سعید حقانی، عضو شورای سیاستگذاری جشنواره حقوق بشر آمریکایی:

جشنواره «حقوق بشر آمریکایی» به طور کلی در صدد ارائه آثار هنری درباره جنایات نقض حقوق بشری توسط آمریکایی ها در ایران، منطقه و حتی در خود کشورهای غربی است

به گزارش لرستان خبر، مرتضی اسماعیل دوست: وقتی از پروپاگاندای رسانه های غربی برای نمایش فریبندگی نگاه سران آمریکایی صحبت می شود. هنگامی که از کاستی های موجود در حوزه های فرهنگی و هنری کشورمان در باب کشف حقیقت نگره مستکبرانه آمریکایی ها که تعریفی چرک آلود از حقوق بشر دارند، انتقاد می شود و از میان همه آثار تصویری و مکتوب که باید ساخته می شد و هیچ توجهی از سوی فعالان حرفه ای سینما و تئاتر و تجسمی درباره آن صورت نیافت، برخی اقدامات انجام شده در خصوص استکبار ستیزی به نقطه قوت این نگاه تبدیل می شود. از این رو گوشه چشمی به رویدادی خواهیم داشت که به همت بخشی از هنرمندان جنبش فرهنگی انقلاب رخ خواهد داد و آغازی است بر فعالیت های هنری در باب موضوع مهم «حقوق بشر آمریکایی».

 هنگامی که با خبر برگزاری نخستین دوره جشنواره هنری «حقوق بشر آمریکایی» مواجه شدم، شعفی لذت بخش از فعالیت های گروهی بی ادعا در باب اجرایی ساختن دغدغه های رهبری یافتم و خرسند از این که در برابر همه قصورات رخ داده در بدنه فرهنگ و هنر این دیار قرار است محفلی هنری رخ داد با حضور جوانانی خلاق و با حمایت جمعی از اهالی دغدغه مند و در جهت ارتقای آگاهی و فرهنگ عمومی جامعه در زمینه «حقوق بشر آمریکایی». جشنواره ای که قرار است در بخش های «موشن گرافیک»، «اینفو گرافیک»، «عکاسی چیدمان»، «کاریکاتور» و «پوستر و تابلو مقاله» ذیل عنوان «پویش مردمی افشای حقوق بشر آمریکایی» برگزار شود و از این رو گفت و گویی با سعید حقانی، عضو شورای سیاستگذاری جشنواره «حقوق بشر آمریکایی» شکل گرفت که تقدیم می شود.

با چه انگیزه ای جشنواره ای با عنوان «حقوق بشر آمریکایی» شکل گرفت؟

بعد از این که مقام معظم رهبری در سال گذشته اشاره به عنوان هفته «حقوق بشر آمریکایی» داشتند، دوستان مصمم شدند که جشنواره ای با این عنوان برگزار کنیم و مقدمات کار فراهم شد تا نخستین دوره اش امسال برگزار شود. در پویش مردمی افشای حقوق بشر آمریکایی موسسات و نهادهای فرهنگی و سازمان های جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی مانند حوزه هنری، سازمان بسیج حقوقدانان، معاونت فرهنگی سازمان بسیج مستضعفین، موسسه فرهنگی هنری عهد نو، سازمان سراج و فرهنگسرای اندیشه به یاری آمدند و جشنواره به دنبال این است که براساس آثار پژوهش محور آگاهی عمومی جامعه را در جهت اهداف شوم آمریکایی ها و جنایت های تاریخی آن ها جلب کند.

چه آثاری در این دوره از جشنواره به دبیرخانه ارسال شده و چه رویکردهایی را در نظر گرفتید؟

این نخستین تلاش ما و فاز اول برای برپایی جشنواره ای ضد آمریکایی است و فعلا در سطح ملی برگزار می شود اما اهدافی بلند مدت برای این جشنواره با توجه به ظرفیت های جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی در نظر گرفته شده است. در این دوره هم استقبال قابل توجهی از سوی جوانان خلاق در رشته های تعیین شده به عمل آمده که تا 30 تیرماه هم فرصت برای ارائه آثار به دبیرخانه جشنواره وجود دارد و انشاء الله در هفته دوم مردادماه هم مراسم اختتامیه جشنواره و نمایش آثار برتر انجام خواهد شد.

جشنواره «حقوق بشر آمریکایی» در جهت تربیت نیروی جوان و هدایت فعالیت های فرهنگی در راستای آگاهی بخشی جامعه جدا از برگزاری جشنواره برنامه های دیگری هم در نظر گرفته است؟

خوشبختانه با مساعدت حوزه هنری و هماهنگی های انجام شده در استان ها در حدود 2 ماه پیش، کارگاه هایی در سطح کشور برگزار شد و نتایج حاصله از آن کارگاه ها قرار است به دبیرخانه جشنواره ارسال شود. در این میان حتما نیروهای جوان و خلاقی شناسایی خواهند شد و حمایت هایی صورت می گیرد، چرا که ما عرصه هنر را فضایی مناسب برای بروز دغدغه های فرهنگی انقلاب اسلامی می دانیم و امیدوار به ایجاد شرایط مناسبی هستیم. جشنواره «حقوق بشر آمریکایی» به طور کلی در صدد ارائه آثار هنری درباره جنایات نقض حقوق بشری توسط آمریکایی ها در ایران، منطقه و حتی در خود کشورهای غربی است. جنایات آمریکا در ایران که از 28 مرداد 1332 شروع شده و همچنان ادامه دارد. مساله طبس، سقوط هواپیمای ایرباس، همکاری آمریکا با نهادهای تروریستی خصوصا منافقین علیه ایران و دیگر جنایات متعدد آمریکایی ها علیه کشورمان کاملا مشخص است. در سطح جهانی نیز آمریکایی ها جنایات بسیاری انجام دادند که از کشتار در ویتنام بگیرید تا جنایات در عراق و سوریه و افغانستان و حتی نقض حقوق بشری در خود آمریکا و علیه مردم کشورشان که نیاز به نمایش این جنایات از طریق هنر می باشد.

از تناقض های بسیار میان ترکیب حقوق بشر و آمریکا بگویید و این که فرهنگ و هنر برای نمایاندن جنایت های بشری آمریکا چه برنامه هایی را می تواند اجرایی نماید؟

عنوان کردن حقوق بشر توسط آمریکایی ها یک پارادوکس است و اصلا قابل درک نمی باشد. اگر چه به نظرم در داخل کشور با توجه به این که مردم به خوبی از جنایات متعدد آمریکایی ها آگاهی دارند، مساله خاصی وجود ندارد اما باید بیشتر برنامه های ما در سطح بین المللی باشد و از طریق تولید آثاری ارزنده به آگاهی بخشی جهانیان از اقدامات وحشیانه آمریکایی ها بپردازیم. انواع موارد نقض حقوق بشر توسط آمریکایی ها از طریق فرهنگ و هنر باید بین المللی شود. مثلا آثار بچه های عمار با همت گروه های فرهنگی در کشورهای مختلف اکران شود. متاسفانه مردمان برخی کشورها هنوز از تمام جنایات آمریکایی ها مطلع نیستند و ما باید این اطلاع رسانی را از طریق هنر انجام دهیم. ببینید که مثلا درباره فاجعه منا اگر رسانه ها همت نمی کردند، هیچ اتفاقی نمی افتاد.

جشنواره «حقوق بشر آمریکایی» هم در سطحی بین المللی برگزار خواهد شد؟

بله، انشاء الله برای دوره های آینده جشنواره را گسترش داده و در سطح بین المللی برگزار می کنیم و دبیرخانه جشنواره را هم دائمی می کنیم. فعلا در فاز اول هستیم و انشاء الله در آینده شاهد ارتقای این جشنواره با مشارکت بچه های فرهنگی انقلاب اسلامی خواهیم بود و موضوعات و عناوینی را هم اضافه خواهیم کرد. ما به دنبال این هستیم که از مرزها فراتر رویم.

اخیرا حضرت آقا در دیدار با خانواده شهدای هفتم تیر و شهدای مدافع حقوق بشر، انتقاداتی را متوجه حوزه فرهنگ و هنر در خصوص عدم فعالیت مناسب درباره وقایع تاریخی کشورمان مانند هفتم تیر صورت دادند و پیش از این هم در دیدار با شاعران درباره لزوم سینمایی ساختن واقعه گوهرشاد اشاراتی فرمودند. به نظرتان قصور صورت یافته در این موارد به چه دلایلی بوده است؟

من همه دستگاه های فرهنگی را درباره این نقصان مقصر می دانم. از دستگاه های دولتی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که بانی اصلی این قضیه می باشد و همتی در این باره ندارد تا هنرمندان و اهالی فرهنگی که باید پای کار می آمدند. دغدغه های فرهنگی مقام معظم رهبری تاکنون به شکلی اجرایی درنیامده و اگر کار کوچکی بوده بعد از بیانات آقا انجام شده است. پس نقش ما به عنوان فعال فرهنگی در این سال های پس از انقلاب چه بوده است؟

البته در سال های اخیر نیروهای دغدغه مند جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی فعالیت های مفیدی انجام داده اند. مثلا در زمینه سینما بچه های «عمار» آثاری را تولید کردند.

بله، اقداماتی شده اما کافی نیست. مثلا «عمار» تنها است و باید جبهه های مختلف فرهنگی انقلاب اسلامی به شکلی تجمیعی درآیند تا منسجم شوند. ما برای همین جشنواره «حقوق بشر آمریکایی» از چند موسسه کمک خواستیم و متاسفانه نتوانستند کاری انجام دهند! فعالیت برای آثار ارزشی کم شده و به سختی می توان کار کرد. در صورتی که یکی از مهم ترین ابزارهای ماندگاری وقایع از طریق هنر صورت می گیرد. البته از طریق حقوقی هم پرونده های زیادی درباره جنایات آمریکا علیه ایران وجود دارد که باید دنبال شود.

از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم برای برگزاری جشنواره «حقوق بشر آمریکایی» کمک خواستید؟

با توجه به آن چه پیدا است، امیدی به آن ها نداریم و کمکی هم نخواستیم. مشخص است که وزارت ارشاد در این گونه موضوعات ورود پیدا نمی کند! آن ها اگر می خواستند بیایند در این سال ها می آمدند. ما سال ها از این عرصه ها دور مانده ایم. سال های پیش در مجلس شورای اسلامی درباره جنایات آمریکا ماده قانونی تصویب شده و بودجه ای در نظر گرفته شده است و باز هم اجرایی نشده است. آقایان بیایند گزارش بدهند که در این باره چه کار کرده اند؟! این مساله مهمی است و من از نمایندگان دوره جدید برای پیگیری این مساله خواهش می کنم کاری کنند.

به نظرتان با توجه به قصورات انجام شده از سوی فعالان هنری در طی سال های بسیار می توان به نسل های جوان انقلاب اسلامی جهت اجرایی کردن دغدغه های رهبری در بحث فرهنگی امیدوار بود؟

بله، این مساله انجام خواهد شد به شرطی که مقدمه و زمینه لازم را فراهم کنیم. در واقع نسل جوان نیاز به یک آگاهی درباره جنایات غربی ها دارد که باید از طریق کارگاه هایی به آن ها منتقل شود و ما امسال با کمک حوزه هنری این کار را انجام داده ایم. در واقع باید مواد خام از طریق اطلاع رسانی مکتوب و شفاهی در اختیار جوانان قرار گیرد تا زمینه ای برای خلق اثر هنری شود. زمینه فعالیت باید فراهم شود تا جوانان هنرمند براساس ذوق و خلاقیت بتوانند مضامین را به ظهور و بروز برسانند. این مساله نیاید تنها منوط به هفته حقوق بشر آمریکایی شود و باید در طی سال دنبال شود.

منبع: سراج

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات