در گفتگویی با محمدصادق کوشکی مطرح شد؛

پرونده فتنه 88 سالهاست که بسته شده اما این نظام هیچ گاه از فتنه و توطئه در امان نخواهد ماند زیرا جمهوری اسلامی ایران رویکردی استکبارستیزانه داشته و حاضر نیست در برابر قدرت های جهان سرتعظیم فرو بیاورد، اکنون 37 سال است که این نظام با تکیه بر داشته های خود و حفظ روحیه خودباوری در مسیر استقلال و عزت گام برداشته است به همین علت دشمنان قسم خورده جمهوری اسلامی همواره با حربه فتنه و توطئه در مسیر حرکت بالنده این نظام سنگ اندازی می کنند.

به گزارش لرستان خبر، در همین ارتباط محمدصادق کوشکی به عنوان یک تحلیلگر مسائل سیاسی و استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران پیرامون موضوع فتنه 88 و شکل گرفتن فتنه ها طی سالهای اخیر با ما به بحث و گفتگو پرداخته است. هم اکنون این مصاحبه تفضیلی را پیش رو دارید.

*ابتدا بفرمایید فتنه بیشتر از جانب عوام بروز می کند و یا از جانب خواص و بعد به چند نمونه از فتنه هایی که نظام اسلامی در سالهای اخیر پشت سرگذاشته اشاره بفرمایید؟  

فتنه را خواص شکل می دهند و با اتکا به ظاهرسازی، دروغ و فریب، توده های مردم را هم با خود همراه می کنند. اما آنچه مسلم بوده این است که جمهوری اسلامی همواره شاهد فتنه های متعددی بوده است زیرا هیمنه و اقتدار این نظام بسیار بالاست و همین امر موجب می شود تا دشمن برای فتنه انگیزی علیه جمهوری اسلامی دست به برنامه ریزی بزند. دشمن گاهی در به راه انداختن فتنه با بهره برداری از اشخاص شاخص و تحریک آنها و  کشاندن درگیری و آشوب در خیابان ها، دست به اقدام می زند و گاهی با هجمه فرهنگی و تغییر سبک زندگی اسلامی و ترغیب مردم برای گرایش به سمت سبک زندگی غربی، به فتنه هایی آرام و بی صدا دست می زند.

* چرا فتنه 88 رخ داد؟ چه عواملی در شکل گرفتن فتنه 88 دخیل بود؟

فتنه 88 رخ داد چون عده ای در کشور فکر می کردند در سایه وابستگی به غرب و ارتباط و تعامل گسترده با جوامع غربی می توانیم به پیشرفت های بزرگی دست یابیم، این ها تصورشان این بود که ما اگر با کشورهای اروپایی و یا آمریکایی تعامل نکنیم در همه حوزه به بن بست می رسیم لذا از مدتها قبل خودشان به شکل پنهانی با دشمنان ما ارتباط برقرار کرده بودند. آنها برای اینکه بر کرسی ریاست جمهوری قرار بگیرند و اهداف دشمن و خواسته های خود را تأمین کنند به فتنه روی آوردند و از تقلب در انتخابات و مسائل این چنینی سخن گفتند و در حقیقت طمع رسیدن به قدرت و وابستگی به غرب چشم و دلشان را کور کرده بود. برای همین فتنه 88 راه افتاد.

نمی توان با کشاندن درگیری به خیابان ها، نظام را سرنگون کرد

* آثار فتنه 88 درحوزه های مختلف کشور چه بوده؟ (سیاسی امنیتی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی) فتنه 88 آثار مثبتی هم داشت؟

مهمترین اثر مثبت فتنه 88 این بود که فتنه گران متوجه شدند، نمی توانند با کشاندن بحث و درگیری به خیابان ها و مطرح کردن ادعای واهی تقلب، نظام را به مرز سرنگونی بکشانند. این انقلاب و این نظام صاحب دارد و ولی فقیه و ملت نمی گذارند هرکس از راه رسید با بیان حرف های پوشالی و دروغین همه چیز را به نفع خود مصادره کرده و نظام را با چالش و مشکل مواجه کند. این مسئله هم از دیگر برکات و آثار مثبت فتنه 88 بود و توانست به قدرت های جهان نشان دهد که جمهوری اسلامی بیدی نیست که با این بادها بلرزد.

*مجازات متناسب برای سران فتنه چیست؟ ارزیابی شما از این مسئله چیست؟

قطعا حصر خانگی در شرایط فعلی برای این ها مناسب ترین مجازات است، اگرچه حصر متناسب با مجازاتی که سران فتنه انجام داده اند نیست و اگر بخواهیم براساس اقدامی که این ها انجام داده اند عمل کنیم باید مجازات سنگین تری برایشان درنظر بگیریم. اما به هر حال این مسئله بر مبنای مصالح نظام صورت گرفته است.

اما یک مسئله دیگر هم در اینجا وجود دارد که باید به آن توجه کرد و آن اینکه اگر قرار باشد این ها به راستی مجازات شوند، آنگاه قهرمانان اصلاحات نام می گیرند و ما چنین چیزی را نمی خواهیم. بنده این مسئله را در جای دیگری هم عنوان کردم و صراحتا به آن اشاره داشتم.

*رهبر معظم انقلاب در مدیریت فتنه 88 چه نکاتی را مدنظر قرار دادند؟

ایشان ذهن مردم را نسبت به فتنه و فتنه گران روشن کردند و نشان دادند که این ها از کجا تغذیه می شوند و به دنبال چه مسئله ای هستند. در واقع فتنه 88 ابعاد پیچیده ای داشت و در آن زمان صبر و بردباری رهبر انقلاب توانست ماهیت فتنه را برای همه مردم روشن سازد. ایشان اگر در آن زمان دستور به مقابله با این ها می دادند، مردم نمی توانستند بفهمند که بالاخره ماهیت این ها چیست ولی رهبری با صبرشان کاری کردند تا فتنه گران بالاخره باطن خود را نشان داده و به شکل علنی به نمایش بگذارند. 

جریان باطل تا یک جایی می تواند از طریق ظاهرسازی توده ها را بفریبد لذا مقام معظم رهبری با آگاهی و بصیرت لازم اجازه دادند فتنه گران هر چه در چنته دارند را رو کنند تا مردم به عینه ببینند که این فتنه گران به کجا وابسته هستند و سنگ چه چیزی و چه کسانی را به سینه می زنند.

مقام معظم رهبری در همان زمان فرمودند: «در حوادثِ فتنه‌‌‌‌‌‌‌گون، شناخت عرصه دشوار است، شناخت اطراف قصه دشوار است، شناخت مهاجم و مدافع دشوار است، شناخت ظالم و مظلوم دشوار است، شناخت دشمن و دوست دشوار است... بایستى گره‌‌‌‌گشائى کرد؛ بایستى حقیقت را باز کرد، بایستى گره‌‌‌‌‌‌‌هاى ذهنى را باز کرد. و این تبیین لازم دارد، یعنى همان کار انبیاء؛ فصاحت و بلاغتى هم که گفته‌‌‌‌‌‌‌اند در بیان لازم است، بلاغتش به این معناست». این سخن ایشان نشان می دهد که رهبری با گره گشایی و بازگو کردن حقایق، شناخت دوست و دشمن را در آن جریان برای ملت ممکن ساختند. اگر روشنگری ها و بیانات ایشان  در آن برهه صورت نمی گرفت، مردم برایشان شناخت دوست و دشمن و فتنه گر از غیر فتنه گر سخت و دشوار بود.

کمرنگ شدن دغدغه ها و ایدئولوژی انقلاب

* به نظر شما در این برهه، چه فتنه ای نظام اسلامی و مسئولان ما را تهدید می کند؟

بی توجهی مسئولان به شعارهای انقلابی و یا کمرنگ شدن دغدغه ها و ایدئولوژی انقلابی در بین این افراد خطر و فتنه ای بزرگ است که نظام اسلامی و مسئولان ما را به شکل تواما تهدید می کند. در واقع این به فراموش سپردن دغدغه ها و ایدئولوژی  انقلابی یعنی اینکه دیگر برای مسئولان ما عدم وابستگی به بیگانگان مهم نیست و یا اینکه خودباوری و اتکا به داشته های خود دارای اهمیت چندانی نیست. از سوی دیگر این کمرنگ شدن دغدغه های انقلابی روحیه عدم اطاعت از دشمن و بیگانه را هم در سطح جامعه تضعیف می کند و این یک خسارت بزرگ برای نظام ما محسوب می شود. وقتی بخواهیم با این روال حرکت کنیم، هر آن امکان دارد فتنه ای با ابعاد پیچیده در برابر ما قدعلم کند و از آنجایی که مسئولان ما انقلابی بودن در وجودشان کمرنگ شده راه مقابله و ایستادن در برابر این فتنه ها را بلد نیستند و امکان دارد فریب بخورند و در صف همدستان فتنه قرار بگیرند.

*مهمترین شروطی که باعث می شود، بساط فتنه و فتنه گران از نظام اسلامی جمع شود، چیست و شامل چه مواردی است؟

همین حفظ روحیه انقلابی و ایستادگی بر سر مواضع خود باعث می شود، نفوذ و فتنه در این کشور اتفاق نیفتد و یا به حداقل برسد اما وقتی این منش انقلابی و روحیه انقلابی خود را کنار بگذاریم خیلی زود در معرض انواع آسیب ها و تهدیدات مختلف دشمنان قرار خواهیم گرفت. نباید فراموش کنیم که هجمه فرهنگی و جنگ نرم دشمنان زمانی افزایش پیدا کرد که مسئولان ما از ناحیه عناصر بیگانه احساس خطر را کنار گذاشتند و از طرف دیگر بدشان نمی آمد غربی مابانه رفتار کنند. چون تصورشان این بود که می توان با دشمن تعامل و ارتباط برقرار کرد در حالی که دشمن همواره دشمنی کرده و دنبال دوستی با ما نیست لذا هدفش این است که جلوی حرکت قطار انقلاب را بگیرد و آن را از ریل اصلی خارج سازد. اگر مسئولان ما دل در گروی این انقلاب و نظام دارند نباید بهانه به دست دشمن داده و عرصه را برای جولان آنها فراهم سازند. قطعا مسئولان اگر رویه ای دیگری را اتخاذ کنند به این نظام و ملت خیانت می کنند.

منبع: خبرنامه دانشجویان ایران

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات