جواد شمقدی:

خیلی از قابلیت ها و ظرفیت های عالی که برای کشور ایجاد شده بود، متأسفانه آن فتنه باعث شد هدر برود. اما سبب شد که...

به گزارش لرستان خبر، جواد شمقدری رئیس سابق سازمان سینمایی پیرامون ولنگاری فرهنگی گفت: فکر میکنم که گسیختگی و بی هدفی یا آشفتگی برنامه ریزی و سیاست گذاری در حوزه فرهنگ ، شاید بتوانیم بگوییم که تعبیر این ها همان ولنگاری فرهنگی می شود. به خصوص وقتی  که می خواهد در عرصه فرهنگی هنری مورد حمایت قرار بگیرد و بعد مجوز نمایش و ارائه بگیرد برای این مورد متأسفانه هیچ قاعده ای وجود ندارد یا قواعد به سمتی می رود که یک نوع حریم شکنی ها و عبور از خط قرمزها عمدا اتفاق می افتد این ها جزو ولنگاری فرهنگی می شود که احساس می شود که خود این مقدمه ای بود برای نفوذ فرهنگی .  چون نفوذ دشمن از منفذهایی شروع می شود که قبلا ایجاد شده است و ولنگاری فرهنگی بزرگترین آیتمی است که منفذهای زیادی را برای نفوذ دشمن مهیا و آماده کرده است.

وی در ادامه در خصوص فتنه 88 نیز افزود: مشخص شده فتنه 88 یک برنامه ریزی بلند مدت بوده است. بعد از فتنه 18 تیر 1378 که دشمن احساس کرد یک مقدار خام دستانه وارد صحنه شده است و نتوانسته بود تمام عناصر و موقعیت ها را محکم کاری کند و آن حرکتی که انجام شد و ما دیدیم که با حضور مردم به شکست انجامید .اگرچه که آن فتنه نیز آسیب های جدی داشت. لذا دشمنان برنامه ریزی کردند و ده سال بعد در سال 88 با ابعاد گسترده تر، برنامه ریزی های درازمدت تر و با ظرفیت هایی که ایجاد شده بود از جمله شبکه های اجتماعی که در آن سال تازه رواج پیدا کرده بود، تمام این ها را به کار گرفتند تا بتوانند با فریب و دروغ بزرگ بخشی از بدنه اجتماعی مردم ایران که به هر حال مردم ایران دنبال حق هستند و فکر می کنند که به آنها ظلم شده و دست به حرکت می زنند، از این ظرفیت و استعداد مردم سوءاستفاده کردند و با یک دروغ عده ای را به خیابان ها کشاندند و جریان فتنه شکل گرفت که نزدیک 6 ماه یا بیشتر کل کشور را درگیر کرد و خیلی از قابلیت ها و ظرفیت های عالی که برای کشور ایجاد شده بود، متأسفانه آن فتنه باعث شد هدر برود. اما سبب شد که ، چشم و گوش خیلی از مسئولین در حوزه های مختلف را باز کند که متوجه شوند که دشمن چگونه طرح ها و عملیات پیچیده ای را اجرا می کند تا بتواند به انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی لطمه بزند.

 
 

رئیس سابق سازمان سینمایی با بیان مشکلات فیلمسازی در ارتباط با فتنه اظهار داشت: بالاخره این یک آسیب فرهنگی بود که ایجاد شد و خیلی از جریان هنری کشور متأسفانه جزو افرادی بودند که آن فریب را خوردند یعنی فریب آن دروغ بزرگ را خوردند و این آسیب و زخم خوردگی برای آنان به گونه ای است که دوست ندارند دوباره  رجعت کنند و برگردند وآن واقعه را یادآوری کنند. اگر چه به عقیده من هر عقل سلیمی می کوید باید جاهایی که شکست و فریب خوردیم  برگردیم و بازنگری کنیم و حداقل به خودمان هشدار بدهیم که دوباره دچار چنین آسیب هایی نشویم. لذا بخشی از جامعه هنری و فرهنگی ما که در آن مقطع در جبهه فتنه قرار گرفته بود الان علاقه ای ندارد در این عرصه کار بکند و اگر کاری هم می خواهد بشود متأسفانه دست هایی هستند، که البته این دست ها بیشتر در انحصار تعداد کمی است، اما می توانند مجموعه را هدایت بکنند که با این گونه کارها همکاری نکنند. کما اینکه شما می بینید در دو سه فیلمی که ساخته شد چطور جوسازی کردند که  بازیگران برای بازی در آن فیلم نروند و یا بازیگرانی که رفتند و بازی کردند سعی کردند آنها را در فضای سینمایی و تلویزیونی کشور بایکوت کنند. یک جو اینگونه درست کردند. این هم یکی از آن روش هایی است که ریشه در جریان تفکراتی دارد که خیلی خودخواهانه هستند و خودشان را محور قرار می دهند و بایکوت کردن یکی از روش هاست که در این عرصه هم به کار رفت. مجموع این فضاها باعث می شود که یک مقدار رغبت نباشد.

 

کارگردان طوفان شن ادامه داد: بالاخره همیشه افراد خط شکن هستند که حاضرند خودشان را فدا و ریسک کنند و به صحنه بیایند و کارهایی بکنند. این اتفاق هم افتاده و امیدواریم در آینده هم بازاین اتفاق رخ بدهد چون به نظر من باید روی فتنه 88 کار شود و ابعاد آن باز بشود که هم مردم و هم نخبگان فرهنگی- هنری ما حواسشان باشد که واقعا دشمن در چه کمین گاه هایی نشسته و چه طرح و برنامه هایی دارد و فریب نخورند. حداقل اینکه در این جور مواقع به تعبیر همان توصیه امام علی (ع) مثل شتری باشند که نه سواری بدهند و نه شیر یعنی  بتواند هم حداقل در مواقع حوادث کنار بنشینند و خودشان از نظر روحی روانی آسیب نبینند که یک دوره ای دچار افسردگی و مسائل از این دست شوند چون ما شاهد بودیم که برخی از افرادی که در این داستان نقش های محوری داشتند تا فرآیند خودکشی هم پیش رفتند، تحت تأثیر افسردگی که برآنها غالب شده بود.

شمقدری در پایان افزود: بزرگترین نشانه ولنگاری فرهنگی ، همان جمله ای که مقام معظم رهبری فرمودند، ما اولا شاهد هستیم که کارهای استراتژیک و هدفمند و ارزشمند امکان تولید و ساخت پیدا نمی کنند، حمایت نمی شوند، حتی بعضا رها می شوند و یا حتی بایکوت می شوند این یک بخش است. بخش دیگر این است که کارهایی که متأسفانه هیچ نسبتی با فضای فرهنگی و آرمانی کشور ندارد، کارهایی است که ریشه در سینمای فاسد قبل از انقلاب دارد که  به تعبیر امام(ره) جزو  فحشا هست و ما می بینیم که اینگونه فیلم ها اجازه دارند ساخته شوند و مورد حمایت قرار می گیرند و اکران می شوند. حال این هم یک بازی مسخره است که ما می بینیم ، یعنی یک فریب وحشتاک است، فیلمی اکران شده و تمام شده و بعد می آیند آن را توقیف می کنند این شاید احمقانه ترین کاری باشد که کسی انجام بدهد. مثل این است که عجوزه ای را که ده تا شوهر کرده  و پایش لب گور است ممنوع الازدواج کنن! این خیلی کمدی است.کاری که کردن از همین جنس بود.

منبع: صابرنیوز

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات