لرستان خبر از مهرورزی کدخدا گزارش می دهد

نیروهای نظامی ایران و آمریکا در ۲۹ روز، ۶ رویارویی داشته‌اند که از این رویارویی‌ها، در ۳ مورد نظامیان ایران به آمریکایی‌ها "اخطار شلیک" داده‌اند.

به گزارش لرستان خبر، نیروهای نظامی ایران و آمریکا از اواخر مرداد ماه تا 20 شهریور ماه جاری، چند تقابل جدی در منطقه خلیج فارس، دریای عمان و شرق کشورمان، داشته‌اند.

در ذیل نگاهی داریم به آنچه که روی داده است:

"5 فروند قایق تندرو متعلق به نیروی دریایی سپاه به یک فروند ناو آمریکایی در خلیج فارس نزدیک شده است". این خبری بود که در روز 22 تیر ماه منتشر شد و بلافاصله در رسانه‌های جهان بازتاب بسیاری یافت.

طبق این خبر، 3 فروند از قایق‌های تندروی نیروی دریایی سپاه پاسداران در این ماجرا، مجهز به تسلیحات نظامی بوده و یک فروند از قایق‌ها هم مجهز به موشک کروز بوده است.

نکته قابل توجه این است که در این کشتی جنگی آمریکا که یواس‌اس نیواورلئان (USS New Orleans) نام داشته است، ژوزف ووتل فرمانده نظامی ارشد آمریکا در خاورمیانه (سنت کام) نیز حضور داشته است. او ساعتی پس از انتشار این خبر از روی عرشه همین ناو، به  خبرنگاران گفته بود:‌ نزدیک شدن قایق‌های ایرانی بدون مخاطره و امن بوده است.

ساعتی پس از این خبر، سردار تنگسیری جانشین فرمانده نیروی دریایی سپاه اعلام کرد که، "تحت نظر قرار دادن شناورهای بیگانه در منطقه‌های مأموریتی نیروی دریایی سپاه موضوع جدیدی نیست و این کار همواره به‌صورت مستمر و شبانه‌روزی انجام شده، می‌شود و خواهد شد".

وی افزود: ما براساس مأموریت‌های محوله، تردد و جابه‌جایی هر شناور از کشورهای بیگانه به‌ویژه کشورهای فرامنطقه‌ای و به‌طور خاص دشمنان انقلاب اسلامی، شیطان بزرگ آمریکا را که حضورشان برای ما تهدید ذاتی و شرّ مطلق است با دقت و حساسیت دنبال می‌کنیم و آنان نیز نسبت به این مسئله کاملاً تمکین کننده هستند.

ساعتی بعد هم سایت روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال از عرشه ناو نیواورلئان تصاویری از نزدیک‌شدن یک فروند قایق تندرو و یک فروند ناوچه سپاه به ناو آمریکایی را منتشر کرد.

این تصاویر نشان می‌دهد که ناوچه سپاه که به ناو آمریکایی نزدیک شده است، همان "ناوچه موشک‌انداز تندر" است. این ناوچه با طول 38.6 متر و عرض 6.8 متر، می‌تواند با سرعتی در حدود 65 کیلومتر بر ساعت در آب حرکت کند.

رادار سطحی برای کشف و ردگیری اهداف سطحی و شناورهای دشمن با قابلیت شناسایی ده‌ها هدف، رادار ناوبری برای کمک به مسیریابی و رادار کنترل آتش برای هدایت تسلیحات به‌همراه سامانه‌های هشدار راداری، جنگ الکترونیک و سامانه‌های مخابراتی از جمله تجهیزات این شناور رزمی است.

ناوچه تندر به دو قبضه توپ دولول 30میلی‌متری و 23میلی‌متری و همچنین یک قبضه تیربار دوشکا 12.7میلی‌متری مسلح است. اصلی‌ترین سلاح این ناوچه، 4 فروند "موشک کروز نور" است که می‌تواند اهداف را در فاصله حدود 120کیلومتری، با دقت بالا مورد اصابت قرار دهد.

3 شهریور؛ رویارویی با ناو نیتز

4 فروند قایق تندرو متعلق به نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حوالی تنگه هرمز به یک فروند ناو آمریکایی به نام یو اس اس نیتز (USS Nitze) نزدیک شدند.

یک مقام در وزارت دفاع آمریکا پنتاگون، این اقدام قایق‌های سپاه را غیرحرفه‌ای و ناامن خوانده و در این باره گفته است: این قایق‌ها تا فاصله 300 یاردی (270 متری) ناو جلو آمده بودند.

شبکه خبری سی ان ان و خبرگزاری رویترز به نقل از مقام رسمی ارتش آمریکا اعلام کرده‌اند که این اقدام قایق های تندرو سپاه،‌ روز سه شنبه هفته جاری اتفاق افتاده است و چندین بار این قایق‌ها به نزدیکی ناو آمده و ما را اذیت کرده‌اند.

USS Nitze

بنابر اعلام همین مقام ارتش آمریکا، 2 فروند از این قایق‌ها تا فاصله 270 متری به ناو نزدیک شدند و با وجود اینکه چندین بار به آنها هشدار دادیم که به ناو نزدیک نشوند، اما باز هم به ناو نزدیک شده و تا فاصله‌ 270 متری که می‌رسیدند، دور میزدند.

آمریکایی‌ها اعلام کرده‌اند که فرماندهان سپاه پاسداران به تحرکات ارتش آمریکا در خط مرزی آب‌های ایران، حساس است و به هر فعالیت ارتش آمریکا در این خط سریعاً واکنش نشان می‌دهد.

مقام ارتش آمریکا که نخواسته نامش فاش شود، همچنین گفته که فرماندهی ناو 12 بار تلاش کرده که با قایق‌ها تماس برقرار کند اما پاسخی نگرفته و مجبور شده که 10 فلیر (فلیر: گلوله‌های آتشینی هستند که برای ایجاد انحراف در موشک‌های حرارتی پرتاب می‌شود) در مسیر 2 قایقی که به فاصله 270 متری ناو رسیده بودند، پرتاب کرده تا از نزدیک شدن بیشتر قایق‌ها به ناو، جلوگیری کند.

 

شبکه خبری سی ان ان آمریکا نیز گزارش داده که ناو نیتز برای جلوگیری از درگیری، مسیر خود را تغییر داده است.

فیلم منتشره توسط ارتش آمریکا اگر چه خیلی واضح نیست اما بررسی آن نشان می‌دهد که احتمالا 2 فروند از قایق‌های استفاده شده توسط سپاه در این عملیات، قایق‌های کلاس عاشورا مسلح به راکت‌های 107 م م و دوشکا هستند.

8 شهریور؛ اخطار به پهپاد جاسوسی

قرارگاه پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران یک فروند هواپیمای بدون سرنشین متعلق به آمریکا را قبل از ورود به آسمان کشورمان شناسایی کرده است.

این پهپاد جاسوسی احتمالاً قصد ورود به آسمان کشورمان را داشته که بلافاصله توسط پدافند هوایی شناسایی شده و پس از اخطار پدافندی، هواپیما از ادامه طی مسیر به‌سمت آسمان ایران در شرق کشور، منصرف می‌شود. این پهپاد از کشور افغانستان قصد ورود به کشورمان را داشته است.

 

مشخصات پهپاد جاسوسی آمریکا در صفحه رادار قرارگاه پدافند هوایی

این هواپیمای بی‌سرنشین آمریکایی یک پهپاد جاسوسی بوده که از یک پایگاه در قندهار افغانستان به پرواز درآمده بود. این پهپاد تا 20 مایلی مرز ایران، به آسمان کشورمان نزدیک شده بود که با اخطار به‌موقع و قاطع قرارگاه پدافند هوایی مواجه شد.

برای مقابله با این پهپاد، پس از شناسایی آن به دیده‌بانی‌ها و سامانه‌های موشکی قرارگاه پدافند هوایی وضعیت هوشیاری داده شده بود.

14 شهریور؛ اخطار به ناو فایربولت

پنتاگون اعلام کرد که ناو آمریکایی "یو‌اس‌اس فایربولت" نیروی دریایی آمریکا پس از اینکه یک کشتی جنگی ایران در خلیج فارس به فاصله 100متری آن رسید مجبور شد به‌ سرعت مسیر خود را تغییر دهد.

جف دیویس سخنگوی پنتاگون گفته که، " 7 قایق تندرو سپاه روز یک‌ شنبه در حالی که مسلسل‌های‌شان عیان بود به ناو 53 متری یو‌اس‌اس فایربولت نزدیک شدند. 3 فروند از این قایق‌ها در نزدیکی کشتی آمریکایی مانور دادند، و آن را از فاصله کم‌تر از 500 متری دنبال کردند."

به گفته آقای دیویس، قایق‌های ایرانی در نهایت فاصله گرفتند اما یکی از آن‌ها برگشت و درست جلوی ناو فایربولت ایستاد و این باعث شد که ناو آمریکایی برای پرهیز از برخورد، مانور دهد.

چندی پس از این ماجرا، سردار فدوی فرمانده نیروی دریایی سپاه طی سخنانی درباره ادعای آمریکایی‌ها مبنی بر نزدیک‌شدن قایق‌های سپاه به ناو آمریکایی گفت که، "مثلاً مطرح کرده‌اند که در منطقه شمال خلیج فارس، شناورهای سپاه در 90متری شناورهای آنها قرار گرفته‌اند، اصلاً این موضوع درست نیست و شناورهای ما و آمریکایی‌ها در آن قصه در بیش از 2 هزار متری آنها قرار داشته‌اند."

 20 شهریور؛ اخطار به 2 هواپیمای شناسایی آمریکا بر فراز تنگه هرمز

هواپیمای "گشت دریایی P-8 پوسایدن" با 9 سرنشین و یک هواپیمای "EP-3  با حدود 24 سرنشین" طی عملیات شناسایی به یک کیلومتری مرزهای آبی ایران و 13 میالی سواحل کشورمان در تنگه هرمز و دریای عمان نزدیک شدند.

شبکه خبری فاکس‌نیوز گزارش داده که، ارتش ایران به دو هواپیما هشدار داده است که اگر مسیر خود را تغییر ندهند، ممکن است به آنها شلیک شود.

یکی از مقامات آمریکایی در پاسخ به این سوال فاکس نیوز که چرا هواپیماهای آمریکایی نزدیک به مرز آبی ایران پرواز می‌کردند؟، پاسخ داده که، "می‌خواستیم واکنش ایران را امتحان کنیم."

براساس این گزارش، از وهله زمانی 22 تیر ماه سال جاری تا 20 شهریور ماه جاری، 6 تقابل میان ایران و آمریکا رسانه‌ای شده است که ایران برخی از آنها را تایید کرده و برخی دیگر را هنوز تایید یا تکذیب نکرده است؛ در یکی از موارد نیز، ایران اخطار به پهپاد جاسوسی آمریکا را اعلام کرده و آمریکایی‌ها این خبر را تایید یا تکذیب نکرده‌اند.

از این 6 رویارویی، 3 مورد در هوا و 3 مورد در دریا بوده است. آمریکایی‌ها در آخرین مورد، همین چند روز پیش اعلام کردند که اعزام هواپیماهای جاسوسی آنها به نزدیک مرزهای آبی ایران، برای "امتحان آمادگی نیروهای ایرانی" بوده است که همین هواپیماها از پدافند ایران "اخطار شلیک"گرفته‌اند.

منبع:تسنیم

 

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات