عضو هیأت علمی دانشگاه لرستان:

استاد دانشگاه لرستان گفت: وقتی سراغ کتاب می‌روید جهان کوچک ذهن ما با جهان بزرگ به واسطه کتاب تلاقی پیدا می‌کند و آگاهی متولد می‌شود چون از جهانی وارد جهان دیگر می‌شوید، دیگر نمی‌توانید از آن خارج شوید. کسانی که با جهان کتاب آشتی کردند، این پیوند ابدی وسرمدی است. چون لذت آن را چشیده‌اند و دیگر بدون کتاب نمی‌توانند زندگی کنند.

اردشیر منظمی استاد دانشگاه لرستان در گفت‌و‌گو با لرستان خبر اظهار کرد: کتاب باعث پیوند جهان کوچک ذهن ما با جهان بزرگی که در آن زندگی می‌کنیم می‌شود و از این پیوند حس بسیار خوبی در انسان به وجود می‌آید به همین دلیل هیچ لذتی به اندازه لذت علم ماندگار نیست.

 

منظمی گفت: در زندگی هیچ لذتی مانند مطالعه نیست، حتی ایمان هم درصدی از علم است به طوریکه در احوال خواجه نصیرالدین طوسی آمده است که تا نیمه‌های شب مطالعه می‌کرد و در حین مطالعه از لذت رسیدن به جواب یک پرسش فریاد می‌زد و شادی خود را اعلام می‌کرد.

 

وی افزود: وقتی سراغ کتاب می‌روید جهان کوچک ذهن ما با جهان بزرگ به واسطه کتاب تلاقی پیدا می‌کند و آگاهی متولد می‌شود چون از جهانی وارد جهان دیگر می‌شوید، دیگر نمی‌توانید از آن خارج شوید. کسانی که با جهان کتاب آشتی کردند، این پیوند ابدی وسرمدی است. چون لذت آن را چشیده‌اند و دیگر بدون کتاب نمی‌توانند زندگی کنند.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه لرستان به برخی معایب تکنولوزی اشاره و بیان کرد: انسان باید از امکانات رفاهی استفاده کند اما نباید اسیر و بنده آن شود، طوری که زندگی بدون آن برایش سخت باشد.

 

وی با اشاره به لزوم برنامه‌ دقیق در زندگی تصریح کرد: در برنامه روزانه من استفاده از تلفن همراه فقط سه ساعت یعنی شش تا نه شب است و این را به مخاطبانم اعلام کرده‌ام.

 

منظمی با اشاره به اهمیت وقت عنوان کرد: زمان و وقت مقدس است و یکی از معانی لعب، بازی کردن با وقت است. یکی از نام‌های خداوند دهر( زمان) است و امام صادق(ع) می‌فرماید الدهر هو الله. کرون که کلمه کرنومتر هم از همین کلمه است خدای زمان در ادیان اساطیر است.

 

وی با اشاره به نقش برخی کتاب‌ها در زندگیشان خاطر نشان کرد در زندگی بیشترین تأثیر را از کتاب‌های دکتر شریعتی پذیرفته‌ام و کتاب‌های ایشان مرا به هم ریخت و به من یاد داد چه کسی هستم و در این دنیا چکاره‌ام. دکتر شریعتی حق بزرگی بر ما ایرانیان و بسیاری از کشور‌های اسلامی دارد. چون کتاب‌های ایشان در آن کشورها هم ترجمه شده است.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه لرستان گفت من خیلی از استاد مطهری یاد گرفتم اما در ابتدا کتاب‌های ایشان را نمی‌فهمیدم اما دکتر شریعتی کتاب‌های استاد مطهری را به من فهماند.

 

وی با اشاره به احساس بی‌نیازی به مطالعه در مردم اظهار کرد: آمارهای متفاوتی در مورد پایین بودن سرانه مطالعه در کشور وجود دارد. از دلایل آن می‌توان گفت انسان تا نیازهای اولیه او رفع نشود به سراغ نیازهای ثانویه نمی‌رود و ما چون دغدغه نام و نان داریم به سراغ این نوع نیاز نمی‌رویم. البته به خاطر الگوهای نادرست زندگی حتی ثروتمندان هم که غم نان ندارند به سراغ کتاب نمی‌روند.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه لرستان بیان کرد ما هنوز یک جامعه بالغ نیستیم و در حال رشدیم و با آرمان‌های دینی و فرهنگی فاصله داریم. در بسیاری از کشورها کتاب‌خانه‌ها شبانه‌روزی هستند اما در کشور ما روز‌های تعطیل که وقت مطالعه داریم کتاب‌خانه‌ها بسته‌اند.

 

وی با اشاره به حضور افراد در سالن‌های مطالعه تصریح کرد: در سالن کتاب‌خانه‌ها بیشتر دوگروه حضور دارند که شامل دانش‌آموزان کنکوری و دانشجویان هستند، که البته حضور آنها هم آن در ماه‌های خاصی است امتحان دارند.

     ryslen5kj0nh6tmxu26o

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات