محقق و پژهشگر تاریخ معاصر ایران :

آمریکایی ها اولین رکورد دار نقض حقوق بشر در دنیا هستند، آنها به هر جنایتی دست می زنند و به خود اجازه می دهند تا در هر نقطه ای از دنیا دخالت نظامی و سیاسی پیدا کرده و برای مردمان آن سرزمین تصمیم گیری کنند.

به گزارش لرستان خبر، «کامران غضنفری»، نویسنده کتاب آمریکا و براندازی نرم جمهوری اسلامی و رازقطعنامه ، محقق و پژهشگر تاریخ معاصر ایران و مسائل سیاسی روز در همین خصوص با ما به گفتگو نشسته است که در ادامه می خوانید.

*علت اینکه آمریکایی ها حقوق بشر را روی ترازوی ثروت و قدرت وزن می کنند چیست و بفرمائید چرا این کشور با این همه ادعای حقوق بشری کفه ثروت و قدرت را در برابر حقوق بشر ترجیح می دهد، چنانچه اگر کشتار هزاران نفر انسان بی گناه در هر نقطه ای مطابق اهداف ثروت و قدرت آمریکایی باشد مخالفتی با آن نمی کنند ولی اگر اعدام یک قاچاقچی یا متجاوز به عنف و جاسوس بر خلاف اهداف آمریکایی باشد، با هوچی گری، سازمان های بین الملی را برای صدرور قطعنامه علیه آن کشور ترغیب می کند؟

خب این طبیعی است و توقع دیگری هم نمی شود از آن ها داشت این ها بر اساس منافع نامشروع خودشان به  همه چیز نگاه می کنند. حقوق بشر هم ابزاری در دست آن ها برای برخورد بامخالفین خودشان است، لذا هر کجا به نفعشان باشد از آن ابزار استفاده می کنند و هر جا به نفع شان نباشد آن را کنار می گذارند.

وقتی بحث مثلا برخورد با مخالفین در کشورهایی است که با دولت امریکا مشکل دارند مثل روسیه، چین، ایران و کره و امثال این ها کوچک ترین مسئله ای را علم می کنند و روی آن سر و صدا و جنجال و تبلیغات وسیع راه می اندازند.

وقتی بحث کشورهای هم پیمان امریکا پیش می آید مثل ترکیه، عربستان، قطر، بحرین و امثال این ها، سرکوب کردن مخالفین و برخورد شدید با آن ها و زندان انداختن و حتی بعضا شکنجه کردن در زندان ها، مطرح است اما چشم شان را بر روی این واقعیت ها می بندند و اصلا صدای­شان هم در نمی آید و یا می گویند این ها مسائل داخلی اون کشورها  است و به ما ربطی ندارد.

خب این معیار دوگانه را آن ها همواره اعمال می کنند و یا حتی داخل کشور خودشان ، وقتی که مثلا این جا یک قاچاقچی در درگیری با  پلیس ما کشته شود روی آن جار و جنجال می کنند که این ها یک مخالف سیاسی را از بین بردند به اسم قاچاقچی، اما در خیابان های شهرهای امریکا روزانه ده نفر به دست پلیس کشته می شوند که اصلا صداشان در نمی آید و پلیس امریکا با شدیدترین وضعی با معترضین و تظاهرات کنندگان برخورد و آن ها را سرکوب می کند و قلع و غم می کند، اما دولت شان هیچ صدایش در نمی آید.

 در زندان های امریکا به شدید ترین وجهی با رنگین پوستان و سیاه پوستان برخورد می شود و آن ها را مورد ضرب و شتم قرار می دهند ولی اصلا صدای دولت امریکا در نمی آید خوب این ناشی از خوی استکباری آن ها است که همیشه بر اساس منافع نامشروع خودشان این معیار دوگانه را عمل و از آن استفاده می کنند.

*به چند نمونه از موارد نقض حقوق بشر امریکا اشاره بفرمائید؟

یک برخورد خشن پلیس امریکا با مردم و برخورد و سرکوب نیروهای امنیتی و پلیس امریکا با این جنبش 99در صدی که چند سال قبل در شهر های امریکا راه افتاد و در شهرهایی که مردم در اعتراض به کشته شدن مردم بیگناه توسط پلیس تظاهرات می کنند، این ها حتی نیروهای نظامی را با تانگ و زره پوش به خیابان می آورند و مردم را سرکوب می کنند و بعضی از مخالفین هم که دیده شده که ترور مخفیانه می کنند، که فرد را با مواد شیمیایی خاصی مسموم می کنند که فرد بعد از چند هفته یا چند ماه دچار یک سرطان و یا یک سکته قلبی می شود و از بین می رود و همه فکر می کنند این یک چیز طبیعی است در صورتی که این را ترور بیولوژیکی کرده اند و امثال این موارد زیاد است که متاسفانه سازمان های حقوق بشری دنیا هم به آن توجهی نمی کنند.

*چرا دولت مردان ما موارد نقض حقوق بشردر امریکا را مورد توجه قرار نمی دهند آیا نباید جمهوری اسلامی برای دفاع از مظلومین که در امریکا حقوق شان تضیع می شود اقدام وتحرکی داشته باشد؟

متاسفانه گرایشی که دولت مردان ما در دولت یازدهم دارند به ویژه وزارت خارجه ما ، عاملی بر این امر بوده است. وقتی وزیر خارجه ما فردی است که به قول خودش دو سوم عمرش را در امریکا زندگی و سپری کرده، خب این فرد کاملا در فرهنگ امریکایی حل شده و فرهنگ و سیاست آن ها برای او کاملا حل شده است و متاسفانه ما شاهد بودیم که زمانی که ایشان به عنوان وزیر خارجه مطرح شد، یکی از چیز هایی که در جلسه مجلس بحث آن کشیده شده بود، این بود که خوب ایشان با برخی مقامات امنیتی و اطلاعاتی امریکا تماس و ارتباط داشته است؛ ولی به سادگی ایشان مسئله را توجیه کرد و گفت بله این ها مال زمانی است که این ها نماینده کنگره بودند و درمجلس سنا بودند و من به با این عنوان با این ها در ارتباط بودم و این ها بعدا پست های اطلاعاتی گرفتند و خیلی راحت از روی این مسئله رد شدند و به آن توجه نکردند.

 متاسفانه خبرهای متعددی که از ارتباط های ایشان با جرج سروست در امریکا مطرح شده بود و ایشان به راحتی آمد و گفت تکذیب می شود و همچین چیزی صحت ندارد و با یک تکذیب می شود تمام آن اخبار متعدد را کنار گذاشت، در صورتی که منابع متعدد و کانال ها ی مختلفی این اخبار را نقد کرده بودند و متاسفانه مورد بی توجهی قرار گرفت. از چنین وزارت خارجه ای طبعا نمی توانیم انتظار داشته باشیم که اقدامی علیه دولت امریکا بکند.

اما  با کمال تاسف اینها در عمل نشان دادن در این سه سال که نه تنها دولت امریکا را دشمن نمی دانند بلکه به عنوان یک شریک و همکار بعضا به آن نگاه می شود و تا وقتی که این دیدگاه در دستگاه سیاست خارجی ما حاکم است و امریکا را دشمن تلقی نکنند هیچ انتظاری هم نمی توان داشت که آن ها روی این موارد تاکید کنند.

متاسفانه می بینیم که دراین دو سه سال اخیر وزارت خارجه امریکا بارها بیانیه صادر کرده و دولت جمهوری اسلامی ایران را به عنوان نقض کننده حقوق بشر معرفی کرده اما متاسفانه از جانب دولت جمهوری اسلامی ایران  مقابله به مثلی یا صورت نمی گیرد و یا به صورت خیلی ناچیز و خفیف فقط تکذیب می کنند و اقدام متقابلی صورت نمی گیرد.

*ایران از جمله کشورهایی است که قریب به 17هزار شهید ترور دارد. در بسیاری از این ترورها دست پنهان دولت امریکا و حمایت های امریکایی آشکار شده است به مانند ترور دانشمندان هسته ای که مسئولان امریکایی در صحبت های خود به طور غیر مستقیم و تلویحی آن را راهکاری برای مقابله با هسته ای شدن ایران می دانستند. حال با این تفاسیر چرا این کشور باز هم در زمینه حقوق بشر ادعا دارد؟ تحلیل شما از این مسئله چیست؟

خوب این ها برای رسیدن به منافع نامشروع خود از هر وسیله ای استفاده می کنند که یکی از آن وسایل ترور است و این هم چیز جدیدی نیست دولت امریکا ده ها سال است که این حربه دارد در کشور های مختلف دنیا استفاده می کند .

حداقل از جنگ جهانی دوم به بعد یعنی 70سال اخیر را تقریبا بخواهیم حساب بکنیم، دولت ایالات متحده امریکا در کشورهای آسیایی، افرقایی و حتی اروپایی و امریکای لاتین ده ها نفر مخالفین خودش را به انحای مختلف ترور کرده، از جمله دانشمندان کشورهای مختلف را، این ها ترور می کنند ، البته سعی می کنند در خیلی موارد این ترورها به صورت بیولوژیکی باشد (همان چیزی که الان از آن به نام بیوتروریسم یاد می شود) فرد را به گونه ای مخفیانه سم به خوردش می دهند، در قهوش و غیره و آن را الوده می کنند و پس از مدتی فرد از دنیا می رود و همه فکر می کنند که یک مرگ طبیعی بود.

یا در مواردی فرد را علنا ترور فیزیکی می کنند با گلوله می زنند و یا انفجار خودرو و امثال این ها، که نمونه های مختلف از این موارد را در این 70سال در کشورهای مختلف دنیا عمل کرده اند.

این ترور های دانشمندان هسته ای ما هم که در چند سال اخیر رخ داده این ها حاصل همکار ی های مشترک اسرائیل انگلستان و امریکا و بعضی از کشورهای منطقه است.    

*هدف از این که پرونده حقوق بشر در ایران توسط امریکایی ها علیرغم نقص حقوق بشر در امریکا همیشه محل بحث بوده، چیست؟ برای اقدام فعالانه، دولت و دستگاه دیپلماسی بایستی چه اقداماتی انجام دهد؟

راهکار آن اقدام و پاسخ متقابل به آمریکا است و همان که مقام معظم رهبری بارها به دولت مردان تذکر داده اند ولی متأسفانه کمتر گوش شنوایی پیدا می شود.

وقتی دشمن اقدامی علیه ما انجام می دهد. ما سکوت کنیم و کاری در مقابل آن انجام ندهیم او این عدم اقدام متقابل ما را حمل بر ضعف ما می داند و در حملات بعدی خود اضافه می کند و می افزاید.

خب وقتی آمریکاعلیه ما نقض حقوق بشرمی کند و دستگاه دیپلماسی ما متقابلا عکس العمل ازخودش نشان نمی دهد، خب آنها هم ادعاهای­شان را روزبه روز افزایش می دهند.

اما اگر ما علیه آنها پرونده های متعدد باز کنیم کمااینکه ما پرونده های متعدد مستند داریم برای ارائه کردن، جمهوری اسلامی ایران دهها پرونده مفصل می تواند علیه دولت آمریکا باز و ارائه کند همچنین موارد متعددی از نقض حقوق بشررا که آمریکایی ها پشتیبان وحامی بودند ارائه کند.

من سال گذشته یک کتابی داشتم که مؤسسه کیهان منتشرکرد تحت عنوان مداخلات، که در چهار جلد است. در آن چهارجلد کتاب من دخالت ها و جنایت های آمریکا را درایران در شش دهه اخیر یعنی ازسال 32 به بعد،به صورت مستند موارد عمده واصلی اش را آوردم و ارائه کردم.

براساس همین موارد دولت ما می تواند دهها پرونده علیه دولت آمریکا مطرح کنند، مخصوصا با همین مصوبه ای که دوهفته پیش مجلس شورای اسلامی داشت، می توانند پرونده های متعدد علیه دولت آمریکا مطرح کنند.

بخاطر حمایت هایی که آمریکا از زندانی شدن و شکنجه شدن هزاران نفر در زمان حکومت محمدرضا پهلوی از این دولت و حکومت به عمل آورده است.

سازمان سیای آمریکا درآموزش به ساواک نقش مستقیم داشته است(آموزش شکنجه) ابزارآلات شکنجه در اختیار آنها قرار می داده است.

در کشتار مردم ایران طی سال های مختلف (از سال32 تا سال 42،سال 56،57) دولت ایالات آمریکا نقش اصلی را در حمایت از این کشتارها را داشته است.

خب اینها نمونه های مختلفی از نقض حقوق بشر در ایران است که آمریکا حمایت کرده است. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تا الان در این 37،38 سال موارد متعدد را می توانیم ذکرکنیم که آمریکای ها در سرکوب مردم در اینجا نقش داشتند و ما می توانیم علیه آنها اعاده دعوی کنیم.

متأسفانه اراده سیاسی برای این کاردردولت ما به نظر می رسد که وجود ندارد، اگر اراده سیاسی وجود داشته باشد مطالب مستند برای پیگیری کردن فراوان است.

کامران غضنفری- محقق وپژهشگرتاریخ معاصرایران ومسائل سیاسی روز

کتاب ها:

«آمریکا وبراندازی جمهوری اسلامی ایران» که درسال 1380 منتشرشده است.

«رازقطعنامه» درمورد مسائل جنگ وپایان جنگ پژوهش قطعنامه 598 بوده است. ودرسال 92 منتشرشد.

«مداخلات» که درچهارجلد منتشرشد درسال 94 که درمورد مداخلات آمریکا درایران است.

«پرونده هسته ای وابعاد پیدا وپنهان آن» درمورد فضای مذاکرات هسته ای وپرونده هسته ای

منبع: تهران پرس

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات