پیشرفت لرستان نیازمند «تصمیم» استاندار؛

بعد از گذشت 3 سال از عمر دولت، هنوز تغییری در اشتغالزایی و رونق در استان لرستان ایجاد نشده که مدیران ناکارامد و حاشیه ساز یکی از علل اصلی آن است

لرستان خبر: حدود 3 سال از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید می گذرد و هوشنگ بازوند حدود 33 ماه است که بر مسند کرسی استانداری لرستان نشسته است و علی رغم تلاش های بسیار هنوز نتوانسته است تحولی لازم در استان ایجاد کند.

در حدود 3 سال اخیر بازوند تلاش های زیادی برای پیشرفت استان داشته که می توان به تمرکز بر روی رونق فرودگاه خرم آباد، جلسات مکرر با سرمایه گذاران داخلی و حتی خارج از کشور، سفر به دبی برای جذب سرمایه گذار، حضور سفیرهای چند کشور به استان، راه اندازی کشت و صنعت لرستان و ... اشاره کرد.

باوجود این تلاش ها تحول خاصی در اقتصاد و اشتغالزایی استان ایجاد نشده و باوجود امار و ارقام مبنی بر کاهش بیکاری اما در میدان عمل، مردم کمتر این کاهش بیکاری را حس کردند و بر عکس تعداد زیادی از کارخانه ها و واحدهای تولیدی لرستان تعطیل و کارگران اخراج شدند و حتی فرودگاه خرم آباد و در آستانه تعطیلی و پروازها هم در نزدکی کنسل شدن هستند.

دلایل رکود سنگین حاکم بر استان لرستان را در روزهای اتی به آن خواهیم پرداخت اما در مورد تلاش های کم نتیجه و عدم تحول در استان می توان به چند نکته اشاره کرد:

1-مدیران غیرمتخصص و بدون روحیه جهادی: وجود برخی مدیران در سمت هایی که علاوه بر نبود تخصص، اعتقادی به کار جهادی و استفاده از ظرفیت های استان ندارند سبب رکود در خیلی از بخش های استان شده است که گواه این امرهم انتقادهای همیشگی بازوند به این مدیران در جلسات است.

2-مدیران حاشیه ساز و سیاسی: در سه سال اخیر تعدادی از مدیران و اطرافیان استاندار لرستان حاشیه های سنگین و بی مورد سیاسی-فرهنگی برای استان ایجاد کرده که علاوه بر ایجاد دو دستگی و دو قطبی در استان سبب برهم زدن آرامش استان و بعضا فرار سرمایه گذاران شده است.

این مدیران و مسئولان که بجای تمرکز بر روی پیشرفت لرستان، بر روی کارهای سیاسی و بازی های سیاسی تمرکز کرده اند ضربات سنگینی به استان وارد کرده اند در حالیکه استان محروم لرستان برای پیشرفت و استفاده از تمام ظرفیت های استان نیاز به سیاسی کاری ندارد.

3-محقق نشدن وعده ها و اعتبارات: در طول سه سال گذشته وعده های مسئولان کشوری(به ویژه 79 مصوبه سفر ریاست جمهوری)، اعتبارات سالانه و وعده های مسئولان استانی برای راه اندازی واحدهای تعطیل شده در برخی از موارد عملا محقق نشد و بخشی هم که محقق شد نقش زیادی در اشتغالزایی استان و خروج از رکود سنگین حاکم بر استان نداشته است.

حال بعد از سه سال از عمر دولت، که خیلی از وعده ها محقق نشده و فشار زیادی به مسئولان استان به ویژه استاندار لرستان وارد شده برای پیشرفت استان چند راهکار مهم به نظر می رسد که در غیر اینصورت باید شاهد تغییرات جدی در استان بود کما اینکه رسانه و سیاسیون یک جریان خاص که خود را پدرخوانده دولت میدانند این پروژه را آغاز کرده اند.

الف) برکناری مدیران ناکارامد و حاشیه ساز: از انجایی که دولت راهکار پیشرفت استان ها را ورود بخش خصوصی اعلام کرده است مدیرانی که اعتقادی به این موضوع نداشته و توان جذب سرمایه گذار برای استان را ندارند باید کنار روند و جای خود را به افرادی با روحیه جهادی بدهند.

مسئولانی که در سه سال گذشته نقش زیادی در ایجاد حاشیه و هزینه برای استان داشته و سبب ایجاد دو قطبی شده اند و بعضا حاشیه سازی و سیاسی کردن استان را راهکاری برای سرپوش گذاشتن بر ضعف و ناتوانی خود کره اند  باید کنار روند تا تمام ظرفیت ها و گروه های فعال در استان همدل و همصدا برای پیشرفت استان کنار هم بنشینند.

ب)جذب اعتبارات ملی: استان لرستان خیلی از زیرساخت های لازم برای پیشرفت که دیگر استان ها از ان برخوردار هستند را ندارد که برای تحول در استان نیاز است بودجه های ویژه و در ردیف ملی به استان اختصاص یابد و این اعتبارات در عمل پرداخت شود تا بتوان در جهت پیشرفت گام بردارد.

اگر بازهم این روالی که در سه سال گذشته طی شده دوباره در پیش گرفته شود و تغییری ایجاد نشود باید منتظر اتفاقات جدیدی در استان بود که خیلی از پدرخوانده های دولت در استان نیز خواهان آن هستند

نویسنده: ابراهیم حقیقی

 

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید
  • امیر

    ای لرستان بی کس...ای لرسون بی کس.....

  • علی

    <اشتغالزایی و پدیده کار حاصل تدبیر و اندیشه صحیح و برنامه ریزی شده در صنایع مختلف و البته برای بازه کوتاه مدت و میان مدت در صنایع کوچک است و این مهم در شهرکهای صنعتی هر استان اتفاق می افتد اما در استان لرستان به دلیل ناکارآمدی مدیر....و پشتیبانی نامفهوم از او توسط افرادی باعث سرعت نابودی صنایع کوچک وتعطیلی بنگاههای اقتصادی در شهرکهای صنعتی استان شده است در چنین مرحله ای و تاکید مقام معظم رهبری به حمایت از صنایع کوچک در سیاست های اقتصاد مقاومتی معلوم نیست چرا مدیران ارشد استان اصراربه ماندن این مدیر ضرر رسان به استان دارند؟ آیا همان قضیه طایفه گری مانع تعویض این مدیر نا لایق است ؟چقدر باید از این موضع استان ضربه بخورد

  • هم استانی

    >یکی از مدیران نا کارآمد و حاشیه ساز استان مدیر ... است که حاشیه های او با آب زمزم هم پاک نخواهد شد و ضررهای ایجاد شده او تا سالیان دور دیگر از سر استان رفع نخواهد شد.کسی هم به فریاد این استان مظلوم نمی رسد.

  • دلسوز

    آقای استاندار محترم آیا خبر دارید بعضی از مدیران شما چه عملکرد واقعی دارند و آمارهای دروغ و غیر واقعی را به شما ارایه میکنند؟

    اگر خدای نکرده میدانید که گناه کبیره کرده اید ولی اگر نمیدانید حداقل به گزارشات افراد دلسوز نگاهی بکنید و تحقیق کنید. میدانید شهرک صنعتی 3ب..را به بهانه لاستیک سازی و با هدف زمینخواری به چه قیمتی فروخته اند؟

    آیا میدانید مدیر حاشیه ساز و ناکارآمد شهرکهای... در حال فروش زیر قیمت کارشناسی زمینهای شهرک صنعتی اشترینان است؟

    آیا میدانید مدیر شهرکهای ...در این چند ساله موجب چند تعطیلی کارخانه و صنایع نوپا در استان شده؟

    آیا میدانید هزینه های زیر بنایی شهرکهای .... که باعث جذب سرمایه گذاران در استان میشود در این چندساله به باد رفته و به جیب عده ای که در همان اداره پست معاونت دارند و دارای شرکتهای اقماری پیمانکاری هستند رفته است؟

    آیا میدانید این مدیر به دلیل نداشتن تخصص لازم در زمینه برنامه ریزی در صنعت و استعداد یابی صنعتی استان و هدایت توان بالقوه ظرفیت های استان چه بر سر صنایع استان آورده؟

    آیا میدانید این مدیر و معاون وی چه حاشیه و هزینه هایی برای استان به ارمغان آورده اند؟
    حالا دلیل و اصرار به ماندن این مدیر و تیم او به چه دلیل است الله و اعلم .انشآلله که به اطلاع شما برسد.

  • دلسوز شهر

    خدا رو شکر بالاخره مردم فهمیدن که مدیران ناکارآمد علت اصلی سیر نزولی پیشرفت در استان هستن. بعضی از مدیران بالای 33 سال سابقه دارن که سن بالا باعث کم انگیزگی؛ و همچنین عدم تلاش وافر برای مدیریت سالم و تخصصی واحد مربوطه خواهد شد. جالبه بعضی مدیران بدون اینکه رزومه ی خاصی داشته باشن در زمان خاتمی ؛ احمدی نژاد و روحانی مدیر کل باقی موندن و معلوم نیست به کدام جناح وابسته هستن. این مدیران برای باقی ماندن بر منصب قدرت با ساز هر جناحی میرقصن و از خودشون اراده ای ندارن. این مدیران باید حذف شوند و مدیران متخصص و مستقل و کارآمد صاحب کرسی مدیریت بشن. علت پیشرفت اصفهان و تبریز و سایر استانهای پیشرفته مدیر جوان و متخصصه. کسی که بالای 30 سال خدمت کرده با کسی که 10 سال خدمت کرده از نظر انرژی و انگیزه قابل قیاس نیستن .کسی که 30 سال خدمت کرده باید بازنشسته بشه و جای خود رو به جوانتر بده متاسفانه بعضی ها انگار مدیریت و اداره مربوطه ارثیه پدریشونه و برای بقا در راس دست به همه کاری میزنن.

    • محمد

      برادر عزیز آقایان کامل به این موضوع واقفند ولی طایفه گری مانع تعویض آنان شده است.در زمانی داریم زندگی میکنیم که مسولین استان اصفهان با جنگ و زور در حال گرفتن آب از استانهای هم جوار هستند تا اقتصاد و کشاورزی و صنعت خود را بیش از پیش رونق دهند آنوقت ما در این استان مشغول شناسایی پرتقال فروش هستیم .دوستان به عمد و به سبب مناسبات فی مابین خود را به خواب زده اند وگرنه همگان میدانند با این تیم صنعت و کشاورزی امکان رشد صفر است

  • ناشناس

    مشكل اصلي لرستان سو مديريت است.
    نمايندگان مجلس اگه مي تونن كمك كنن.
    بايد در پي اشتغالزايي باشند .
    انتصاب مديران كارامد ضروري است .
    اغلب مديران دچار انفعال شده اند.
    نه به دار نه به بارند.
    هلدينگ.هلدينگ....هم كاري نكرد.
    كاربا برش برش ......حل نمي شه...
    خدا گواه خيلي براي لرستان بي كس دلم مي سوزه..
    برخي به فكر .....

نظرات