یادداشت اختصاصی معاون سابق سیاسی سپاه؛

اخبار و اسنادی مبنی بر زنده بودن این افراد و اسارت آن ها در بند رژیم صهیونیستی نیز در این مدت منتشر شده است. این موضوع نشان می دهد که دولت های گوناگون خصوصا دستگاه دیپلماسی در طول این مدت اقداماتی که در موقع زمانی خویش بایستی به انجام می رساند، این اقدامات به هنگام انجام نشده است.

به گزارش لرستان خبر، «سردار سرتیپ یدالله جوانی» معاون سابق سیاسی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و مشاور عالی نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در یادداشتی اختصاصی برای «پارس» در واکاوی پرونده چهار دیپلمات ایرانی در بند رژیم صهیونیستی نوشت:

امروز با گذشت سی و چهار سال از ربوده شدن چهار دیپلمات ایرانی در لبنان، شواهد و قرائن نسبت به هر زمان دیگری به اثبات می رساند که این چهار دیپلمات ایرانی زنده و در بند رژیم صهیونیستی هستند. با این موضوع در طی این سال ها برخوردی شایسته ای صورت نگرفته است و با گذشت بیش از سه دهه هرازچند گاه اخباری منتشر می شد که حکایت از این امر داشتند که این افراد به شهادت رسیده اند؛ اما در عین حال اخبار و اسنادی مبنی بر زنده بودن این افراد و اسارت آن ها در بند رژیم صهیونیستی نیز در این مدت منتشر شده است. این موضوع نشان می دهد که دولت های گوناگون خصوصا دستگاه دیپلماسی در طول این مدت اقداماتی که در موقع زمانی خویش بایستی به انجام می رساند، این اقدامات به هنگام انجام نشده است.

دیپلمات های ایرانی در لبنان مصونیت دیپلماتیک داشتند و زمانی که چنین اتفاقی برای ایشان افتاد، دستگاه دیپلماسی بایستی این موضوع را با اولویت در دستور کار خویش قرار می داد و پیگیری های لازم را به انجام می رساند. اگر پیگیری ها به صورت جدی در زمان خویش صورت می پذیرفت، دستگاه دیپلماسی کشور در یک حالت عدم اطلاع به سر نمی برد و اسارت یا شهادت دیپلمات های ایرانی به صورت غیر روشن باقی نمی ماند.

مطرح شدن بحث شهادت یا اسارت به صورت متناوب در طول سی و چهار سال گذشته نشان می دهد که در این زمینه کوتاهی هایی صورت گرفته و کم کاری هایی انجام شده است. اگر موضوع با جدیت و از طرق مختلف و راه های ممکن دنبال می شد، می بایست در سال های پیشین یک قطعیتی حاصل می شد. اگر امروز اسناد و مدارکی مطرح شده و بیانیه ای که وزارت امور خارجه چندی قبل صادر کرده که بر اساس شواهد و قرائن این چهار دیپلمات زنده و در بند رژیم صهیونیستی هستند، این اطلاعیه بایستی زودتر از این صادر می شد و می بایست با وجود زنده بودن این چهار دیپلمات ایرانی و با قطعیت به زنده بودن ایشان اقدامات بعدی انجام می گرفت.

حال که این موضوع مشخص شده و دستگاه دیپلماسی آن را مطرح ساخته است، انتظار ملت ایران، رهبری عزیز و خصوصا خانواده های این چهار دیپلمات این است که دستگاه دیپلماسی این موضوع را با اولویت در دستور کار خویش قرار دهد و از همه امکانات و ظرفیت های خود برای آزادسازی این دیپلمات ها بهره ببرد و علیه رژیم صهیونیستی نیز به شکل جدی اقامه دعوی کند؛ گرچه جمهوری اسلامی ایران این رژیم را به رسمیت نمی شناسد و این پیگیری ها نباید به معنای به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی باشد؛ اما با استفاده از امکانات و ابزارهایی می توان این موضوع را دنبال کرد و این رژیم را تحت فشار قرار داد تا وادار شود که دیپلمات های ایرانی را هر چه سریع تر آزاد کند و بایستی در قبال این نوع رفتار ضد انسانی و ضد بشری خویش پاسخ گو باشد. به هر حال ربودن، نگهداری کردن و اطلاع رسانی نکردن این دیپلمات ها بر خلاف قوانین و مقررات بین المللی است. این اقدامی که رژیم غاصب صهیونیستی انجام داده، یک کار کاملا خلاف قواعد انسانی و مقررات بین المللی است که بایستی در مجامع بین المللی دنبال شود.

علی ای حال شواهد و قرائن امروز بیش از گذشته حکایت از زنده بودن دیپلمات های ایرانی می کند و همین مساله انتظار را از دستگاه دیپلماسی افزایش داده است که خود را برای پیگیری این موضوع بسیج کند و گزارش آن را به مردم برساند.

اگر اسنادی که وزارت امور خارجه بدان استناد کرده و بر مبنای آن اسناد اعلام کرده است که این چهار دیپلمات عزیز در بند رژیم صهیونیستی هستند، استحکام داشته باشد، وزارت امور خارجه بایستی در مرحله اول خود را برای پیگیری موضوع بسیج کند و اگر در این مسیر به کمک دیگر مجموعه ها و دستگاه های موجود در کشور نیاز باشد، این موضوع بایستی در شورای عالی امنیت ملی مطرح و دیگر مجموعه  ها فعال شوند و ماموریت پیدا  کنند که اقدامات متناسب با تصمیم گیری هایی که در این شورا صورت می پذیرد را به انجام رسانند.

آنچه مهم است، عبارت است از اینکه زمانی که روشن می شود که چهار دیپلمات ایرانی در زندان های رژیم صهیونیستی هستند، رفتار دستگاه دیپلماسی و دولت جمهوری اسلامی بایستی متفاوت از زمانی باشد که اخبار ضد و نقیض در این رابطه مطرح می شد. مجموعه ای از مسئولین و شخصیت های برجسته وزارت امور خارجه در طی ماه های اخیر به نوعی زنده بودن دیپلمات های ایرانی را اعلام کرده اند؛ این موضوع وضعیت را خیلی متفاوت از زمانی می کند که اخبار ضد و نقیض بود. وقتی اخبار از زنده بودن ایشان حکایت می کند، دستگاه دیپلماسی برای پیگیری این موضوع بایستی بسیج شود و در صورت نیاز به مساعدت دیگر دستگاه ها، آن را به شورای عالی امنیت ملی ارجاع دهد و از ظرفیت های موجود کشور بهره برد. جمهوری اسلامی از ظرفیت های بالایی برخوردار است و این موضوع امری نیست که در توان آن نباشد؛ نفوذ جمهوری اسلامی در منطقه و ابزارها و اهرم های فشار آن دلالت بر توان جمهوری اسلامی دارند. اگر اراده جدی وجود داشته باشد، قطعا رژیم صهیونیستی با این فشارها به آزادسازی این دیپلمات-ها تن خواهد داد.

منبع: پارس نیوز

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات