احتمال اهمیت یافتن موضوع حقوق بشر و اِعمال فشار بر ایران برای اعطای امتیازات فراهسته‌ای از سوی برخی قدرت‌های جهانی، دفاع از منافع مظلوم در راستای اصول سیاست خارجی اسلام و ضربه به منافع تمدنی غرب نظیر حقوق بشر از طریق تهاجم به مبانی نظری، می‌توانند مهم‌ترین دلایل برای اهمیت یافتن موضوع حقوق بشر در سخنرانی‌های رهبر انقلاب باشند.

به گزارش لرستان خبر، حقوق بشر از آن جمله موضوعاتی است که همواره کشورهای غربی و مشخصا آمریکا آن را دستمایه دشمنی با ملت های استکبارستیزی چون ایران قرارداده‌اند و هرازچندگاهی با مطرح کردن موضوعی خاص هجمه‌های کینه‌توزانه خود را روانه نظام جمهوری اسلامی ایران می کنند. این دلواپسی توطئه آمیز دولت ایالات متحده‌ی آمریکا در حالی صورت می پذیرد که حتی اگر نگاهی گذرا به عملکرد این دولت در عرصه حقوق بشر بیاندازیم، قطعا دولت آمریکا را شایسته صفت «رأس استکبار» خواهیم یافت.

رهبر معظم انقلاب همواره براینکه موضوع «حقوق بشر» یکی از موضوعات مورد علاقه‌ی غرب و علی الخصوص آمریکا است تاکید دارند و ابراز می دارند که «شخصیت‌هاى سیاسى‌شان، مطبوعاتشان و محافل سیاسى‌شان» با آن «کینه‌هاى قدیمى خودشان»، دشمنی خود را با موضوع حقوق بشر نشان داده‌اند. ایشان با اشاره به وضعیت کشور آمریکا در موضوع «حقوق بشر» فرمودند: «بنده عرض می‌کنم هر کس دیگرى [هم] دربارهى حقوق بشر حرف بزند، آمریکایىها حق ندارند دربارهى حقوق بشر حرف بزنند؛ [چون]دولت آمریکا بزرگترین نقضکنندهى حقوق بشر در دنیا است؛ نه [فقط] دیروز، [بلکه] همین امروز، همین حالا. این‌ها کسانى هستند که رژیم غاصب صهیونیستى به پشتوانهى این‌ها و پشتگرمى این‌هاست که دارد این همه شرارت در این منطقه می‌کند.»

احتمال اهمیت یافتن موضوع حقوق بشر و اِعمال فشار بر ایران برای اعطای امتیازات فراهسته‌ای از سوی برخی قدرت‌های جهانی، دفاع از منافع مظلوم در راستای اصول سیاست خارجی اسلام و ضربه به منافع تمدنی غرب نظیر حقوق بشر از طریق تهاجم به مبانی نظری، می‌توانند مهم‌ترین دلایل برای اهمیت یافتن موضوع حقوق بشر در سخنرانی‌های رهبر انقلاب باشند. توجه به مسیر حرکت غرب، مشخصا آمریکا، در برابر ایران و بررسی راهبردهای مختلف اتخاذشده از ناحیه‌ی آن‌ها، نشان از وجود نوعی استراتژی چندلایه دارد که در آن، بهانه‌های حقوق بشری، محدود کردن دستیابی به فناوری هسته‌ای، اِعمال تحریم‌های گسترده، تهدید نظامی، مشغول کردن ظرفیت ایران در سایر جبهه‌های منطقه‌ای نظیر فرقه‌گرایی و... بخشی از برنامه‌ها هستند.

در کوران مذاکرات هسته ای، که نهایتا به سند «برجام» -که نه فتح‌الفتوح است و نه جام زهر- منتهی شد بسیاری از مخالفان این سند هشدار داده بودند که تلاش آمریکا و همقطارانش در این مذاکرات، به اعطای امتیازات فراهسته‌ای از سوی ایران خواهد انجامید و موضوعات دیگری همچون تهاجم به وضعیت حقوق بشر در ایران، محکوم کردن حمایت ایران از سنگرهای مقاومت (سوریه، عراق و لبنان) و... در دستور کار غرب و مشخصاً آمریکا قرار خواهد گرفت. موضوعی که وقوع آن زمان زیادی لازم نداشت و آمریکا نه تنها به تعهداتی که خودش بر سر بند بند آن با ایران توافق کرده بود متعهد نماند بلکه باز هم ادعاهای واهی خود را در زمینه حقوق بشر تکرار کرد. شاید بتوان برکناری حسین امیرعبداللهیان از سمت معاونت عربی آفریقایی وزارت امور خارجه، تنها چند روز پس از دیدار ظریف و کری را مصداق دیگر تعدی آمریکا و اعطای امتیازات فراهسته‌ای از سوی ایران دانست.

با توجه به این مسائل و سایر اتفاقات و جنایاتی که دولت ایالات متحده‌ی آمریکا در قبال ملت ایران انجام داده است رهبر انقلاب هفته دوم تیرماه را به نام «هفته حقوق بشر آمریکایی» نامگذاری کرده اند. بنابر نظر ایشان، «ما مدعى نظام ایالات متحده‌ى آمریکا و بسیارى از دولت‌هاى غربى هستیم، به ‌خاطر نقض حقوق بشرى که آن‌ها انجام می‌دهند. ما مدعى هستیم. ما از آن‌ها سؤال می‌کنیم. ما گریبان آن‌ها را می‌گیریم در پیشگاه دادگاه افکار عمومی دنیا و آن‌ها جوابى ندارند.»

منبع: خبرنامه دانشجویان ایران

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات