کاندیدای انتخابات یازدهم ریاست جمهوری با بیان اینکه اصلاح طلبان به دنبال اجماع هستند و اگر خاتمی یا هاشمی کاندیدا شوند قطعا بنده کنار می کشم، گفت: نباید گروه های برانداز و سلطنت طلب را به جریان اصلاح طلب بچسبانیم.

محمدرضا عارف در جلسه پرسش و پاسخ دانشجویی که در محل دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه آزاد مشهد برگزار شد، با بیان اینکه جوانان آینده سازان کشور هستند و همه باید برای فراهم کردن امکانات لازم در راستای رفاه و آموزش آنها تلاش کنیم، اظهار کرد: امروز کشور در شرایط خاصی قرار دارد و با توجه به نقش و جایگاه مردم در نظام جمهوری اسلامی ایران، تاکنون بیشترین انتخابات را در میان کشورهای مدعی دموکراسی برگزار کرده ایم.



* انتخابات فرصتی برای تجدیدنظر در رفتارها، کردارها و منش ها است

وی افزود: انتخابات در واقع فرصتی برای جریان های سیاسی و دانشجویی است تا نقش و سهم خود را در این رویداد بهتر بازی کنند و نقش خود را بشناسند بنابراین در این عرصه محافل دانشجویی و تشکل های سیاسی بسیار حائز اهمیت هستند.

معاون اول رئیس جمهور در دولت هشتم خاطر نشان کرد: دانشجو به عنوان یک انسان جوان، اخلاق مدار و با انگیزه است که همواره پیشتاز در صحنه علمی و آموزشی بوده و از طرفی در صحنه های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی کشور نیز شاهد بودیم که نقش آفرینی داشتند بنابراین برای دانشگاه و دانشجو جایگاه والایی را قائل هستیم.

وی تصریح کرد: در فرهنگ حاکم بر انقلاب ما دانشجو فردی سیاسی است و ذات سیاسی دارد بنابراین باید همواره سهم دانشجویان در صحنه های اجتماعی و سیاسی پررنگ باشد.

عارف ادامه داد: متأسفانه در چند سال اخیر به جای اینکه دانشجویان در صحنه های طبیعی و سیاسی کشور حضور پررنگ داشته باشند به دلایلی نه دانشجو آمادگی ادامه این نقش را پیدا کرد و نه فضای حاکم در کشور اجازه نقش آفرینی را به او می داد.

وی با بیان اینکه در چند سال اخیر دانشجویان حتی مطالبات صنفی خود را دنبال نمی کردند، اذعان داشت: شاهدیم که در حال حاضر دانشجویان به دنبال این هستند که نمره قابل قبولی را دریافت و هر چه سریع تر از فضای دانشگاه فرار کنند و یا حتی شاهد خروج فارغ التحصیلان و دانشجویان از کشور هستیم.

وی با بیان اینکه امروز آفت مدارک گرایی دانشجویان کشور را گرفتار کرده در حالی که باید دانشجو به دنبال علم اندوزی، پژوهش و تولید ثروت باشد، ادامه داد: در همین راستا امسال با توجه به شعار آن یعنی حماسه سیاسی، حماسه اقتصادی و رویداد مهم انتخابات باید جایگاه واقعی دانشجویان احیا شود.

وی با بیان اینکه محیط شادابی برای دانشجویان فراهم نشده است، گفت: دانشجویان همواره در فرهنگ ما به عنوان مرجعیت اجتماعی مطرح بوده اند.

* اگر نسل سوم وارد صحنه نشوند چه تضمینی برای پاسداری از ارزش های امام و انقلاب در آینده است

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه با بیان اینکه باید جوانان حضور جدی در تمام صحنه های کشور به ویژه صحنه های سیاسی داشته باشند، تأکید کرد: اگر جوانان و به ویژه دانشجویان حضور جدی در صحنه های مختلف نداشته باشند چطور می خواهند کشور را مدیریت کنند.

وی افزود: نسل سوم انقلاب اگر وارد صحنه های جدی نشود چه تضمینی است که بتوانند از ارزش های امام و انقلاب پاسداری کرده و مسئولیت پذیر باشند.

وی ادامه داد: دانشگاه مسئولیت تولید علم و پیشرفت کشوری را برعهده دارد که بنای توسعه آن مبتنی بر علم است و ثروت مورد نیاز کشور نیز باید از طریق علم جستجو شود نه نفت؛ باید از مزیت جوانان علمی و دستاوردهای علمی و همچنین پتانسیل تولید علم استفاده کرد چرا که تکمیل چرخه تولید علم به نوآوری و در نهایت تولید ثروت منجر خواهد شد.

وی با تأکید بر تقویت ارتباط دانشجویان و تشکل های سیاسی دانشجویی ادامه داد: امروز متأسفانه تعامل لازم میان تشکل ها و دانشجویان وجود ندارد از طرفی یک فضای خموده و بسته بر تشکل ها حاکم شده است بنابراین انتخابات فرصتی و بهانه ای برای تقویت این پروسه و ارتقای جایگاه دانشجویان و تشکل های سیاسی است.

* ۲ نقش کلیدی دانشجویان برای انتخابات ریاست جمهوری

عارف در ادامه با بیان اینکه حوادثی که سال ۸۸ اتفاق افتاد سبب بی انگیزه شدن و بی تفاوت شدن جوانان در کشور شد، خاطر نشان کرد: متأسفانه انگیزه حضور در مردم و دانشجویان بالا نیست، نمی خواهم اذعان کنم که بی انگیزه شده اند چرا که باید خوشبینانه نگاه کنیم؛ جهت گیری ها و قانون اساسی تمام مسائل را روشن کرده و اگر اتفاقی افتاده باید از آن درس و پند بگیریم تا دوباره تکرار نشود.

وی با تأکید بر اینکه در شرایط کنونی حضور حداکثری در انتخابات در اولویت است، اذعان داشت: مرجعیت اجتماعی برای ترغیب در حضور حداکثری مردم و وظیفه علمی در راستای معرفی فرد اصلح در انتخابات دو نقش کلیدی دانشجویان محسوب می شود.

وی تصریح کرد: باید دانشجویان توجه داشته باشند که سوابق اجرایی و پتانسیل اجرایی کاندیداها را بررسی کنند؛ زمان تجربه کردن گذشته است امروز باید مطالبات به حق مردم را دولت پاسخگو باشد چرا که فاصله در اجرا بسیار کم است و از طرفی مطالبات مردم نیز شفاف است.

به گفته معاون اول دولت هشتم باید فرد اصلح را بر اساس توانایی ها، برنامه های عملیاتی و سوابق اجرایی معرفی کرد.

* سال ۸۸ فتنه ای در کشور اتفاق افتاد اما به تخلف در انتخابات ۸۸ اذعان دارم

عارف در ادامه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فتنه ۸۸ اظهار کرد: همه سوابق آقای موسوی و آقای کروبی را می دانیم نقش موسوی در زمان جنگ بر کسی پوشیده نیست و از طرفی آقای کروبی نیز از یاران نزدیک امام بودند حال امروز می خواهیم نقش یاران انقلاب را زیر سئوال ببریم؟

وی تأکید کرد: به تخلف در انتخابات ۸۸ اذعان دارم چرا که نباید کسی که برگزار کننده انتخابات است به نفع کاندیدایی حمایت کند و یا برای کسب رأی وعده های دروغین بدهند.

وی افزود: اینکه در سال ۸۸ فتنه ای در کشور اتفاق افتاد درست است ولی اینکه فتنه گر کیست و سهم نهادهای مختلف در آن به چه میزان است باید سر فرصت این پرونده را به صورت دقیق بررسی کنیم که در این راستا قانون اساسی مرجع رسیدگی به دعواها را مشخص کرده است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه برخی می گویند امروز مردم از اصلاحات روی گرداندند، تصریح کرد: ان شاءالله در انتخابات پیش رو جایگاه اصلاحات را می بینید ما اعتقاد به اصل رقابت داریم.

وی اضافه کرد: بارها تأکید کردم که رأی مردم امانت است و باید در امانت داری وسواس به خرج دهیم چرا که خیانت در امانت حرام بوده و از طرفی هر کسی که در انتخابات رأی آورد باید به همه تمکین کنیم.

وی اظهار کرد: در دهه چهارم و در این هشت سال دیدیم که پرونده فساد ۳ هزار میلیاردی اتفاق افتاد در حالی که جای سئوال باقی است که آیا این نتیجه رأی ها در سال ۸۸ بود و آیا این شأن انقلاب و نظام جمهوری اسلامی است.

وی تأکید کرد: باید قطعا به پرونده ۸۸ به صورت جدی و دقیق پرداخته شود؛ البته راه عفو و بخشش باز است و ما نگاه همگرایی داریم از طرفی نباید در این دو ماه به یکدیگر برچسب و تهمت بزنیم بلکه باید سعی در حل مشکلات داشته باشیم.

* کسی که بازیچه عوامل خارجی شده صلاحیت رئیس جمهور شدن ندارد

معاون اول دولت هشتم در ادامه در بخش دیگری از سخنان خود متذکر شد: قطعا کسی که بازیچه عوامل خارجی شده صلاحیت نه تنها رئیس جمهوری بلکه حتی پست پایین تر را هم ندارد.

وی افزود: بنده تأسف می خورم از اینکه از فردی مانند بنده که همه در جریان سوابقم هستند می خواهید اعلام برائتی نسبت به منافقان و گروه های برانداز داشته باشم این انحراف است؛ نباید به خودی بزنیم و از طرفی نباید به خاطر پیروزی موقتی ارزش ها را زیر پا بگذاریم.

* جریان اصلاح طلب جریان اصیل خط امام است / نباید گروه های برانداز و سلطنت طلب را به جریان اصلاح طلب بچسبانیم

وی با بیان اینکه اصلاح طلبی تعریف روشنی دارد، افزود: اینکه جریان های برانداز و گروهک منافقین خود را وابسته به جریان های سیاسی از جمله اصلاح طلب معرفی می کنند درست نیست چرا که اصلاح طلبان همه در کشور هستند؛ باید توجه کنیم که انگیزه اصلی رسانه های خارجی امروز شیطنت و تفرقه میان نیروهای نظام است.

عارف با تأکید بر اینکه جریان اصلاح طلب جریان اصیل خط امام است، یادآور شد: رفتار و عملکرد اصلاح طلبان مشخص است و همواره دیدیم که چه منش و رفتاری داشته اند؛ نباید اختلاف های سیاسی را امروز در این فضا به میان بیاوریم و اینگونه گروه های برانداز و سلطنت طلب را به جریان اصلاح طلب بچسبانیم.

* هاشمی یا خاتمی کاندیدا شوند کنار می کشم

کاندیدای انتخابات یازدهم ریاست جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه آقای هاشمی از ستون های انقلاب و دلسوزان انقلاب هستند تأکید کرد: همه نقش وی را در همه مسائل کشور می دانیم بنده نیز گاها با ایشان مشورت می کنم.

وی افزود: من متعلق به فرهنگی هستم که بزرگ تر و همچنین پدر در آن جایگاهی داشته و رابطه پدر با فرزند در آن مشخص است بنابراین موضع بنده نسبت به کاندیداتوری آقای خاتمی و هاشمی با نگاه فرهنگی این است که اگر کاندیدا شوند بلافاصله کنار می کشم البته با نگاه اخلاقی نیز اگر خاتمی بیاید باز هم کنار خواهم کشید.

وی تأکید کرد: معتقدم اگر آقای هاشمی یا آقای خاتمی تصمیم به حضور گیرند بسیاری از مشکلات کشور سامان داده می شود.

* اصلاح طلبان به دنبال اجماع هستند، اصولگرایان هم اجماع کنند

عارف با بیان اینکه ستاد هایم در حال حاضر با عنوان ستاد خاتمی یا عارف است، اظهار داشت: در حال حاضر به دنبال اجماع هستیم و از طرفی خود بنده نیز مقداری به دنبال اجماع اصولگرایان بوده ام و دنبال کرده ام، بهتر است اصولگرایان نیز روی یک یا دو کاندیدا اجماع کنند چرا که اگر به این صورت تکثر کاندیدا را داشته باشیم نتیجه انتخابات نیز رندوم خواهد بود و رأی ها شکسته شده و بالاترین رأی ۵ تا ۶ میلیون خواهد بود.

وی خاطر نشان کرد: امیدواریم جریان های سیاسی تلاش کنند و به اجماع برسند.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات