مسئول سازمان بسیج شهرداری تهران گفت: امکان شرکت چهره های ورزشی و هنری در انتخابات شورای شهر نشان دهنده یکی از قابلیت های مردم سالاری دینی است.

  طی یکسال گذشته پایتخت کشور در حوزه فرهنگ بسیج و شهادت چهره جدیدی به خود گرفته و تبلیغ محیطی به نحو چشمگیری افزایش یافته است. به بهانه این اقدامات گفت وگویی با محسن پیرهادی از فعالین این طرح، در خصوص مسائل شهری و شورای شهر انجام داده ایم که مشروح آن را در متن ذیل می خوانید:

  هرچه به انتخابات نزدیک می شویم بحث های انتخاباتی هم داغ تر می شود، یکی از بحث هایی که اتفاق افتاده همزمانی انتخابات شوراها و ریاست جمهوری است که باعث افزایش مشارکت مردمی می شود، شما این مشارکت را چگونه می بینید؟

پیرهادی: همزمانی انتخابات شورا و مجلس یک محاسنی مانند کاهش هزینه هایی که در برگزاری انتخابات باید بدهیم، در پی دارد و علاوه بر این زمان انتخابات نیز کاهش می یابد. این همزمانی باعث می شود از حیث زمان و منابع مادی تا حدودی کاهش داشته باشیم اما آفت هایی هم در پی دارد؛ با توجه به اینکه جنس حوزه شوراها بیشتر از نوع موضوعات اجتماعی است تا حوزه سیاسی، مردم باید همزمانی انتخابات را تمیز دهند چراکه انتخاباتی که مردم برای یک رئیس جمهور دارند قطعا شاخص هایش با کاندیدای شورای شهر متفاوت است این هم به عقیده من نکته ای است که باید به آن توجه داشت.

اما اصل موضوع مشارکت, در قانون اساسی و دین مبین اسلام تاکید شده یعنی حوزه مشارکت حوزه با اهمیتی است و خرد جمعی باید شکل گیرد تا بتوانند برای اداره کشور به تصمیم یا تدبیر مطلوب برسند. اهمیت این موضوع نیز در حوزه بین المللی مهم است زیرا هر کشوری که مشارکت اجتماعی بالایی داشته باشد مشروعیت و محبوبیتش در نظام بین الملل هم افزایش می یابد چراکه هر رای مردم برای انتخابات در واقع برای ساختار سیاسی کشور است و زمانی که آن رای را به ساختار سیاسی می دهند یعنی نظام را قبول دارند همانطور که نظام جمهوری اسلامی را مردم بارها و بارها تأیید کردند.

سه دوره از شورای شهر گذشته است فکر می کنید مردم به اهمیت شورا پی برده؟ یعنی فکر می کنید جایگاه شورا بین مردم جای خود را باز کرده است؟

پیرهادی: جای خودش را باز کرده اما اینکه بگوییم به جایگاه اصلی خود رسیده، خیر. روندی که در حوزه مشارکت مردم طی کرده ایم هنوز کوتاه است اما با این وجود مردم شرایط را می پذیرند یعنی همین که حضور پیدا می کنند و کاندیداهای مورد نظر خود را انتخاب می کنند به معنی این است که تا این حد را پذیرفتند و به مشارکت اعتقاد دارند زمانی هم که می بینند مشکلاتشان حل شده قطعا به رأیی که داده اند اعتماد بیشتری می کنند.

شورای شهر امروز به صورت عجیب و قریبی شده است، در دوره اول بیشتر سیاسیون را دیدیم ولی در دوره های بعد ورزشی ها آمدند. این دوره هم زمزمه اش این است که بازیگران و ورزشکان بیایند.

  ممکن است برای دور چهارم شورای شهر چند فرد ورزشی رای بیاورند و افراد سیاسی و کارشناس بین آنها حضور نداشته باشند، اگر چنین شود آیا خللی در فعالیت های شورای شهر وارد می شود؟

پیرهادی: من مانعی نمی بینم که مثلا بازیگران یا ورزشکاران در شورای شهر حضور پیدا کنند، ممکن است یک ورزشکار در مدیریت شهری نظرات ارزنده ای داشته باشد نباید مانع این شد چراکه یک جنبه زندگی او را دیده ایم شاید جنبه مفید تر دیگری نیز داشته باشد، اما اگر دیدیم واقعا توان آن فرد فقط نقش فنی اش در حوزه ورزش است و نسبت به مسائل دیگر بیگانه است شاید تدبیر درستی نباشد که صرفا او را انتخاب کنیم.

این یکی از قابلیت هایی است که مردم سالاری دینی دارد. البته تحقیق در خصوص افراد و تجربه و سابقه‎ ای که این قبیل افراد از خود گذاشته‎ اند می تواند ملاک خوبی برای قضاوت باشد.

  با توجه به اینکه گاهی دیده می شود که بین دولت و مدیریت شهری هماهنگی های لازم وجود ندارد، همکاری شوراها با دستگاه های اجرایی دولتی را چطور می بینید؟

پیرهادی: شاید این موضوع بیشتر شامل حال شهر تهران شود چراکه در دیگر شهرهای کشور کمتر چنین مواردی مشاهده می شود، این مسئله نیز بخشی از آن مسائل سیاسی است برخی جریانات در حوزه سیاسی باهم رقابت می کنند که این را هم باید پذیرفت اما نباید زیان این رقابت بر دوش مردم بیافتد. نکته مهم نیز این است که مردم که از بیرون نگاه می کنند به این جریان سیاسی کار ندارند و منافع خود را در نظر می گیرند که البته کار درستی هم می کنند، مهم این است که دعوای سیاسی یا این رقابت ها باعث نشود که ما مردم خدمات کمتری بگیریم این اسیب ما است و حتما باید جلویش را گرفت.

فکر می کنید واگذاری تصدی های دولتی به شهرداری ها محقق شود؟

پیرهادی: دستگاه های خدماتی شهر تهران آب، برق و گاز باید به نوعی سیاست های کلی را از شورای شهر تهران بگیرند یا شورای شهر تهران بین مجموعه شهرداری و خدمات شهری تهران به نوعی این هماهنگی را ایجاد کنند. البته در حال حاضر هماهنگی ها نسبت به دهه گذشته یا سال های قبل بهتر شده است یعنی در زمان های مشخص شهرداری اعلام می کند که اگر شما می خواهید حفاری داشته باشید از این تاریخ تا این تاریخ اجازه حفاری ندارید. اما یک سری ایرادها هنوز وجود دارد.

مدیریت یکپارچه شهری می تواند کمک بسیاری به شورای شهر و مجموعه های خدماتی دولت داشته باشد که در نهایت نیز تحقق این امر به نفع مردم خواهد بود.

شرکت جناح های مختلف سیاسی در شورای شهر را چگونه می بینید؟

پیرهادی: شورا نهادی اجتماعی است که قطعا باید با نگاهی دینی همراه باشد. بنابرانی باید کسانی بیایند که نگاه دینی داشته و دارای زمینه های انقلابی باشند. ما در تهران به عنوان ام القرای جهان اسلامی و به عنوان پایتخت کشور اسلامی باید انقلابی گری را ببینیم و تحقق این امر کسانی را می خواهد که نگاه انقلابی و دینی داشته باشند و بر شهر نظارت و برنامه ریزی کنند. اما اینکه واقعا چه کسانی دین دار و انقلابی هستند این چیزی است که قضاوتش به عهده مردم است.

لازم است بگویم که وقتی یک گردشگر وارد تهران می شود باید نگاه های ارزشی را در سطح شهر تهران ببنید که وقتی این گردشگر تهران را ترک کرد فقط نگوید تهران شهر پاکیزه ای بود و ساختمان های خوبی داشت، وجود این موارد قطعا لازم است اما نکته اصلی اینجاست که در پایتخت یک کشور اسلامی حتما نگاه ارزشی در معماری شهر باید حاکم باشد.

عملکرد سه دوره شورای گذشته را در این حوزه چگونه ارزیابی می کنید؟

پیرهادی: عملکرد این سه دوره در این حوزه نسبتا ً مناسب بوده ولی می شد بهتر از این هم باشد.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات