سیمبر:

عضو هیأت علمی دانشگاه گیلان با بررسی چهار دلیل ناکامی دولت در حل مشکلات کشور گفت: یکی از مشکلات دولت یازدهم این بود که مسائل را به اشتباهات دولت قبل مرتبط می‌کرد در حالیکه با این نوع رفتار مشکلات حل نمی‌شود

به گزارش لرستان خبر، رضا سیمبر عضو هیأت علمی دانشگاه گیلان، یکی از دلایل ناکامی دولت یازدهم در بحث اقتصادی را نبود یک تیم اقتصادی کارآمد در دولت برشمرد و گفت: تیم اقتصادی دولت باید تیمی باشد که به اقتصاد مقاومتی اعتقاد داشته و از این دیدگاه به مسائل بنگرد در حالیکه تیم فعلی در بسیاری موارد تفکر لیبرالیستی را حاکم می‌داند که این تفکر مانع دیدگاه اقتصاد مقاومتی می‌شود. در حالیکه دیدگاه اقتصاد مقاومتی در عدالت اجتماعی و برابری ثروت در جامعه تأکید دارد.

وی افزود: نکته دیگر این است که دولت یازدهم از ابتدا انرژی خود را بر روی برجام قرار داد و به نوعی می‌توان گفت تمام تخم‌مرغ‌ها را در یک سبد گذاشت و می‌خواست با سرمایه‌گذاری خارجی مشکلات را برطرف کند که محقق نشد.

سیمبر ادامه داد: حتی هنوز مساله سوئیفت بانکی نیز حل نشده است در حالیکه وعده داده می شد زمانی که برجام محقق شود با ورود سرمایه‌گذاران خارجی مشکلات حل می‌شود ولی سرمایه‌گذاری خارجی نیز نوعی تیغ دولبه است. بنابراین بحث اقتصاد مقاومتی و اقتصاد درون‌زا باید مدنظر باشد.

عضو هیأت علمی دانشگاه گیلان ادامه داد: سرمایه‌گذاری خارجی بر اساس تفکر لیبرالیستی شکل گرفته که با بافت اقتصادی ما مطابقت ندارد.

سیمبر با بیان اینکه اقتدار دولت در بحث دیپلماسی باید پررنگ‌تر باشد، گفت: قاعده، پروتکل و عمل متقابل در دستگاه دیپلماسی ما به خصوص در بحث سیاست خارجه باید وجود داشته باشد به طوری که اگر ما واکنش و عمل متقابلی از طریق دستگاه دیپلماسی در برابر عملکرد آل سعود با کشورمان یا عملکردهای مشابه داشتیم و به صورت قدرتمندانه برخورد می‌کردیم این مشکلات به وجود نمی آمد.

وی اضافه کرد: در مسئله برجام نیز زمان آن رسیده که عملکرد متقابلی داشته باشیم زیرا سیاست نرم - نرم دیگر پاسخگو نیست.

عضو هیأت علمی دانشگاه گیلان گفت:‌ البته یکی دیگر از مشکلات دولت یازدهم نیز این بود که مسائل را به اشتباهات دولت قبل مرتبط کرده است و گروه‌های قبلی را محکوم می‌کرد در حالیکه با این نوع رفتار مشکلات حل نمی‌شود. دولت باید نگاه به حال و آینده داشته باشد نه به گذشته.

سیمبر گفت: به طور مثال نگاه منتقدانه به مسکن مهر مشکلی ندارد ولی اینکه طرح را به طور کامل تعطیل کنند مشکل‌زا است زیرا بسیاری از مردم سرمایه‌گذاری کردند و برای خود برنامه‌ریزی داشتند بنابراین نباید طرح به طور کامل تعطیل شود. بلکه می‌توان نواقص را برطرف کرد.

وی افزود: چنین نگاهی هزینه‌بر است و به طور معمول مردم عادی این هزینه‌ها را باید بپردازند.

منبع: فارس

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات