استاندار لرستان مطرح کرد

استاندار لرستان گفت: برخی گروه‌های سیاسی برای انتخاب بعضی مدیران فشارهایی آوردند ولی زیر بار این فشارها نرفتیم.

به گزارش لرستان خبر، طی سال‌های اخیر حوزه صنعت و تولید به‌عنوان رکن اقتصاد با چالش‌های متعددی مواجه بوده که به‌تبع برخی از صنایع استان لرستان نیز دچار مشکل شده تا آنجا ‌که اکنون حدود 507 واحد صنعتی در این استان تعطیل و نیمه تعطیل است که خود سبب ایجاد بیکاری و از بین رفتن بخشی از فرصت‌های شغلی در این حوزه شده است.

پیرامون برخی از  مشکلات و دغدغه‌های موجود در استان گفت‌وگویی داشتیم با هوشنگ بازوند استاندار لرستان که بخش نخست آن پیش‌ از این با عنوان «85 درصد از مصوبات سفر هیئت دولت به لرستان اجرایی شد/ ایجاد 12 هزار شغل با احداث سد معشوره» منتشر شد و اکنون بخش دوم این گفت‌وگو به شرح ذیل آمده است.

مهم‌ترین محورهای گفت‌وگوی استاندار لرستان با خبرنگاران خبرگزاری تسنیم در زیر آمده است:

  • کارخانه فولاد ازنا تا پایان شهریورماه امسال به بهره‌برداری می‌رسد
  • عمق بیکاری لرستان آن‌قدر زیاد است که تعداد زیاد مشاغل جدید نیز از آن کم نمی‌کند
  • حدود 40 هزار شغل در استان لرستان ایجاد شد
  • 507 واحد صنعتی لرستان تعطیل و یا نیمه تعطیل است

تسنیم:آیا ورود این‌همه سفیر و سرمایه‌گذار خارجی به استان خروجی عینی برای مردم استان داشته است؟

بازوند: در لرستان با پدیده احساس ناامنی مواجه و به دنبال از بین بردن آن بودیم چراکه احساس ناامنی از خود ناامنی بدتر است؛ با حضور سرمایه‌گذاران، برگزاری مسابقات جهانی و دعوت از مهمانان خارجی لرستان را معرفی کردیم و باوجوداینکه برخی سرمایه‌گذاران و حتی سفیر برزیل به استان آمده بودند ولی هیچ‌گونه شناختی از لرستان نداشتند که توانستیم هم احساس ناامنی را از بین ببریم و هم استان را معرفی کنیم.

دو پروژه مهم از اولین پروژه‌های پس از برجام در لرستان در دست اجرا است به‌طوری که دو شرکت هلندی بدون هیچ تسهیلاتی در کشت و صنعت گلخانه احداث می‌کنند و این اقدام امنیت سرمایه‌گذاری در این استان را نشان می‌دهد؛ سرمایه‌گذار عربستانی کشت و صنعت دعوت‌کننده شرکت‌های هلندی است و این شرکت‌ها قرارداد فروش خود را برای بهمن‌ماه با مسکو تنظیم کرده‌اند.

فولاد ازنا نیز 12 سال تعطیل و 191 میلیون دلار از پول این استان در چین بلوکه‌شده بود به‌طوری‌که تجهیزات و قطعات آن زیر آفتاب در انبار مانده و در حال از بین رفتن بود که پس از برجام رفتیم و  این تجهیزات را تعیین تکلیف کردیم و در حال حاضر 85 درصد این قطعات وارد بندرعباس و 20 درصد آن وارد ازنا شده و مابقی به‌صورت ویژه در حال ارسال است.

تسنیم: فولاد ازنا چه زمانی به بهره‌برداری می‌رسد و با راه‌اندازی آن زمینه اشتغال چند نفر فراهم می‌شود؟

بازوند: بر اساس برنامه‌ریزی انجام‌شده کارخانه فولاد ازنا تا پایان شهریورماه امسال به‌طور رسمی به بهره‌برداری می‌رسد و حداقل هزار و 500 شغل مستقیم ایجاد می‌کند.

تسنیم: اعتقاد مردم این است که شغل‌های ایجادشده در لرستان ملموس نیست؛ نظر شما دراین‌باره چیست؟

بازوند: لرستان 20 سال رتبه اول بیکاری کشور بوده و نباید انتظار داشت ظرف مدت یک سال مشکل لشکر بیکاری این استان حل شود، عمق بیکاری آن‌قدر زیاد است که تعداد زیاد مشاغل جدید نیز از آن کم نمی‌کند.

تسنیم:برخی‌ها از علت روشن بودن چراغ‌های پروژه استانداری سوال می‌پرسند، علت آن چیست؟

بازوند: این ساختمان رکورد سریع‌ترین پروژه را در ساختمان‌های کشور می‌زند و روشن بودن چراغ‌های این ساختمان به دلیل این است که کارگران در هر سه شیفت این ساختمان مشغول به کار هستند، در ساعات نیمه‌شب 180 کارگر فعالیت دارند و نیازمند روشنایی هستند، البته باید گفت برق این چراغ‌ها از ژنراتور پیمانکار استفاده می‌شود و از برق عمومی نیست.

تسنیم:خودروهای لوکس و دفترهای مجلل مدیران در استان محرومی مانند لرستان چه لزومی دارد؟

بازوند: چرا ما در شهری زندگی کنیم که مجبور به زندگی کمی بوده و نباید زندگی کیفی داشته باشیم، چرا شرایطی را ایجاد کرده‌ایم که مردم زندگی کمی داشته باشند؟ باید این شرایط از بین برود.

اگر شهری بالای 500 هزار نفر جمعیت داشته باشد و به‌صورت کمی اداره شود به یک معضل اجتماعی تبدیل می‌شود؛ خدا از سر تقصیر آن‌هایی نگذرد که این مردم را به این روز انداختند، در استان ما از گذشته تابه‌حال مدیریت غلط یک سری انسان فقیر تحویل جامعه داده است؛ آیا مردم فقیر استان مقصرند یا من مدیر؟ در رابطه با خطوط لوله نفتی که از استان می‌گذرد و استان لرستان نتوانست از آن استفاده کنند و مدیران استان مرکزی توانستند 20 هزار شغل ایجاد کنند آیا مدیران ای استان مقصر نبودند؟ این‌ها آوارهایی است که در استان وجود دارد و باید کمک کنیم آن‌ها را برداریم.

دو سال فریاد زدیم که لرستان از معبر به مقصد گردشگری تبدیل شود، اوایل بحث گردشگری برای مردم بسیار سخت بود اما وقتی دیدند این حرف روی سفره مردم نقش‌آفرینی می‌کند مردم استقبال کردند به‌طوری‌که نوروز امسال 50 تا 60 میلیارد تومان وارد شهر خرم‌آباد شد و خرم‌آباد یکی از هفت شهر برتر گردشگری کشور شد.

تسنیم: احساس می‌شود که مدیران شما با شما همراه نیستند، نظرتان دراین‌باره چیست؟

بازوند: ما از گردنه‌ای بالا می‌رویم که هرروز ریزش می‌کند، برخی نه‌تنها سنگی از جلوی پای من برنمی‌دارند بلکه هرروز ما را به سمت پایین می‌کشند ولی اجتناب‌ناپذیر بوده و این گردنه را باید رفت و تا زمانی هم که نرویم وضعیت استان از این بهتر نخواهد شد.

اینکه مدیران همراه نیستند یا نمی‌توانند شاید یک دلیل آن عدم کادر سازی باشد؛ برای انتخاب یک مدیر چند معاون وی را برای مدیرکلی به تهران فرستادم و همه در مصاحبه رد شدند و مجبور شدیم مدیر غیربومی بیاوریم.

تسنیم: چند درصد از واحدهای صنعتی استان تعطیل است؟

بازوند: حدود هزار و 800 واحد صنعتی در استان داریم که 507 واحد آن تعطیل یا نیمه تعطیل است، 304 واحد آن را در برنامه دوساله اقتصاد مقاومتی استان برای احیا گذاشتیم اما مابقی ممکن است عملیاتی نشوند به‌عنوان‌مثال واحدی مانند پارسیلون باید فکر دیگری برای آن کرد بااینکه مراحل آخر را طی می‌کند اما آن کنسرسیوم ممکن است دو سالی پارسیلون را جلو ببرد.

قبل از انقلاب سه کارخانه الیاف تهران، پلی اکریل اصفهان و پارسیلون خرم‌آباد وارد کشور شده و مادر نساجی این کشور شدند و 38 سال عمر کرده والان پیر شدند؛ در حال حاضر الیاف تهران در دست بنیاد مستضعفان و پلی اکریل و پارسیلون نیز در دست بخش خصوصی هستند و هر سه را به‌زور سرپا نگه‌داشته‌اند.

این کارخانه‌ها باید به‌روز شوند البته باید بپذیریم که هر چیزی عمر و جوانی‌ دارد و بیش از آن نمی‌تواند کشش داشته باشد چراکه در حال حاضر رقبای کارخانه‌ای مانند پارسیلون ترکیه و اروپا است.

تسنیم:در سه سالی که شما استاندار لرستان بودید چقدر شغل در استان ایجادشده است؟

بازوند: درمجموع طی این مدت حدود 40 هزار شغل در استان ایجادشده که برای سال 95 نیز ایجاد اشتغال برای 25 هزار و 600 نفر را در برنامه خودداریم.

تسنیم: بسیاری از مردم استان غیربومی بودن افراد مشغول به کار در استان را دلیل ملموس نبودن اشتغال ایجادشده در استان می‌دانند، نظر شما در این زمینه چیست؟

بازوند: در برخی مشاغل استخدام افراد غیربومی اجتناب‌ناپذیر است چراکه برخی تخصص‌ها در استان وجود ندارد و صنایع ما نا گریز به استخدام از سایر استان‌ها می‌شوند اما در مشاغل خدماتی هیچ غیربومی وجود ندارد و برای مثال از 500 نفری که درکشت و صنعت مشغول به کارند کمتر از 10 نفر آن غیربومی است.

تسنیم: برخی مطرح می‌کنند عزل و نصب مدیران در خارج از مجموعه استانداری رقم می‌خورد نظر شما چیست؟

بازوند: در رابطه با انتخاب مدیران هیچ‌کسی به من فشار نمی‌آورد و زیر بار هیچ فشاری نمی‌روم.

تسنیم: یعنی احزاب سیاسی، نمایندگان و افراد در انتخاب و برکناری مدیران نقشی ندارند؟

بازوند: برخی گروه‌های سیاسی برای انتخاب بعضی مدیران فشارهایی آوردند ولی زیر بار این فشارها نرفتیم، نمایندگان مجلس لرستان اولین تذکر را با هفت امضا به وزیر کشور در رابطه با عزل و نصب‌ها دادند اما ضمن اینکه تذکر و استیضاح حق قانونی همه نمایندگان است ولی اختیارات ما نیز مربوط به خودمان است و عین قانون را رعایت می‌کنیم و اختیارمان را به کسی نمی‌دهیم.

با نماینده ولی‌فقیه و سپاه وحدت و توافق‌های بسیار خوبی داریم، سردار کشکولی را یکی از بهترین افراد دلسوز و بدون تظاهر و ریا می‌دانم، نماینده ولی‌فقیه نیز همین‌گونه است و بسیار حمایت می‌کند، ما نقد منصفانه را با جان خریده و دفاع واقع‌بینانه را نیز توقع داریم.

انتهای پیام/

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید
  • علی

    چند سئوال از استاندار: اگر مردم و رای و نظر آنها مورد احترامند چرا به رای اکثریت آنها به نمایندگان مجلس بها نمیدهید؟! آیا این تناقض در گفتار و کردار نیست؟ 40000 اشتغال شعاری بیش نیست چون در طول 3 سال گذشته کاری نشده است! ممکن است به صورت دقیق بفرمایید این تعداد اشتغال در کجا ایجاد شده؟ درصنعت؟ کشاورزی؟ گردشگری؟ خدمات؟.... سهم هریک از شهرستانها چه مقدار بوده است؟ چرا در جامعه ملموس نیست؟! شما میتوانید بگویید 80 هزار وقتی واقعیت عینی ندارد مشکلی را حل نمیکند. چرا دولتی که مدعی اعتدال است عملا در استان در دست اصلاح طلبان تند رو است نمونه اش معاون سیاسی امنیتی که مواضع اش همیشه چالش برانگیز است. بنظر شما دولت قبل که شماها مدیران آن بودید معتدل تر نبود؟؟!!!

  • هم استانی

    جالب اینجاست که خود آقای استاندار اذعان به ورشکستگی و تعطیلی 507 بنگاه اقتصادی و صنعتی هستند که در برخی از این کارخانجات سهم بزرگی در اشتغالزایی در استان داشته اما رضایت به تعویض مدیر کارآمد و لایق و متعهد و پاکدست در شهرکهای صنعتی را چندین سال است که نمیدهد .!!!این قضیه برای صنعتگران و سرمایه گذاران پرسش بی پاسخی است که چندین سال است که به آقای استاندار گفته میشود و هیچ اثری ندارد.

  • ناشناس

    جناب استاندار! لطفا خودتان یکبار پاسخ به سئوال (خودرو های لوکس و دفاتر مجلل مدیران در استان محرومی مانند لرستان چه لزومی دارد) را مرور کنید مشخص هست چه گفته اید؟!! آنچه از پاسخ شما برداشت میشود این است که تجملگرایی کار خوبی است و بقول شما زندگی کیفی مدیران روی زندگی مردم تاثیر گذار است و موجب بهبود زندگی آنها میشود!!!! اگر منظورتان این است قطعا اشتباه میکنید اگر چنین بود فیشهای حقوقی نجومی مدیران و زندگی اشرافی تعدادی نسبتا زیادی از مدیران این دولت که ناشی از همین تفکر نولیبرالیستی است میبایست در این سالها به بهبود وضع زندگی مردم منجر شود!!! نه فقر وبدبختی مردم!! جناب استاندار خوب است به سیره امام علی (ع) که حکومت تشکیل دادند و به سیره امام خمینی ره و رهبر معظم انقلاب مراجعه کنید و به توصیه های این بزرگوار توجه و عمل نمایید. در ادامه پاسخ را منحرف نموده وبه چیزی پرداخته اید که اصلا ربطی به سئوال ندارد!!! برادر از نماینده عالی دولت انتظار پاسخ جامعتری بود.

  • حامد

    مشکل این استان طایفه بازی و جمع کردن مدیرانی بسیار بله قربان گو است وگرنه این چه بهانه ای است؟مگر در شهری مثل تهران فقط مدیران تهرانی در راس کار هستند ؟آقای استاندار محترم به فکر پیشرفت استان باشید حتی اگر لازم باشد مدیرانی لایق و متعهدرا از استانهای دیگر اجاره کنید باید اینکار را برای پیشرفت و آموزش مدیران بومی انجام دهید ولی اینطور به نظر میرسد که نظر شما فقط برای گزینش مدیر فقط از یک شهرستان و فقط و فقط کوهدشت است حتی اگر این مدیر تخصص و آگاهی کامل نداشته باشد و حتی استمرار و عدم جایگزینی مدیران بعضی از ادارات کلیدی ومهم برای استان که متاسفانه در این چند ساله بازده بسیار ضعیف در حد صفری داشتند وضرر و زیان غیر قابل جبرانی را به استان تحمیل کرده اند و صرفا به سبب هم ولایتی بودن در این پستها هستند مانند شهرکهای صنعتی لرستان و ....

  • خادم ملت

    سپاس جناب بازوند که بزرگی کردید و با صداقت حرفهایی که واقعیت بودن رو گفتید. ممنون که مدیران ناکارآمد رو مورد شماتت قرار دادید همان مدیرانی که باعث شدن لرستان 20 سال رتبه اول تا سوم بیکاری کشور رو داشته باشه. اما برادر بزرگوار به استناد این جمله از خودتان ( برای انتخاب یک مدیر چند معاون وی را برای مدیرکلی به تهران فرستادم و همه در مصاحبه رد شدند و مجبور شدیم مدیر غیربومی بیاوریم) شما هم دارید اشتباه گذشتگان رو تکرار میکنید معاونی که بعد از چند سال نمیتونه به جایگاه بالاتر بره نباید دیگه معاون بمونه . مدیر کلی که چند ساله نتونسته معاونش رو به لحاظ علمی و تجربی آموزش بده باید از چارت مدیریتی این کشور خارج بشه چرا که لیاقت اون پست رو نداره.جناب بازوندبه جوانان متخصص در چارت مدیریتی بها بدید!مدیران مسن که توانایی و انگیزه کارندارن رو کنار بذارید. بعضی از مدیران فعلی چندین سال سابقه دارن و جز مدیران قدیمی لحاظ میشن همان مدیرانی که شما مورد غضب قرارشان دادید!( خدا از سر تقصیر آن‌هایی نگذرد که این مردم را به این روز انداختند، در استان ما از گذشته تابه‌حال مدیریت غلط یک سری انسان فقیر تحویل جامعه داده است؛ آیا مردم فقیر استان مقصرند یا من مدیر؟ ) جناب آقای بازوند چرا اکثر مدیران از یک شهر بخصوص انتخاب میشن !!!رشته های تحصیلی مدیران کل و فرمانداران باید متناسب با کارشون باشه!! جوان بودن و متخصص بودن که جای خود داره!!در کل سیستم مدیریتی باید به روز باشه چرا که سیستم سنتی باعث یه سری موارد میشه که خودتون بهتر میدونید چیه!!

  • ....

    بقیه شهرها هم مدیر دارن فقط از یک شهر مدیر انتخاب نکنید

  • صادق

    جناب آقای بازوبند
    سلام. شاید شما در بحث نصب مدیران اجازه ندادید به کسی که اعمال فشار کنه ولی شما و .... عزیزتان به قدر کافی به دستگاه مطبوع ادارات برای عزل و نصب فشار آورده اند و این چیزی نیست که از کسی پوشیده باشد. در ضمن مشکل این استان فقدان سرمایه گذار نیست بلکه سیاست زدگی امثال ... است که تیشه به ریشه این استان زده است.

  • ناشناس

    جناب اقای استاندار چرا گله مندید خودتان میگوییدزیربار تحمیل مدیران نرفتی پس این مدیران ضعیف از انتخاب خودتان میباشد حداقل میتوانید از این بابت از مردم عذر خواهی ودر انتخاباتتان باز نگری نمایید بعضی از همین مدیران نیز از طرف بعضی از معاونهای شما همه روزه تحت فشارند که چرا مطابق سلیقه انها رفتار نمیشود شما از چنین مدیری چه انتظاری دارید بنده خدا عملا فاقد هرگونه اختیاری است

  • محمد

    جناب استاندار چرا اوضاع استان اینچنین است ؟! بک هفته است ادارات تعطیلند! قتل های عمد زیاد شده! بخش عمده ای از جنگلها در آتش سوختند ، در اوج گرما بسیاری از روستاها آب ندارند! براحتی به برخی روستاها تهاجم مسلحانه میشود! وسایل نقلیه ادارات روزهای تعطیل در اختیار خانواده هاست! باند بازی و گروه گرایی به اوج رسیده! فساد اخلاقی و.... جامعه را در بر گرفته و.....

  • ناشناس

    آقای استاندار! !مى شود اسامی 5 هزار نفر از این 40 هزار نفر را که مشغول به کار شده اند و اینکه در چه مکانهایی مشغول شده اند اعلام بفرمایید؟
    آیا مى شود این چهل هزار نفر از اجنه باشند ؟!!!

  • ولی

    اقای استاندار شمکا چرا در هدر رفت این همه هزینه فرهنگی چرا خود را ماخذه نمی کنید

  • کونانی

    ضمن عرض خسته نباشی خدمت مهندس ب . تمام مدیران از طیف اصلاح طلبان تندرو هستند که تمام مدیران استان با سفارش برادران م .او..که ارتباط نزدیکی با خاتمی وبرادرش دارند

    هرمدیری که میخواهی بزاری با تماس مستقیم ایشون منصوب میکنی .آرشیو مصاحبه حضرتعالی دردوران مدیریتت دردولت احمدی نژاد موجود که چه تعریف و تمجیدی ازریس دولت نهم ودهم میکنی والان ازدولت امید.

    لله به برنامه و گفتارخودت اعتقاد نداری یعنی اراده و مدیریت نداری تحت خواص هستی

نظرات