظهار نظری داشته باشم.

به طور کلی ریاست عارف و یا لاریجانی چه مزایایی برای مجلس دهم دارد؟ اصلا به طور کلی چه فرقی دارد که عارف، رئیس مجلس شود یا لاریجانی؟

مسلما فرق دارد، مهم است که چه کسی رئیس مجلس شود. کسی که سالها در این حوزه فعالیت داشته و با چم و خم ریاست پارلمان آشناست با کسی که تازه می خواهد وارد این گود شود، از زمین تا آسمان تفاوت دارد. لاریجانی امتحان خود را پس داده و در این حوزه کارکشته و کاردان است. طبعا کسی که تازه بخواهد بر کرسی ریاست مجلس قرار بگیرد، زمان می برد تا بتواند به امور آشنا شود.

آیا به اعتقاد شما برنده نهایی و واقعی انتخابات 7 اسفندماه بعد از برگزاری انتخابات هیئت رئیسه مجلس مشخص می شود؟

بله برنده واقعی بعد از انتخابات هیئت رئیسه مشخص می شود، ضمن اینکه به آن طیفی که معتقد است بیشترین آرا را کسب کرده، ثابت می شود، این طور نبوده و بیشتر درگیر خوش خیالی و زود باروی بوده است. البته نمی توان اسمش را زودباوری و خوش خیالی گذاشت زیرا بنده فکر می کنم این مسئله بیشتر جنبه تبلیغاتی و فضاسازی داشته است.

با توجه به شرایط موجود چقدر فکر می کنید که عارف به نفع لاریجانی کنار بکشد و انصراف دهد؟

در این قضیه همیشه یکسری احتمالات وجود دارد یعنی به طور کلی در مسئله ریاست مجلس، پیش بینی های متعددی صورت می گیرد ولی اگر اصلاح طلبان در واقع تصور کرده اند که برنده واقعی آنها بوده اند دیگر نیازی به کنار کشیدن عارف نیست، مگر اینکه مسئله چیز دیگری باشد.

یعنی ممکن است خود اصلاح طلبان هم در واقع بدانند که ادعای آنها مبنی بر بردشان در تمام کشور اشتباه است اما می خواهند کم نیاورند برای همین دست از تبلیغ و فضاسازی برنمی دارند. ولی موضوع انتخابات هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی شوخی نیست، آنجا به همه ثابت می شود که بالاخره چه کسی برد اصلی را داشته است. حتی اگر عارف کنار هم بکشد بازهم مشخص است که چه جریانی برد کرده و اکثریت را در اختیار داشته است. طبعا کسی که بداند آرا بیشتری دارد، کنار نمی کشد. صبر می کند تا نشان دهد، برنده واقعی اوست.

البته در اینجا یک احتمال هم وجود دارد و آن این است که طیف اصولگرا علیرغم اکثریت آرا، مجلس را به اصلاح طلبان واگذار کند تا هرچه شد و هرچه پیش آمد پای همین جریان نوشته شود اما این احتمال و این تحلیل را بنده شخصا خیلی قبول ندارم و معتقدم که نباید مجلس دهم را واگذار کرد. وقتی اکثریت از آن طیف اصولگراست باید از این فرصت به بهترین شکل ممکن استفاده و در مسیر درستی حرکت کرد. چرا باید بازی برده را باخت و واگذار کرد؟ این درست نیست. اصلاح طلبان باید بالاخره با واقعیت ها روبرو شوند.

آیا شما در واقع این ادعای اصلاح طلبان مبنی بر اینکه آنها در کل کشور برده اند را قبول ندارید؟

خیر به هیچ وجه این موضوع را قبول ندارم و مطمئن هستم که چنین مسئله ای از پایه و اساس اشتباه است. ولی خوب ما منتظر برگزاری انتخابات هیئت رئیسه مجلس دهم هستیم تا در عمل نشان دهیم که چنین موضوعی غلط است. من همچنان معتقدم که اصلاح طلبان یک اقلیت قدرتمند در مجلس دهم هستند اما موفق به کسب اکثریت نشده اند و باید به مرور این مسئله را بپذیرند و با واقعیت ها روبرو شوند.

 رقابت ها باید سالم و منطقی باشد. اگر بی خود و بی جهت دست به فضاسازی بزنیم بالاخره دستمان رو می شود و مردم متوجه می شوند که چه کسی در رابطه با داشتن اکثریت آرا راست می گوید و چه کسی دروغ می گوید.

در مجموع امیدواریم مجلس دهم یک مجلس کارآمد باشد و بتواند به مطالبات مردمی پاسخ بگوید. در نهایت آنچه مهم بوده، خدمت به مردم است.

منبع: جهان نیوز

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید
  • محمد کریم باز گیر

    باسلام بنده در وبلاگی تحت عنوان کلام الاجداددرسال گذشته پیش بینی کرده ام که این اتفاقات می افتد وبا نظرات جناب دکتر باهنر موافقم می توانید به تاریخ انتشار مطالبم از طریق گوگل در این رابطه رجوع کنید

نظرات