نشانی دیگر از قدرت پوشالی کدخدا؛

فرمانده کل قوا در سخنان دیروزشان اشاره ظریفی به آزادسازی ۶ ساعته یک منطقه استراتژیک در قلب عراق کردند، منطقه‌ای که آمریکایی‌ها هرگز نتوانستند حتی واردش شوند.

به گزارش لرستان خبر، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای فرمانده معظم کل قوا روز گذشته در جمع فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، طی سخنانی فرمودند: نمونه بارز جنگ نامتقارن در عراق روی داد و آن هنگامی بود که نیروهای مردمی عراق که فاقد تجهیزات پیشرفته نظامی هستند اما از ایمان بالایی برخوردارند، توانستند مناطقی را آزاد کنند که نظامیان آمریکا و هم‌پیمانان آنها، از ابتدای حضور در عراق نتوانسته بودند آن مناطق را به تسلط خود درآورند.

اشاره فرمانده به مناطقی که نظامیان آمریکایی با همپیمانان‌شان نتوانستند آزاد کنند، در واقع به منطقه‌ای مخوف در قلب عراق معطوف است، منطقه‌ای که "جرف‌الصخر" به معنای ساحل سنگی، نام دارد.

عملیات عاشورا

مهر ماه سال 93 است و چند روز بیشتر به ماه محرم باقی نمانده است. بسیاری از عزاداران حسینی(ع) قصد دارند برای عزاداری در روز عاشورا راهی کربلای معلی شوند اما بخشی از راه برای مردم شمال عراق بسته‌ است و آنها اگر بخواهند به کربلا بیایند، یا باید مسیری طولانی‌تر را طی کنند یا اینکه مسیر کوتاه‌تر ولی بسیار خطرناک دیگری را بپیمایند.

مسیر اصلی، منطقه جرف الصخر در استان بابل عراق است که راه را بسیار به کربلا نزدیک می‌کند اما این منطقه سال‌هاست که در اشغال تروریست‌ها بوده و هیچ نیروی نتوانسته آنها را از این شهر بیرون کند.

موقعیت استراتژیک جرف الصخر

فرماندهان عالی رتبه ارتش عراق و نیروهای بسیج مردمی به رهبری حشدالشعبی و سپاه بدر دست به کار می‌شوند تا قبل از آغاز ماه محرم، کاری انجام دهند. بر همین اساس تعدادی زیادی نیروی نظامی از جهات مختلف، منطقه جرف الصخر را محاصره می‌کنند.

سپاه بدر، حشد الشعبی، عصائب اهل الحق، کتائب حزب الله، سرایا السلام و ارتش عراق دست به کار می شوند تا پس از طرح‌ریزی یک عملیات بزرگ و پس از حدود 4 ماه کار شناسایی و اطلاعاتی، کار داعش را در این منطقه مخوف، یکسره کنند.

 آغاز عملیات بزرگ

جرف الصخر که پس از بیعت القاعده عراق با داعش، رسما داعشی شده بود و باید حتما پاکسازی می‌شد تا اولا امنیت زائران حسینی (ع) تامین شود و ثانیا، جنوب بغداد از خطر تهاجم، بمب‌گذاری و یا حتی راکت‌پراکنی تروریست‌ها در امان بماند.

فرماندهی این عملیات بزرگ به سپاه بدر به فرماندهی هادی العامری واگذار می‌شود تا این عملیات کاملا مردمی باشد. عملیات از قبل از اذان صبح آغاز می‌شود و نیروهای عراقی با پشتیبانی توپخانه پرقدرت و جنگنده‌های و بالگردهای ارتش عراق وارد کارزار می‌شوند.

حضور نخست وزیر عراق در اتاق عملیات جرف الصخر

طرح عملیات به خوبی اجرا شده و یک کار بزرگ در تاریخ به ثبت می‌رسد. نیروهای مردمی و ارتش عراق موفق می‌شوند در یک عملیات برق‌آسا در شمال استان بابل و جنوب استان بغداد، یعنی منطقه جرف الصخر را که وسعتی در حدود 200 کیلومتر مربع داشت را تا اذان ظهر از چنگ داعش آزاد کنند، یعنی 6 ساعته.

طبق اطلاعات منتشر شده، در جریان عملیات آزادسازی منطقه جرف الصخر توسط ارتش و نیروهای داوطلب عراقی، هواپیماهای آمریکایی 3 بار به تکفیری‌ها مدت‌ها در محاصره نیروهای عراقی بودند، سلاح و مهمات رسانده‌اند، چیزی که همان موقع منجر به این شد که اسناد این کمک‌ها به حیدر العبادی نخست‌وزیر تحویل داده شود تا رسما به دولت آمریکا اعتراض کند.

در این عملیات،‌ بیش از 200 تروریست تکفیری کشته و ده‌ها تن دیگر نیز زخمی شدند. علاوه بر اینها، 300 تروریست تکفیری نیز به اسارت نیروهای عراقی درآمدند و بعدها فرمانده آنها اعتراف کرد که از طریق آسمان، آمریکا به آنها سلاح رسانده بود.

جالب آنجاست که نیروهای عراقی در این عملیات حتی یک شهید هم ندادند و عملیات را آنقدر حساب شده و دقیق انجام دادند که بسیاری در داخل و خارج از عراق، حیرت زده شدند.

ناکامی چند ساله آمریکا و هم‌پیمانانش در جرف‌الصخر

نکته قابل درباره منطقه جرف الصخر این است که این منطقه با موقعیت استراتژیکش در جنوب بغداد، از سال‌ها پیش یعنی زمانی که ارتش آمریکا و هم‌پیمامانش تهاجم همه‌جانبه‌ای به عراق کردند، به اشغال تروریست‌ها درآمده بود.

آن زمان، ابومصعب الزرقاوی رهبری گروه تروریستی القاعده را در عراق برعهده داشت و نیروهایش به راحتی توانسته بودند این منطقه را به اشغال درآورد. آمریکایی‌ها که کل کشور را اشغال کردند، چند بار به این منطقه حمله کردند تا شاید بتوانند آن را از چنگ القاعده خارج کنند اما هر بار با دادن تلفاتی، مجبور به ترک این منطقه بسیار خطرناک می‌شدند.

سرانجام هم که آمریکایی‌ها از عراق خارج شدند، این منطقه را که همزمان با حضور آنها به اشغال القاعده درآمده بود، در اشغال تروریست‌ها باقی ماند و آمریکا هرگز نتوانست حتی وارد آن شوند اما نیروهای عراقی بدون اینکه حتی یک شهید بدهند، موفق شدند این منطقه بسیار مهم را در یک عملیات تاریخی آزاد کنند و نام آن را نیز از جرف الصخر (ساحل سنگی) به جرف النصر (ساحل پیروزی) تغییر دادند.

حالا فرمانده معظم کل قوا اشاره ظریفی به این موضوع کرده و فرموده‌اند، "نمونه بارز جنگ نامتقارن در عراق روی داد و آن هنگامی بود که نیروهای مردمی عراق که فاقد تجهیزات پیشرفته نظامی هستند اما از ایمان بالایی برخوردارند، توانستند مناطقی را آزاد کنند که نظامیان آمریکا و هم‌پیمانان آنها، از ابتدای حضور در عراق نتوانسته بودند آن مناطق را به تسلط خود در آورند."
منبع:تسنیم

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات