کدام عضو بهتر خدمت می کند

لرستان خبر: شاید بارها از زبان شخصیت‌های مختلف این جمله که هیئت رسانه است گفته شده است. بیشتر اوقات از کنار این جمله به راحتی می‌گذریم. امیرالمومنین(ع) در دعای کمیل می‌فرماید: "قَوِّ علی خِدْمَتِكَ جَوارِحی" انگار این فراز دعا برای خادمان امام حسین(ع) آورده شده است.

لرستان خبر،  "جوارحی" یعنی تمام اعضا و جوارح من را به کار بینداز و نیرو بده تا برای شما کار کنم. بزرگترهای ما در بحث نوکری امام حسین(ع) به ما یاد داده‌اند که اعضای هیئت از مداح گرفته تا مسئول  و سخنران باید همه کاری کند و هرجا هیئت احتیاج داشت کمک کنند این موضوع دو مرحله دارد. مرحله اول این است که با تمام اعضا و جوارح خود تا جایی که می توانی برای امام حسین نوکری کن، دوم این که حالا بهترین اعضا و جوارح خود را انتخاب کن،پیغمبر فرمود «اوّل ما خلق الله العقل». پس ما باید فکر و عقل را که بهترین اعضا و جوارح انسان است را برای هیئت به کار ببریم.

 

 

هر رسانه‌ای نیاز به اتاق فکر دارد. تمام آفت‌هایی که در هیات‌ها به چشم می‌خورد به خاطر این است که گاهی در هیئات اتاق فکربه معنی واقعی وجود ندارد. باید عده‌ای دور هم جمع شوند و فکر کنند که چه محتوا و با چه ساختاری به مخاطب ارایه شود؟ حتی اگر بگوییم هیات رسانه نیست و ما فقط نوکر امام حسین(ع) هستیم و می خواهیم با امام‌حسین(ع) صفا کنیم، باید بهترین اعضا و جوارح که فکر و عقل‌مان است به کار بیندازیم.

 

 

متاسفانه برخی به این باور نرسیده‌اند که دشمن هیئات ما را رصد می‌کند. این خیلی مهم است. دشمن لحظه به لحظه ما را زیر نظر دارد، دلیل آن هم این است که دشمن واقف است که تأثیرگذار ترین رسانه بر مردم، بر جوان‌ها "رسانه هیئت" است. چرا؟ زیرا سرمایه هنگفتی که دشمن برای ساختن یک فیلم سینمایی، سریال، بازی، شبکه ماهواره‌ای یا یک سایت خرج می‌کند که ذهن جوان ما را از مسائل روز دنیا و اعتقاد خود منحرف کند با یک مداحی درست یک سخنرانی پرمحتوا از بین می‌رود.

 

باید باور کنیم که آنچه مخاطب جوان ما را از لابه‌لای تمام آن هجمه‌ها فرهنگی و ضد فرهنگی ناگهان بیرون می‌کشد، هیئت‌هاست. اما هر هیئتی، هر سخنرانی و هر مداحی این توان و قابلیت را ندارد بلکه نیاز است برای دقیقه به دقیقه وقت هیئت فکر شده و به محتوای آن فکر شود.

 

رهبر معظم انقلاب در این باره می‌فرماید: در مقابلِ این تلاشی که دشمن می‌کند، ما امکانات منحصربه‌فردی داریم. بله، از راه اینترنت هم می‌شود جواب آنها را داد، از راه‌های مشابه آنها هم می‌شود مقابله کرد - البتّه حجم کار آنها به مراتب بیشتر است - امّا ما وسیله‌هایی داریم که این وسیله‌ها منحصربه‌فرد است؛ یکی از آنها همین شما هستید ... این منبرها یکی از آن وسایل منحصربه‌فرد است؛ این مجالس روضه‌خوانی همین‌جور؛ این هیئات مذهبی همین‌جور. اگر محتوا و مضمون منبرهای ما، مدّاحی‌های ما، هیئتهای ما، نوحه‌خوانی‌های ما، محتوا و مضمون شایسته‌ای باشد، هیچ وسیله‌ای نم‌یتواند با آنها مواجهه و مقابله بکند، یعنی کاملاً منحصربه‌فرد است؛ ببینید، فرصت، این است؛ این فرصت را نباید ضایع کرد؛ این امکان را نباید از دست داد.

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات