مرندی مطرح کرد:

حقوق بشر به سبک آمریکایی ها همواره مایه خنده بوده است، آنها به هزار و یک جنایت دست می زنند و به خود اجازه می دهند تا در هر نقطه ای ورود پیدا کرده و دخالت نظامی داشته باشند و یا دست به ترور زده و گروهک های تروریستی را برای حمله به مردم بی گناه تجهیز کنند، جالب این است که چنین کشوری با کارنامه ننگین خود در این زمینه از نقض حقوق بشر در سایر کشورها به ویژه ایران سخن می گوید. 

به گزارش لرستان خبر، در همین ارتباط دکتر«محمدرضا مرندی»، استاد دانشگاه شهید بهشتی پیرامون اقدامات ناقض حقوق بشری آمریکا با ما به بحث و گفتگو پرداخته است. هم اکنون این مصاحبه تفضیلی را پیش رو دارید.

*علت اینکه آمریکایی ها حقوق بشر را روی ترازوی ثروت و قدرت وزن می کنند چیست و بفرمایید که چرا این کشور با این همه ادعای حقوق بشری کفه ثروت و قدرت را در برابر حقوق بشر ترجیح می دهد؟

در پاسخ به این سوال شما بنده این جمله را بیان می کنم که آمریکایی ها اگر هزاران نفر انسان بی گناه در هر نقطه ای کشته شوند و همزمان منافع آنها یعنی ثروت و قدرت شان تامین شود، مخالفتی با آن نمی کنند ولی اگر اعدام یک قاچاقچی یا متجاوز به عنف و جاسوس برخلاف اهداف آمریکایی باشد، به هزار و یک مسئله متوسل می شوند و با هوچی گری، سازمان های بین المللی را برای صدور قطعنامه علیه آن کشور ترغیب می کنند. چون همان طور که در سوال شما به آن اشاره شده، آمریکایی ها حقوق بشر را با معیار قدرت و ثروت می سنجند، چرایی این امر هم در داشتن تفکر خود محوری و سلطه پذیری این کشور خلاصه می شود.

در واقع می توان گفت که آمریکایی ها حقوق بشر را در منفعت طلبی و دست یابی به قدرت و ثروت بیشتر می دانند. برای این ها همواره قدرت و ثروت حرف اول را می زند، اکنون کاندیداهای ریاست جمهوری آمریکا به صراحت مطرح می کنند که نظام حکومتی آمریکا فاسد است چون در واقع این نظام به شدت پیرو قدرت و ثروت بیشتر است و حقوق بشر نیز برای آنها به این عوامل بستگی دارد.  

*اگر ممکن است به چند نمونه از موارد نقض حقوق بشر از سوی آمریکایی ها اشاره بفرمایید؟

در بیان موارد نقض حقوق بشر از سوی آمریکایی ها باید ابتدا به نادیده گرفتن این مسئله در خود جامعه آمریکا اشاره کرد. آنها نسبت به سیاه پوست ها تبعیضات بسیاری قائل شده و پلیس خشن این کشور با رفتارهای غیرانسانی نسبت به شهروندان سیاه پوست آمریکایی بدون  هیچ دلیلی خشونت شدیدی را علیه این افراد از خود بروز می دهند به طوری که این رفتارهای خشن پلیس منجر به قتل و کشته شدن سیاه پوستان شده و حتی زمانی که آنها در این زمینه به دادگاه مراجعه کرده و علیه پلیس شکایت می کنند، قضات این کشور  پلیس را تبرئه کرده و آنها را محکوم نمی کنند.

از سوی دیگر باید به این نکته اشاره کرد که آمریکایی ها به نسبت جمعیت خود دارای بیشترین زندان هستند، البته بنده آمار دقیق در این زمینه را فراموش کرده ام بنابراین نمی توانم به آن اشاره کنم اما در مجموع باید گفت، این کشور علیرغم داشتن بیشترین زندان ها دارای زندانیان زیادی هم هست.  

سردمداران این کشور علیرغم اینکه ادعا می کنند احکام اعدام ندارند اما وقتی بررسی صورت می پذیرد، متوجه می شویم که آنها حتی در مواردی که مطابق مباحث حقوقی، حکم مجازات و اعدام جایز نیست، افراد را اعدام می کنند، مصداق این امر اعدام فرد یا افراد دارای سفاهت و کم خردی است در حالی که براساس مباحث حقوقی این افراد نباید مجازات و یا اعدام شوند.

آمریکایی ها مثل آب خوردن حقوق بشر را نقض می کنند

ریختن بمب اتمی بر سر مردم هیروشیما و ناکازاکی و کشته شدن حدود 24 هزار نفر از مردم بی گناه و عدم عذرخواهی رئوسای جمهور آمریکا از دیگر موارد نقض حقوق بشر از سوی آمریکایی هاست.

در این زمینه می توان به پشت صحنه جنایات مختلف در کشور خودمان که توسط آمریکایی ها صورت گرفته اشاره کنیم و آن بحث کودتای 28 مرداد سال 1332، قتل عام در جریان انقلاب، وقوع قیام 15 خرداد 57، کمک به منافقین و صدام برای حمله به ایران از دیگر اقدامات ناقضانه حقوق بشری است که آمریکایی ها مثل آب خوردن آنها را مرتکب شده اند و هیچ گاه خودشان را نقض کننده حقوق بشر ندانسته اند.

*در بازخوانی جنایات آمریکایی­ها که در تضاد کامل با حقوق بشر قرار دارد، می توانیم به چه موارد دیگری در این خصوص اشاره داشته باشیم؟

در این مورد می توان به موارد بسیاری اشاره کرد. مطابق آمارهای رسمی، 4 تریلیون دلار، آمریکایی ها پس از جنگ جهانی تاکنون در زمینه جنگ و نظامی گری، هزینه کرده اند. و این هزینه را در قالب توسعه دموکراسی و دست یابی به صلح پوشش داده اند در حالی که مثل روز روشن است که آنها برای منافع خود و سلطه پذیری 4 تریلیون دلار هزینه کرده اند. حمله موشکی ناو جنگی آمریکا به هواپیمای مسافربری ایران از دیگر جنایت های آمریکایی هاست که در تضاد کامل با حقوق بشر قرار دارد.

انفعال در دستگاه دیپلماسی و بی توجهی دولتمردان به نقض حقوق بشر در آمریکا

*چرا دولتمردان ما موارد نقض حقوق بشر در آمریکا را مورد توجه قرار نمی دهند؟ آیا نباید جمهوری اسلامی برای دفاع از مظلومینی که در آمریکا حقوق شان تضییع می شود، اقدام و تحرکی داشته باشد؟

ببینید در پاسخ به این سوال باید گفت که شما باید انتظاراتتان را در این خصوص مطابق با عملکرد وزارت خارجه و دستگاه دیپلماسی بسنجید، وقتی دستگاه دیپلماسی ما به شدت منفعل است دیگر چه انتظاری می توان داشت. البته روی سخن من با این دولت نیست زیرا این انفعال در حوزه دیپلماسی تنها مختص این دولت نبوده است اما در مجموع می توان گفت که این ها نگاهشان به غرب است، فکر می کنند کدخدای عالم آمریکایی ها هستند به همین علت چشم به آنها دوخته اند.

این ها بعد از برجام مسافرت های تجاری خود را از کشورهایی آغاز کردند که اصلی ترین خصومت را با ما و کشور ما داشته اند، مصداق این امر فرانسه است در حالی که دولتمردان ما می توانستند به عنوان اولین سفر تجاری خود به چین و روسیه سفر کنند. حال در این میان دردناک تر از همه این است که علیرغم تلاش دستگاه دیپلماسی و وزارت خارجه برای گسترش و تعمیق روابط با کشورهای اروپایی و آمریکایی، آنها گامی برای گسترده تر شدن این روابط برنداشته اند و این انفعال دستگاه دیپلماسی ما را نشان می دهد.

 کسانی که در وزارت خارجه فعالیت کرده و در سطح معاونین هستند، کمتر روحیه انقلابی در آنها حاکم است و به طور کلی ساختار اجتماعی آنها انقلابی نیست بنابراین نمی توانند مسائل و تحولات انقلابی را در وزارت خارجه دنبال کنند چون حقوق های بالا و دلاری می گیرند لذا دیگر به فکر حفظ ارزش های انقلابی نیستند. فقط می خواهند با غرب تعامل داشته باشند، غربی که به ویژه آمریکایی ها در آن جزء اصلی ترین ناقضان حقوق بشر به شمار می روند.

اتکا به قدرت رسانه ای موجب ادعای آمریکایی ها در زمینه حقوق بشر شده است

*ایران از جمله کشورهایی است که قریب به 17 هزار شهید ترور دارد. در بسیاری از این ترورها دست پنهان دولت آمریکا و حمایت­های آمریکایی آشکار شده است، مانند ترور دانشمندان هسته ای که مسئولان آمریکایی در صحبت­های خود به طور غیرمستقیم و تلویحی آن را راهکاری برای مقابله با هسته ای شدن ایران می دانستند. حال با این تفاسیر چرا این کشور بازهم در زمینه حقوق بشر ادعا دارد؟ تحلیل شما از این مسئله چیست؟

ما بیش از 17 هزار شهید ترور داریم اما این آمار بدون احتساب شهدای جنگ تحمیلی است. این ترورها را عمدتا منافقینی که مورد حمایت غرب بودند انجام دادند و این ادعای این ها در زمینه حقوق بشر علیرغم تمام جنایت هایی که انجام داده اند و حتی به ترور شهدای هسته ای دست زده اند، یک ادعای واهی و دروغین است و این مدعی بودن آنها در این زمینه مربوط می شود به قدرت رسانه ای و لابی های صهیونیستی آنها.

 در واقع اینکه شما می گویید چرا این کشور علیرغم همه این مسائل بازهم در زمینه حقوق بشر ادعا دارد، به این خاطر است که رسانه های زیادی در اختیار دارند و فضاسازی ها و مانورهای تبلیغاتی لازم را در این خصوص انجام می دهند پس زمینه برای ادعا کردن و مدعی شدن آنها فراهم است. از سوی دیگر ما هم یک مقدار کم تحرک و منفعل هستیم و آن طور که باید و شاید در قضیه به چالش کشیدن حقوق بشر آمریکا فعال نیستیم.  

*هدف از اینکه پرونده «حقوق بشر در ایران» توسط آمریکایی ها علیرغم نقض حقوق بشر در آمریکا- همیشه محل بحث بوده، چیست؟ برای اقدام فعالانه، دولت و دستگاه دیپلماسی بایستی چه اقداماتی انجام دهد؟

همان طور که پیش از این گفتم باید دستگاه دیپلماسی ما از حالت انفعال و بله قربان گویی خارج شود، انقلابی بیاندیشد و با مقاومت و اقتدار بیشتری در برابر آمریکایی ها بایستد.

موضوع حقوق بشر همواره از سوی آمریکایی ها به عنوان یک ابزار سیاسی و اهرمی برای فشار بیشتر بر کشورهای مخالف با سیاست­هایش به کار گرفته شده است و در واقع این کشور از حقوق بشر به عنوان سلاحی برای مواجهه با کشورهایی که سیاست های­شان با آمریکا همسویی ندارد، استفاده می کند و اکنون این مسئله در رابطه با جمهوری اسلامی ایران مشاهده می شود و به همین علت است که پرونده حقوق بشر کشور ما علیرغم اقدامات ناقضانه حقوق بشری در آمریکا همواره از سوی این کشور محل بحث بوده است.

چاره برخورد با این مسئله نیز همین قوی عمل کردن دستگاه دیپلماسی ماست، در این میان ما باید با تکیه بر تبلیغ و فضاسازی، دست آمریکایی ها را در این زمینه رو کنیم.  

منبع: افکار نیوز

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات