صفار هرندی در بروجرد:

صفار هرندی عضو مجمع تشخیص نظام گفت: پیری جمعیت جامعه در سالهای آینده باعث کمبود نیروی کار جوان خواهد شد و مجبور خواهیم شد از نیروی کار بیگانه در کشور استفاده کنیم که این امر باعث از بین رفتن خلوص جمعیت کشور خواهد شد.

به گزارش لرستان خبر، محمدحسین صفارهرندی شامگاه یکشنبه در بروجرد در همایش بررسی و راهکارهای افزایش جمعیت با اشاره به روند رو به پیر شدن سن مردم ایران در سال‌های آتی افزود: برای خروج از بحران پیری در کشور باید چشم‌اندازی 15 ساله را طی کنیم تا در 30 سال آینده با کاهش نیروی جوان و افزایش افراد پیر در کشور روبه‌رو نباشیم.

 

وی افزود: در اواخر دهه 60 و با پایان یافتن دوران دفاع مقدس جمعیت کشور روند روبه رشد داشت و شرایط این چنین ایجاب می‌نمود که جلوی انفجار جمعیت در آن برهه از زمان گرفته شود و با تدبیر مسئولان وقت از افزایش جمعیت جلوگیری به عمل آمد، بنابراین در این برهه از زمان و با برنامه‌ریزی‌های به عمل آمده و آینده‌نگری ایران به این نتیجه رسیدیم که نیاز است که افزایش جمعیت در کشور شکل گیرد.

 

صفارهرندی با اشاره به سن بازنشستگی در ایران گفت: در حال حاضر به خاطر وجود برابری نیروی پیر و جوان کشور سن بازنشستگی در ایران سن 60 سالگی در نظر گرفته شده است و این موضوع در 30 سال آینده با توجه به نبود نیروی جوان و افزایش نیروی پیر باعث بالا رفتن سن بازنشستگی تا سنین بالاتر است که در این شرایط سن مرگ و میر نیز با این موضوع سنخیت دارد.

 

صفارهرندی با اشاره به وضعیت اقتصادی افراد در جامعه گفت: امروزه شاهد هستیم، خانواده‌هایی که از نظر اقتصادی دارای منابع مالی بیشتری هستند، تک فرزند هستند و خانوارهای پر جمعیت کشور اغلب از افراد کم درآمد جامعه به شمار می‌روند که این زنگ خطر بزرگی برای سال‌های نه چندان دور کشور است.

 

وی سن متوسط افراد جامعه ایرانی را 30 سال خواند که نشان از پیر بودن جامعه دارد و نیاز است که به طور قطع در همین راستا برنامه‌هایی برای افزایش جمعیت جوان در ایران در نظر گرفته شود.

 

وی 35 درصد زوج‌های ایرانی را تک فرزند و 55 درصد را دارای دو فرزند و هشت درصد را دارای سه فرزند و خانواده‌های دارای فرزند چهارم به بالا را فقط دو درصد بیان کرد و متذکر شد: اگر این روند ادامه داشته باشد، در سال 1420 با افزایش جمعیت پیر و کمبود نیروی جوان در کشور روبه‌رو می‌شویم.

 

صفارهرندی در پایان با اشاره به فرهنگ آپارتمان‌نشینی آن را ثمره افراد و خانواده‌های کم جمعیت دانست و افزود: جمعیت بالا در قدیم باعث رشد و رونق محلات و افراد در اجتماع و همچنین خونگرمی در بین مردم بود و فرهنگ امروزی باعث کم شدن ارتباطات مردم در ایران شده است و این بحران باعث دوری افراد از اوضاع و احوال یکدیگر می‌شود که این مسئله خود جای نگرانی برای مسئولان مربوطه دارد.

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید
  • ناشناس

    اوضاع و احوال و خوب اومدی اما با این اقتاد چه جوری ازدواج کنیم چه جوری بهداشت و درمان و تامین کنیم من یک دندون کشیدم صدهزارتومان بابت یه دندون از من پول گرفت شما اقتصاد و بهداشت و درمان و مسکن تامین کنید افزایش جمعیت پیشکشتون حالا اشکال هم نداره جمعیت کم بشه دیگه فوقش پول نفت و گاز و میگیریم مگه اشکال داره وتحد پولمون هم دلار میشه البته سه سال پیش به جون خودم این احساس و کردم که بازنشستگی من در اینده عقب می افته اما خدا بزرگه بالاخره از راهی تو سفره ادم خدا نون و میذاره

  • کیارش

    سلام. آره با این همه ظرفیتی که ما داریم باید کار اساسی انجام داد./ برنامه ریزی مهم ترین شرط است

  • جعفر

    به نظرم با شعار کار درست نمیشه/ باید به نسل جوان بها داد و جوون ها هم توقعاتشون را پایین بیارن

  • جعفر

    به نظرم با شعار کار درست نمیشه/ باید به نسل جوان بها داد و جوون ها هم توقعاتشون را پایین بیارن

نظرات