شیخ الاسلام مطرح کرد:

آمریکایی های مدعی حقوق بشر اولین بمب اتمی را بر سر ژاپنی ها انداختند، ریختن مواد شیمیایی در رودخانه‌های ویتنام یا ریختن مواد شیمیایی بر سر ویت‌کونگ‌ها منجر به معلولیت افراد زیادی شد، این مسائل نشان می دهد که این ها هیچ گاه مدافع حقوق بشر نبوده اند و فقط ادعایش را داشته اند.

به گزارش لرستان خبر، حقوق میلیون ها انسان بی گناه در گوشه و کنار کره زمین نادیده گرفته می شود و در این میان کشوری همچون آمریکا ادعای رعایت حقوق بشر را دارد، حقوق بشری که ظاهرا در آن هر چیزی جزء حقوق انسان ها دارای اهمیت است. این کشور به قدرت و ثروت و منافع خود بیش از رعایت حقوق انسان ها توجه می کند و هربار به بهانه های مختلف به کشورهای گوناگون لشکرکشی کرده و حقوق بشر را فقط در حد توجه به منافع خود رعایت می کند.

بنا بر این گزارش در همین ارتباط حسین شیخ الاسلام، سفیر پیشین جمهوری اسلامی ایران در سوریه، پیرامون اقدامات ناقض حقوق بشری آمریکا با ما به بحث و گفتگو پرداخته است. این مصاحبه تفصیلی را پیش رو دارید.

آمریکایی ها منفعت خود را برای رعایت حقوق انسان ها زیرپا نمی گذارند

*عصر امروز: علت اینکه آمریکایی ها حقوق بشر را روی ترازوی ثروت و قدرت وزن می کنند چیست و بفرمایید که چرا این کشور با این همه ادعای حقوق بشری کفه ثروت و قدرت را در برابر حقوق بشر ترجیح می دهد؟

ببینید آمریکایی ها در مجموع جایی که به نفع شان هست از حقوق بشر حمایت می کنند اما جایی که برایشان صرف ندارد، سکوت اختیار کرده و حقوق بشر را نادیده می گیرند. برای آنها ثروت و قدرت مهمتر از رعایت حقوق انسان هاست زیرا در تمام این سالها این ها با همین ثروت و قدرتی که در اختیار داشته اند، توانسته اند هرکاری که دلشان خواسته انجام دهند.

پس طبعا آنها اگر یک ترازو را در نظر بگیریم که در یک کفه آن حقوق بشر و در کفه دیگر قدرت و ثروت است، بی تردید آنها کفه ای که در آن قدرت و ثروت وجود دارد را انتخاب می کنند و ترجیح می دهند در حوزه حقوق بشر فقط ادعا کرده و دست به عوام فریبی بزنند. فراموش نکنیم که آمریکایی ها هیچ گاه منفعت خود را برای رعایت حقوق انسان های بی گناه و مظلوم در سرتا سر نقاط جهان زیرپا نمی گذارند.

بمباران بیمارستانی در افغانستان توسط هواپیمای بدون ‌سرنشین آمریکا

*عصر امروز: اگر ممکن است به چند نمونه از موارد نقض حقوق بشر از سوی آمریکایی ها اشاره بفرمایید؟

به راه انداختن کودتای 28 مردادماه و حمایت از رژیم شاهنشاهی، حمایت از رژیم کودک کش صهیونیستی و سرکوب فلسطینی ها، بمباران غزه، دادن سلاح شیمیایی به صدام، نقض حقوق بشر در رابطه با سیاه پوستان و رنگین پوستان از مهمترین موارد نقض حقوق بشر از سوی آمریکایی هاست.

در این زمینه می توان به ترورهای دهه 60 خصوصا در تیرماه سال 1360، انهدام هواپیمای مسافربری ایران و کمک به صدام در جنگ هشت ساله و بی تفاوتی در برابر بمباران شیمیایی اشاره کرد.

هواپیمای بدون ‌سرنشین آمریکا در افغانستان بیمارستانی را بمباران کرد و بیش از 200 نفر کشته شدند، این رفتار آمریکایی ها هم در تناقض آشکار با حقوق بشر است. این کشور همواره با هوچی گری و جار و جنجال به راه انداختن به دنبال تامین منافعش بوده و به هیچ چیز دیگر هم فکر نکرده است. از این کشور نمی توان انتظار رعایت حقوق بشر را داشت. این کشور فقط مدعی است در هر زمینه ای که فکر کنید ادعا دارد.

ما هیچ وقت از خاطر نمی بریم که در زمان جنگ تحمیلی وقتی عراقی ها سلاح های شیمیایی و کشتار جمعی استفاده می کردند، آمریکایی ها نام دولت عراق را از فهرست دولت های حامی تروریست خارج کردند.

جنایت آمریکایی ها در ژاپن و ویتنام فراموش شدنی نیست

*عصر امروز: در بازخوانی جنایات آمریکایی ها که در تضاد کامل با حقوق بشر قرار دارد، می توانیم به چه موارد دیگری در این خصوص اشاره داشته باشیم؟

مردم جهان هیچ گاه جنایت ضدبشری که آمریکایی ها در ژاپن و ویتنام انجام داده اند را از خاطر نمی برند، سیاست هایی که آمریکایی ها دارند نمونه آشکار نقض حقوق بشر است، وگرنه ما یادمان نرفته که این آمریکایی های مدعی حقوق بشر اولین بمب اتمی را بر سر ژاپنی ها انداختند، ریختن مواد شیمیایی در رودخانه‌های ویتنام یا ریختن مواد شیمیایی بر سر ویت‌کونگ‌ها منجر به معلولیت افراد زیادی شد، این مسائل نشان می دهد که این ها هیچ گاه مدافع حقوق بشر نبوده اند و فقط ادعایش را داشته اند.

این ها همواره به تروریست ها پر و بال داده و حتی آنها را پرورش داده اند نمونه این مسئله تروریست های تکفیری در عراق و سوریه است. آمریکایی ها با دادن سلاح و تقویت و پرورش آنها هزار و یک جنایت را در سوریه و عراق مرتکب شدند.

این ها سر کشیش را بریدند تا کلیساها را تخریب کردند  و حتی مسلمانان را کشتند و راهبه ها را دزدیدند، اما وقتی سر یک آمریکایی بریده می شود، هزار و یک جار و جنجال به راه می اندازند. این همان حقوق بشری است که این ها از آن دم می زنند.

*عصر امروز: چرا دولتمردان ما موارد نقض حقوق بشر در آمریکا را مورد توجه قرار نمی دهند؟ آیا نباید جمهوری اسلامی برای دفاع از مظلومینی که در آمریکا حقوق شان تضییع می شود، اقدام و تحرکی داشته باشند؟

بنده چنین مسئله ای را قبول ندارم و جدا با آن مخالف هستم. دولتمردان ما و وزارت امور خارجه به شدت و با جدیت در مقابل آمریکایی ها ایستادند و به هیچ وجه کوتاه نیامده اند. دستگاه دیپلماسی ما با قاطعیت کامل موارد نقض حقوق بشر از سوی آمریکایی ها را مطرح کرده اند و از راهزنی بین المللی آمریکایی ها سخن گفته اند. بنابراین اقداماتی در این خصوص صورت گرفته است و نمی توان گفت که این ها به نقض حقوق بشر آمریکایی بی توجه هستند.

*عصر امروز: ایران از جمله کشورهایی است که قریب به 17 هزار شهید ترور دارد. در بسیاری از این ترورها دست پنهان دولت آمریکا و حمایت های آمریکایی آشکار شده است، مانند ترور دانشمندان هسته ای که مسئولان آمریکایی در صحبت های خود به طور غیرمستقیم و تلویحی آن را راهکاری برای مقابله با هسته ای شدن ایران می دانستند. حال با این تفاسیر چرا این کشور بازهم در زمینه حقوق بشر ادعا دارد؟ تحلیل شما از این مسئله چیست؟

جالب اینجاست که آمریکایی ها از تروریست هایی نظیر گروهک منافقین و امثال آن حمایت می کنند و بعد در این شرایط به ترور دانشمندان هسته ای ما دست می زنند و مدعی اند که برنامه هسته ای ما صلح آمیز نیست در حالی که خود آمریکایی ها هزار و یک جنایت را انجام داده اند ولی چون قدرت و ثروت دارند، بازهم در زمینه حقوق بشر ادعا می کنند.

آمریکایی ها هرجا که به نفع شان است دم از حقوق بشر می زنند

این ها از رژیم کودک کش صهیونیستی که بزرگترین ناقض حقوق بشر است، حمایت کرده و در برابر حمله عربستان سعودی به یمن و کمک به داعش برای کشتار مردم مسلمان سکوت می کنند، آنگاه در چنین شرایطی از نقض حقوق بشر سخن می گویند و در برابر برنامه هسته ای جمهوری اسلامی می ایستند، علت این امر چیزی جز عوام فریبی نیست.

 آمریکایی ها هرجا که به نفع شان هست دم از حقوق بشر می زنند اما در جایی که نفعی برای شان ندارد از رعایت حقوق انسان ها هیچ حرفی به میان نمی آورند. آخر این چه حقوق بشری است که دانشمندان هسته ای ما را ترور کنند و یا برای مقابله با پیشرفت و استقلال جمهوری اسلامی دست به تحریم های دارویی بزنند، این حقوق بشر یعنی حمایت از حقوق انسان ها، وقتی شما یک کشور را تحریم دارویی می کنی یعنی حقوق انسان ها را نادیده گرفته ای.

آن وقت در رسانه هایشان اینگونه القاء می کنند که جمهوری اسلامی چون به دنبال ساخت بمب هسته ای است ما او را تحریم می کنیم، آن هم تحریم دارویی. اما نمی گویند که برای افزایش سلطه خود بر این کشور و جلوگیری از استقلال و عزت آن می خواهیم این ها به انرژی هسته ای دست یابی نداشته باشند.

 این ها با همین تبلیغات و جوسازی هایی که انجام می دهند و البته نگفتن واقعیت ها و خود را حق جلوه دادن، توانسته اند تاکنون در زمینه حقوق بشر ادعا داشته باشند و بگویند که مثلا فلان کشور ناقض حقوق بشر است.

*عصر امروز: هدف از اینکه پرونده «حقوق بشر در ایران» توسط آمریکایی ها –علیرغم نقض حقوق بشر در آمریکا- همیشه محل بحث بوده، چیست؟ برای اقدام فعالانه، دولت و دستگاه دیپلماسی بایستی چه اقداماتی انجام دهد؟

ببینید آنچه مسلم بوده این است که حقوق بشر به انواع و اقسام مختلف در آمریکا نقض می شود هم در رابطه با زندانیان و هم در برخورد با سیاه پوستان و به طورکلی رنگین پوستان، این کشور با دخالت های نظامی خود و اشغال کردن عراق و افغانستان نقض حقوق بشر داشته است لذا این موارد باید ثبت شود و مورد بازخواست قرار گیرد در این رابطه دستگاه دیپلماسی ما باید چنین اقداماتی را در فضای مجازی منعکس کرده و یا موارد نقض حقوق انسان ها را جمع آوری کرده و سالانه با اعلام آنها، این موارد را به گوش جهانیان برسانند.

منبع: عصر امروز

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات