کوثری عضو سابق کمیسیون امنیت ملی مجلس:

دولت صادقانه برخورد نمی کند. چرا آقای روحانی نتوانست در تحقق وعده های انتخاباتی خود موفق عمل کند.

به گزارش لرستان خبر، «سردار اسماعیل کوثری» نماینده حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در دوره های هشتم و نهم مجلس شورای اسلامی و فرمانده سابق لشکر ۲۷ محمد رسول الله سپاه پاسداران در گفتگویی اختصاصی با «پارس» در واکاوی برنامه پنج ساله ششم ارائه‌شده به مجلس شورای اسلامی، ماده دفاعی و امنیتی این برنامه و غیرقانونی بودن حذف 5 هزار میلیارد تومان از بودجه دفاعی کشور در لایحه اصلاح بودجه سال جاری گفت:

پارس: طبق ماده 30 لایحه برنامه ششم توسعه که از سوی دولت به مجلس شورای اسلامی ارائه شده، نیروهای مسلح مکلف شده اند که تمامی اقدامات خود در زمینه روابط خارجی را با هماهنگی وزارت امور خارجه انجام دهند! این در حالی است که این موضوع در شرایط فعلی منطقه و در مقایسه با سایر کشورها امری اشتباه شمرده می شود. نظر حضرت‌عالی دراین‌باره چیست؟

به نظر می رسد که مسئله فراتر از ماده 30 این لایحه است؛ چون این لایحه ای که به عنوان برنامه ششم ارائه شده، املا رئیس‌جمهور بایستی این لایحه را امضا می کرد؛ اما به امضای رئیس سازمان برنامه‌وبودجه رسیده است. ثانیاً غیر از سه تا جدول اول آن، بقیه موارد عین خود احکام ارائه‌شده به مجلس شورای اسلامی قبل از عید نوروز است؛ یعنی یکسری جابجایی های جزئی انجام‌شده که آن نیز در جهت محتوا نبوده، بلکه فقط بعضی از ماده های آن جابجا شده است؛ لذا به نظر می رسد که به دنبال فریب مجلس شورای اسلامی هستند. این اقدام دولت و سازمان برنامه‌وبودجه کار بسیار زشتی است که دقیقاً احکام قبلی را به‌غیراز اضافه کردن سه تا جدول در اول برنامه ارائه کرده است. مجلس شورای اسلامی در سال گذشته این احکام ارائه‌شده را به‌صورت کامل رد کرده بود. اگر این لایحه ارائه‌شده احکام بود، بحثی وجود نداشت؛ اما نمی توان به عنوان برنامه پنج‌ساله ششم پذیرفت. بحث دفاعی این برنامه نیز بحث دیگری است؛ به نظر می رسد که این دولت و سازمان برنامه‌وبودجه نسبت به مسائل دفاعی و امنیتی بسیار بدبینانه برخورد کرده است.

اگر این دولت در رأس کار قرارگرفته، برخاسته از امنیت ایجادشده توسط نیروهای مسلح و مردم است؛ لذا الآن خیال نکنند که به‌راحتی به این جایگاه رسیده اند. متأسفانه بایستی گفت که دولت بسیار زشت عمل کرده است. این ماده دفاعی و امنیتی اصلاً قابل‌قبول نیست؛ چراکه به‌عنوان نمونه پدافند غیرعامل در آن پیش بینی نشده و پنج درصد تقویت بنیه دفاعی نیز اعمال نشده است.

به نظر می  رسد که موارد اضافه‌شده به برنامه برای فریب نمایندگان جدید و مردم صورت گرفته است. یک مورد تحت عنوان اقتصاد مقاومتی به این متن اضافه‌شده است؛ اما این دولت نشان می دهد که نمی خواهد به‌هیچ‌وجه صادق باشد و به دنبال نوعی فریب مردم و مجلس شورای اسلامی است. این لایحه به‌هیچ‌وجه نمی تواند به‌عنوان برنامه قابل‌قبول واقع شود؛ چون اگر تغییرات کمی نیز پیدا می کرد، انسان می گفت که روی آن کار انجام‌شده است؛ اما بنده به جرات می گویم که یک کلمه نیز به برنامه فعلی ارائه‌شده به مجلس شورای اسلامی غیر از سه تا جدول اضافه نشده و عین همان احکام با یکسری تغییرات و جابجایی های داخلی به‌عنوان برنامه ارائه‌شده که در دوره قبلی مجلس شورای اسلامی رد شد.

پارس: حذف 5 هزار میلیارد تومان از بودجه دفاعی کشور در لایحه اصلاح بودجه سال جاری نیز امری تعجب برانگیز است و موجب تضعیف بنیه دفاعی کشور می شود. نظر شما دراین‌باره چیست؟

این موضوع هم جزئی از کل است. این مقدار قبل از پیروزی انقلاب اسلامی مربوط به بودجه دفاعی بوده است و بایستی در جهت تقویت بنیه دفاعی و نیروهای مسلح استفاده شود؛ بااین‌حال دولت مدعی شده که این پول ها را هزینه کرده است؛ اما این اقدام نمی تواند درست تلقی شود.

پارس: گزارش این موضوع توسط رئیس مجلس شورای اسلامی به مقام معظم رهبری ارائه شده و به‌کارگیری این بودجه در تقویت بنیه دفاعی کشور مورد استقبال ایشان واقع‌شده است؛ بااین‌حال مطرح‌شدن حذف این مقدار از بودجه نیروهای مسلح چه توجیهی می تواند داشته باشد؟

همان‌طور که گفتم دولت صادقانه برخورد نمی کند. چرا آقای روحانی نتوانست در تحقق وعده های انتخاباتی خود موفق عمل کند.

پارس: نیروهای مسلح در حال حاضر بر اساس این رقم بودجه، برنامه‌ریزی کرده اند و بودجه دفاعی سالانه را بر اساس این رقم در نظر گرفته اند؛ لذا به نظر شما تکلیف بودجه دفاعی چیست؟

دستگاه های نظارتی و مجلس شورای اسلامی آنچه به‌عنوان قانون تصویب شده، بایستی به‌صورت محکم پیگیری کنند و اگر دولت به وظیفه خویش عمل نکرد، بایستی به صورت قانونی با آن برخورد شود. این بودجه به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده و دولت بایستی به وظیفه خویش عمل کند. دولت به دنبال لغو این بودجه پنج هزار میلیاردی است؛ اما مجلس شورای اسلامی نباید به لغو این بودجه رأی مثبت دهد. مجلس شورای اسلامی حتی نباید به برنامه ششم ارائه‌شده نیز که همان احکام ارائه‌شده به دوره قبلی مجلس است، رأی مثبت دهد و بایستی همانند دوره قبلی برگشت داده شود.

منبع: پارس نیوز

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات