تصمیم‌گیری برای اجرای یک پروژه در بروجرد

مخالفان احداث پل میدان بروجرد به دلیل بدهی‌های سنگین شهرداری بروجرد،عدم توانایی مالی در پرداخت معوقات حقوقی کارگران و موافقان با تأکید بر کنترل ترافیک،توسعه وزیبایی مبلمان شهری وانجام اقدامات عمرانی برجسته برروی عدم اجراویا اجرای این پل تأکید کردند.

جلسه بررسی موانع احداث پل روگذر میدان  امام بروجرد که این روزها خبر در جه اول محافل خبری این شهرستان شده با حضور فرماندار، نماینده قرارگاه خاتم‌الانبیا و اعضای شورای اسلامی شهر بروجرد امشب در سالن جلسات شورا برگزار شد تا نسبت به ادامه عملیات اجرایی این پل بحث‌برانگیز تصمیم و رأی‌گیری شود.

در ابتدای این جلسه محمدرضا معظمی گودرزی رئیس شورای اسلامی شهر بروجرد با ارائه  توضیحاتی قرارداد شهرداری این شهرستان با قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص) را مربوط به یک سال و نیم پیش دانست و گفت: قرار شد قرارگاه خاتم چند پروژه عمرانی در استان لرستان و ازجمله شهرستان‌های خرم‌آباد و بروجرد اجرا کند که احداث چهار پل در این شهرستان از توافقات این قرارداد بود.

موانع اجرای چند پروژه در بروجرد

وی افزود: با توجه به مشکلات مالی شهرداری بروجرد در عدم تأمین هزینه‌های این قرارداد مقرر شد 30 درصد از اعتبار آن از طریق استانداری لرستان و مابقی از طریق شهرداری با شرایطی خاص تأمین شود.

رئیس شورای اسلامی شهر بروجرد عنوان کرد: چند پروژه ازجمله پل میادین امام، نواب، و زائران کربلا، امامزاده جعفر و بازارچه ساحلی ازجمله این پروژه‌ها بود اما به دلیل اینکه طرح مطالعاتی پل میدان امام در سنوات گذشته انجام‌شده و مصوبه شورای سوم و شورای ترافیک را داشت و نیز به دلیل انجام فاز صفر آن در دستور اجرا قرار گرفت اما پس از امضای تفاهم‌نامه مشخص شد قرارگاه خاتم تنها صلاحیت اجرای پل را دارد و در خصوص امامزاده جعفر(ع) و بازارچه ساحلی نمی‌تواند مشارکتی انجام دهد و موضوع تفاهم‌نامه همکاری تنها محدود به احداث پل‌های زیر و روگذر شد.

وی اضافه کرد: در این فاصله قرارگاه خاتم عملیات اجرایی پل میدان امام را آغاز کرد اما جزئیات این قرارداد هنوز به تائید شورای اسلامی شهر بروجرد نرسیده است.

معظمی گودرزی بیان کرد: آنچه در این میان بیشتر موردبحث محافل عمومی در شهرستان بروجرد قرارگرفته هزینه 54 میلیارد تومانی احداث این پل است که اگر قرار باشد پروژه‌ای در این شهرستان اجرا شود باید هزینه‌های آن بر اساس نظرات کارشناسی پرداخت شود و باید بتوان از این موضوعات حاشیه‌ای به نفع عمران و آبادانی شهر در آینده عبور کرد چراکه اجرای پروژه‌های کلان در شهرهای کشور سبب پیشرفت و عمران آن‌ها شده اما سال‌هاست در شهرستان بروجرد اتفاق خاصی رخ نداده و اگر در اجرای این پروژه به هر دلیلی با شکست مواجه شویم قطعاً بر روی عملکرد مسئولان اجرایی در آینده و حضور سرمایه‌گذاران تأثیر منفی خواهد گذاشت.

تصمیم‌گیری نهایی منوط به نظر اعضای شورای شهر بروجرد

علی کورانی‌فر فرماندار بروجرد نیز در این جلسه با دفاع تلویحی از اجرای این پروژه تصمیم‌گیری نهایی را منوط به نظر اعضای شورا دانست و گفت: در بررسی مصوبات شورای اسلامی باید در وهله نخست قانون و در گام بعدی باید منفعت عموم مردم رعایت شود و هرکسی با هر تفکر و سلیقه‌ای باعث شود که حرکت روبه‌جلوی شهرستان بروجرد متوقف شود خائن به آینده نسل فعلی و آینده این شهرستان است و در حافظه تاریخی بروجرد ثبت می‌شود.

وی با تأکید بر لزوم حضور بخش خصوصی در اجرای پروژه‌های کلان‌شهری عنوان کرد: دولت به‌تنهایی نمی‌تواند پروژه‌های کلان را اجرا کند و نیاز به حضور بخش خصوصی است و باید برای سرمایه‌گذار فرش قرمز پهن کرد و هر شهری که بتواند از ظرفیت حضور بخش خصوصی استفاده کند برنده رقابت در این میدان است.

فرماندار بروجرد بابیان اینکه قرارگاه خاتم در زمره 10 شرکت برتر بین‌المللی است، تصریح کرد: قرارگاه خاتم امروز در سازندگی کشور نقش مهمی را بر عهده دارد و در تمام نقاط ایران پروژه‌های بزرگی را اجرا کرده است و ظرفیت بزرگی برای این شهرستان محسوب می‌شود تا در مدت‌زمان اندکی پروژه‌ای به این مهمی را اجرا کند.

وی در ادامه از همه‌کسانی که نسبت به مبلغ اجرای این پروژه اعتراض دارند دعوت کرد تا با شرایطی که تعین کرده همچون عدم درخواست پیش‌پرداخت، سرعت‌بالا درروند اجرای پروژه و قیمتی کمتر از قیمت پیشنهادی قرارگاه خاتم پل روگذر میدان زائران کربلا در بروجرد را احداث کنند.

کورانی‌فر بابیان اینکه اصراری بر اجرای این پروژه وجود ندارد توپ را در زمین شورای اسلامی شهر بروجرد انداخت و گفت: باید از فرصت پیش‌آمده و تأمین هزینه 30 درصدی آن توسط استانداری استفاده کرد و اصراری هم نیست که این پروژه اجرا شود اما نباید موضوع از صحن شورا به افکار عمومی کشیده شود و برای تصمیم‌گیری اذهان مردم مشوش شود بلکه باید تصمیم‌گیری در صحن شورا انجام شود.

اعلام آمادگی 300 نفر برای کاندیداتوری شورای شهر در بروجرد

وی در ادامه گریزی هم به اقبال عمومی بالا به شرکت در انتخابات آینده شورا در این شهرستان زد و بیان کرد: تاکنون 300 نفر برای شرکت در انتخابات آینده شورای اسلامی شهر بروجرد اعلام آمادگی کرده‌اند اما برای ما قابل‌پذیرش نیست که شهر به انواع و اقسام گوناگون به میدان رقابت انتخاباتی تبدیل شود و این رفتارها را نمی‌پذیریم از همه اخبار شورای شهر نیز آگاهی کامل داریم اما اعضای شورا باید با کنار گذاشتن مصالح خود به فکر مصالح عموم مردم باشند.

فرماندار بروجرد در خاتمه آب پاکی را روی دست حاشیه‌سازان احداث این پل ریخت و گفت: اگر حساسیت‌های فعلی در قبال احداث این پل در شورا رفع نشود پیام منفی برای حضور سرمایه‌گذاران از شهرستان بروجرد به سراسر کشور مخابره خواهد شد و این قطعاً به نفع شهر نخواهد بود البته اولویت نخست شهرداری باید پرداخت حق‌وحقوق کارگران خود باشد اما آیا با عدم اجرای این طرح شهرداری می‌تواند معوقات حقوقی کارگران خود را پرداخت کند؟ بنابراین بیان این موضوعات و تصمیم‌گیری در مورد آن‌ها نباید به لشکرکشی در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی کشیده شود و با تعین ضرورت‌ها این موضوعات در شورا حل‌وفصل شود.

دلایل مخالفان و موافقان اجرای پل میدان امام

اما پس‌ازاین اتمام‌حجت قاطع فرماندار بروجرد نوبت به اظهار نظرات موافقان و مخالفان اجرای این پروژه رسید تا در فرصتی که اعضای شورا دارند به دفاع از نظرات خود پرداخته و اجرای این پل را رد و یا تائید کنند.

بدهی‌های سنگین شهرداری بروجرد به تأمین اجتماعی، عدم توانایی مالی در پرداخت معوقات حقوقی کارگران، نا کارشناسی بودن احداث پل در میدان امام، عدم اولویت‌بندی نیازهای شهری، نبود پشتوانه مالی در تأمین هزینه‌های احداث این پل، اجرای پروژه بدون تائید جزئیات آن در شورا و بی‌توجهی به دیگر زمینه‌های عمران شهری در بروجرد ازجمله دلایل مخالفت‌های اعلام‌شده از سوی اعضای مخالف شورای شهر بروجرد در احداث این پل بود.

اما کنترل ترافیک، توسعه و زیبایی مبلمان شهری، انجام اقدامات عمرانی برجسته در سطح شهر، انتقال مراکز خدماتی از مرکز به حاشیه شهر، محاسبه طیف ترافیکی در زمان بحران و پیشگیری از حوادث احتمالی در آینده ازجمله نظراتی بود که برخی اعضای موافق با احداث این پل مطرح کرده و بر آن تأکید داشتند.

قرارگاه خاتم با رسالت عمران و آبادانی

در ادامه رضا مقیسه نماینده قرارگاه خاتم در استان‌های لرستان و مرکزی با اشاره به توافق اولیه اعضای شورای اسلامی شهر بروجرد در تیرماه امسال مبنی بر احداث این پل گفت: اگر عملیات اجرایی این پل آغازشده قصد توهینی به نظر اعضای شورای شهر بروجرد نبوده بلکه به اراده اعضا اعتماد کرده و این عملیات را آغاز کردیم.

وی تأکید کرد: اعضای شورای شهر بروجرد درهرصورت باید تکلیف قرارگاه خاتم مبنی بر اجرای این پروژه را در اسرع وقت مشخص کنند چراکه خط قرمز قرارگاه خاتم اجرای پروژه‌هایی زیر 100 میلیارد تومان است و این پروژه نیز با درخواست استانداری لرستان در بروجرد اجرا می‌شود.

نماینده قرارگاه خاتم در استان‌های لرستان و مرکزی تصریح کرد: رسالت قرارگاه خاتم اقتصادی نیست بنابراین اگر به تجربه و رسالت قرارگاه اطمینان دارید باید بدانید که این قرارگاه به‌هیچ‌عنوان پروژه‌های غیر کارشناسی و نیز طرح‌هایی را که منفعتی برای مردم ندارد اجرا نمی‌کند.

با این حساب باید دید آینده اجرای این پل پرحاشیه در شهرستان بروجرد به کجا ختم خواهد شد و مصوبه خروجی شورا رأی بر عدم اجرا و یا اجرای این پروژه سرنوشت‌ساز در شهرستان بروجرد خواهد داد.

گزارش از الهام شاهدپور


منبع: تسنیم

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات