لرستان خبر: همایش روز" گلونی" با حضور مردم و برخی مسئولان استانی و شهرستانی در قلعه فلک الافلک خرم آباد برگزار شد.

به گزارش لرستان خبر از خرم آباد، حبیب‌الله خجسته‌پور فرماندار خرم آباد امروز با بیان اینکه فعالان فرهنگ و هنر باید در راستای ترویج فرهنگ ایرانی - اسلامی تلاش مضاعفی داشته باشند اظهار کرد: "گلونی" نماد حجاب ایرانی - اسلامی است زیرا حجاب متعلق به دوران پس از انقلاب نیست بلکه حجاب در تاریخ ملت ایران جای دارد و گواه آن نگاره های تخت جمشید است که در آن زنانی با حجاب کامل نقاشی و حکاکی شده اند.

وی حجاب را شاخصه اصلی زنان مسلمان دانست و تصریح کرد: زنان ایرانی از ابتدای تاریخ با حجاب انس گرفته اند و فقط در مدت کوتاهی به علت حکومت فردی کوته فکر در ایران کشف حجاب شد اما همین شیرزنان لرستانی در برابر شاه ایستادند و اجازه ندادند که فرهنگی مخالف ایرانی و اسلامی بودن آنها به مرزهای کشور رسوخ کند.

خجسته پور با بیان اینکه در سالهای اخیر شاهد یک تهاجم گسترده فرهنگی در کشور بوده ایم، عنوان کرد: به گفته مقام معظم رهبری این یک تهاجم فرهنگی نیست بلکه یک شبیخون فرهنگی است و متاسفانه بی توجه به فرهنگ غنی ایرانی اسلامی خود به فرهنگ غیر گرایش پیدا کرده ایم.

فرماندار خرم آباد گفت: اگر بخواهیم هویت خود را حفظ و در برابر این شبیخون فرهنگی ایستادگی کنیم باید به فرهنگ غنی خود مراجعه و آن را در جامعه نهادینه کنیم‌.

وی  با بیان اینکه نامگذاری هر روزی در تقویم یک میراث معنوی است تصریح کرد: برای ثبت روز ملی گلونی در تقویم کشور باید پیشنهاد خود را در قالب یک طرح ارائه و از طریق قانونی عمل کنیم.

رضا ساکی دبیر همایش گلونی نیز عنوان کرد: این همایش یک چشم انداز 10 ساله و افق 40 ساله دارد ما با انجام این حرکت فرهنگی به دنبال کسب مجوزهای قانونی و ثبت کردن این روز به عنوان یک روز ملی در تقویم ملی هستیم.

وی با بیان اینکه گلونی اصالت فرهنگ دیرینه قوم لر است تصریح کرد: از 6 فروردین ماه سالجاری دبیرخانه این همایش فعالیت خود را آغاز کرد و از طریق  سامانه پیامکی، اینترنت و گفتگو با مردم تبلیغات این همایش را انجام داد.

ساکی عنوان کرد: از همان روزهای آغازین فعالیت دبیرخانه به دنبال تولید معنا درباره گلونی بودیم و در همین راستا 30 مصاحبه گزارش و محتوای انگلیسی، فارسی و فرانسوی درباره گلونی تهیه و تولید کردیم.

دبیر همایش گلونی همچنین از برگزاری این همایش دوم خرداد ماه امسال و در اندیمشک خبر داد و بیان کرد: اکثر فعالیت های این همایش توسط علاقمندان به هنر و به صورت خود جوش صورت گرفته و این همایش تنها 6 میلیون تومان برای استان هزینه داشته لذا می توان این همایش را در سطح ملی و با هزینه اندک برگزار و به فرهنگ و هنر استان کمک کرد.

انتهای پیام/ آ

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات