اختصاصی

فتنه 88 در حقیقت یک حرکت ساختار شکن برای جمهوری اسلامی بود که این جریان با گرفتن ایده از کشور های دیگر و مدیریت آمریکا شروع شد و هدف آن سقوط نظام جمهوری اسلامی بود.

به گزارش لرستان خبر، محمد صالح جوکار متولد 1336 در شهر یزد است. وی در آستانه انقلاب به عنوان مسئول بسیج یزد انتخاب شد و در سال 1362 با اتمام تحصیل در مقطع کارشناسی زیست شناسی عازم جبهه های حق علیه باطل شد. پس از پایان جنگ با بازگشت به دانشگاه تا مقطع کارشناسی ارشد رشته بافت شناسی ادامه تحصیل داد و تا سال 1388 نیز فرماندهی سپاه استان های یزد، هرمزگان و چهار محال بختیاری را در مقاطع مختلف بر عهده داشت. وی در انتخابات نهمین دوره انتخابات مجلس به عنوان نماینده یزد در مجلس شورای اسلامی حضور پیدا کرد. بر این اساس در خصوص تحلیل فضای فتنه 88 و درس ها و تجربیاتی که می توان از آن حوادث گرفت با وی به گفتگو نشستیم که ماحصل آن در زیر آمده است.

چه تحلیلی از ماجرای فتنه 88 دارید؟

فتنه 88 در حقیقت یک حرکت ساختار شکن برای جمهوری اسلامی بود که این جریان با گرفتن ایده از کشور های دیگر و مدیریت آمریکا شروع شد و هدف آن سقوط نظام جمهوری اسلامی بود. در روز ها و هفته های اول فتنه متأسفانه با حمایت غرب و القای تقلب در انتخابات از طریق رسانه های تحت حمایت غرب، عده ای با آن همراه شدند ولی درایت رهبری این فتنه را مدیریت کرد و به مرور افرادی که فریب خورده بودند به اشتباه خود پی بردند و به دامن نظام بازگشتند. نکته ای که مهم بود و باید به آن توجه کرد این است در این فتنه برخی افرادی بودند که نا آگاهانه به خیابان آمدند و در حقیقت فریب خورده بودند و خیلی از این افراد پس از خطبه های رهبر معظم انقلاب در نماز جمعه تاریخی 29 خرداد به خود آمدند و از اطراف فتنه گران دور شدند این روند با سخنرانی ها و روشنگری های رهبر انقلاب ادامه داشت تا اینکه در 9 دی حجت بر همه تمام شد و باطن قضیه فتنه خود را نمایان کرد و تقریباً دیگر کسی در اطراف فتنه باقی نمانده بود. به عبارت دیگر ما تا روز عاشورای سال 88 شاهد بودیم که علی رغم روشنگری ها و مواضعی که فتنه گران در این 8 ماه داشتند تا لحظه آخر عده ای با آنها همراه بودند ولی بعد از جسارت به مقام سید الشهدا و امام راحل، آن افراد نیز کوتاه آمدند و متوجه توطئه خبیثانه فتنه گران شدند.

در این فتنه افرادی بودند که مواضع متناقضی داشتند، برای مثال خاتمی سخنان و مواضعش در این 7 سال بارها عوض شده است. این تغییر مواضع را چگونه تحلیل می کنید؟

من نمی توانم در مورد شخصیت افراد نظر دهم زیرا این مسأله یک مسأله پیچیده است و احتیاج به تحقیق و رصد مواضع افراد دارد. ولی به طور کلی بعضی وقت ها سیاست های کلی جامعه و قدرت برخی از گروه های سیاسی، آنها را مجبور می کند که به تعریف و تمجید روی بیاورند. الآن هم این سیاست را به وضوح در برخی افراد می بینیم ولی نکته تأسف بر انگیز این است که تعریف و تمجید فقط در کلام باقی می ماند و در عمل چیزی مشاهده نمی شود. در خصوص مسائل فتنه هم باید بگویم که افراد در موقعیت های تاریخی و سخت و خودشان را نشان می دهند. در قضایای آن سال هم این افراد با فرصت طلبی تلاش داشتند از موقعیت پیش آمده سوء استفاده کنند که البته در این راه موفق نشدند.

فتنه 88 چه جایگاهی در پازل برنامه های غرب برای منطقه غرب آسیا داشت؟

اگر یک نگاه کلان به مسأله داشته باشیم می بینیم که در غرب آسیا، تنها کشوری که در برابر سیاست ها و خواسته های نا مشروع غرب ایستاده است، ایران است. جمهوری اسلامی ایران در طول سال های پس از پیروزی انقلاب به عنوان سدی در برابر دستیابی آمریکا به منافع منطقه اش ایستاده است و بسیاری از نقشه های این کشور را بر هم زده است. به همین دلیل آمریکا در طول این سال ها تلاش کرده که از ابزار های مختلفی که در اختیار دارد برای اعمال فشار به ایران بهره گیرد. این فشار ها نیز در وهله اول با هدف تغییر رفتار ایران انجام می گیرد و در وهله دوم تغییر ساختار جمهوری اسلامی ایران را دنبال می کند. در سال 88 پروژه ایجاد فتنه به همین منظور پیگیری شد و تحریم های اقتصاد که بعد از آن به تصویب و اجرا رسید برای افزایش فشار ها به جمهوری اسلامی ایران برای تغییر رفتار و در نهایت تغییر ساختار بود. الآن هم می بینیم که با بوجود آوردن داعش تلاش دارند از نقش منطقه ای ایران بکاهند و ایران را درگیر با موضوعاتی دیگر کنند. لذا باید دانست تا زمانی که ایران در برابر آمریکا و غرب تمکین نمی کند، همین شرایط ادامه دارد و باید شاهد چنین برنامه هایی به صورت دوره ای علیه کشورمان باشیم.

در پایان چه نکته¬ای به نظر شما از فتنه 88 می تواند به عنوان یک تجربه و درس برای امروز ما قابل استفاده باشد؟

فتنه 88 نظام را تا لب پرتگاه جلو برد و هزینه های زیادی را به کشور تحمیل کرد. این فتنه نباید از ذهن ها فراموش شود ولی الآن می بینیم وقتی فتنه گران با اتمام محکومیت خود از زندان آزاد می شوند عده ای به استقبال آنها می روند و این کار خلاف امنیت ملی است. نباید کشته¬های آن سال را فراموش کنیم. نباید ما جری شدن غرب و سیاست¬هایش را فراموش کنیم. نباید فراموش کنیم که اوباما پیش از فتنه نامه ای مبنی بر پذیرش ایران هسته ای نوشته بود ولی بعد از شکل گیری فتنه در کشور به تحریم های شدید علیه کشور روی آورد. در نهایت باید بگویم امروز در سایه بصیرت مردم باید سعی کنیم تا در مقابل ترفند های مختلفی که غرب برای فشار به ایران، به کار می-گیرد مقابله کنیم و نگذاریم این فشار ها و مشکلات تغییری در مسیر پیگیری آرمان های انقلاب ایجاد کند

منبع: شمانیوز

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات