اغتشاشات تصوری بی ثبات از ایران ارائه کرد که سرمایه‌گذاران خارجی احساس خطر کرده و سرمایه های خود را از کشور خارج کردند و بسیاری از قراردادهایی که در شرف امضا بود معلق مانده و به ضرر کشور تمام شد.

به گزارش لرستان خبر، انتخابات خرداد ۸۸ در بعد سیاسی و اجتماعی خود آسیبهایی به انقلاب ایران وارد کرد که بسیار در مورد آن نوشته شد. اما بعد دیگری از تاثیرات حوادث ۸۸ که خیلی به آن پرداخته نشده و مغفول ماند بخش اقتصادی و خسارتهای اقتصادی وارد به کشور بود.

در نگاه اول آشوبهای خیابانی تنها به  آتش زدن اموال عمومی و دولتی، تخریب بانک‌ها و سازمان‌های دولتی ختم می شد اما در واقع ماجرا ابعاد عمیق تری داشت، چرا که میلیاردها دلار خسارت به اقتصاد کلان و وجه امنیتی کشور وارد شد.

اغتشاشات تصوری بی ثبات از ایران ارائه کرد که سرمایه‌گذاران خارجی احساس خطر کرده و سرمایه های خود را از کشور خارج کردند و بسیاری از قراردادهایی که در شرف امضا بود معلق مانده و به ضرر کشور تمام شد.

با وجود اینکه تحقیقات آکادمیک در مورد خسارتهای اقتصادی آشوبهای خیابانی ۸۸ منتشر نشده، در افکار عمومی خسارتهای فتنه به آتش زدن اتوبوس‌های شهری، بانک‌ها، مساجد، سطل‌های زباله، اماکن دولتی و عمومی تعطیلی مراکز دولتی در مرکز شهر اعم از بانک‌ها، ادارات و حتی مراکز خرید و… خلاصه شد.

در حالی که از بین رفتن زیر ساختهای شهری در کنار کاهش سرمایه گذاری کافی نبود که تحریمهای ناعادلانه نیز از سوی غرب و آمریکا اضافه شد تا هزینه خرید مواد اولیه و بسیاری از مبادلات تجاری به مشکل خورده و دور زدن تحریمها هزینه بیشتری به کشور تحمیل کند.

متاسفانه آمار دقیقی از میزان خسارتهای فتنه در دست نیست که بتوان روی آنها مانور داد اما برخی بررسی ها حکایت از خسارتی حدود ۸۶ میلیارد تومان بر اقتصاد کشور دارد.

میزان واقعی خسارت وارد شده بر اقتصاد کشور هر میزان که هست قبل از همه حق الناس و سپس بیت المال است که مسببان فتنه باید در مقابل آن پاسخگو بوده و بگویند که آیا تب ریاست جمهوری از سوی افرادی که خود را فرزند نظام می دانستند ارزش داشت که کشور از لحاظ مادی و معنوی به چندین سال قبل برگردد و هزینه های بسیاری صرف بازسازی شهرها و معابر شود.

افرادی که ادعا می کردند فرزند نظام بودند چگونه راضی شدند وجه جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشور با ثبات منطقه به یک کشور نا امن برای ورود توریست و سرمایه گذار تبدیل شود؟

منبع: اقتصادپرس

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات