عضو شورای شهر خرم آباد در گفتگو با لرستان خبر:(1)

عضو شورای شهر خرم آباد ناگفته هایی را از برکناری هرمز نصیری شهردار اسبق خرم آباد، لابی برای شهردارشدن معاون استاندار لرستان، فشار سیاسیون بر شورای شهر برای انحلال و ... مطرح کرده است

به گزارش لرستان خبر، تشکیل‌ شوراها تقریباً همیشه‌ در گفتمان‌ سیاسی ، اجتماعی‌ در سطح شهرها و روستاها جریان‌ داشته‌است‌ گاه‌ کم‌ رنگ‌ و گاه‌ پر رنگ‌، ولی دغدغه‌ اصلی‌ مردم‌ بعد از انتخاب اعضای شورای شهر و روستاها پیگیری مشکلات عمرانی، توسعه ای، فرهنگی، خدمات رسانی و سایر خدمات در حوزه های مختلف است که با انتخاب اعضای شورا هموراه این مهم مورد توجه همگان بوده و هست.

جریانات سیاسی که خیلی مواقع دنبال منافع حزبی و شخصی خود هستند در سال های اخیر چشم طمع به شوراها دوخته تا این فضا را هم سیاسی کرده و به اهداف خود برسند که آفتی بزرگ بوده و استان لرستان نیز از این قاعده مستثنا نبوده است.

در شهر خرم آباد در دوره اخیر شورای شهر جنجال های زیادی به پاشده که سرمنشا خیلی از این حاشیه ها از خارج از شورا برنامه ریزی و گریبان شورا را گرفته است.

پایگاه خبری-تحلیلی لرستان خبر برای بررسی وضعیت و عملکرد 3 ساله شورای شهر خرم آباد با جابر وفایی عضو شورای شهر که به صراحت در گفتار معروف هستند گفتگویی انجام داده که بخش نخست آن در زیر آمده است

عملکرد سه ساله شورای شهر خرم آّباد را چگونه ارزیابی می کنید؟

شورای اسلامی شهر یک ماهیت نظارتی دارد و هیچ کار اجرایی را در دست ندارد و البته این نظارت به عنوان تنها اهرم شورا نسبت به شهرداری قالب تر است و شاید این یک نقص در شورا است چون مردم از شورا انتظار همه نظارت ها را دارند؛ اما در عمل با توجه به تاثیرگذاری شورا در انتصابات شهرداری بیشترین وزن ما نسبت به شهرداری می چربد به همین دلیل گاهی اوقات گفته می شود که شورای شهر، شورای شهرداری است و شورای شهر نیست.

وزن شورا شهر نسبت به سایر نظارت های قانونی که می تواند داشته باشد کم است و علت این مسئله نیز این است که شورا نمی تواند در حوزه های مختلف تاثیر گذار باشد.

در هر حال مردم از شورای شهر این انتظار را دارند که در تمام بخش ها فعال شود

photo_2016-07-11_20-41-55

در بخش عمرانی اگر بخواهیم عملکر شورای شهر خرم آباد را ارزیابی کنیم در این شورا با یک مشکلی به نام مشکل پروژه های نیمه تمام روبرو بودیم که هم شهرداری و هم افکار عمومی را آزار می داد.

همزمان با آغاز به کار این شورا در بخش زیرساخت های شهری پل های نیمه کاره ای مانند 9 دی، جهادگران و مازیار وجود داشتند و از طرف دیگر با مشکلات ترافیک شهری روبرو بودیم. همچنین مسئله دیگری که وجود داشت عدم توجه به زیرساخت های قدیمی شهر خرم آباد همچون دریاچه کیو بود.

عدم توسعه فضای سبز  و آسفالت معابر در همه مناطق که به نوعی در این زمینه احساس می کردیم بی عدالتی وجود دارد از دیگر مشکلاتی بودند که شورای شهر با آن مواجه بود.

این شورای با وجود مشکلاتی که شهر خرم آباد با آن دست به گریبان بود ورود پیدا کرد. به همین دلیل اولین کاری که انجام دادیم این بود که اتمام پروژه های نیمه تمام را پیگیری کردیم.

یکی ازاین پروژه ها که تکمیل شد  پل 9 دی بود که بازگشایی بن بست خیابان شهید فرشاد شفیع پور(60 متری) را موجب شد. اگر همین مسیر را مشاهده کنید ساماندهی بلوار شهید چاغروند و بلوار ولایت نیز انجام شد و یک سری تعریض ها و ساماندهی ها را پیگیری کردیم.

پروژه دیگری که موجب شد محله فلک الدین به کوی جهادگران و دره گرم متصل شود پل جهاد گران بود که تکمیل آن به عنوان یکی از اولویت های شورای شهر پیگیری شد و به عنوان یک مطالبه عمومی پس از آنکه محل ساخت پل سه بار تغییر کرده بود آن را اجرایی کردیم و خوشبختانه در این روزها  به بهره برداری می رسد.

اگر ساحلی خرم آباد را با توجه به افتتاح پل جهادگران تا پادگان حمزه ساماندهی کنیم این مسیر می تواند به عنوان یک کمربندی شمال شهر خرم آباد را به جنوب آن متصل کند.

پل مازیار نیز ازجمله پروژه هایی است که فقدان آن سالیان سال موجب شده بود که محله اسدآبادی از لحاظ ترافیکی با مشکل مواجه باشد به همین دلیل احداث این پل را نیز در اولویت قرار دهیم و الان نیز این پل آماده بهره برداری است.

photo_2016-07-11_20-42-26

در هر حال در بخش عمرانی و زیباسازی و مبلمان شهری خرم آباد به طور کامل ازعملکرد شورای شهر رضایت داریم. به عنوان نمونه در بحث زیباسازی مردم خرم آباد به مدت 40 سال اطراف دریاچه کیو را به یک شکل مشاهده کرده بودند و در واقع فنسی که در اطراف این دریاچه بود نوعی توهین به شخصیت اجتماعی و فرهنگی مردم بود.

در واقع این رودخانه محصور بود به گونه ایی که شش کانتینر 12 متری در مقابل دریاچه کیو یک فضای بسته ای را برای تردد مردم به وجود آورده بود که آنها را شبانه جابجا کردیم.

در حال حاضر علاوه بر احداث زمین های ورزشی شامل دو زمین والیبال، زمین دوچرخه سواری، دو زمین بدمینتون و زمین تنیس در مجاور دریاچه کیو همچنین ست های ورزشی در این محل نصب شده است.

در واقع در اطراف دریاچه کیو شاهد یک انقلاب فرهنگی در مقایسه با چند سال پیش هستیم. البته منکر کم بودن نور اطراف دریاچه کیو نیستیم به همین دلیل طراحی نورپردازی آن در حال انجام است و با نصب دو برج نوری مشکل پایین بودن نور را برطرف میکنیم.

سه کار مهم شورای شهر در سه سال گذشته چه بوده است؟

با توجه به احداث پارک شاپوری، آبشار طلایی، تپه کاسیت و پارک های محله ای  در مناطق محروم در مجموع می توان گفت که توسعه فضای سبز یکی از اقدامات مهم شورای شهر بوده است. همچنین در بخش عمرانی و اقدامات صورت گرفته در زمینه جذب گردشگر می توان به عنوان دیگر اقدامات شورای شهر نام برد.

احداث برج های دوقلو نیز یک انقلاب عمرانی در شهر خرم آباد است و یا اینکه جذب سرمایه گذار برای ساخت برج سی تی سنتر به عنوان یک مجتمع هفت طبقه فرهنگی، مذهبی و گردشگری که در آینده نزدیک در خیابان حافظ عملیات احداث آن آغاز می شود از دیگر اقدامات موثری است که در این دوره از شورای شهر محقق شده است. در واقع یکی از بهترین کارهای شهرداری و شورای شهر خرم آباد این بوده است که زمینه توسعه شهر خرم آباد را با دادن تخفیفات ویژه به سرمایه گذاران فراهم می کنند.

سه معظل بزرگ شهری خرم آباد از نظر شما کدام است؟

عدم همکاری مردم به این معنی که مردم خود را در ارائه خدمات شهری شریک نمی دانند. به عنوان نمونه اگر یک مغازه دار احساس مسئولیت کند هیچ موقع زباله های خود را در جداول و معابر رها نمی کند و اگر خانواده ها با افرادی که زباله های خود را در خیابان رها می کنند برخورد کنند و به آنها تذکر دهند هیچ گاه وضعیت شهر ما به حالت وضعیت فعلی نبود.

photo_2016-07-11_20-42-03

با توجه به مشکلات ترافیکی که در شهر خر آباد وجود دارد یک سازمان ترافیکی و حمل و نقل نیز راه اندازی شده است؛ اما متاسفانه مسافرکش شخصی ما سر چهار راهها می ایستد و با اینکه موجب ایجاد ممانعت در مسیر تردد می شود مردم از کار این رانندگان متخلف استقبال می کنند و به جای استفاده از خودروهای مستقر در ایستگاههای قانونی سوار این خودروها می شوند.

معضل دیگری که شهر خرم آباد با آن دست به گریبان است عدم پرداخت به موقع عوارضات شهرداری توسط مردم و سازمان های دولتی و بخش خصوصی است. گفته شده است که شهرداری خرم آباد 70 میلیارد تومان بدهی و 100 میلیارد تومان طلب دارد. واقعیت این است که اگر نتوانیم زمینه را برای مشارکت بخش خصوصی فراهم کنیم هیچ کار عمده ای در شهر خرم آباد انجام نمی شود.

فقدان زیرساخت های اولیه توسعه یافتگی از دیگر معضلاتی است که در شهر خرم آباد وجود دارد و با این حال تلاش هایی برای ایجاد این زیرساخت ها صورت گرفته است. به عنوان نمونه تاکنون مجوز ساخت سه هتل هم به صورت مجوز نیم بهاء و هم رایگان صادر شده است. هتلی که در شهربازی کیو قرار است احداث شود انقلابی را در صنعت گردشگری استان لرستان به وجود می آورد.

معتقدیم که اگر قرار است شهر خرم آباد توسعه پیدا کند باید به بخش خصوصی توجه کنیم. با اعتبارات دولتی نمی توانیم به شهر خرم آباد خدمات ارائه کنیم. به عنوان نمونه فقط 72 میلیارد تومان اعتبار نیاز است که بتوانیم معابر خاکی شهر خرم آباد را آسفالت کنیم و این در حالی است که کل بودجه عمرانی شهرداری خرم آباد 137 میلیارد تومان است. حال سوال این است که با این محدودیت اعتبار عمرانی شهرداری چگونه می تواند خدمات ارائه کند.

سنگ اندازی شورای شهر در مقابل شهردار موضوعی است که در بین محافل عمومی مطرح میشود. دلیل این سنگ اندازی چیست؟

این ادعا را از زبان کسانی می شنویم که متاسفانه مقداری عناد دارند. ما اولین شورایی هستیم که کمترین درگیری را با شهرداری خرم آباد داشته ایم.

زمانی که شورای چهارم فعالیت خود را آغاز کرد هرمز نصیری سرپرست شهراری بود و به همین دلیل باید از شورای شهر رای می گرفت و به عنوان منتخب شورا در این مسئولیت به کار گرفته می شد. قانون این اجازه را داده است که شورای جدید در خصوص شهردار منتخب شورای قبل اظهار نظر کند.

photo_2016-07-11_20-42-17

ناگفته نماند که شروع فعالیت شورای شهر دوره چهارم همزمان با شروع انتقال دولت یازدهم بود و حتما می دانید که سیستم های دولتی هم نظری بر روی انتخاب شهردار دارند و علاقمند هستند که شهردار نیز همسوی با دولت باشد.

با این وجود یک دیدگاه سیاسی نسبت به شورای شهر در بین سیاسیون شکل گرفته بود که اگر بخواهیم شخص استاندار را از این مسئله مستثنی کنیم اما سایر اهرم های فشار سیاسیون به کار گرفته شد و حتی خود سیاسیون هم برای انتخاب شهردار به میدان آمدند.

پس برکناری هرمز نصیری سیاسی بود؟

برخی ها در ابتدای شروع فعالیت شورای دوره چهارم به این علت که هرمز نصیری می خواهد در انتخابات مجلس وارد شود با حضور او مخالفت می کردند و با این حال این ترس و واهمه وجود داشت که نصیری از این طریق به یک چهره تبدیل و وارد عرصه انتخابات می شود به همین دلیل آنها معتقد بودند که باید اقدامی صورت بگیرد تا او نتواند جلو بیاید.

در هر حال من و چهار نفر دیگر از اعضای شورا تا آخرین لحظه به خاطر آقای نصیری ماندیم و حتی به سرپرست ماندن ایشان هم رای دادیم که نهایتا نصیری پنج رای آورد و یحیی عیدی بیرانوند با شش رای سرپرست شهرداری شد و با این حال من پس از انجام انتخابات و خروج ازشورا به عنوان اولین مصاحبه اعلام کردم که به مردم خرم آباد خیانت شد.

شنید شد که سیاسیون از هرد و جناح دنبال رایزنی برای شهردار شدن افراد وابسته به حزب خود بودند. صحت دارد؟

بله هر دو جناح دنبال این بودند که افرادی سیاسی را به عنوان شهردار خرم آباد معرفی کنند و یک نمونه این بود که معاون فعلی سیاسی امنیتی استاندار لرستان به این سمت منصوب شود دوستان در حال رایزنی بودند که وی شهردار خرم آباد شوند. در واقع پیش از آنکه مهندس هوشنگ بازوند به عنوان استاندار لرستان منصوب شوند رایزنی هایی با سید سعید شاخرخی به عمل آمده بود و حتی برخی از دوستان نیز با من رایزنی کردند و خیلی هم تعریف می کردند که ایشان خیلی آدم توانمندی هستند.

آیا خود آقای شاهرخی مایل به این بودند که شهردار خرم آباد شوند یا فقط سیاسیون وی را معرفی کردند؟

بله، خود ایشان هم مایل بودند و تا قبل از اینکه مهندس بازوند پیشنهاد معاونت استاندار را به ایشان بدهند حرف هایی هم زده شده بود و تمایل هم به شهردار شدن داشتند؛ اما با صراحت ورود پیدا نکرده بودند.

photo_2016-07-11_20-42-09

سیاسیون دقیقا در چه مرحله ای برای انتخاب شهردار وارد صحنه شدند؟

سیاسیون دقیقا آنجا وارد شدند که آقای شجاع دریکوند فرماندار اسبق خرم آباد که یکی از سیاسیون این شهر هستند را به عنوان گزینه شهرداری خرم آباد معرفی کردند.

وی هشت یا 9 رای هم در شورا داشتند؛ اما دو یا سه بار جلسه بررسی این پیشنهاد با توجه به اینکه مخالفینی داشتند خیلی جنجالی شد و این جلسات به هم خوردند. در هر حال در این مرحله فشار بر روی شورای شهر به حدی بود که جلسه شورای حل اختلاف را در فرمانداری بدون حضور رئیس شورا برگزار کرده بودند و بدون اینکه تذکری داده شود مهلت داده بودند که اگر ظرف دو هفته شهردار انتخاب نشود شورا را منحل می کنند.

ظاهرا برخی نمایندگان هم برای انتخاب شهردار وارد بازی شده بودند. درسته؟

بله برخی از نمایندگان شهر خرم آباد در مجلس نیز بر روی انتخاب شهردار نظر داشتند و اصلا از ابتدای فعالیت شورای دور چهارم به علت اینکه برخی از دوستان آنها به شورا راه نیافته بودند می خواستند آن را منحل کنند.

به عنوان نمونه در جلسه ای که اعضای شورا شهر خرم آباد برای تایید شورا با نمایندگان برگزار کردند یکی از آنها به صراحت اعلام کرد که من درخواست انحلال شورا را ارائه می دهم چون تقلب شده است و با این حال پس از بیان این اظهارات یک درگیری لفظی هم به وجود آمد و نهایتا همین مسئله باعث شد که این نماینده از نظارت بر انتخابات شورا کنار گذاشته شود.

بحث ما این است که اگر سیاسیون برای انتخاب شهردار ورود پیدا نمی کردند و اگر برخی از دوستان بر روی برخی از اعضای شورا اعمال نفوذ نمی کردند و اگر برخی وعده و وعیدها نبود اعتقادم این است که شورا بر روی شهردار شدن هرمز نصیری به توافق می رسید.

پایان بخش نخست/ این گفتگو ادامه دارد

 

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید
  • محرم

    سلام خیلی مصاحبه پرمحتوا و جذابی بود . اقای وفایی هم با صراحت حرف زدن

    از لرستان خبر انتظار میره مصاحبه های پر محتوا و بی طرف را ادامه بده تا مردم بدانند متولیان استان چه کار می کنند

  • علی رضا

    خیلی جالب بود به ویژه در مورد برکناری شهردارها و فشار سیاسیون استان/ لطفا یکم با صراحت بیشتری سئوال بپرسید چراکه شما نماینده مردم هستید و نترسید از کسی
    پیشنهاد می دم قبل از مصاحبه نظرات مردم رو هم بخواید برا سئوال ها

  • حمید

    مصاحبه خوب و پر محتوایی بود

  • شهروند

    حرف های شما درست . . .
    ولی ایا با سخنگوی شورا شدن باید ۴۰ بنر در سطح شهر نصب کرد ؟؟؟؟؟
    مگر این سمت چقدر مهم است ؟؟؟؟؟

  • خرم اباد

    و مردمی که چشم به دستان چنین مسولانی دوخته اند!!!! مسولینی که هیچ اعتقادی به خدمت و تخصص ندارند... و اینچنین است که اینچنین میشود.

  • ناشناس

    احسن بر شرفت.
    آن فرد كه در اين حد نبود.
    الان هم كه وزر گردن شده.
    مانده رو دست چكارش كنن.
    اين ديگه بهترين انتخاب بود.

  • ناشناس

    زنده باد عیدی بیرانوند

    • علی

      صحلتهای جالبی بود

    • علی

      صحبتهای جالبی بود،واقعا کسی که شایسته است انتخاب شود این حزب بازیها راکناربگذارید،استان رابه گندکشیدن بااین جنا بازیهاشون

  • سامان حاجی زاده

    همانطور که استحضار دارید اکثر کارهای شهرداری مربوط به زیر ساختهای عمران میباشد و اصلی ترین کار شورا نظارت بر همین کارهای عمرانیست. آیا یک دستگاه ناظر بر یک فعالیت عمرانی نمی بایست اعضای شورای شهر از تحصیلکرده های عمران و معماری و مبلمان شهری باشند ؟؟!!!ولی متاسفانه نمیدونم چرا هنرمندان عرصه موسیقی و دیگر عزیزان غیر متخصص اینقدر خودشون رو به آب و آتش میزنن واسه نمایندگی شورای شهر؟؟؟!!!و افسوس برای کسانی که به این آقایون رای میدن و هموار میکنن راه رسیدن به مقصد رو برای ایشان ؟؟!!!!!

  • هانا

    تشکر میکنیم ازاقای وفایی بخاطر صحبت های صریح وزیباشون امیدوارم در تمام عرصه‌ها موفق باشن

نظرات